Studiolampen op diesel aggregaat

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb even proberen te googelen maar ik kan er zo snel niks over vinden.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is studioflitsers aan te sluiten op een diesel/benzine aggregaat?
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Volgens mijn bescheiden mening maakt het niets uit hoe de aggregaat aangedreven wordt , diesel , petroleum , benzine , slaolie etc. Als het afgeleverd voltage maar klopt.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Dit onderwerp is op een portretcursus een keer genoemd, deze invalshoek deed iedereen incl docent raar opkijken.
Conrad heeft kleine aggregaten, een iets duurdere heeft 4-takt en een lager geluidsnivo. Een lang snoer kan het ook wat stiller maken.
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

Waarom zou het niet werken. Als je nagaat wat er allemaal op aggregaten draait zoals festivals en ziekenhuizen tijdens stroomuitval dan kan een studioflitsertje echt wel op een aggregaat draaien.
Let wel even op wat de maximale vermogen is.

Groet Bart
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Nou, ik kan me voorstellen dat de spanning niet stabiel genoeg is ofzo. Sommige apparaten kunnen problemen hebben met die schommelingen neem ik aan.

Ik hem namelijk totaal geen verstand van aggregaten en kan me dus ook voorstellen dan bijvoorbeeld de el-cheapo versies geen stabilisator hebben ofzo en dat die wel nodig is. Ik noem maar een dwarsweg hoor.

Ik kom er namelijk op omdat me een aggregaat aangeboden is. Als ik hem voor de lampen kan gebruiken zou dat ideaal zijn. Het type weet ik nog niet maar daar probeer ik nog achter te komen.
Gebruikers-avatar
fireblade65
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2011 17:32
WoonplaatsCOLON ergens in west-friesland

Belangrijk is te weten hoeveel vermogen het aggregaat kan leveren, en wat heb je nodig aan vermogen.
M.a.w. hoeveel Watt's heb je nodig.

Groeten mark
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Aggregaten tot pakweg 10KVA zijn allemaal niet gestabiliseerd en zijn daardoor ongeschikt voor fijngevoelige elektronische apparatuur. Leuk voor je boormachine of stofzuiger maar daar houdt het ook echt mee op. De iets grotere 3 fase aggregaten hebben dus wel een stabilisatie en geven een mooie 50 Hz sinus, desondanks moet je op een dergelijk aggregaat altijd een bouwlamp aansluiten waardoor het aggregaat altijd een belasting ziet. Alleen is het niet echt handig om voor een paar flitslampjes een aggregaat van 500 kg achter je auto te hangen. :lol:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Als backup voor mijn CPAP (weer iets heeeeel anders dan een fototoestel :twisted: ) heb ik een omvormer in de auto liggen. Die kan dan worden aangesloten op de 12V plug. Deze omvormer levert een zuivere sinus, itt de goedkope uitvoeringen die je vaak bij de kampeerwinkel ziet. Ik weet niet hoeveel watt je nodig hebt, voor een complete studioset zal het niet toereikend zijn, maar om op locatie wat extra verlichting te hebben werkt het wellicht.

Ook voor studiolampen etc. denk ik dat een zuivere sinus de levensduur van e.e.a ten goede komt.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

xammy schreefCOLONAggregaten tot pakweg 10KVA zijn allemaal niet gestabiliseerd en zijn daardoor ongeschikt voor fijngevoelige elektronische apparatuur. Leuk voor je boormachine of stofzuiger maar daar houdt het ook echt mee op. De iets grotere 3 fase aggregaten hebben dus wel een stabilisatie en geven een mooie 50 Hz sinus, desondanks moet je op een dergelijk aggregaat altijd een bouwlamp aansluiten waardoor het aggregaat altijd een belasting ziet. Alleen is het niet echt handig om voor een paar flitslampjes een aggregaat van 500 kg achter je auto te hangen. :lol:
Precies, daar ben ik dus bang voor maar kan nergens verder info vinden....

@XXXL: De accu van de auto is niet toereikend nee. De lampen hebben die zo leeg getrokken. En aangezien ik ook nog naar huis wil kunnen. 8)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Het zou om deze gaan als het goed is: Gigator ohv-6000

Een linkje naar wat gegevens (niet de gene waar het om gaat): http://www.marktnet.nl/Aggeregaat-gigat ... 536971.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik spreek uit ervaring , en ik kan je zeggen dat het prima gaat ! al was die wij hadden op benzine maar das niets anders dan op diesel!
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik dacht ook dat ik het uitgevonden had ik denk ik koop ook een aggregaat deze.http://www.bostools.nl/aggregaten/inver ... gaten/342/" onclick="window.open(this.href);return false;
licht handzaam en omdat ik toch maar 1 flitser gebruikt op locatie tussen de 400 en 600 watt meer dan genoeg. zaak opgebeld zijden dat het geen probleem was
er konden tv , laptop`s totdat ik hem uit ging proberen flitsbuis bleef branden naar 3x flisten lampje oververhit op de flitser ging branden.flitste niet Synchroon.oftewel niet te gebruiken.daarom is er op het internet denk ik zo weinig over te vinden.het heeft met pure sinus(het stroom wat eruit komt en de piekspanning te maken.ik zou het niet doen als ik jou was ik heb nu de Tronix Generator ik had hier ook een topic over http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 18&t=93637" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De aggregaat die Sushi op het oog heeft is er 1 met 3 fase en 5800W vermogen, die van bacovuikie heeft "slechts" 1000W vermogen. Daar zit toch zeker een verschil in...
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Maar er is geen sprake van een goede stabilisatie en daardoor loop je kans op defecte apparatuur.
Deze aggregaten zijn simpelweg niet ontworpen om elektronica op aan te sluiten, er komen soms rare spikes uit die tot meer dan 1000 Volt kunnen gaan en daarbij kun je nergens verhaal halen als het misgaat.
In een grijs verleden heb ik een schakeling ontworpen waarmee de knipperende lampen in een actiewagen werden aangestuurd, dat is zo'n aanhangwagen met een grote oplichtende pijl bij wegwerkzaamheden, de schakeling werkte perfect maar zodra het aggregaat aan ging begonnen de MOSFET's binnen een paar minuten te roken en waren stuk. Bleek dus dat het aggregaat spikes van meer dan 1000 Volt stond af te geven welke alleen op een snelle oscilloscope zichtbaar waren. Probleem uiteindelijk opgelost door 'tranzorps', een soort zenerdiode welke gedurende enkele ms een paar kW kunnen dissiperen.
Ik zit zelf al jaren in de professionele geluidsverhuur en mijn apparatuur wordt alleen aangesloten op een 'echt' aggregaat van een gerenommeerd merk van boven de 10 kVA.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

@keesvdh: deze is ook op benzine ja maar dat zal niks uitmaken. Het kán dus blijkbaar wel werken.

@Ruud: Heeft er ook nog iets permanente schade opgelopen of werken je lampen nog wel gewoon?

@xammy: Je brengt me wel weer op een idee. Ik heb namelijk nog een UPS liggen die ik er natuurlijk ook ff op aan kan sluiten om te testen. Deze houd netjes bij wat er allemaal op de lijn gebeurt.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Sushi schreefCOLON @xammy: Je brengt me wel weer op een idee. Ik heb namelijk nog een UPS liggen die ik er natuurlijk ook ff op aan kan sluiten om te testen. Deze houd netjes bij wat er allemaal op de lijn gebeurt.
De kans is groot dat wanneer er dergelijke spikes voorkomen de UPS ze niet eens waarneemt.
Het is ook niet gezegd dat het altijd fout gaat, alleen is er een heel groot risico dat het fout kan gaan en dat is voor mij al genoeg om er nooit mee te werken.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wij werken met een gewoon huis-tuin-en-keuken-aggregaat.
De aangesloten camera's werken weer wel met specifieke eisen en krijgen hun puf van een gestabiliseerde voeding die aan dat aggregaat hangt.

Het aggregaat wat we nu hebben is een verademing met de oude. Deze heeft een grotere tank en is zuiniger. We kunnen er ruim een hele dag alles mee doen. Daarnaast is hij deze nu ook veel stiller. Maar ook al staat hij op 40 meter afstand, ik ben blij als hij na een dag uit kan.
Gisteren ook weer heel de dag buiten gewerkt en ik zat me op een gegeven moment ook te bedenken hoe hij geluidstechnisch beter te isoleren is.

Vergeet trouwens ook niet dat een beetje aggregaat ook best wat gewicht heeft. Ik til het onze niet in mijn uppie op en we hebben het ding zelfs op een frame met wieltjes gezet. Het is niet iets waar je even mee de bossen in gaat...
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Precies, die gestabiliseerde voeding kan weleens handig zijn. Ik ga het eerst even proberen met een netfilter. Misschien is dat voor de lampen al voldoende. Voor camera's kan ik me voorstellen dat het een gestabiliseerde voeding moet zijn omdat je anders storing in het beeld kunt krijgen.

Als je de hele dag in het geluid zit van zo'n ding, hoe stil ie ook is, kan ik me goed voorstellen dat je hem aan het eind van de dag goed zat ben ja. Maar zo lang zal ik hem niet gebruiken achter elkaar denk ik.

Hij weegt 40 kilo dus als je met z'n tweeën ieder een handvat pakt dan loop je er nog wel een stukkie mee. En anders is de steekkar gewillig. :wink:

Maar eerst hem nog zien te krijgen om te kunnen testen of hij het überhaupt wel doet. :twisted:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar