Vraag over bewerken in RAW voor een leek.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hallo,

Ik heb even een vraag.

Ik ben vandaag er eens echt voor gaan zitten om in RAW te fotograferen. Deed (doe) normaal altijd in Jpeg maar wil nu toch eens proberen hoe RAW werkt.

Vandaag even wat testdingen gemaakt en nu komt mijn vraag.

ALs ik de foto's open in photoshop (Elements 9) dan krijg je een scherm waarin je de foto kan bewerken. Vervolgens kan je daarna als je in het eerste scherm hebt bewerkt verder gaan in photoshop.

Doen jullie dan nog wat in photoshop qua kleur bewerking of dan slechts nog kleine dingen aanpassen?

ALs ik het zo vlug bekijk lijkt het mij dat je na bewerking in het eerste scherm eigenlijk qua kleuren niets meer hoeft te doen. Of heb ik het nu mis?

Tevens vraag ik me af of je de foto's ook kan opslaan als Jpeg. Als ik in photoshop via "opslaan als" deze wil opslaan kan ik deze op verschillende manieren opslaan behalve Jpeg. TIFF is dan volgens mij het meest gangbare formaat.

Graag zou ik iets meer nfo willen hebben over bewerken en opslaan in RAW. Ben hierin nog een echte leek (zowieso nog een beetje met photoshop)

Alvast bedankt.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

JPG kan alleen overweg met 8 bits, je moet dus de kleurdiepte verlagen van 16 naar 8 bits. Dan krijg je vanzelf de mogelijkheid om in jpg op te slaan.
Opslaan in RAW is niet mogelijk, maar opslaan in een lossless formaat is het beste, bv TIFF of PSD zijn dan uitstekend.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Voordeel van opslaan in PSD format is dat de lagen mee worden opgeslagen, handig bij complexe bewerkingen, niet geheel onbelangrijk.
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

In je RAW scherm kan je links onderin kiezen voor "opslaan". Dan krijg je een vervolgscherm waarin je kunt kiezen voor JPG.
Je kan ook na bewerking in RAW kiezen voor "gereed" rechts onderin. Dan blijft het een CR2 , en kan je altijd je eerder gemaakte instellingen veranderen.
Een Cr2 file kan je echter alleen bekijken met een RAW converter, zoals bv photoshop.
Het ligt er dus aan wat je met de foto wilt gaan doen om te bepalen in welk bestandsformaat je gaat opslaan.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Photoshop is geen RAW converter - dat is ACR (Adobe Camera Raw). Lightroom is de andere van Adobe (neem aan op dezelfde onderliggende engine gebouwd) met net waar meer retouching en aanpassingsmogelijkheden, maar vooral ook een DAM (digital asset management, bibliotheek zeg maar) functie eroverheen. Als je echt in RAW gaat werken raad ik echt een pakket a la Lightroom of DxO Optics aan - betere workflow voor als je met meerdere plaatjes werkt, en meestal heb je aan die 'bewerking' genoeg en is photoshop (pixel editing) nergens meer voor nodig. Ik gebruik PS enkel voor dingen die af wil drukken omdat de cloning tools (heb nog wel een stofjes op de sensor) beter zijn en er veel meer opties zijn qua verscherpen (bij afdrukken van groot belang). 95% van alles wat ik wil doen can ACR/Lightroom/DxO Optics zelf.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar