Programmatuur'

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Ben de laatste maanden veel op Schiphol te vinden en heb al behoorlijk veel vliegtuigen "geschoten"

Omdat de meeste nog lang geen show kwaliteiten hebben bij om te tonen op b.v. Airliners.net, wil ik ze graag zelf rangschikken.
Ik zoek eigenlijjk een programma waarop je zelf gemaakte foto's op ongeveer dezelfde manier kan weergeven als bij Airliners, waarbij je dus ook de bijbehorende gegevens van een vliegtuig vermeldt worden.
Dus een persoonlijke database.

Heb wel al lopen googlen maar nog niets bruikbaars tegen gekomen.
Wie heeft er een tip?
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Adobe lightroom
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

indd lightroom.
je kunt tags aan foto's hangen, maar bijv. ook zoeken op sluitertijden of diafragma, kan handig zijn ;-)
probeer maar es.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heel veel daarvan kan al met Bridge. Ik doe het echter gewoon met mappen, en wel op de volgende manier.

Allemaal mappen met registraties. Daarin mappen met data en plaatsen waar ik de foto's heb gemaakt. In die mappen komen de daadwerkelijke foto's (zowel RAW als JPEG, en de beste ook als TIFF). In de map van de registratie maak ik verder nog 'n Word-document met alle gegevens over het toestel: type, maatschappij, afleveringsdatum, geschiedenis (vind ik altijd wel interessant) en dergelijke.

Nu ben ik zelf goed met registraties, en weet ik wel ongeveer waar m'n mooie foto's zitten. Eventueel kun je gebruik maken van Lightroom om een beter foto-overzicht te krijgen, maar Bridge (zoals eerder genoemd) vind ik eigenlijk net zo fijn. Met dat programma kun je makkelijk door mappen bladeren: eigenlijk een soort Windows Verkenner, Adobe-style. Bovendien heb je 'n heel handig zoom-tekstwolkje (kan het niet beter omschrijven), dat geniaal goed van pas komt bij het lezen van registraties.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Ik heb zowel Adobe Lightroom als Bridge bekeken.
Was alletwee niet mijn ding.

Ben nu bezig mijn eigen datbase aan het bouwen.
Heb al een aparte database, genaamd Vliegtuig, met: Registratie, Fabrikant, Type vliegtuig, Vliegtuigmaatschappij en de Naam van het vliegtuig.
Registratie tot nu toe met alle PH kentekens. Later volgen andere landen.
In een andere database, Vliegveld, heb ik alle vliegvelden van Nederland met haar ICAO code.
Deze databases vrij snel kunnen vullen, omdat eea via Excel kon worden geïmporteerd.

Via een invoerformulier hoef ik alleen nog maar een Registratie, Vliegveld, Datum, eventuele Opmerking en de Foto toe te voegen.
Krijg daarmee alle bovenstaande componenten in een voor mij prettige, zelf gemaakte, lay-out te zien.
Voordeel is dat ik alles nog op diverse manieren kan sorteren en bekijken.

Wat me nog niet lukt is voorkomen dat bij het invullen van het invoerformulier de Registratie en Vliegveld nog eens in de database Vliegtuig en Vliegveld komen.

Nog te doen is het maken van een menustructuur, maar dit gebeurt pas als het probleem van het nog eens vullen van de database is opgelost.

Dit alles in een paar uurtjes "Trail and Error"

Tot nu toe best leuk om te doen.
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Nou het ontwerp van de database is klaar 8)

Het gaat er ongeveer zo uitzien:

Je moet ff voorstellen dat de foto het hele beeldscherm is.

In "vliegtuig album" staan alle gegevens van het vliegtuig met de gemaakte foto
Alle oranje velden zijn opgehaald uit een andere database, die vrij gemakkelijk via Excel, of gewoon handmatig, te vullen is.
In het lege oranje veld komt de naam van het vliegtuig te staan, als dat bekend is.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132196[/img]

Als ik de grote versie van de gemaakte foto wil zien dan ga ik naar
"vliegtuig foto" en dan krijg je dit te zien:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132197[/img]

Moet nog zelf de oppervlakte aanpassen. Ga nog zoeken of dit automatisch kan gebeuren.

Wat vinden jullie ervan?
Op- aanmerkingen of aanvullingen zijn van harte welkom
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar