Paning

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Canon Freak
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2012 20:29

Hallo,

Zijn er mensen die weten waarom enkel het voorste van de trein scherp is en niet de volledige trein

Instellingen;
Sluitertijd:1/50 sec
Diafragma:7.1
ISO: 100
Focuslengte: 24mm
Gebruikte programma: focus tracking

Afbeelding

Sluitertijd:1/40 sec
Diafragma: 6.3
ISO: 100
Focuslengte: 24mm

Afbeelding
Groeten,
Jean-Claude
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou AI-Servo niet gebruiken bij het pannen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Tijdens het pannen blijft de scherpstelling van de camera gelijk, dit is dus in principe voornamelijk op 1 punt gericht.
Maar, helemaal plaatsen kan ik het ook nog niet :P
Volgens mij zou het al een hoop schelen als je in een hoek van 90 op de rails zou staan.

Zal dit eens blijven volgen ook...
Canon Freak
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2012 20:29

MichielBroerse schreefCOLONTijdens het pannen blijft de scherpstelling van de camera gelijk, dit is dus in principe voornamelijk op 1 punt gericht.
Maar, helemaal plaatsen kan ik het ook nog niet :P
Volgens mij zou het al een hoop schelen als je in een hoek van 90 op de rails zou staan.

Zal dit eens blijven volgen ook...
Als ik in een hoek van 90° ga fotograferen dan krijg ik een vlakke foto en heb ik de neus van de trein niet
maar normaal met 24mm en F7.1 of 6.3 zou de trein zonder probleem scherp moeten zijn of toch 2/3 ervan
Groeten,
Jean-Claude
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

en toch heeft het met de hoek te maken.

de trein heeft een bepaalde snelheid, die voor alle delen van de trein hetzelfde is.
de achterkant van de trein is echter veel verder weg dan de voorkant. Een meter trein is bij de cabine een veel langer stuk dan een meter aan de veel kleiner lijkende achterkant. Om dat lange stuk van de cabine scherp te houden, moet je dus ook een grotere stuk pannen, waardoor de achterkant van de trein onscherp is geworden. Niet door zijn eigen snelheid, maar door jouw beweging.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Als je in een hoek van 90 graden gaat staan krijg je inderdaad een hele andere foto, maar het zou wel degelijk kunnen zijn dat de hoek invloed heeft op de scherpte. Ik denk dat de onscherpte niet komt door een te beperkt DOF maar dat het bewegingsonscherpte is.
Canon Freak
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2012 20:29

eos4all schreefCOLONen toch heeft het met de hoek te maken.

de trein heeft een bepaalde snelheid, die voor alle delen van de trein hetzelfde is.
de achterkant van de trein is echter veel verder weg dan de voorkant. Een meter trein is bij de cabine een veel langer stuk dan een meter aan de veel kleiner lijkende achterkant. Om dat lange stuk van de cabine scherp te houden, moet je dus ook een grotere stuk pannen, waardoor de achterkant van de trein onscherp is geworden. Niet door zijn eigen snelheid, maar door jouw beweging.
Ik ben vandaag terug gaan proberen maar op een andere manier met een snellere sluitertijd 1/125sec kleiner diafragma F11 en niet met al-servo maar op een punt waar ik de trein wil fotograferen scherp gesteld en een focuslengte van 100mm maar wel onder de zelfde hoek ongeveer 45°
Ik dacht mss dat het ook kon komen met te weinig mm of dat de al-servo dit veroorzaakte maar had nu juist het zelfde resultaat, dus jij denkt dat onder een hoek een trein volledig scherp fotograferen met paning niet kan
Zijn er nog mensen die hier ervaring in hebben graag een reactie AUB ik heb al uren en uren op het internet gezeten en vind dit nergens terug
Alvast bedankt voor de mensen die al gereageerd hebben voor jullie moeite en tijd
Groeten,
Jean-Claude
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het heeft inderdaad met draaiingen en hoeken te maken. De kans dat alles scherper wordt zal toenemen als je verder weg gaat staan en een langer brandpunt gebruikt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Als ik er nogmaals over nadenk:
Pannen zou het beste moeten werken bij een gelijk blijvende afstand, dat zou dus zijn als de trein in een cirkel om je heen rijdt...
Als je in een hoek van 90 graden op de rails staat, dan is het relatieve afstands verschil al kleiner dan wanneer je echt in een hoek fotografeert...
Ook geeft meer groothoek meer vertekening, en dus bij bewegen geeft dit ook meer onscherpte!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar