flitser Speedlite 430Ex

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gaby de Jong
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 14:56

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn flitser en mijn camera 500D:
Als ik de flitser extern wil gebruiken ( dus niet op het toestel) doet ie niet meer mee.
Dit was in het begin wel zo.....

Op de camera geken bij de instellingen "flitsbesturing" Daar krijg ik de boodschap
"! kan dit menu niet weergeven. Flitser is incompatibel of uitgeschakeld"

Ik heb ook al de instellingen terug gezet naar fabrieks instellingen, ook dat helpt niet.

Het vreemde is dat de flitser het wel doet bij het toestel van mijn collega.

Canon geeft ook aan dat de Speedlite 430 EX compatibel is met de 500D.
Wie heeft tips voor mij waar dit aan zou kunne liggen.
Anoniem 4

Misschien het hier besproken bekende probleem?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=93050" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,

Heeft de 500D wel een ingebouwde transmitter voor een externe flits aan te sturen ?? Zie het niet in de specificaties staan.

Wel vreemd dat hij het eerst wel deed :roll:
Wat voor camera heeft je collega?

Gr.
Peter
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

Zo lang je niet een kabeltje ("off shoe cord") of een infra rood transmitter hebt doet hij het niet extern.
En heeft hij het nooit gedaan ook.

Groeten,
Jan
Daffiedolf

Volgens mij heeft de 500D geen mogelijkheid om als MASTER te werken.
Heb de handleiding bekeken, maar niets gevonden.
Het kan wel zijn dat het flitsen staat uitgeschakeld. Dan werkt de cameraflitser ook niet.
Op pagina 139/140 (?) wordt hier uitleg over gegeven.
Om een 430ex aan te sturen heb je een transmitter nog of een tweede flitser (430ex of 580ex) die als MASTER kan dienen.
Goedkope oplossing is 430ex als MASTER en een 420ex als SLAVE.
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

@ Daffiedolf
jij schrijft....
Goedkope oplossing is 430ex als MASTER en een 420ex als SLAVE. :roll:

Hoe stel jij de 430EX in als Master?

gr.
Peter
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@daffie & Wozel, de 430ex heeft geen Master functie en is niet voorzien van een optical slave :)

Om een 430ex draadloos te ontsteken zal je accessoires moeten kopen, zonder accessoires zal dit niet mogelijk zijn i.c.m. je 500D of 550D(dikke punt :P) met een 7d of 600d kan dit wel ;).

Dit kan o.a.(van goedkoop naar beter ;)): optical slave, ebay triggerset, ST-E2, phottix triggers, pocketwizard.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Gaby de Jong schreefCOLONAls ik de flitser extern wil gebruiken ( dus niet op het toestel) doet ie niet meer mee.
Dit was in het begin wel zo.....
Als ik onderstaande reacties lees, ben ik wel benieuwd hoe dit dan in het begin in z'n werk ging!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON
Gaby de Jong schreefCOLONAls ik de flitser extern wil gebruiken ( dus niet op het toestel) doet ie niet meer mee.
Dit was in het begin wel zo.....
Als ik onderstaande reacties lees, ben ik wel benieuwd hoe dit dan in het begin in z'n werk ging!
Ben ik ook zeer benieuwd naar. Dit wordt nl. niet beschreven en hierin is vast de oplossing te vinden.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gaby de Jong
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 14:56

Dank voor alle antwoorden, maar onderstaande staat bij de Canon specificaties"

Volledige compatibiliteit met EF/EF-S en EX Speedlite
De EOS 500D is compatibel met alle EF- en EF-S-objectieven en Speedlites uit de EX-serie. Hiermee creëer je een opnamesysteem dat net zo uniek is als de fotograaf die het gebruikt.


En echt waar hij heeft het gedaan, zelfs op de cursus.
Ook de softbox en de paraplu flits die daar opgesteld stonden werkten op mijn toestel.
Kan het dan aan het daar dan soort flitser hebben gelegen?
Kijk ik ben maar een leek en een beginner en ik neem aan wat jullie zeggen, maar ik vind het verwarrend, maar goed ik leer.
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,

De camera is wel compatibel met de 430EX flitser. Echter deze flitser heeft geen MASTER-mode waarmee je eventueel een andere flitser draadloos kan aansturen.
De compabiliteit heb je met de 430EX alleen als hij op de flitsschoen van de camera staat. Je zal zien dat je de instellingen in het menu dan wel kan wijzigen.

Omdat jou camera geen ingebouwde transmitter voor een externe flits heeft ( lees een soort afstandbediening ) kan dus de camera alleen geen draadloze flitser aansturen. Hiervoor heb je dan een extra ontvanger en zendertje nodig. Ik heb hier zelf de ST-E2 voor. Je kan ook denken aan een eenvoudig setje van Cactus.

Had je bij de cursus wellicht je eigen flitser op je camera staan? In dat geval kan jou flits wel een andere flitser aansturen dmv een optical slave trigger. ( deze reageert op flitslicht )

Gr.
Peter
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Daffiedolf

Wozel

Je hebt gelijk: 430exII heeft geen Masterfunctie. Ik ging er vanuit dat dit wel zo was, omdat hij verder wel helemaal handmatig is in te stellen.

Heb zelf trouwens de 580exII met een 420ex als Slave en dat gaat prima.

Ik denk dat er in dit item een babylonische spraakverwarring aan het ontstaan is: flitser wel of niet op de camera, hoe dan ontstoken (in het begin).
Volgens mij kan Gaby het beste naar een fotovakhandel gaan (waar de spullen gekocht zijn?) en de zaak voorleggen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar