RAW

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik ben wat aan het experimenteren met bewerken.
Voor het eerst bewerken in Raw en dat is wel even puzzelen.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

1 Hier zovast de eerste resultaten.

20200

2 Mijn hondje keek om de hoek mee...

20199

3 hoe ik deze foto maakte van een oud foto toestel in mijn oude kast.

20198

Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Dank je wel voor ieders reactie...dit helpt me een hoop... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Tja, wat wil je weten ? Weet je waarvoor je in RAW schiet ? Weet je wat je kunt doen in RAW ? Wat is voor jouw foto's het voordeel om in RAW te schieten. Zie je zelf verschil en Is het eindresultaat beter dan met je Jpeg's ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Soms mis je wel eens wat :wink:

De CR2 van Canon bevat de onbewerkte gegevens van de fotodiodes op de sensor.
Daarom is het mogelijk om de bewerkingen in de camera (omzetten naar JPG) door een extern programma te laten uitvoeren.
Daarmee heb je volledige controle over de kleuromzettting, de belichting en verscherping.
(Uiteraard binnen grenzen: een compleet verkeerd belichte opname is niet te redden)

Waarmee loop je tegen problemen aan?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Met welk programma bewerk je je foto's?
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

@ martinus:...eigenlijk wil ik alles weten...ik ben een beginner en hoewel al het begin moeilijk is ben ik wel een door zetter.
Ik volg vanaf volgende week een curcus maar alle tips zijn welkom.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe camera en heb ik de mogelijkheid om in RAW te schieten.
Men zegt dat je daar heel veel mee kan dus wil ik weten wat en hoe.
Ik ben er al volop mee aan het experimenteren en volgens jou (en je hebt wel gelijk hoor) zonder succes maar daar leer ik niets van.
Ik wil weten hoe het dan WEL moet.
@
Laatst gewijzigd door 1 op blubber, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Mijn eerste vraag zou ook zijn:"Met welk programma werk je of ben je van plan te gaan werken?" Als we dat weten is het waarschijnlijk gemakkelijker om een globaal stappenplan uit te leggen. Lightroom is bijvoorbeeld al vrij logisch opgebouwd, waardoor je in principe in de Develop-module van boven naar beneden kunt werken (al moet je dan toch nog regelmatig weer terug naar boven).
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

komt het volgende.

Ik werk in photoshop elements 8 en de RAW foto`s kan ik bewerken in digital photo proffesional van de orginele canon cd.
das eigenlijk alles ha ha....
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Hmmm, dan vrees ik dat ik je helaas niet veel verder kan helpen, omdat ik weinig tot geen ervaring heb met DPP. Ik werk eigenlijk alleen maar met Adobe Camera Raw en Lightroom. Maar er zitten hier vast wel mensen op het forum die je hier wel verder mee kunnen helpen.

Ik vind het zelf altijd een goed idee om eerst de histogram van de foto te bekijken en dan met de daarvoor bestemde regelknoppen te zorgen dat de belichting zo is als jij hem wilt. Dit in combinatie met de kleurbalans. Daarna eventuele lensfouten corrigeren (bijv. tonvorming, chromatische aberratie) en eventueel de foto bijsnijden. Daarna kun je het zo gek maken als je zelf wil (doordrukken/tegenhouden/verzadiging veranderen/kleuren vervangen door andere/vlekjes wegpoetsen/etc.). Als laatste zou ik naar eventuele ruisreductie en verscherping kijken.

Maar goed, dat is hoe ik werk en zoals gezegd is dat voornamelijk in Lightroom. Succes!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Blubber, dat je zonder succes werkt zeg ik niet ......althans niet met die bewoordingen :wink: Ik zelf vind DPP vreselijk en werk hier ook niet mee. Als je in Pse 8 werkt dan heb je volgens mij standaard Camera RAW van Adobe. Zoniet, dan even de plugin van versie 5.8 downloaden op adobe en lezen hoe je dit moet installeren. Hogere en nieuwere versies van Camera RAW werken volgens mij niet in PSE 8. Als je dan je RAW met re muisknop aanklikt en openen met PSE kiest kom je als eerste in je RAW bewerkingsprogramma. Simpeler kan het niet. Hierin kun je je RAW bewerken en kiezen voor belichting, witbalans, kleur etc. Daarna je je afbeelding openen en kom je automatisch in PSE en kun je verder. ...Koop anders het boekje "snelgids RAW" van easy computing geschreven door Joke Beers Blom. ISBN 978-90-456-4728-9 Erg simpel en duidelijk en niet zo duur
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Hier zijn een aantal (engelstalige) tutorialvideos voor DPP te vinden, misschien heb je daar wat aan.
Anoniem 4

De laatste versie van Adobe Camera Raw voor Adobe Photoshop Elements 8 is 6.2
TS heeft een Canon 600D en wordt pas vanaf 6.4 ondersteund. Dus blijft DPP over voor RAW-conversie.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

jhee....wat een info..iedereen bedankt maar alleen jammer dat het niet blijkt te werken...
Heeft iemand een betere optie om eventueel te kopen.
Ik krijg als het goed is een aanbieding om elements 9 te kopen...is dat een idee?
Anoniem 4

Het kan best goed werken. Je moet dan de DPP versie die je bij de camera op DVD hebt gekregen, installeren. In DPP kun je een RAW-bestand uit de camera converteren en nog wat bewerken. Als je het bestand daarna opslaat in TIF-formaat, dan kun je dat TIF-bestand gewoon openen Elements 8 en verder bewerken.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

zo heb ik de afgelopoen foto`s allemaal gemaakt...alleen deed ik convert en save...en dan slaat hij ze op als jpeg...daar ben ik verder gegaan met bewerken
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Herhaaldelijk JPG opslaan en bewerken bevordert de kwaliteit niet.
Dat komt omdat het opslaan niet verliesvrij gebeurt door de gebruikte compressiemethode.

Het gratis DPP is niet zo gelikt als andere bewerkingssoftware en er zijn geen mogelijkheden om de zaakjes op te leuken.
De CR2-conversie van DPP staat echter op een zeer hoog peil en de correctiemogelijkheden van lensfouten (alleen Canon-objectieven!) zijn heel behoorlijk en beter dan de mogelijkheden van Adobe.

Sla de met DPP geconverteerde CR2 op als 16-bit TIFF en bewerk deze eventueel verder met een ander programma en/of sla het eindresultaat op als JPG in de hoogste kwaliteit.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Je moet ze echt opslaan als TIF. Met Jpeg-bestanden verlies je iedere keer als je opslaat beeldinformatie.
Met TIF heb je daar geen last van. Als je aan het eind toch Jpeg nodig hebt, bijv. om foto's hier op het forum te plaatsen, kun je dat doen door de bewerkte TIF na het bewaren nog een keer op te slaan als Jpeg.

Edit: Boels was me net voor, maar gelukkig geven we hetzelfde advies. :D
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik ben even bezig geweest met in TIFF opslaan maar hoger dan 8 bit kan mijn elemnts niet aan.
Ik moet toch eens gaan investeren in software denk ik.
Ik zal eens zoeken naar CR2-conversie van DPP.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

nogmaals : koop even het boekje "snelgids RAW" van easy computing geschreven door Joke Beers Blom. ISBN 978-90-456-4728-9 Erg simpel en duidelijk en niet zo duur....
kooskoets2001
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2009 08:18
WoonplaatsCOLON Druten

Hoi,

Ik geef persoonlijk de voorkeur aan Adobe Lightroom, omdat je daar niet alleen uitstekend en heel gemakkelijk zonder gevaar voor gegevensverlies je foto's kunt bewerken, maar ook je fotocollectie kunt beheren en backuppen. Geweldig programma, Het kost wel wat maar dan heb je een geweldig pakket in huis.

Groet,

Raymond
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar