mijn aller eerste poging

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

tot het maken van landschap/natuur foto's.
Normaal zet ik er altijd een hond bij op :mrgreen:

Dus heel graag tips :)
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

foto's gemaakt met de 60D + kitlens.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Waterleidingduinen?

Maar goed begin, echter zie je zelf waarschijnlijk al... Eerder of later gaan. Het licht is snoei en snoeihard. Felle luchten of hele donkere schaduwen (vooral 2 en 5)
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Holterberg ;)
Ik was er al voor 10 uur maar helaas idd al te laat :(
Iig bedankt!
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ben het met muusers (en met jou) eens.
Het is een goed begin en je kan zien dat er is nagedacht over de compositie.

Al had ik nr 4 niet in portretstand geschoten maar in landscape en dan van een iets lagere positie om de boom meer te isoleren want hij gaat nu een beetje op in zijn achtergrond.

Maar zoals je zelf al aangeeft ben je te laat op pad gegaan want het licht is veel te hard.
Lees dat je er voor 10h was maar in de exif zie ik dat de meeste foto's na 11h gemaakt zijn.
Waarschijnlijk heb je op locatie nog gezocht naar onderwerpen en een juiste compositie.

Bij deze tak van sport 'moet' je eigenlijk al 1h voor zonsopkomst / zonsondergang op locatie zijn.
En al een redelijk beeld hebben van het geen wat je op de foto wil hebben.
(Tip: hier zijn de grauwe grijze dagen + de middag met zijn fel uitgebeten lucht voor).
Je hebt namelijk niet zo heel veel tijd om verschillende locaties te zoeken / composities te proberen.

Nog een keertje terug maar dan rond het golden hour en ik beloof je dat je foto's veel mooier zullen zijn.
Uitleg:http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_hou ... ography%29

Mvgr,

Gerard

Ps, Nog een briljant stukje van Scott Kelby uit "The Digital Photography Book" over the golden hour:

These are the only times of day when you get the soft, warm light and soft shadows that give professional
quality lighting for landscapes. How stringent is this rule? I'll never forget the time I was
doing a Q&A session for professional photographers. The other instructor was legendary
National Geographic photographer Joe McNally. A man in the crowd asked Joe, "Can you
really only shoot at dawn and dusk?" Joe quietly took his tripod and beat that man to death.
Okay, that's an exaggeration, but what Joe said has always stuck with me. He said that
today's photo editors (at the big magazines) feel so strongly about this that they won't even
consider looking at any of his, or any other photographer's, landscape work if it's not shot at
dawn or dusk. He also said that if he takes them a shot and says, "Look, it wasn't taken
during those magic hours, but the shot is amazing," they'll still refuse to even look at it. The
point is, professional landscape photographers shoot at those two times of day, and only
those two times. If you want pro results, those are the only times you'll be shooting, too.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Ik schiet mijn plaatjes dus tijdens de wandelingen met de honden ;)
En helaas is het hier in alle natuurgebieden verboden er voor zonsopkomst te zijn :(

Volgende week ga ik naar terschelling en ik hoop op een beetje weer zodat we dan eens wel vroeg genoeg op pad kunnen!

In elk geval superbedank voor je zeer uitgebreide reactie. Top!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar