De politie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Ik ben druk met de test fase van mijn nieuwe cam en het leren van de feedback die ik eerder kreeg.
Het eerste punt was belichting en daar ben ik al eerder druk mee geweest. Daarna compositie en dat vind ik soms best nog wel eens moeilijk.

graag jullie mening over deze foto. Het is geen schoonheidsfoto maar daar gaat het ook niet om :wink: zo als eerder gezegd ik wil graag leren.

Persoonlijk vind ik hem op officiële grote mooier ik vind dat de kwaliteit echt achteruit gaat door het verkleinen.
Maar ik kan dus nergens een site vinden die gewoon je foto met rust laat :twisted:

f4
1/640
ISO 100
105 MM




Foto 1 zo als hij is

Afbeelding


foto 2 bewerkt

Afbeelding
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
fireblade65
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2011 17:32
WoonplaatsCOLON ergens in west-friesland

De 1/3 regel zou deze foto wat beter maken, naar mijn mening.
Ik mis ook wel wat scherpte.
En volgens mij staat de horizon ook niet helemaal recht.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik vind dat de politiewagen in de bewerkte versie te donker is, vooral bij de wielen.

De compositie is in deze foto prima. De achtergrond is redelijk rustig. De regel van derden is een richtlijn, geen wet, dus hou je daar niet aan vast. Ik zou niet weten hoe deze foto beter zou worden door de regel van derden.

Hij zou beter worden met een mooie zonsondergang, of een gigantische vloedgolf, maar die staat er nou eenmaal niet. Ik weet zeker dat deze foto niet zo misstaan in een politiebureau.
Laatst gewijzigd door 1 op mitchel1986, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

fireblade65 schreefCOLONDe 1/3 regel zou deze foto wat beter maken, naar mijn mening.
Ik mis ook wel wat scherpte.
En volgens mij staat de horizon ook niet helemaal recht.
op de 1 of andere manier krijg ik dat 1/3 niet voor elkaar snap het blijkbaar niet :(
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Kun je je camera niet voorlopig instellen met zo'n raster om even het "gevoel" van de 1/3-2/3 te krijgen?
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik denk dat je voor een foto als deze beter een hoger f getal kan kiezen Claudia dan krijg je een groter scherptediepte bereik. Dus meer algehele scherpte over de gehele foto. Of je moet goed mikken met je focus op de politie auto. En je sluitertijd kan volgens mij wel wat naar beneden om het lichtverlies dat optreedt met een hoger f getal te compenseren. Lijkt mij tenminste, maar ben ook maar een amateur.
De bewerkte versie is teveel verscherpt oid het wit is bijna uitgebeten.

1/3 regel= (1 derde deel lucht en twee derde deel land of andersom)

Ik vind dat je wel aardig in de buurt komt, en los daarvan het is naar mijn bescheiden mening soms een beperkend regeltje..al werkt het vaak wel, maar goed.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

redone51 schreefCOLONKun je je camera niet voorlopig instellen met zo'n raster om even het "gevoel" van de 1/3-2/3 te krijgen?
Dat raster staat aan :oops: ik moet me duidelijk beter inlezen op hoe je de beste compositie kiest.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ga de regel van derden alsjeblieft niet als een heilige regel hanteren.
Ik vind het bij deze foto geen enkel probleem dat er hierbij iets vanaf is geweken.
De compositie vind ik eigenlijk wel oke. :P
Hij had iets scherper gekund. Het lijkt net of je nu niet hebt scherpgesteld op de politieauto.
Een kleiner diafragma en een iets hogere iso waarde hadden je hierbij kunnen helpen.
Ik had sluitertijd niet langer gemaakt i.v.m. het bevriezen van de golven op de achtergrond.

Ik denk dat je met je vraag bedoeld wel of niet verscherpt na het verkleinen.
Bij verscherpen moet je ook een beetje spelen met de verschillende parameters om het resultaat te bekijken.
Dat kan per foto nog wel eens wat verschillen. Als ik uit deze twee moet kiezen zou ik ook voor de bovenste gaan.

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

fireblade65 schreefCOLONDe 1/3 regel zou deze foto wat beter maken, naar mijn mening.
Ik mis ook wel wat scherpte.
En volgens mij staat de horizon ook niet helemaal recht.
Horizon dacht ik ook en dat heb ik nagekeken met Paint shop en dat was een fractie. Ik denk dat het door de zee komt maar ben het met je eens als je het zo ziet is hij niet recht.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Compo, gulden snede, regel vanderden.
Misschien heb je hier wat aan: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=55
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

peter1970 schreefCOLONGa de regel van derden alsjeblieft niet als een heilige regel hanteren.
Ik vind het bij deze foto geen enkel probleem dat er hierbij iets vanaf is geweken.
De compositie vind ik eigenlijk wel oke. :P
Hij had iets scherper gekund. Het lijkt net of je nu niet hebt scherpgesteld op de politieauto.
Een kleiner diafragma en een iets hogere iso waarde hadden je hierbij kunnen helpen.
Ik had sluitertijd niet langer gemaakt i.v.m. het bevriezen van de golven op de achtergrond.

Ik denk dat je met je vraag bedoeld wel of niet verscherpt na het verkleinen.
Bij verscherpen moet je ook een beetje spelen met de verschillende parameters om het resultaat te bekijken.
Dat kan per foto nog wel eens wat verschillen. Als ik uit deze twee moet kiezen zou ik ook voor de bovenste gaan.

groet
Peter
Dat zei ik vanmiddag ook tegen me zelf :lol: .
Maar ja je wilt toch leren al moet ik zeggen dat als ik iets mooi vind dan hou ik me daar ook wel aan vast.
Maar toch wil ik die regel snappen en mijn man heeft het net verteld en lees het hier ook dus volgende keer nog beter opletten.
Maar ik ben het met je eens dat een mooie foto niet altijd aan de regel van derde hoeft te hangen.
Oké met diafragma en ISO ga ik ook wat doen had vandaag al wat foto's gemaakt maar probeer alles stapje voor stapje te doen dus ook daar gaan we aan werken.
Dit is nu mijn tweede maand bijna dat ik niet meer op auto foto's maak en leer elke keer weer bij en dat vind ik wel heel prettig.
De onderste is idd niet echt je van het :mrgreen: maar om heel eerlijk te zijn heb ik 1 knop een dauw gegeven ben eigenlijk helemaal niet van het foto bewerken. Ja met kleur en aparte vormen en zo.
Gisteren weer wat water testen gedaan en die zet ik dan wel om. Dus als ik heel eerlijk ben heb ik maar wat gedaan met bewerken :oops:
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLONCompo, gulden snede, regel vanderden.
Misschien heb je hier wat aan: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=55
Dank je ik ga eens lezen :wink:
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

mitchel1986 schreefCOLONIk vind dat de politiewagen in de bewerkte versie te donker is, vooral bij de wielen.

De compositie is in deze foto prima. De achtergrond is redelijk rustig. De regel van derden is een richtlijn, geen wet, dus hou je daar niet aan vast. Ik zou niet weten hoe deze foto beter zou worden door de regel van derden.

Hij zou beter worden met een mooie zonsondergang, of een gigantische vloedgolf, maar die staat er nou eenmaal niet. Ik weet zeker dat deze foto niet zo misstaan in een politiebureau.
Die vloedgolf had ik later in mijn laarzen........soms wil je een foto en dan vergeet je de rest :oops:

Dank je wel voor je compliment misschien stuur ik hem door :mrgreen:
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

SvdL schreefCOLONIk denk dat je voor een foto als deze beter een hoger f getal kan kiezen Claudia dan krijg je een groter scherptediepte bereik. Dus meer algehele scherpte over de gehele foto. Of je moet goed mikken met je focus op de politie auto. En je sluitertijd kan volgens mij wel wat naar beneden om het lichtverlies dat optreedt met een hoger f getal te compenseren. Lijkt mij tenminste, maar ben ook maar een amateur.
De bewerkte versie is teveel verscherpt oid het wit is bijna uitgebeten.

1/3 regel= (1 derde deel lucht en twee derde deel land of andersom)

Ik vind dat je wel aardig in de buurt komt, en los daarvan het is naar mijn bescheiden mening soms een beperkend regeltje..al werkt het vaak wel, maar goed.
Dank je wel :wink: komt goed,
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Regel van derden lijkt me hier zelfs wel redelijk te kloppen. Horizon staat op 1/3 horizontaal en de auto staat op 1/3 verticaal. Dan klopt het toch ongeveer?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

edwardmila schreefCOLONRegel van derden lijkt me hier zelfs wel redelijk te kloppen. Horizon staat op 1/3 horizontaal en de auto staat op 1/3 verticaal. Dan klopt het toch ongeveer?
Maar de auto (het onderwerp) zou volgens deze regel op één van de snijpunten moeten liggen. En dat is hier niet het geval/onmogelijk.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Prima foto hoor.
Qua compositie had je nog wat kunnen spelen. Maar of het dan beter/mooier was geworden weet ik zo ook niet
Ik had in ieder geval dit nog wel geprobeerd:
- de foto geschoten met een je 24-105 op standje f/4 en 105mm. Liefst eigenlijk nog meer richting de 200mm maar daar heb je zo te zien nog geen lens voor
Gevolg was dat je de achtergrond (zee/golven) had gecompressed en de golven groter hadden geleken

- een lager standpunt geprobeerd waardoor de politie auto iets groter leek

- de foto kunnen gemaakt vanuit een standpunt zo'n 20m-50m naar camera rechts. Hierdoor zouden de nu horizontale vloedlijnen meer diagonaal
komen te liggen waardoor er wat meer diepte en perspectief in de foto kwam

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

ebeckers schreefCOLONPrima foto hoor.
Qua compositie had je nog wat kunnen spelen. Maar of het dan beter/mooier was geworden weet ik zo ook niet
Ik had in ieder geval dit nog wel geprobeerd:
- de foto geschoten met een je 24-105 op standje f/4 en 105mm. Liefst eigenlijk nog meer richting de 200mm maar daar heb je zo te zien nog geen lens voor
Gevolg was dat je de achtergrond (zee/golven) had gecompressed en de golven groter hadden geleken

- een lager standpunt geprobeerd waardoor de politie auto iets groter leek

- de foto kunnen gemaakt vanuit een standpunt zo'n 20m-50m naar camera rechts. Hierdoor zouden de nu horizontale vloedlijnen meer diagonaal
komen te liggen waardoor er wat meer diepte en perspectief in de foto kwam

Erwin
Dank je wel voor de tips :wink:
Tele heb ik idd nog maar heb mijn keus gemaakt EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM dus dat gaat helemaal goed komen.
Lager had idd beter geweest heel stom dat ik daar niet bij stil gestaan heb. Volgens mij had ik er wel 1 maar zie zelf het verschil niet. Kwam misschien ook omdat ik boven op een bergje stond.
Er was een fiets wedstrijd dus kon er eerst ook niet dichterbij komen en volgens mij vonden de smurfjes het ook niet leuk dus ben er mee gestopt. Heb nog meer foto's maar die vond ik allemaal net niet.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar