Canon 50mm f1.8 vs. Tamron 70-300mm f4-f5.6 DI

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

In oktober heb ik mijn 1000D, batterijgrip en 18-55 IS II gekocht. Inmiddels heb ik alweer wat gespaard en heb ik een cadeaubon van de MediaMarkt gekregen. Daarom ben ik op zoek naar nog een lens.

Ik heb mijn oog op twee objectieven laten: de 'plastic fantastic' 50mm f1.8 en de Tamron 70-300 f4-f5.6. Maar welke wordt het nou?
Ik fotografeer veel incidenten (eigenlijk altijd overdag) en evenementen. Soms mis ik een lichtsterker objectief, en soms mis ik meer tele.

Dat de 50mm f1.8 een super lens is, weet ik. Maar is de Tamron 70-300 f4-f5.6 kwalitatief goed? Heeft iemand nog een andere optie voor rond de 165 euro bij de MediaMarkt?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sem. Er is maar een antwoord voor jouw behoeftes. De 55-250. Maar dat wist je eigenlijk al wel denk ik.
En natuurlijk daarna de 50mm F/1.8...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik weet niet of er inmiddels een nieuw type is, maar mijn Tamron 70-300 van een paar jaar geleden....wat een gruwelijk slechte lens. Wat was ik blij dat het rotding een keer viel en er al helemaal niet meer scherp meer mee gesteld kon worden. Toen overgestapt naar de Sigma variant...en inmiddels qua telelenzen naar L-spul.

Dus als ik moest kiezen uit je opties...de plastic fantastic en daarna lekker sparen voor een goeie tele!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

[semi-off topic] Oh ja..de defecte tamron toen geruild tegen een spuitbus lucht hahaha..de persoon die 'm overnam ging 'm uit elkaar halen voor onderdeeltjes en zo geloof ik [/semi off topic]
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik heb hier een goede test, doe je voordeel ermee. Ik heb de lens ook en mijn ervaringen zijn overeenkomstig met de ervaringen van de testen. Hij is erg soft op 300mm, je krijgt hem scherper als je hem niet op f5.6, maar bijv. op f8 neemt. Als je dit soort dingen weet en er bij nadenkt, kun je met deze lens goede foto's krijgen.

http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... roduct/455" onclick="window.open(this.href);return false;

als je de link (met heel veel grafieken e.d. niet helemaal wil volgen, hier een extract)

Conclusion
While there are a few standout bargains to be found, the lens world is much like the rest of life: There's no free lunch, you tend to get what you pay for. It's thus no surprise that lenses as inexpensive as the Tamron 70-300mm f/4-5.6 don't perform as well a those costing three or four times as much. Within its price bracket though, this Tamron competes quite strongly against the camera makers' own offerings, delivering as good or better image quality, a long zoom range, decent build quality, all at an exceptional price. If you need a long zoom on a tight budget, the Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro 1:2 AF is worth a close look.

Daarnaast heb je meteen een leuke lens om met close up fotografie te beginnen.

Jammer alleen dat je een media markt bon hebt, bij cameraland, kost hij bijv 129 euro.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Anoniem 3

sprokeq schreefCOLONHallo iedereen,

In oktober heb ik mijn 1000D, batterijgrip en 18-55 IS II gekocht. Inmiddels heb ik alweer wat gespaard en heb ik een cadeaubon van de MediaMarkt gekregen. Daarom ben ik op zoek naar nog een lens.

Ik heb mijn oog op twee objectieven laten: de 'plastic fantastic' 50mm f1.8 en de Tamron 70-300 f4-f5.6. Maar welke wordt het nou?
Ik fotografeer veel incidenten (eigenlijk altijd overdag) en evenementen. Soms mis ik een lichtsterker objectief, en soms mis ik meer tele.
Sem,
1. Welke incidenten fotografeer jij overdag op school?
2. Welke evenementen fotografeer jij overdag op school?
3. Kun je voorbeelden posten, zo ja post ze eens!
4. Naast de lens die jij hebt, de 18-55 IS II, is de plastic fantastic een overlap.

Leg eens duidelijk uit waar je naar op zoek bent, want het verschil tussen de 50mm en de 70-300 is wel erg groot.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLON3. Kun je voorbeelden posten, zo ja post ze eens!
Op de link naar zijn site krijg je een impressie van wat hij fotografeert:

http://www.SemvanderWal.tk
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sem,

Ik denk zelf dat je meer zal hebben aan de zoom lens voor jou soort fotografie. Je kan mooi eens een detailshot maken en dat is zeker bij de reportages die jij maakt leuk. De 50 mm is nu inderdaad overlap met je kitlens en is dan leuk voor later erbij.

Ik ken de tamron niet zelf maar als je de tests leest op internet dan zie je dat je geen wonderen mag verwachten. Het is dus aan jou de keuze om nu een lens te kopen en lekker aan de slag te kunnen of nog even te wachten. Bij de Tamron zal je dan op een moment tegen de beperkingen van je lens aanlopen en upgrade doen naar een beter exemplaar. Uiteraard zal je nu vaak horen dat het geen goede lens is maar dat zijn mensen die al wat langer bezig zijn en zoals ze zelf vaak vermelden ook deze lens gehad hebben. Ik zelf ben ook begonnen met mindere lenzen en ga nu stapje voor stapje naar een betere set.

Succes met kiezen.

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

@Gabriel, wie heeft gezegd dat ik incidenten op school fotografeer?
En inderdaad, kijk eens op mijn site voor foto's.

Ik wil eigenlijk twee dingen: meer bereik en een lichtsterke lens.

De 50mm is inderdaad een overlap, maar soms merk ik toch echt wel dat ik te weinig licht heb om goede foto's te maken. Dan ga ik op ISO 800 zitten (het maximum van mijn camera waar nog goede foto's uit komen) en dan werk ik nog met sluitertijden van 1/10...

Ik denk sowieso dat ik niet op 300mm ga werken, hooguit één keer en dan kan ik wel f8 gebruiken.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

sprokeq schreefCOLONIk denk sowieso dat ik niet op 300mm ga werken, hooguit één keer en dan kan ik wel f8 gebruiken.
Waarom denk je dat ? Ik merk juist dat ik erg op moet letten niet te veel op het uiterste bereik van mijn 70-300 te gaan zitten. Ook bij die van mij (canon 70-300) is dit niet het beste stukje van de lens.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

In zou me geen situatie kunnen bedenken waar ik de 300mm zou gebruiken... vandaar.
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Ik heb beide lenzen in bezit, de 50mm en de 55-250mm en maak met beide de meeste foto's.
De standaar 18-55 gebruik ik eigenlijk amper. De 50mm is inderdaad handig bij weinig licht.
En om het onderwerp beter in beeld te krijgen ga ik dan maar 'lopen' voor de goede compositie.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Nou, die hele grote brand bij die chemische fabriek, dan is een 300mm wel het absolute minimum.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONNou, die hele grote brand bij die chemische fabriek, dan is een 300mm wel het absolute minimum.
En dat zal dan ongetwijfeld die ene keer zijn :wink:
sprokeq schreefCOLONIk denk sowieso dat ik niet op 300mm ga werken, hooguit één keer en dan kan ik wel f8 gebruiken.
Nee, bij de gemiddelde branden mag ik achter de linten en sta ik dichtbij genoeg om foto's te kunnen nemen.

Is de kwaliteit van de 70-300 slechter dan van de kitlens?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sem, ik wil je toch echt adviseren de echt goedkope zooms over te slaan. Spaar voor de 55-250, dan begin je meteen met een fatsoenlijke lens.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik kan ook alleen maar zeggen, spaar even door. 55-250 is in haar prijs klasse de betere tele.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik weet het, ik weet het. De 55-250 is de beste keus, maar 1: het geld heb ik er op dit moment niet voor en 2: stel ik spaar en ik heb genoeg geld, dan is hij nog niet te koop bij de MM.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je bulkt van het geld dan zou ik wel de Tamron 70-300 kopen.
Dan kom je er achter waarom iedereen het een barrel vindt :lol:

Dus niet doen!

Een goede telezoom is duur en alleen de EF-S 55-250 is een uitzondering.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Nou weet ik het echt niet meer!

Een aantal roepen dat ik de 70-300 links moet laten liggen en de 50mm moet kopen, de ander roept dat ik de 70-300 links moet laten liggen en door moet sparen (wat geen optie is) en de ander zegt dat ik de 70-300 moet kopen en dan moet gaan sparen voor een betere set.

Ik heb wat voorbeeldfoto's bekeken (http://www.pbase.com/cameras/tamron/af_ ... _macro_1_2" onclick="window.open(this.href);return false;) en ik vind het resultaat helemaal niet slecht...
Anoniem 3

Ik zou zeggen:

Luister gewoon naar alle goede raad die hier gegeven is en zet de 70-300 van Tamron uit je hoofd.
EN goed lezen: Niemand heeft je de 70-300 van Tamron echt aangeraden.
En waarom is doorsparen geen optie?
O... je wilt hem NU en wel meteen? :wink:

Je moest eens weten hoe de meesten van ons in ons leven hebben moeten sparen voor wat wij wilden kopen en eigenlijk meteen wilden hebben.... :cry:
Maar die wijsheid komt nog wel, hoop ik. :roll:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar