JPEG of toch RAW met compactcamera?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Hallo,

Ik ben op zoek naar een compactcamera naast mijn dSLR. Normaal schiet ik alles in RAW maar ik vraag me nu toch af of het voor een compactcamera belangrijk is om ook in RAW te kunnen fotograferen.
Ik lees soms van niet omdat compactcamera's al zo'n goede JPEG verwerking hebben maar het lijkt me toch fijn om de mogelijkheid te hebben. Nadeel is dat de camera dan meteen een stuk duurder wordt.

Qua camera zit ik nu te denken aan een Canon S95/S100 of Fuji F600/F660 (allemaal met RAW ondersteuning).
Of de Canon Powershot SX230 HS (zonder RAW ondersteuning).

Iemand ervaring met RAW en JPEG in compactcamera's?
En zijn er nog suggesties voor andere camera's?
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Of het belangrijk is om in RAW te kunnen schieten hangt van de toepassing af. Voor optimale witbalans is RAW wel heel handig. Dus even met je camera een foto in een museum maken geeft in RAW in het algemeen een beter resultaat.

Veel compactcamera's hebben ruisonderdrukkingsprogramma's die ondanks dat je ze op 0 zet toch hun werk doen. Lijkt leuk maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit omdat er een zekere 'versmering' van details kan ontstaan. Werk je in RAW dan is dat meestal minder maar je zal soms meer aan nabewerking moeten doen. Heb je het er voor over om meer tijd te stoppen in de nabewerking? Welke kwalitetiseisen stel je?

Heb je al op DP review gekeken? Daar staan regelmatig testen van compactcamera's.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik zou persoonlijk voor jpg kiezen. Ik denk dat je van te voren zal kiezen: "Wil ik kiekjes maken, of mooie foto's". Kies je voor mooie foto's, zal je toch gaan proberen je DSLR camera te gebruiken. Wil je de mooie foto's ook met je compact kunnen maken denk ik dat je teleurgesteld zal zijn omdat het tóch niet het resultaat van je dslr zal benaderen.

Ikzelf heb gekozen voor een compact camera met extra functie: waterdicht en stootvast zodat we de camera in het zwembad kunnen gebruiken maar ook mijn dochter mag hem gebruiken zonder dat ik bang ben dat hij kapot gaat.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

viking_in_shorts schreefCOLONIk zou persoonlijk voor jpg kiezen. Ik denk dat je van te voren zal kiezen: "Wil ik kiekjes maken, of mooie foto's". Kies je voor mooie foto's, zal je toch gaan proberen je DSLR camera te gebruiken. Wil je de mooie foto's ook met je compact kunnen maken denk ik dat je teleurgesteld zal zijn omdat het tóch niet het resultaat van je dslr zal benaderen.
Ik wil mooie foto's kunnen maken op momenten dat ik geen dslr kan of wil meenemen. De keuze om de dslr dan niet mee te nemen maakt het me meteen makkelijk om genoegen te nemen met 'minder' mooie foto's.
annoh schreefCOLONVeel compactcamera's hebben ruisonderdrukkingsprogramma's die ondanks dat je ze op 0 zet toch hun werk doen. Lijkt leuk maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit omdat er een zekere 'versmering' van details kan ontstaan. Werk je in RAW dan is dat meestal minder maar je zal soms meer aan nabewerking moeten doen. Heb je het er voor over om meer tijd te stoppen in de nabewerking? Welke kwalitetiseisen stel je?

Heb je al op DP review gekeken? Daar staan regelmatig testen van compactcamera's.
Ik vind het niet erg om de foto's die ik wil gaan gebruiken enigszins na te bewerken. Ik doe dat niet met alle foto's die ik bewaar.
De kwaliteit wil ik uiteraard graag het beste voor een acceptabele prijs. Zo weet ik dus ook niet of ik het de meerprijs van de S100 waard vind t.o.v. de S95 of de Fuji's.
Ik kijk ook regelmatig op DPreview. Dat maakt het ook weer lastig :lol:
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Kollie schreefCOLON
annoh schreefCOLONHeb je al op DP review gekeken? Daar staan regelmatig testen van compactcamera's.
Ik kijk ook regelmatig op DPreview. Dat maakt het ook weer lastig :lol:
DPreview heeft overigens nog geen review over de Fuji F600. De F660 moet nog uitkomen dus die staat er zeker niet op.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Hoe groot ga je afdrukken? Waarschijnlijk ooit een keer op A4? Dan niet zeuren de beste compact kopen en gewoon JPG schieten. Idd alleen zoasl Annoh zegt ivm witbalans of icm kleinere sensoren en slechte licht omstandigheden, maar gemiddeld genomen heb ik de foto's van mijn uit 2004 stammende 3.2Mp Canon IXUS nog nooit problemen qua qualiteit ondervonden ook niet op A4 formaat.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Niet om het even, maar er zijn compact camera's met APS-C formaat sensor welke gehakt maken van de Canon APS-C camera's. Als pixelpeepen hetgeen is wat je wilt dan kom je al een tijdje niet meer bij Canon APS-C camera's uit.

Ik gebruik met mijn compact alleen jpg. Beeldkwaliteit is uitstekend, en het aanpassen van witbalans gaat net zo eenvoudig als bij een RAW bestand.
Laatst gewijzigd door 1 op SanderL, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

SanderL schreefCOLONNiet om get even, maar er zijn compact camera's met APS-C formaat sensor welke gehakt maken van de Canon APS-C camera's. Als pixelpeepen hetgeen is wat je wilt dan kom je al een tijdje niet meer bij Canon APS-C camera's uit.

Ik gebruik met mijn compact alleen jpg. Beeldkwaliteit is uitstekend, en het aanpassen van witbalans gaat net zo eenvoudig als bij een RAW bestand.
Ik wil ook niet pixelpeepen maar wel een goede kwaliteit en als het kan moet hij foto's kunnen maken in donkerdere omstandigheden. Niet om af te drukken, meer om de sfeer te tonen.
Wat voor camera's bedoel jij eigenlijk? Ik verwacht dat die niet echt meer in de categorie compact vallen?
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Kollie schreefCOLON
viking_in_shorts schreefCOLONIk zou persoonlijk voor jpg kiezen. Ik denk dat je van te voren zal kiezen: "Wil ik kiekjes maken, of mooie foto's". Kies je voor mooie foto's, zal je toch gaan proberen je DSLR camera te gebruiken. Wil je de mooie foto's ook met je compact kunnen maken denk ik dat je teleurgesteld zal zijn omdat het tóch niet het resultaat van je dslr zal benaderen.
Ik wil mooie foto's kunnen maken op momenten dat ik geen dslr kan of wil meenemen. De keuze om de dslr dan niet mee te nemen maakt het me meteen makkelijk om genoegen te nemen met 'minder' mooie foto's.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar mijn spoor was "andere" foto's en niet "mindere" foto's
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik hen zelf een Fuji X100. En die is vergeleken met een DSLR best compact te noemen. Ook op hoge iso's briljant.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

SanderL schreefCOLONIk hen zelf een Fuji X100. En die is vergeleken met een DSLR best compact te noemen. Ook op hoge iso's briljant.
Die lijkt me inderdaad kwalitatief heel goed maar niet compact genoeg. En te duur.
In dat geval is de nieuwe G1 X ook interessant.
viking_in_shorts schreefCOLON
Kollie schreefCOLON
viking_in_shorts schreefCOLONIk zou persoonlijk voor jpg kiezen. Ik denk dat je van te voren zal kiezen: "Wil ik kiekjes maken, of mooie foto's". Kies je voor mooie foto's, zal je toch gaan proberen je DSLR camera te gebruiken. Wil je de mooie foto's ook met je compact kunnen maken denk ik dat je teleurgesteld zal zijn omdat het tóch niet het resultaat van je dslr zal benaderen.
Ik wil mooie foto's kunnen maken op momenten dat ik geen dslr kan of wil meenemen. De keuze om de dslr dan niet mee te nemen maakt het me meteen makkelijk om genoegen te nemen met 'minder' mooie foto's.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar mijn spoor was "andere" foto's en niet "mindere" foto's
Ik snap het spoor wel, ik wou het alleen versterken!
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

De G1x zal ongetwijfeld een mooie camera zijn, maar... Kleinere sensor, minder goede zoeker, minder lichtsterk objectief... Maar het is waar je voor kiest. Ook de G1x heeft een RAW optie, dus je kunt zelf kiezen.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

jvanarkel schreefCOLONDan niet zeuren de beste compact kopen en gewoon JPG schieten.
Maar wat is dan het beste? De SX230 HS? Of voor 80 euro meer toch de S95?
Deze beschikken allebei over een Digic 4 processor.
De S100 over een Digic 5, is die dan toch weer een stuk beter en de meerprijs waard? Ook als je in JPEG schiet en niet in RAW (maar uiteraard wel de mogelijkheid hebt)
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik weet het niet maar het hoeft a geen canon te zijn en b gewoon een aantal van die ranking lijsten vergelijken en daar dan een gemiddelde uit halen dan zit je wel snor. En in jou geval wegingsfactor optische kwaliteit meenemen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

jvanarkel schreefCOLONIk weet het niet maar het hoeft a geen canon te zijn en b gewoon een aantal van die ranking lijsten vergelijken en daar dan een gemiddelde uit halen dan zit je wel snor. En in jou geval wegingsfactor optische kwaliteit meenemen.
Is optische kwaliteit niet altijd belangrijk?
Het hoeft inderdaad geen Canon te zijn, ik heb ook Fuji in mijn lijstje staan. Dit was echter met RAW, zonder RAW kunnen er meerdere merken op het lijstje terecht komen.

Heb jij nog andere goede sites met vergelijkingen buiten DPreview?
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.dxomark.com/index.php/Camera ... r-Database" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies rechts bij TYPE voor compact en/of high-end compact,
Mijn fiets spoort beter dan ik.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik ben erg tevreden met mijn S90.... waarbij RAW/JPG niets eens de belangrijkste motivatie was. De kwaliteit is gewoon erg goed, en hij is handzaam.
Ik zou nu iets meer uitgeven en een S100 aanschaffen. Het bereik van de nieuwe lens is nog beter.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

GdH schreefCOLONIk ben erg tevreden met mijn S90.... waarbij RAW/JPG niets eens de belangrijkste motivatie was. De kwaliteit is gewoon erg goed, en hij is handzaam.
Ik zou nu iets meer uitgeven en een S100 aanschaffen. Het bereik van de nieuwe lens is nog beter.
Dat is inderdaad een pluspunt. Ik lees alleen dat de optische kwaliteit niet bij alle S100's even goed is.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Zelf zou ik met een compact gewoon in hoge kwaliteit JPEG fotograferen. Waarom? Als ik met een dergelijke camera foto's maak, dan zijn het gewoon huis, tuin en keuken foto's die mooi zijn voor 't vakantie- of familiealbum, maar meer ook niet.

Zelf neem ik meestal een compact mee op vakantie. Ik heb dan geen zin om met een hele batterij aan apparatuur te sjouwen, omdat ik normaal al elke dag met fotografie bezig ben. Op vakantie wil ik ontspannen, en niet zo druk zijn met fotograferen. De compact camera is dan puur voor een snapshot.

De compact die ik meeneem is een oudje van Panasonic met 3MP. De compact is eigenlijk van mijn zuster, maar op vakantie neem ik hem mee. :) Zit trouwens ook alleen maar JPEG op.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Na het nodig lezen en bekijken van voorbeeldfoto's van andere gebruikers besloten voor de S100 te gaan.
De beschikbaarheid laat alleen te wensen over. Daar waar ze op voorraad zijn zijn ze ook vrij prijzig. De shops met de aantrekkelijkere prijzen hebben ze allemaal in bestelling. Ik hoop dat dit niet te lang duurt.
Groeten Rolf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar