Fotosafari: wat mee te nemen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Een hele tijd geleden vroeg ik jullie om lenzenadvies. Al vrij snel heb ik de Canon 100-400 gekocht die ik nu gebruik in combinatie met een 40D. Heb er al veel mee geoefend en het is echt een onwijs fijne combinatie. Wil eigenlijk niet zonder meer, wat een geweldige combi!

Maar nu is het eindelijk zo ver. Volgende week vertrek ik op safari naar Oeganda. We gaan 3 weken en deze staan bijna volledig in het teken van safari, dieren en natuur. Maar wat moet ik nu allemaal meenemen aan fotospul? Het liefste neem ik zo veel mogelijk mee, maar gezien de armoede in het land wil ik hier toch heel erg mee opletten.

Wat ik heb en wat zeker meegaat:
Canon 40D + 3 accu's
Canon 350D + 3 accu's
28GB aan geheugenkaarten (4 + 4 + 4 + 16)
Canon 100-400 f/4.5-5.6

Waarover ik twijfel...:
Sigma 70-200 f/2.8 (is soft en gebruik ik daarom liever niet...)
Sigma 18-50 f/2.8
Canon 18-55 kitlens

De Canon 40D met Canon 100-400 lens gaan in een Canon Deluxe Gadgetbag 10EG (schoudertas). Is namelijk de enige tas die ik heb waar deze combinatie goed in past. Daar zouden nog één of twee kleine lensjes mee in kunnen.

Daarnaast wil ik de 350D meenemen (nou ja eigenlijk mijn vader). Ik weet nog niet of ik de Sigma 70-200 f/2.8 meeneem. Zo ja; dan kan deze in een Hama fotorugzak. Deze zit dan wel helemaal vol. Maar zou ik dit bereik wel zoveel gebruiken? Of kan ik beter kiezen om gewoon een kleine lens mee te nemen (Sigma 18-50 f/2.8)? Dan kan ik hem gewoon in een snuittas doen en hoef ik niet zo veel aan lenzen te wisselen...

En wat zijn dingen die ik verder nog echt mee moet nemen en waar ik echt op moet letten? Hebben jullie nog handige tips? Één dag gaan we wilde berggorilla's bezoeken. Ik heb gehoord dat het hier regenachtig kan zijn. Hoe bescherm ik mijn apparatuur hiertegen?

Graag ontvang ik zoveel mogelijk tips van jullie wat ik het beste mee kan nemen :)

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door 1 op SSDesign, in totaal 30 keer gewijzigd.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

70-200 zou ik thuislaten, Sigma 18-50 wél mee (aannemende dat de Canon kitlens een 18-55, en niet de 17-55 F2.8). Voor de regen: Op/Tech heeft heel simpele maar prima werkende regenhoezen in het assortiment. In het "meest simpele vragen"-topic staat er 'n link naar (één na laatste pagina, geloof ik), maar via de site van (bijvoorbeeld) Cameraland Alkmaar moet je ze ook kunnen vinden. Kosten: minder dan 'n tientje per stuk.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

17-55 kitlens? mis ik iets?
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Sorry voor de fout.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

SSDesign schreefCOLONSorry voor de fout.
Ik wou net zeggen is anders een dure kitlens :wink:
wernerfotografie

Een breedhoek lens zou ik persoonlijk ook meenemen. Neem ook bijvoorbeeld een zak lolly's mee, voor de daar wat jongere bevolking. Vinden ze vrijwel allemaal lekker. Als je daar een foto van ze maakt kan je er in ieder geval iets voor terug geven :), veel plezier daar!! Heb zelf een jaar in Rwanda gewoont en was een tijd om nooit meer te vergeten!
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ja... dan kan je iedereen geven :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

buiten de 40D en 350D ntuurlijk de 100-400 en de 18-50 Sigma, lijkt me genoeg, alleen 3 accu's per cam, weet je zeker dat je deze elke dag op kunt laden, anders wellicht nog een paar accu's erbij.
Fotograferen is kijken niet klikken.
alexkoel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2010 17:26

Als tip:

Ik gebruik de volgende tas http://www.thinktankphoto.com/products/ ... 50-v2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; in combinatie met een 100-400 en een 7D. De camera past met gemonteerde lens en zonnekap in de tas. Direct schietklaar dus. De tas is compleet met een regenhoes.

Misschien heb jer wat aan.
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik ben 6 jaar geleden naar Oeganda geweest en je gaat een schitterende reis maken.
Welke parken ga je naar toen?
Ook naar de Chimps en de gorilla`s.
Neem genoeg geheugenkaartjes mee!! Wat je hebt dagen dat je heel veel dieren ziet!!

Ook handig is dat je een stekkerdoos mee meeneemt. Vaak is er in de avond nog stroom maar in de parken gaat de aggregaat rond 22.00 uur uit
Ik zou een rugtas kopen waar beide camera`s met lenzen inpassen.
Hoef je met het al dat daar stof niet te wisselen!! Zorg dat je aan de buitenkant van je tas waterflessen kunt bevestigen.
Laatst gewijzigd door 1 op Nettie, in totaal 1 keer gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Ik sluit met bij Closeshooter aan. Op de 40D je 100-400 en op je 350D de 18-50. Genoeg accu's en geheugenkaarten mee. Opladen kan over het algemeen op veel plekken. Misschien een omvormer mee om in de auto op te laden..? En accu's, ik schiet nu met mijn 7D meer dan 1000 foto's op 1 accu 8)
Ik ben zelf twee jaar geleden (is dat al weer twee jaar geleden... **zucht**) in Kenia en Tanzania geweest. Heb met de 40D en een 70-200 2.8 + 2x ext geschoten. Ik had genoeg mm om voor mijn doen goeie foto's te maken. Hier staat een verzameling van wat wij allemaal gezien hebben. Bijna alles met de eerder genoemde combi geschoten.
Veel plezier in Oeganda. Gaat vast enorm gaaf worden!!
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik ben net 4 uurtjes terug van 'n safari in Oeganda!
ik had aan 40GB geheugen bij me.. en nog niet echt genoeg..
je schiet wat je schieten kan en 's avonds kijk je pas hoe de foto's zijn geworden..
verder heb je zeker 'n 100-400 nodig.. ik had de 55-250 bij me (kitlens) erg mooie foto's gemaakt! zal kijken of ik er vandaag of morgen eentje kan posten om wat overzicht te krijgen .. soms had ik wel wat mm tekort..

welke parken ga je allemaal en hoe ga je?
je kunt ook wandelingen doen..
ik blijf het volgen en zal blijven reageren! ;)

heb erg genoten!! ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Ik hoop dat 3 accu's genoeg zijn per camera. Bij de 40D kan ik 1000 foto's per accu maken, bij de 350D is dat wel minder, al verwacht ik niet dat we met de 350D super veel gaan fotograferen eigenlijk...
alexkoel schreefCOLONAls tip:

Ik gebruik de volgende tas http://www.thinktankphoto.com/products/ ... 50-v2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; in combinatie met een 100-400 en een 7D. De camera past met gemonteerde lens en zonnekap in de tas. Direct schietklaar dus. De tas is compleet met een regenhoes.

Misschien heb jer wat aan.
Is inderdaad een mooie tas :)! Ik denk alleen dat deze iets te duur gaat worden voor mij als student. De 100-400 was al een rib uit mijn lijf :P

Nettie, oeeh gaaaaaaf!! Wij gaan met Matoketours en inderdaad naar de Chimps en Gorilla's. De reis kun je vinden op http://www.matoketours.nl/totaal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. (Oeganda groepsreis van 22 dagen, wij hebben vanwege de vlucht nog een dag extra). Bedankt voor de tip over de stekkerdoos. Dat is inderdaad wel een handig iets!! En we nemen 2 tassen mee met 2 body's (1 per tas), dus we hoeven dan niet te wisselen.

Emielepiel, wauw dat ziet er ook echt gaaf uit. Ik denk dat ik wel genoeg geheugen heb, al kan je natuurlijk nooit genoeg hebben...

Billie, oh wat een toeval dat je net terug bent! Wat ontzettend gaaf. Wij gaan naar Bulinguge Island, Murchison Falls, Kibale Forest, Queen Elizabeth, Lake Bunyony en de Gorilla's. We gaan vooral gamedrives doen, maar ook enkele keren een wandeling en een paar bootsafari's :) Ben heel erg benieuwd naar fotós!! Schoot jij je foto's in JPG of RAW?

Pff nu begin ik toch weer te twijfelen aan de hoeveelheid geheugen... Schiet wel in JPG (kan nog steeds niet met RAW overweg)...
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

SSDesign schreefCOLON Pff nu begin ik toch weer te twijfelen aan de hoeveelheid geheugen... Schiet wel in JPG (kan nog steeds niet met RAW overweg)...
Je gaat de reis van je leven maken en schiet in JPG? :shock: :shock:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

xammy schreefCOLON
SSDesign schreefCOLON Pff nu begin ik toch weer te twijfelen aan de hoeveelheid geheugen... Schiet wel in JPG (kan nog steeds niet met RAW overweg)...
Je gaat de reis van je leven maken en schiet in JPG? :shock: :shock:
Ja, maar wat heb je aan RAW als TS aangeeft dat ie niet met RAW overweg kan :roll: Wat is er mis met jpg als de foto verder prima is. Raw is niet altijd heilig hoor :wink:
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik kan ook nog niet met Photoshop overweg maar toch EN RAW EN JPG geschoten..
hoezo?
ik ga het toch leren en aangezien ik niet zomaar weer naar afrika ga en alsnog over 'n half jaar kan bewerken heb ik het tenminste wel..!
'r staat 1 foto op het forum van de gorilla's onder de naam "(nog) niet af"

ze zeggen overigens dat je bij de Gorilla's 7!! meter afstand moet houden.. maar! de apen komen zelf al dichter dan nog geen meter voor je staan! :D
verder zeg ik je als je naar de Gorilla's gaat.. Neem minstens 3 flesjes water van 600ml pp mee en stevige (liefst hoge wandel schoenen) of soort beenkappen..!
verder zijn tuinhandschoenen zeker geen overbodige luxe zal ik je zeggen!
nogmaals ik had 40GB meegenomen en had wel genoeg hieraan.. (het was tot ik 1 kaartje niet helemaal had leeggemaakt voordat we gingen....)

neem ook absoluut dikke kleding mee (het koelt daar enorm af!! zaten wij van te kijken hoor!)
ik ben idd ook naar de zelfde parken geweest en wat 'n ervaring is dat zeg!

2 boottochten gedaan, 2x gewandeld veel Game-drives gedaan!

heb je vragen of dingen kun je me best mailen naar: Michel_n90@live.nl ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
jonky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 19:43
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Je gaat een prachtige reis maken. Heb ongeveer dezelfde reis gemaakt met Habari. V.w.b. de rugzak, neem er een die goed aansluit op je lichaam, want soms moet je echt op, onder of door de bush heen om de chimps te vinden. Ik had zelf mijn camera gewoon om mijn nek hangen in een snuittas, ja ik heb ook die van TinkTank. Je kan dan lekker snel in actie komen. Tijdens de safari leg je de camera op je schoot, maar leg daar wel een handdoek overheen of doe hem in een plastic zak voor het stof. Je kan (bijna) overal opladen, neem 2 oplaadsnoeren mee en inderdaad een stekkerdoos, dan kan je twee accu's tegelijkertijd opladen. En zoals al geschreven, tuinhandschoenen een must! Water, veel geheugkaartjes etc etc.En huur een porter in als je naar de gorilla's gaat. Dat is echt geen overbodige luxe en je helpt de plaatselijke bevolking ook nog. Zij dragen dan je spullen en op het laatste moment kan je dan kiezen welke lens je op de camera zet als je bij de gorilla's aankomt. Je laat n.l. alle spullen achter bij de porters, alleen een camera mag mee. Soms zitten ze heel dichtbij! Ik had de tele meegenomen, maar heb alle (gorilla)foto's gemaakt met mijn 24-105mm, de rest veel met de tele gefotografeerd. Fijne vakantie toegewenst. Jonky
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik inderdaad ook jonky,
met habari travel!
erg tevreden en heb het precies ervaren hoe jij beschrijft! :)
bij ons zaten ze op nog geen 1 á 2 meter afstand!!
porter hadden wij niet gevraagd vonden we niet nodig
hoewel later bleek voor m'n stiefvader dat toch wel handig kon zijn! :P
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor al het commentaar! De tuinhandschoenen gaan inderdaad nog gekocht worden en verder hebben we allemaal goede, stevige wandelschoenen en ook wat zeer warme kleren.

Echt onwijs bedankt voor alle tips. Het lijkt me ontzettend gaaf.

Ik fotografeer inmiddels alweer een jaar of 5 en heb enkele keren geprobeerd in RAW te schieten. Het is inderdaad zo dat je niet zomaar daar nog eens komt. Ga er vanuit dat dit de eerste en enige keer in mijn leven zal zijn. Ik vind het erg lastig om in te schatten of ik het fotograferen in RAW fijn vind. Ga daar nog maar eens goed over Googlen en de voor en nadelen tegen elkaar opwegen :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Ben erover uit. Ik ga gewoon proberen om in RAW te schieten en koop dan wel wat extra geheugen. Voor 27 euro heb ik 16GB geheugen erbij zag ik. :)

Edit: Hmm mijn vader ziet het toch niet zo zitten dat ik nog meer ga kopen... Dus helaas, extra geheugen zit er niet in. (snap het ook wel, ga na de zomer studeren en dat is al duur genoeg samen met deze reis)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar