Foto processing tips

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Hieronder zie je hoe ik mijn foto's process voor AF, JP en A.net.

Ik heb van ErwinS (screener op JP tegenwoordig) ooit een set Photoshop actions gehad die hij gebruikte voor het processen van z'n foto's. Hier heb ik er een aantal aan toegevoegd. Hieronder zal ik uitleggen wat ik doe.

De functie toetsen zijn alleen beschikbaar indien de acties zijn geladen en deze toetsen niet al aan andere acties hangen.

Schiet je JPG begin dan bij punt 2.

1. Process je RAW. Doe je dit niet met Photoshop sla hem dan het liefst op als TIF en niet als JPG. Elke keer als je een JPG opslaat gaat de qualiteit achteruit, met TIF niet.

2. Open de TIF of JPG in Photoshop.

3. Kijk of er dust in zit, gebruik daarvoor de 'Dust detect layer' actie, F12. Deze actie maakt een brightness/contrast layer aan en daardoor zie je de dust beter. Standaard staat hij op +5% brightness en +50% contrast. De foto ziet er dan niet uit maar de dust is zichtbaar. Selecteer dan de foto laag en ga met clone tool of pleistertje aan de gang. Zelf gebruik ik de pleister op 90 pixels.
Om alle dust goed weg te krijgen moet je wat met die settings vandie laag spelen. Dubbelklik op het icoontje voor de dust detect laag en verander de settings. Speel met een brightness van -15%-+15% en een contrast van +40%-+85%. Bij een heldere lucht zal je het contrast hoger moeten zetten en de brightness lager. Bij de ene setting zie je de ene spot wel maar met een andere niet. Speel daarom een paar keer met de settings om alle dust op te sporen.

4. Zet de horizon recht. Klik op het pipetje, houd de muis ingedrukt en kies de liniaal (measure tool). Trek een lijn langs iets wat recht is. Een verticale muur (niet het dak, kan schuin zijn vanwegen perspectief), lantaren paal, tower, runway indien deze niet in perspectief is. Ga dan naar Image | Rotate Canvas | Arbitary of F11. Dan is het boxje met hoeveel graden al gevuld met de waarde die de liniaal heeft gemeten. Klik op OK en het canvas word recht gezet.

5. Crop de foto naar wat je wilt hebben. Dit doe ik zelf altijd erg naukeurig. Ik ze de selectie tool op Fixed Aspect Ratio en dan Width 3 en Height 2 (of anders om voor staande foto). Trek 2 guides links en rechts van de kist, houd er rekening mee dat er nog een paar pixels af gaan aan het eind. Ik doe meestal 10-20 pixels links en rechts.
Trek nu een vierkant van de ene lijn naar de andere, deze al altijd 3:2 zijn.
Zet het vierkant zo op z'n plaats dat het vliegtuis in het midden zit. Wil je dit heel precies doen trek dan langs de bovenkant en onderkant van de kist een guide. Maak een nieuwe laag en vul de selectie. Trek dan een selectie van boven naar beneden tussen de guides. Kies dan de gevulde laag en het selectie pijltje (pijl met het + je ernaast. Dan zie in de tool balk wat centreer icoontjes, centreer deze verticaal. Houd CTRL ingedrukt en klik op de gevulde laag. Nu is het deel wat je wilt croppen geselecteerd, good die laag dan weg en crop via Image | Canvas size (ALT+I | S of ALT+CTRL+C).

6. Voeg wat saturatie toe, F10. Speel eventueel met de settings, vaak niet nodig.

7. Voeg wat contrast en brightness toe, dit is even spelem maar een contrast van 7-15 is meestal voldoende. Dit lost veelal de blauwe/grijze waas op de foto op. TIP: Gebruik een correctie laag hiervoor zodat je makkelijker kan spelen met settings en de voor en na kan zien.

8. Verscherp de foto nu voor de eerste keer, dit mag iets oversharp zijn. Verscherpen doe ik altijd in Lab modus en op het Lightness kanaal, dit zorgt voor een wat qualitatief beter resultaat. Zelf verscherp ik dan met Smart Sharpen tussen de 100%-150% en 1 pixel. De sneltoets voor deze hele actie is F9.
(De actie zet de foto om naar Lab, kiest het Lightness kanaal, doet Smart Sharpen waarbij je zelf de settings kan kiezen en zet de foto weer om naar RGB.)

9. Resize, verscherp en crop. CTRL+F9 voor 1200x800 en SHIFT+F9 voor 1600x1067. Voor het verscherpen kies ik hier meestal een setting van 50%-80% en 0.4-0.7 pixels. Het croppen van de paar pixels zorgt ervoor dat eventuele borders van het verscherpen worden weg gehaald.
(Deze actie verkleint de foto naar iets meer dan de bovengenoemde formaten, zet de foto om naar Lab, kiest lightness kanaal, draait Smart Sharpen, zet foto om naar RGB en cropt deze naar bovengenomende formaat.)

10. Opslaan als JPG, zonder ICC profiel en Quality 12/Maximum, Baseline ("Standard").
Aangezien browsers (iig op Windows) niks met profielen doen hoef je deze ook niet mee te sturen. Aangezien met het maken van de foto of de RAW conversie het profiel is gebruikt om de foto zo te krijgen zal hij dat ook blijven. Het niet opslaan van het profiel toont bij mij iig geen verschil in kleur dan dat ik hem wel mee opsla. Profiel erbij maakt bestand weer wat groter waardoor hij boven het A.net maximale bestandsformaat uit kan komen.

Om het bovenstaande te doen heb je voor het gemak dus de acties nodig. DOWNLOAD ACTIES.
Unzip het bestand en zet de Airliners.atn in C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Presets\Photoshop Actions\
Open Photoshop, ga naar het Actions pallet, Window | Actions (ALT+F9, Photoshop shortcut). Klik op het pijltje in het rondje rechtsboven het palletje en kies voor Load actions. Kies de Airliners.atn en je ziet de acties in het pallet verschijnen.
Om meer te weten te komen over wat de acties doen kun je de mapjes open klikken en de details zien.

Zo, ik hoop dat dit nuttig is en dat je er maar veel profijt van mag hebben.

Succes,


-XiP
Laatst gewijzigd door 1 op xiphias, in totaal 26 keer gewijzigd.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Dat gaan we van het weekend eens uitproberen.... goed idee trouwens...

Ik laat mijn bevindigen nog even weten hier
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Ik ga van het weekend ook ff knutselen.
In ieder geval bedankt, ik ben altijd erg blij als dit soort dingen worden geplaatst.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
De Mug
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2006 14:31
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Heel erg bedankt xiphias.
Ben altijd benieuwd naar de werkwijze van anderen.
Canon 350D + kitlens+ Furch S-21-SR
[url=http://www.peterzwarts.nl/]peterzwarts.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Tiergarten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 270
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2005 17:12
WoonplaatsCOLON Aalsmeer
CONTACTCOLON

Bedankt, ik doe het iets anders. Ik ben alleen erg benieuwd hoe je jaggies voorkomt en/of verwijderd?! Het is het laatste wat ik doe, verscherpen, maar ik blijf ze maar krijgen! Is het beter om eerst te verscherpen en dan te re-sizen?
Canon Eos 20D * 18-55mm IS 3.5-5.6 * 50mm 1.8 * 70-200 F4L USM * Kenko Teleplus Pro 300 DG 1.4x * Tamrac Expedition 3
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Tiergarten schreefCOLONBedankt, ik doe het iets anders. Ik ben alleen erg benieuwd hoe je jaggies voorkomt en/of verwijderd?! Het is het laatste wat ik doe, verscherpen, maar ik blijf ze maar krijgen! Is het beter om eerst te verscherpen en dan te re-sizen?
Als je resized dan word het beeld weer wat onscherper, daarom verscherp ik 2 maal. Op deze mannier van verscherpen kan je zelfs een redelijk out of focus beeld nog scherp krijgen.

Jaggies vorkomen is lastig, dit ligt ook aan de hoek van de rechte lijn. Wat ik nog wel eens doe is met de hand langs de jaggies gaan om daar wat anti-aliasing aan te brengen. Maar over het algemeen heb ik er niet heel veel last van op deze mannier van verscherpen op het lightness kanaal van Lab.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heel handig, vooral die eerste stap kende ik nog niet.

Weer wat geleerd, en dus ook genoeg gedaan voor vandaag :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Tiergarten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 270
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2005 17:12
WoonplaatsCOLON Aalsmeer
CONTACTCOLON

Werken die "download acties "ook voor PS elements 2.0? Als ik ALT-F9 doe, kom ik namelijk bij `layer styles`uit . . .
Canon Eos 20D * 18-55mm IS 3.5-5.6 * 50mm 1.8 * 70-200 F4L USM * Kenko Teleplus Pro 300 DG 1.4x * Tamrac Expedition 3
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Tiergarten schreefCOLONWerken die "download acties "ook voor PS elements 2.0? Als ik ALT-F9 doe, kom ik namelijk bij `layer styles`uit . . .
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb zelf geen Elements en weet ook niet of die acties ondersteund. Ga ik even achteraan.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Hier een mooi voorbeeld van dat verscherpen in meerdere stappen.

Het origineel, alleen verkleind naar 1208x804 (bi-cubic sharp), gecropped naar 1200x800 (Om uiteindelijke crop gelijk te houden) en omgezet naar Lab en weer terug naar RGB (Om conversie met camera profiel te doen, doe je dit niet en je slaat hem voor het web op dan word camera profiel niet meegenomen, door even heen en weer te converteren word dat wel gedaan. Dit kwam ik net eigenlijk ook per toeval tegen.)

http://www.eosdigitaal.nl/_crap/_MG_7526-NoSharp.jpg

Zoals je kan is deze redelijk soft/onscherp. Op 100% is dat nog erger.

Door deze foto eerst op 100% te verscherpen (Smartsharpen, 150%, 1 pixel), daarna naar 50% reduceren en weer te verscherpen (Smartsharpen, 150%, 1 pixel) en dan naar 1208x804 te verkleinen, weer verscherpen (Smartsharpen, 60% 0,6 pixels) en dan te croppen naar 1200x800 is deze foto toch scherp. Dit gaat natuurlijk alleen werken als je de foto's alleen op internet zet. Wil je ze afdrukken dan gaat dit eigenlijk niet echt op, maar het kan wel helpen. Eerst op 100%, dan 75% en daarna 10x15cm (ongeveer 50% van origineel met 8.2Mp origineel beeld.)

http://www.eosdigitaal.nl/_crap/_MG_7526-3StepSharp.jpg

Wereld van verschil.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
jhribar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 12:40

Zeer uitvoerige en goede beschrijving!
xiphias schreefCOLON
1. Process je RAW. Doe je dit niet met Photoshop sla hem dan het liefst op als TIF en niet als JPG. Elke keer als je een JPG opslaat gaat de qualiteit achteruit, met TIF niet.

.........

6. Voeg wat saturatie toe, F10. Speel eventueel met de settings, vaak niet nodig.

7. Voeg wat contrast en brightness toe, dit is even spelem maar een contrast van 7-15 is meestal voldoende. Dit lost veelal de blauwe/grijze waas op de foto op. TIP: Gebruik een correctie laag hiervoor zodat je makkelijker kan spelen met settings en de voor en na kan zien.
Maar misschien ff een stomme vraag van mijn kant.
Wat versta je onder RAW processing?
Als ik het goed lees voeg je in Photoshop nog contrast, brightness en verzadiging toe. Dit kun je zonder meer ook in Camera RAW doen en zo nog betere resultaten boeken omdat de volle informatie nog aanwezig is. Na de opslag in TIFF verlies je reeds speelruimte....

Als je toch ik PS nog toonniveaus wilt / moet aanpassen:
Vaak gaat het hierbij dan om de middentonen en niet om de hoge lichten.
De functie brightness kun je dan beter niet gebruiken omdat deze ALLE toonniveau's met dezelfde hoeveelheid verhoogd/verlaagd. Zo bestaat het risico dat je je hoge lichten of schaduwen gaat "clippen".
Vaak wordt derhalve de functie "Levels" of "Curves" gebruikt.
Hierbij ligt de nadruk op de middentonen, die vaak de helderheid van het beeld bepalen. De extremen (zwart en wit) bepalen eerder het contrast van de foto.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

jhribar schreefCOLONWat versta je onder RAW processing?
Het ontwikkelen van de RAW file naar een "bitmap".
jhribar schreefCOLONAls ik het goed lees voeg je in Photoshop nog contrast, brightness en verzadiging toe. Dit kun je zonder meer ook in Camera RAW doen en zo nog betere resultaten boeken omdat de volle informatie nog aanwezig is. Na de opslag in TIFF verlies je reeds speelruimte....
In m'n RAW editor (CaptureOne) process ik in batches met een gemiddelde instelling voor alle foto's. Ik loop ze daar nog wel even snel na en pas waar nodig nog wat aan per bestand zodat ze er in C1 goed uit zien.
jhribar schreefCOLONAls je toch ik PS nog toonniveaus wilt / moet aanpassen:
Vaak gaat het hierbij dan om de middentonen en niet om de hoge lichten.
De functie brightness kun je dan beter niet gebruiken omdat deze ALLE toonniveau's met dezelfde hoeveelheid verhoogd/verlaagd. Zo bestaat het risico dat je je hoge lichten of schaduwen gaat "clippen".
Vaak wordt derhalve de functie "Levels" of "Curves" gebruikt.
Hierbij ligt de nadruk op de middentonen, die vaak de helderheid van het beeld bepalen. De extremen (zwart en wit) bepalen eerder het contrast van de foto.
Vaak als ik ze daarna in Photoshop open op vol formaat dan valt er hier en daar nog wel wat te tweaken. Ze zijn bij mij meestal wat donkerder in Photoshop dan in C1. Ik gebruik een Curve om hier en daar wat aan het beeld te doen, waar nodig met maskers om alleen bepaalde delen aan te passen. Brightness/Contrast werkt prima, de waardes verschillen per foto. De ene is -10 brightness en de ander +10. Meestal zit ik op +2. Indien nodig gebruik ik maskers en eventueel met gradient om alleen bepaalde delen te bewerken.*

Verder probeer ik altijd te zorgen dat er nooit ergens 100% wit (255,255,255) of 100% zwart (0,0,0) heb. Via curve zorg ik voor minimaal 250,250,250 en 5,5,5 maar dit komt uit de drukwerk industrie waar je eigenlijk in een beeld nooit het papier wilt zien maar wel wat inkt en nooit 100% zwart. Althans, als ik de lithograaf hier mag geloven. Persoonlijk vind ik het ook geen pan als je ergens een vol wit vlak hebt, dat levert vaak ook een WHITEOUT rejection op.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de weg die ik volg bevalt me op het moment prima. Het kan altijd beter of anders, deze mannier levert mij het meeste rendament op.

-XiP



*) Dat met die gradients is hier goed te zien. De dames aan de buitenkant waren heel donker terwijl door de flits de dames in het midden goed belicht waren. Door een curve over de foto te halen met een gradient masker dat van wit naar zwart naar wit loopt heb ik geleidelijk de dames aan de buitekant kunnen oplichten terwijl de dames in het midden onveranderd blijven, de dames tussenin werden door de gradient dus lichtelijk opgelicht waardoot de hele foto nu bijne het zelfde eruit ziet qua belichting.

1. Onbewerkt
Afbeelding

2. Bewerkt
Afbeelding
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
jhribar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 12:40

xiphias schreefCOLON In m'n RAW editor (CaptureOne) process ik in batches met een gemiddelde instelling voor alle foto's. Ik loop ze daar nog wel even snel na en pas waar nodig nog wat aan per bestand zodat ze er in C1 goed uit zien.
is inderdaad een vlotte manier van werken.
Zelf hanteer ik ook batchverwerking in Adobe Camera RAW.
Vaak kun je voor een shoot de WB vrijwel gelijk houden.
Ook de tooncurve hoeft meestal niet varanderd te worden.
Belichting pas ik wel individueel aan.
Zo zijn de files na Camera RAW afgezien van levelen, croppen en dustspots verwijderen, al helemaal klaar.
xiphias schreefCOLON Ik gebruik een Curve om hier en daar wat aan het beeld te doen, waar nodig met maskers om alleen bepaalde delen aan te passen. Brightness/Contrast werkt prima, de waardes verschillen per foto.
Als ik het goed begrijp gebruik je dus eerst een curve en dan nog eens brightness and contrast? Wat bedoel je precies met het gebruik van een curve? S-curve voor contrast, of een arc voor de middentonen?
xiphias schreefCOLON Verder probeer ik altijd te zorgen dat er nooit ergens 100% wit (255,255,255) of 100% zwart (0,0,0) heb. Via curve zorg ik voor minimaal 250,250,250 en 5,5,5 maar dit komt uit de drukwerk industrie waar je eigenlijk in een beeld nooit het papier wilt zien maar wel wat inkt en nooit 100% zwart.
Gebruik je hier de pipetjes om zwart en wit in te stellen?
Zelf heb ik de drempelwaardes voor de pipetjes bij 245,245,245 en 10,10,10 gezet. Bij drukwerk uitstekend, maar voor prints moet het af en toe zelfs met lagere respectievelijk hogere waardes (is echter te batchen met, jawel...een curve :-) )

xiphias schreefCOLON Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de weg die ik volg bevalt me op het moment prima. Het kan altijd beter of anders, deze mannier levert mij het meeste rendament op.
Daar heb je helemaal gelijk in! Je foto's zien er overigens prima uit, dus geen reden om iets te veranderen.

Ik heb alleen deze vragen gesteld omdat ik het altijd interessant vind om te ervaren hoe andere fotografen naar het eindresultaat toe werken.
Niels Bennink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2007 17:38

Kijk hier heb je nog is wat aan als amateur-fotobewerker :D
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

xiphias schreefCOLON Verder probeer ik altijd te zorgen dat er nooit ergens 100% wit (255,255,255) of 100% zwart (0,0,0) heb. Via curve zorg ik voor minimaal 250,250,250 en 5,5,5 maar dit komt uit de drukwerk industrie waar je eigenlijk in een beeld nooit het papier wilt zien maar wel wat inkt en nooit 100% zwart.
jhribar schreefCOLONGebruik je hier de pipetjes om zwart en wit in te stellen?
Zelf heb ik de drempelwaardes voor de pipetjes bij 245,245,245 en 10,10,10 gezet. Bij drukwerk uitstekend, maar voor prints moet het af en toe zelfs met lagere respectievelijk hogere waardes (is echter te batchen met, jawel...een curve :-) )
Een toevoeging hierbij. Een "betere" mannier van dit instellen is ipv op RGB de waardes in te stellen om bij de zwarte B (in het rijtje H,S,B) op 5% te zetten en bij wit op 95%. Dit komt overeen met 13,13,13 en 242,242,242. De waardes van B werken ook wat beter als je met CMYK voor drukwerk gaat werken. Iig, doet de lithograaf het hier zo en ik vindt het resultaat er goed uit zien.

Zijn er nog mensen die het bovenstaande (1e post) hebben geprobeerd en hun ervaringen willen delen?
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

xiphias schreefCOLON ...Zijn er nog mensen die het bovenstaande (1e post) hebben geprobeerd en hun ervaringen willen delen?
Nog niet, ik ga het morgen proberen. Bedankt voor het tonen van deze info :D

EDIT:
Werkt leuk, bedankt voor het delen.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

xiphias schreefCOLONOm het bovenstaande te doen heb je voor het gemak dus de acties nodig. DOWNLOAD ACTIES.
Unzip het bestand en zet de Airliners.atn in C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Presets\Photoshop Actions\
Open Photoshop, ga naar het Actions pallet, Window | Actions (ALT+F9, Photoshop shortcut). Klik op het pijltje in het rondje rechtsboven het palletje en kies voor Load actions. Kies de Airliners.atn en je ziet de acties in het pallet verschijnen.
Dit is voor CS2 en als ik in m'n geheugen graaf ook voor CS3. CS4 gebruikt als locatie (Windows 7)
c:\Users\<GEBRUIKERSNAAM>\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Photoshop CS4\Presets\Actions en ..\Scripts

Inmiddels is m'n methode volledig geautomatiseerd en doe ik het meeste in Lightroom, alleen noise reduction en resize/sharpen via PS batch action met scripts.
Nu ga ik naar File | Automation | Batch, kies m'n "Quick Process + 16x24, 10x15, 1200, 900" action, selecteer map met TIFs en ga koffie drinken.
Die action doet in Quick Process noiseninja draaien en eventueel layer of saturation layer toevoegen als ik die aan heb gezet en verder slaat hij dan de foto op op 16x24cm@300dpi JPG12, 10x15cm@300dpi JPG12, 1200x800@72dpi JPG 10 en 900x600@72dpi for Web.

Fiele spass,
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar