Amateur fotoshoot

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Goeie avond,

ik hoop dat ik de topic in de goeie categorie plaats,

Mijn vraag, ik wil zelf dolgraag zelf foto shoots gaan doen,
Maar mijn vraag is, hoe kan ik zelf, (als amateur) toch goeie foto's maken,
Zonder expert apparatuur?

Hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groeten
Timo Bruins
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

oefenen?? zoals vele van ons....
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

pielie schreefCOLONoefenen?? zoals vele van ons....
Dat snap ik, maar ga me niet vertellen dat niemand ooit tips heeft gehad ;)
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Dat snap ik, maar dat is je vraag ook niet... niemand kan tips geven zonder informatie...

Wat wil je weten, of beter gezegd wat weet je al, en wat gaat er fout?? misschien een voorbeeld foto (met EXIF), hierop kunnen dan tips etc gegeven worden...
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat wel maar dan meer op gerichtere vragen. :wink:

Begin eerst eens iets te vinden wat je zou willen doen. Een resultaat. En werk daar naartoe door gerichte vragen te stellen. Dan vliegen je de tips om de oren.
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Leer wat verschillende sluitertijden, diafragma's en iso standen met je foto's doet. Leer wat van deze drie belangrijk is voor de stijl foto die je wil maken. Leer over composities. Leer over licht. Ga stap voor stap daarmee oefenen.
Google en YouTube is your friend..
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Anoniem 4

Kijk hier maar eens, wat je met beperkte middelen op dat gebied kunt.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL37330817F52C6DC4" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONKijk hier maar eens, wat je met beperkte middelen op dat gebied kunt.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL37330817F52C6DC4" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankjewel, ik zal hier denk wel veel aan hebben,
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik vertgat alleen in me vraag te zeggen,
Dat ik zondag een meisje hier heb, die dus leuke foto's van haarzelf wou hebben,

Daarom dus deze vraag
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

En weet en wil zij dat ook..?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLONEn weet en wil zij dat ook..?
Ja, zei stelde het zelf voor, maar ik ben nieuw in deze wereld,
zou wel gaaf zijn als me meteen lukt allemaal.

Maar wil niet ZONDER enige kennis beginnen,
Wel met wat tips, en die ZoomDVD helpt me al aardig opweg :)
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

wij, Martijn (martinus),Eric (e7picture) en Hans (Ganz) zijn heel hard bezig om op korte termijn een prachtige uitgebreide workshop modelfotografie in de studio voor beginners te organiseren. Het maximaal aantal deelnemers is 15 dus hou dit forum en deze namen maar even in de gaten.....wellicht is dit wat voor je...
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Met de witte natuur lijkt me dat je naar buiten gaat. Wat dan mooi is om er voor te zorgen dat je een onscherpe achtergrond krijgt (anders wordt het zo druk).
Dit doe je door je diafragma zo veel mogelijk open te hebben. Dat is dus een zo laag mogelijk Av getal. Een stand die je dan ook goed kan gebruiken is de Av stand van je camera. Die regelt dan de sluitertijd zelf. Vanwege het vele wit kan het zijn dat de camera het niet goed door heeft en de sneeuw grijs maakt. Wil je de sneeuw witter hebben, zorg dan dat je een beetje overbelicht.

Voor onscherpe achtergronden is een zoomlens met redelijk wat mm's vaak erg handig. Hoe meer je inzoomt, hoe groter het verschil achtergrond en onderwerp wordt. Zoomlenzen zijn vaak aan het begin en einde van het bereik niet op hun best. Tip is dus om ergens in het midden (maximaal) te blijven.

Wat ook mooi is om heel licht in te flitsen. Zoek even in je handleiding op hoe je de intensiteit van je flitser kan regelen (is niet heel moeilijk, maar je moet wel even weten hoe).

Let er met je compositie op dat enorm veel ruimte boven het hoofd vaak weinig functie heeft (natuurlijk wel als het je om de lucht gaat). Maar er zijn genoeg foto's op internet zonder schoenen in beeld en waar wel het plafond te zien is.

Ok, het zijn wat grove tips, maar wie weet heb je er wat aan.

Succes!
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

E7picture schreefCOLONMet de witte natuur lijkt me dat je naar buiten gaat. Wat dan mooi is om er voor te zorgen dat je een onscherpe achtergrond krijgt (anders wordt het zo druk).
Dit doe je door je diafragma zo veel mogelijk open te hebben. Dat is dus een zo laag mogelijk Av getal. Een stand die je dan ook goed kan gebruiken is de Av stand van je camera. Die regelt dan de sluitertijd zelf. Vanwege het vele wit kan het zijn dat de camera het niet goed door heeft en de sneeuw grijs maakt. Wil je de sneeuw witter hebben, zorg dan dat je een beetje overbelicht.

Voor onscherpe achtergronden is een zoomlens met redelijk wat mm's vaak erg handig. Hoe meer je inzoomt, hoe groter het verschil achtergrond en onderwerp wordt. Zoomlenzen zijn vaak aan het begin en einde van het bereik niet op hun best. Tip is dus om ergens in het midden (maximaal) te blijven.

Wat ook mooi is om heel licht in te flitsen. Zoek even in je handleiding op hoe je de intensiteit van je flitser kan regelen (is niet heel moeilijk, maar je moet wel even weten hoe).

Let er met je compositie op dat enorm veel ruimte boven het hoofd vaak weinig functie heeft (natuurlijk wel als het je om de lucht gaat). Maar er zijn genoeg foto's op internet zonder schoenen in beeld en waar wel het plafond te zien is.

Ok, het zijn wat grove tips, maar wie weet heb je er wat aan.

Succes!
Thanks, dit had ik al beetje begrepen van Zoom.NL ;)
Echt hun leggen het gewoon zo goed uit, in een paar minuten :)

Toch bedankt dat jij ook je tips geeft :)
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Trouwens, voor binnen fotoshoot kan ik beter 18-55mm gebruiken of toch de 70-300mm?
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
Gebruikers-avatar
Ectholian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2008 15:35
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Dat ligt geheel aan de setting en hoe je je plaat wil schieten. 55mm is over het algemeen wat kort voor een portret maar het kan wel (is op jouw camera trouwens 88mm).

Maar ik zou zelf flink wat artikelen lezen zodat je begrijpt waarom je bepaalde dingen wel/niet moet doen en hoe e.e.a. in elkaar steekt. Er is niet voor niets zoveel te vinden op internet, dat past allemaal niet in dit topic :). Je vraagstelling lijkt ook een beetje alsof iemand vraagt hoe hij zonder rij-ervaring op zijn zundapp de motogp kan winnen... ;)
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Binnen heb je al snel te weinig ruimte. In dat geval dus de 18-55mm. Maar om vertekening te voorkomen kan je het beste wel boven de 30mm blijven (liefst nog hoger). Op FF is 50mm nl vergelijkbaar met de kijkhoek van een menselijk oog (en cropfactor 1.6 x 30 = 48).
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
timobruins
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2012 05:22
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Vandaag fotoshoot gehad, alleen niet met 't meisje dat zou langskomen,
heb zowizo één foto van de shoot online staan,

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 94&t=99745" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

EOS 1100D + 18-55mm + 70-300mm + Metz 44AF (flitser)

Nieuwe Website, Klik hier en als je er toch bent, Druk meteen op 'Vindt ik Leuk'
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar