[Flitser] Heb ik hem wel nodig?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

[Flitser] Heb ik hem wel nodig?

Beste,

Sinds ik op zoek ben naar een flitser, ben ik ook op zoek naar een alternatieve camera of lens.
Sinds ik op zoek ben naar een flitser, hoor ik constant de naam Canon Speedlite 430 EX II voorbij komen.
Sinds ik op zoek ben naar een flitser, hoor ik dat men bij de hulpdiensten liever niet willen dat ik flits.
En nu, wil ik toch de draad doorknippen. Voordat ik over een paar maanden de besteding doe.

Op dit moment heb ik de Canon EOS1000D met de standaard kit lens en de Tamron 55-200. Daarbij een Velbon CX460 statief.
Opzich, niks mis mee. Genoeg in eerste opzich. Zeker overdag hoor je me niet klagen. Maar in de avond, wordt het een probleem.

Als ik dan naar een melding gaat, heb je soms erg weinig licht. Erg lastig. Want je hebt maar 1600 ISO. En je wilt zoveel mogelijk vastleggen, dus 30 seconden wachten is niet echt ideaal. En daarbij is een statief klaarzetten elke keer weer ook een aardig werkje, om hem mee te nemen ook. En ik wil nu gewoon eens hiervan af zijn.

Mede fotografen gebruiken een flitser. Nu zijn zij ook de betere fotografen. Dat is iedereen, zelfs mijn zusje. Maar hun foto's zijn zelfs met flits aan tegen die reflecterende pakken van de brandweer, altijd goed. Goed belicht, weinig tot geen irritatie reflectie. En gewoon dus goed belicht. Daarom denk ik ook aan een flitser.

Maar dan hoor ik enkelen her en der zeggen dat hulpdiensten het niet prettig vinden als je flits. Tot nu toe maar 1 daadwerkelijke brandweer gehoord, online, dat die het niet leuk vind die flits. Maar wel een situatie om mee rekening te houden. En daarom kijk ik ook naar de EOS60D, die heeft een grotere ISO.

Maar, ik hoor enkelen ook zeggen dat een lichtsterke lens misschien ook wel kan werken. En aangezien ik sowieso een nieuwe lens wil. Keek ik daar ook naar.

Maar een echte keuze maken is lastig. Bij 112 fotografie heb je niet 24/7 de tijd om alles rustig aan te doen. Je moet rekening houden met iedereen, maar je wilt ook de perfecte foto schieten. En bij mij, zelfs met statief, is het meestal een beetje bewegingsonscherpte. En aangezien ik geen bewerker ben, en maar niet beter lijk te worden. Ga ik dus maar eens kijken naar materiaal. Want tot nu toe, lijkt een update, te helpen betere foto's te maken.

Budget is geen probleem. Daarom, hoop ik dat dit er niet bijgehaald wordt. Ik doe niet aan 2de hands inkopen (bij mij gaat alles 2de hands kapot). En houd het liefst bij de bekende fotografiewinkels. (Foto Konijnenberg/CameraNU/Foto Klein) en webshops of offline winkels.

En dus, hoop ik dat jullie me, meer kunnen helpen de keuze te maken. (Voor mij is dat altijd erg moeilijk.

Wel of geen flitser?

WEL: De Speedlite 430 EX II, of kan het ook goedkoper?
NIET: Een lens, een nieuwe camera...OF?

Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Metz maat ook hele goede flitsers, kosten een stuk minder ook.

De flitsers van camera's hinderen over het algemeen hulpdiensten niet, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Houd je er wel rekening mee, dat als je een lichtsterkere lens neemt, je er bij jouw soort fotografie wat lichtsterkte betreft niet veel aan zal hebben.
Ga je 'm vol open zetten houd je een kleine dof over en ik denk dat je bij het registreren van hulpdiensten toch wel meer als 1 man scherp wilt hebben.
Wat niet weg neemt dat de meeste lichtsterkere lensen wel meestal scherper zijn als de kitlens.
Ruud.
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Welke brandpuntsafstand gebruik je het meest? En hoeveel afstand moet je flitser overbruggen? Ik zou zeggen bijv. een 70-200 f2.8 met stabilisatie en dan geen flitser. Of bij groothoek iets vergelijkbaars zoeken. Evt. in combinatie met een camera met een hogere iso. Volgens mij lees ik tussen de regels door dat je eigenlijk helemaal geen flitser wilt en hoopt dat wij met de juiste argumenten komen...of begrijp ik dat verkeerd?

Een monopod is ook een aardig alternatief voor een 3-poot overigens
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

70-200 met IS van 3-4 stops???
Dan moet je minimaal een sluitertijd hebben van 1/30sec met iso 1600 en diafragma op 2.8!
Hier ga ik uit op 70mm! Zelfs op 70mm en 2.8 heb je hetzelfde probleem als met een lichtsterke prime (wat wil je scherp hebben op de foto?).

Mijn idee is om die flitser nog even links te laten liggen en bijvoorbeeld voor een 10-20mm van Sigma te gaan!
Op 10mm, zeer weinig vertekening en daarnaast heb je alles scherp no matter what diafragma!
Daarnaast kan je ook zeeeer makkelijk op 1/10sec fotograferen!
Mocht je bereik te kort komen, een 50mm 1.8 erbij kopen 2e hands voor 6-7 tientjes!

Wel moet je er weer rekening mee houden dat je met zulke sluitertijden snel onscherpe brandweerlieden krijgt.

Het ultieme hier is natuurlijk een andere camera waar je beter met de iso zit. Een 1000D kan helaas tot 1600 iso en daar heb je best veel ruis.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Anoniem 3

Mag ik naar je leeftijd vragen?
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Meneer is 21 ;)

PS:
Herdervriend,
Wat ik me überhaupt af vraag is waarom je eerst vraagt wat je het beste kan doen en ten slotte je het topic eindigt met:
WEL: De Speedlite 430 EX II, of kan het ook goedkoper?
NIET: Een lens, een nieuwe camera...OF?

Ik denk dat het meerendeel je andere lenzen probeert aan te smeren en ik ga hier dan ook volledig in mee! Daarmee ben je gewoon veel beter af ;). Hopelijk sta je hier wel voor open... Anders is het einde verhaal denk ik in dit topic.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ga je nu iedere paar maanden een topic openen met precies dezelfde vragen erin? http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 69&t=97785" onclick="window.open(this.href);return false;

Jij geeft aan dat budget nu geen probleem is en je het goed wilt aanpakken.

Dan moet je het ook direct alle problemen tackelen die je er nu nog van weerhouden om topfotograaf te worden :)
Om te beginnen doe je die speelgoed camera weg en pak je een serieuze pro body die tenminste een stootje kan verdragen en minder last heeft van ruis.
Het is namelijk niet echt professioneel als jij op je -zoals je zelf aangeeft- superbelangrijke 112 locaties bent en je enige body begeeft het omdat deze een paar drupjes water niet kon verdragen.
En aangezien jij alles nieuw wilt kopen komt dan minimaal op 2x 1d IV body + 2x 580ex II + 70-200 2.8 is II + 24+70 + 16-35 V2.

Soms moet je nu eenmaal investeren om verder te groeien ;)
Ik kan me niet voorstellen dat iemand je nog een beter advies kan geven /disable sarcasm :P
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 10 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Op een vreemde manier ben ik het nog eens ook met Wirewess...
Maar ik zou er nog wel een BIGMA 50-500 bij knallen :mrgreen:
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Als eerst allen bedankt voor de reacties.

mitchel1986: Oke goed om te horen dat ik daar geen zorgen over hoef te maken.

mikekiwi: Ik fotografeer meestal gewoon op 18mm, maximaal 55mm. Kan meestal, gelukkig, dichtbij genoeg komen om niet een zoomlens benodigd te hebben:) En nee ik ben er niet op uit helemaal geen flitser te kopen. Ik wil gewoon opties overwegen. (Volgordes)

stievie1: Ga daar zeker eens een kijkje naar nemen. Na die Sigma.
Het liefst wil ik natuurlijk alles scherp hebben. Maar als dat niet mogelijk is, het belangrijkste: De werkzaamheden.
Ja, een nieuwe camera is de beste optie, daarom vroeg ik er ook naar.

gvasseldonk: 21 jaar. Al lijkt het soms niet zo.

stievie1: Lensen/Body's/Flitsers, maakt me niks uit. Zolang ik maar in het donker scherpere foto's krijgt:)

WireWess: Sarcasme xD Ik haat dat. Zeer nare ervaringen mee.
En nee, niet elke paar maanden. Daarbij open ik niet graag oude topics (heeft me al op diverse forums problemen gegeven).
Bedankt voor de tips.

stievie1: Hihi xD
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Misschien is het ook slim om te kijken wat de andere 112 fotografen voor gear gebruiken!
Denk dat je daar nog veel wijzer van word ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

stievie1 schreefCOLONMisschien is het ook slim om te kijken wat de andere 112 fotografen voor gear gebruiken!
Denk dat je daar nog veel wijzer van word ;)
+1

Ik denk ook dat je daar een beter zicht krijgt van wat je precies nodig hebt aan spullen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

In het pikke-donker fotograferen? Leuk dan, zo'n lichtsterke lens en een profi body met een werkbare ISO3200, maar dan lijkt een (externe) flitser me meer vooruitgang voor het geld op te leveren. Voor € 200 voor flitserspul + een lichtsterke lens (die altijd aan te raden is) van zeg € 500 ben je klaar...Tuurlijk, een nieuwe body zou het helemaal af maken en zou ook erg fijn zijn ivm ruis en dynamisch bereik, maar een nieuwe body kost minimaal dat totaalbedrag en dan heb je nog niet eens een andere lens of een flitser. Een flitser zal meer licht en scherpte opleveren voor't geld dan een nieuwe body, DENK ik. Zeker als je gaat kijken naar Metz/Yongnuo.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Goed, laat ik hier ook 'ns reageren.

Hulpdiensten fotografie (ik zeg expres geen 112 fotografie, die benaming vind ik nergens op slaan!) is zeker niet de makkelijkste tak van fotografie... en al helemaal in het donker! Als je geen toestemming hebt om achter de linten te komen (bijvoorbeeld doordat je geen PPK hebt) staan er mensen voor je en kun je vaak niet dichtbij genoeg komen. Soms heb je dan goede contacten (zoals ik), bijvoorbeeld een OvD/BvD die je kent of iets dergelijks.

Dan komt er ook nog bij dat het vaak heel donker is. Vooral midden in de nacht kan het knap lastig zijn om te fotograferen zonder FF-camera, lichtsterke lenzen en een goed statief.

Ik ken een fotograaf (naam doet er niet doe) en die fotografeert met het volgende:

-Canon 5DII
-Canon 500D
-Canon 70-200mm f/2.8 iS II
-Canon 16-35mm f/2.8 iS II
-Canon 24-70mm f/2.8 iS I
-Canon 85mm f/1.8
-Lowepro statief

Zelf hij heeft erg veel moeite om 's nachts te fotograferen. Dan moet hij zelf gaan zitten op f/2.8, 1/30 (op 70mm) en ISO 3200.

Conclusie: hulpdiensten foto's maken zonder te flitsen ís mogelijk, maar dan alleen met: lichtsterke lenzen, (f/2.8 is het max) en een goede body die hoge ISO waarden aan kan, (FF is het beste, 60D is ook prima) en een goed statief.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

5D II + 16-35 f2.8 + 70-200 f2.8 als budget geen probleem speelt! mooie lichtsterke zooms voor flexibiliteit. ben je zelf wat creatiever zou je ook kunnen kijken naar prime objectieven. je bent dan wel enkele duizenden euro's verder.
Canon
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Doe je dit voor de hobby of voor inkomsten? Als het laatste het geval is, zou ik serieus eens kijken naar je taalgebruik en indeling van je website. Gebruik van smilies en afwisseling met foto's van de sneeuw met je zusje komt op de serieuze bezoeker niet zo professioneel over. Ook teksten als "Wat men verder heeft gedaan is onbekend voor ons. We gingen namelijk al vroegtijdig terug naar huis." en "Excuses voor de tekst welke mogelijk te simplistisch/persoonlijk/slecht geschreven lijkt. Het lukte even niet anders." spreken voor zich.

Ik denk dat je momenteel te veel waarde legt op de foto's en te weinig op alle andere aspecten van het beheren van een website. Daar is denk ik veel meer winst te halen momenteel, en het scheelt je nog geld ook.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik realiseer me net dat je waarschijnlijk helemaal niet op mijn antwoord zit te wachten. Toch is het een welgemeend advies. Doe er mee wat je wilt

;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Beste allen,

Als eerst weer bedankt voor de reacties. Ze helpen me des te makkelijker om te kiezen:)

stievie1: Heb al naar enkelen gekeken. Valt me op dat heel veel de EOS550D hebben.

sprokeq: Die heeft een mooie set aan spullen:)

Deos: Ik fotografeer als hobby. (Zal ik altijd blijven doen. Pas bij perfectie zal ik er geld voor vragen).
Maar ja, ik geef toe dat me teksten soms wat onprofessioneel overkomt. Echter soms is het lastig voor me professioneel te zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar