Trouw Reportage tips .

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

He Mensen.
Over 2 weken is het voor mij zo ver, dan is mijn eerste bruidshoot!.
Best al wel zenuwachtig maar moet het niet zijn.
Mijn vraag is, Heeft er iemand nog tips uit ervaring?
Er staat veel geschreven op internet maar elke ervaring elke tip is handig!.
Mvg Ewout
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

blijf vooral je eigen stijl behouden....
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Jezelf aanbieden als 2e schieter aan andere fotografen is de beste tip die ik je kan geven ;)
Op je site zie ik verder geen uitgebreid portfolio met portretfotografie, evenementen of documentair.
Ik hoop dat je weet waar je aan gaat beginnen en dat het bruidspaar niet al te hoge verwachtingen heeft.
Je krijgt namelijk geen 2e kans.
Liever kiezen voor underpromise & overdeliver :)
Zoek ook nog even op dit forum, jouw vraag is de laatste tijd al een aantal maal voorbij gekomen.
De grote truck is veel inspiratie opdoen, draaiboek ruim van te voren doornemen, oefenen, testen, proberen, lezen, voorbereiding, lezen en doen!
Je kan uiteraard ook een workshop volgen, maar dat is nu voor deze bruiloft te kort dag.

Uiteraard wens ik je veel succes en ben benieuwd naar de resultaten.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

locaties bezoeken, goed draaiboek voor jezelf maken: wat wil je waarmee fotograferen?

Zorg dat je vooraf het kerkboekje hebt zodat je niet bovenin de kerk je overzichtsshot maakt als de ringen uitgewisseld worden.

Maak voor de reportage een selectie van poses en plaatsen.

Heb er plezier in.

Let op de details ( schoenen, handen vast, blik van moeder, vader etc)

Let niet te veel op alle reacties hierna die je afraden om het te doen ( die keuze heb je al gemaakt lijkt me)

Hou je iso en sluitertijden in de gaten.

Werk op het feest met je flitser, camera op M.

Zorg voor een 2e camera

en natuurlijk: eat when you can, drink when you can en Pee when you can
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

oh ja wat ik ook altijd doe: zoek op het forum naar foto's van aestiva ter inspiratie :lol:
[size=84]onderschrift[/size]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Of Drwizz :D
Gebruikers-avatar
LongJoy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2006 23:32
WoonplaatsCOLON Utrecht, The Netherlands
CONTACTCOLON

Beleef lol..blijf rustig...bevind je altijd in de buurt van het bruidspaar...leg veel emotie vast..
Joyful and loving memories for a long time.
Bezoek ook eens www.LongJoy.nl | www.facebook.com/LongJoy | www.twitter.com/LongJoy
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Maak een briefje met schetsen van poses die je mooi vindt. Die kun je erbij pakken als je het even niet meer weet. Want dat gebeurd! Het gaat namelijk heel snel allemaal. Plan vooral veel tijd in voor de reportage. Min twee uur voor twee locaties. Ga er eerst kijken. Laat de bruid niet in nat gras, op natte muurtjes of bankjes zitten. Van vlekken in de jurk raken ze totaal in paniek en dan heb je geen leuke fotos meer.
Hou een binnenlocatie achter de hand voor het geval het pijpenstelen regent.
Gebruik je flitser. Kijk hiervoor op de site van Neil van Niekerk. (let op: minicursus bestaande uit meerdere paginas)
http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... ing-flash/
Bepaalde momenten mag je niet missen: De kus, ringen omdoen. Soms komen kinderen de ringen brengen, informeer daarna dan kun je alvast op de juiste plek gaan staan.
Neem eten en drinken voor jezelf mee.

Succes Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Allereerst:
Dit onderwerp staat volkomen verkeerd, dit lijkt me geen showcase van je foto's maar is gewoon een vraag.

Tweedst:
Je hebt zelf al gezegd dat je info hebt gevonden op internet. Neem deze goed door en zorg dat je met het paar een draaiboekje van de dag op orde hebt. Ik heb niet veel ervaring met reportages maar wist wel hoe de dag verliep en was op (het grootste deel) van de lokaties geweest zodat ik de mooie plekjes kende.

Driedst:
Bespreek de shoot vooraf door met het paar. Geef een goed beeld van jouw kunnen en krijg een goed beeld van hun verwachtingen. Willen ze een registratie of willen ze een hoog beauty gehalte etc.

Vierdest:
Zorg dat je jouw apparatuur goed op orde hebt en zorg voor back-up. Niet persé een back-up camera als je die niet hebt maar wel genoeg kaartjes, paar opgeladen batterijen voor in je grip (?), flitser, objectief dat een goede lichtsterkte heeft etc.

Succes!
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

E7picture schreefCOLONNiet persé een back-up camera als je die niet hebt
want als je camera weigert ga je gewoon verder met je i-phone?

Ik zou dat risico nooit lopen. Leen of huur een 2e toestel. Voor 50 euro heb je al een 5DII voor een dag....
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Knoet, hoe vaak per week gaat jou camera stuk?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Beter gevraagd: Hoe groot is de kans dat je camera ermee ophoudt? Niet groot, maar groot genoeg om er voor te zorgen dat je backup-apparatuur hebt...
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

het zou je maar gebeuren..
je kunt er maar beter op voorbereid zijn.. ;)

daarbij is al eerder gezegt: je hebt maar 1 kans!
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik vind, dat je als bruidsfotograaf verplicht bent om een tweede camera bij je te hebben. Sowieso als back-up, maar je hoeft ook niet zo gauw te wisselen van lens...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Met dat lenswisselen heb je een goed punt, maar mijn camera´s zijn er in 7 jaar tijd nog NOOIT mee opgehouden, dus wanneer ik een onbetaalde bruidsreportage doe ga ik geen backup regelen. Mocht er ooit iemand zijn die mij zou willen inhuren is het een ander verhaal, dan ga je een verplichting aan.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Onbetaalde bruidsreportage? Voor familie en vrienden, zou ik dat idd doen, maar als jij de hoffotograaf bent, zou ik niet zonder back-up durven...
Gebruikers-avatar
LongJoy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2006 23:32
WoonplaatsCOLON Utrecht, The Netherlands
CONTACTCOLON

In 2008 deed ik een huwelijk in Groningen..
Ging destijds met maar 1 camera op stap.
Ik kreeg zowat een hartverlamming toen de camera het opeens begaf...een Err99...en was net na de kerkdienst.
Later deed ie het wel weer maar...pfff...NOOIT meer met maar 1 camera op stap...!!
Joyful and loving memories for a long time.
Bezoek ook eens www.LongJoy.nl | www.facebook.com/LongJoy | www.twitter.com/LongJoy
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ik heb niet gelezen dat het onbetaald was, maar dan nog zou ik niet weten of ik het zonder backup zou doen. Daarnaast kan ik me ook nog wel voorstellen dat het bruidspaar die paar tientjes wil investeren als garantie dat ze een bruidsreportage hebben....

Mijn camera is nog nooit stuk gegaan, maar het zal je maar gebeuren: ik weet niet wat ik dan moet melden aan het BP. Denk dat ik spontaan ga huilen, en zij ook....Lijkt me niet de bedoeling van zo'n dag. Overigens komen er toch regelmatig error99, verbogen cf-pinnetjes, etc hier voorbij. Vaak wel weer op te lossen, maar weet niet of mijnheer pastoor daar op wacht...(weet het eigenlijk wel)....

Overigens moet TS het zelf weten (en bob ook natuurlijk :wink: ), maar IK doe geen bruidsreportage zonder backup camera.

Edit:
LongJoy schreefCOLON....toen de camera het opeens begaf...een Err99...en was net na de kerkdienst....!!
tadaaaa.....
[size=84]onderschrift[/size]
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi,

Heel veel succes als eerste puntje :)
Een bruiloft is geen "walk in the park" en veel mensen onderschatten het omgaan met een bruidspaar, momenten kiezen, locatie scouten, improviseren enz.

Ik raad je het volgende aan om bij je te hebben:

- Heb je het draaiboek? Wanneer je dit hebt hoef je geen poses of iets dergelijks te onthouden.
- Telefoonnummers ceremoniemeesters?
- Backup Camera (Zeer belangrijk)
- Backup lens of lenzen (Ook belangrijk)
- Reserveshirt (Omdat je je kapot zweet af en toe)
- Accu's en geheugenkaartjes (Ook die kunnen kapot!)

Verder vind ik het onverstandig om het gratis te doen.
Realiseer je dat het ontzettend veel werk is. Zelfs mijn eerste keer was betaald en ook nog best goed ook.
Zorg dat je zeker over komt en durf het bruidspaar te vragen en aan te sturen zoals jij het wilt.

Voor de rest adviseer ik om naar de workshop te komen op 20 September want dan leer pas echt hoe het er aan toe gaat :)
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

oh ja: en paracetamol! heeft me toch door een aantal bruiloften geholpen (ook gevolg van slecht naleven van drink when jou can, wat ook weer angst kan zijn voor de pee when you can regel :lol:)

en - maar dat weet ik pas een week - als het bruidspaar een paardentram als bruidsauto gebruikt gaat de planning eraan, wat weer ten koste gaat van je reportagetijd :lol:
[size=84]onderschrift[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar