Foto-portfolio & blog gecombineerd?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik wil mijn website omgooien! Ik ben op zoek naar een mooie manier om portfolio enerzijds en een blog anderzijds te combineren. Bij het portfolio wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk in beeld wat afleid van de foto ( dit vind ik een hele mooie: http://gallery.davidduchemin.com/#a=0&a ... 00&s=1&p=2" onclick="window.open(this.href);return false; . Less is more), maar ik wil dat de blog wel past bij de rest van de website en tevens herkenbaar is (ik vrees dat als ik de portfolio in de less-is-more steil gooi, dat de website zelf met de blog dan niet meer herkenbaar wordt). Ik zoek dus eigenlijk de gulden middenweg, wie heeft er leuke ideeën of voorbeeld sites?

Mijn huidige website ( http://www.thijskupers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) heb ik gemaakt voor ik een halfjaar in Zweden ging studeren. 't ging daar vooral om het bloggen. Het fotogedeelte diende daar puur om mijn honderden foto's van dingen die ik heb meegemaakt neer te zetten.

Nu wil ik het een en ander veranderen: ik blog nog wel regelmatig (heeft meestal niets met foto's te maken) en ik wil een gedeelte waar ik mooie foto's neerzet). Hoe mijn foto-gedeelte er nu uit ziet ben ik niet tevreden genoeg over: ik vind het te druk en daardoor mijn goede foto's niet goed tot uiting komen.

Ideeën, tips, brand los! (Een slecht idee is ook een idee dus die hoor ik ook graag. Want doordat ik weet wat ik niet wil, weet ik misschien weer ietsje beter wat ik wel wil). Technische beperkingen even niet op letten, op dat vlak durf ik de meeste uitdagingen wel aan (Heb informatica gestudeerd. Vrije tijd wordt waarschijnlijk de enige beperking die ik heb bij het maken van de nieuwe site).
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hallo,

Neem een kijkje op mijn site (http://www.focusyoureyes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) , gemaakt met joomla als basis (het cms systeem)
voor de fotogalerijen heb ik de plugin voor lightroom van slideshowpro gebruikt. deze kan je exporteren en uplouden naar je site.

Wouter.
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Ik heb ook mijn Website in Joomla gemaakt, een gratis template gebruikt en dit (www.KPOfotografie.nl) is het resultaat van een 2 lange weekenden.

Ik heb mijn gallerij gescheiden gehouden van mijn Blog. Ik ben alleen nog op zoek naar een wat mooier blog module. Maar ook dit kost weer even tijd.
Suc6 en ik ben benieuwd wat je ervan maakt.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het is net alsof ik mijn eigen wensenpakket teruglees! Mijns inziens kan het in ieder geval prima: ik ben momenteel zelf nog in de ontwikkelfase in Wordpress, al is het met Joomla! ook vast mogelijk. Aangezien alles nog volop in de steigers staat wil ik nog niet publiek gaan, maar als je toch even wilt spieken, PB even ;).

Ideeën, dan. Vind het zelf altijd moeilijk om daar zo, out of the blue, mee aan te komen. Ik werk altijd graag met kleuren, anderen zijn meer van patterns en textures. Ik weet niet wat je eigen ideeën tot nu toe zijn (of misschien wel 'n schets), maar wellicht kun je die hier even posten. Daar commentaar op geven (en aanvullingen op bedenken) is voor mij, en ik denk voor velen met mij, een stuk gemakkelijker.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Portfolio/blog combi was bij mij ook een grote wens. Heb op mijn main pagina het portfolio geplaatst in een viewer en blog separaat daar van.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wordpress en Joomla! zijn beide een optie. Zelf verkies ik na vele jaren Mambo/Joomla! gebruik/support toch liever Wordpress.

Beide pakketen hebben veel gratis templates en plugins beschikbaar. Een template aanpassen of zelf bouwen is redelijk te doen, als je basis HTML/CSS kent. PHP zou ook makkelijk zijn.

Zelf pak ik meestal een basis template als uitgangssituatie die ik ga verbouwen tot die naar mijn wens is. Voor de foto’s heb ik een plugin die de foto's van flicker haalt en verwerkt in een album, sitebar en het mogelijk maakt om gemakkelijk de foto’s te kiezen in een blog artikelen.. Deze wel voor een heel groot deel aangepast en er staan nog wat aanpassingen in de planning.

Je kunt zover gaan als je zelf wilt. Veel grote sites draaien op Joomla of Wordpress waar je niet zo snel zou zeggen dat het een CMS is.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Eerst even over de techniek: daar wil ik het nu niet over hebben :D Mijns inziens moet de techniek helemaal los staan van hoe je de lay-out wilt hebben, dus ik concentreer me eerst even op hoe het er uit moet zien (dan zien we later wel weer hoe we dat technisch op gaan lossen.

Bedankt voor alle voorbeelden! 't is helaas nog niet helemaal wat ik zoek, al kan ik er wel wat elementen uit halen!
Wat ik nog een beetje mis bij de voorbeelden is het less-is-more principe. Ik vind ze persoonlijk allemaal net wat te druk, het leidt zo af van de foto's. Wat ik er wel kan uit halen is wat stijlelementen: een lijntje rond de site zoals bv http://www.focusyoureyes.nl" onclick="window.open(this.href);return false; brengt het content gedeelte (of dat nu een foto is of een stuk blog) als een geheel.

Het voorbeeld van DigiLife (http://www.yourweddingphotos.eu" onclick="window.open(this.href);return false;) vind ik al wat meer rust uitstralen.

Echter, voor mijn gevoel moet ik ('t wordt immers een persoonlijke website, geen zakelijke) in de header een foto neerzetten (zoals je bij meer blogs ziet en ik nu ook in mijn website heb), om mijn blog een persoonlijke en herkenbare uitstraling te geven. Deze header staat dan echter weer in de weg bij het foto gedeelte vrees ik.

Blijft lastig :?

Heb zelf verder nog niet veel ideeën, ik wil eerst eens kijken welke wielen er al zijn uitgevonden, voordat ik er zelf een verzin. Zal dit weekend eens kijken of ik een schetsje op papier kan zetten!
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Ipv header zou je ook op je achtergrond een logo kunnen plaatsen aan de rechterzijkant bijv zoals een brush en dan niet 100% maar zeg 40%. Je ziet het wel maar je aandacht wordt er niet direct naartoe getrokken.

Zomaar een suggestie van mij ;)

Edit: Voorbeeldje ;)

Afbeelding
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Sorry dat ik inbreek, maar Apple, hoe heb je dat dan gedaan met flickr? Ik heb zelf nl. ook een wordpress site.... ben benieuwd!

Gr. Gaab
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Er is een plugin TanTan daarmee kan dat. Echter word deze niet meer ondersteund. Als goed is sinds 2008 ;)
Dus heb ik zelf het nodige aangepast. En heb ik nog wat wijziginen op het to do lijstje staan.

http://tantannoodles.com/toolkit/photo-album/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Oke.. dus om hiermee te starten is niet echt handig?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Hij functioneerd gewoon prima, alleen komen er geen updates meer vanuit de ontwikkelaar. Daarom ben ik zelf gaan sleutelen. ik heb zelf wat onderdelen verwijderd en toegevoegd/aangepast na eigen wens.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Oke.. zal eens een blik op je website werpen ;-)

Vind het toevoegen van foto's aan m'n blog wel omslachtig nl....
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Eventje back on topic. Header aan de zijkant zou eventueel ook nog kunnen Teranique, ik neem het mee!

Anderen nog ideeën?? Portfoliowebsites waarin blog en foto's gecombineerd worden van je favoriete fotograaf mogen ook...
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

http://www.natuurbeeld.be/Portfolio/?page_id=1503

Dit vind ik én een goede fotograaf, én een combi van jouw wensen...
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

haamhof schreefCOLONhttp://www.natuurbeeld.be/Portfolio/?page_id=1503

Dit vind ik én een goede fotograaf, én een combi van jouw wensen...
Kijk dit gaat al een richting op die ik zoek :D !!

Iemand meer van dit soort voorbeelden?

Ga dit weekend eens wat prototypen!!
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

haamhof schreefCOLONhttp://www.natuurbeeld.be/Portfolio/?page_id=1503

Dit vind ik én een goede fotograaf, én een combi van jouw wensen...
Kewl,

Zoiets wilde ik ook maken. Het is gemaakt in wordpress. Eens kijken of ik ook zoiets kan doen. Wel een ander kleurenschema, want dat wit, wordt al te vaak gedaan.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Hier een eerste prototype. Ik ben er zelf erg tevreden over.
Mijn huidige website: http://www.thijskupers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De blog vind ik nog steeds het belangrijkste die zie je als je de website opent. Foto's binnen de blog hebben wel een prominenter beeld gekregen (klik op het plaatje voor een grotere versie):
Afbeelding
In het oranje vlak komt een widget die de laatste blog-items doorbladert, een beetje zoals op de VI website.

Het blog gedeelte ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding
Bij een blog kan ik dan een paar foto's toevoegen. Dit hoeven dan geen geniale award-winnende foto's te zijn, maar slechts wat begeleidende foto's bij de blog (ik blog meestal tijdens het reizen / vakantie). Je kan dan door die foto's bladeren door links/rechts op de foto te klikken

Het foto gedeelte komt er dan als volgt uit te zien.:
Afbeelding
Less = more was hier de gedachte. Ook hier kan je door de foto's bladeren door links/rechts op de foto te klikken. Thumbnails laat ik hier niet zien, dat vond ik afleiden.
Overigens wordt het menu item met 'photos' een dropdown waarin je verschillende categorieen kan kiezen

Overigens zijn lengtes en breedtes (van headers, lijntjes, etc) nog een beetje variabel, daar moet ik nog wat mee spelen. Misschien moet ik de home-page ook ietsje minder vol maken (die heb ik als eerste ontworpen, daarna ben ik met less verder gegaan met de andere pagina's maar misschien moet ik de home-page ook nog even lessen)

Graag comments :D!! (afzeiken is volledig toegestaan, daar kan het alleen maar beter van worden!)
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoe verder ik naar beneden scroll, hoe blijer ik word. Toch nog 'n paar puntjes.

De homepage is mij nog iets te druk. De thumbnails bij de foto in het oranje vlak, met name, en het feit dat de indeling van het oranje vak anders is dan de andere blog-items. De verticale lijn tussen foto en tekst wordt nu doorbroken. Da's één, punt twee is de uitlijning van de content op de blog/foto-pagina's. Die staat nu een aantal pixels naar links ten opzichte van de linkerkant van je header. Oók weer een lijn die niet doorloopt, waardoor het beeld onrustiger wordt. Zou dat dus even gelijktrekken.

Overigens, uit nieuwsgierigheid: ga je dit elke keer hard-coden, of gooi je er Wordpress/Joomla!/etc achter?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips! Homepage ga ik sowieso nog wat aan sleutelen!
Andere mensen nog tips??

Qua techniek:
Ik wil het liefst zo veel mogelijk standaard dingen gebruiken. Wordpress met waarschijnlijk NextGen voor de foto's. Hierbij komt nog wel een uitdaging kijken: Stel, ik ben ergens op vakantie waar het internet beroerd is, dan kan ik bij een blog niet altijd een fotootje uploaden. Echter, deze lay-out vereist wel bij elke blog een fotootje, dus daar moet ik wat voor verzinnen.
Mogelijk oplossing: bij elke 'category' in Wordpress wat default-foto's definiëren en voor ik weg ga die er aan koppelen (bv als ik naar ergens in Afrika ga, een stel neutrale Afrikaanse foto's). Op het moment dat ik dan geen foto heb geupload, moet hij er daar automatisch daar een van kiezen. Als ik dan op een later moment alsnog een foto bij die blog upload, moet ie weer mijn geuploade foto gaan tonen, ipv de 'default'.

Ik ben daar nog niet echt ingedoken hoe ik dat het beste in Wordpress voor elkaar ga krijgen, maar dit wordt nog wel een uitdaging...
It's not the quality of the pots that makes food taste good
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar