ook uit de tuin

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

Omdat alle fotografen al door hun eigen tuin liepen denk ik, dat ga ik ook maar eens doen. heb hier 7 foto's en wil erg graag weten welke mooi is en welke niet, hoor het errug graag, kom maar op met kritiek :-D

liefs lin :roll:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

#1 en #3 vind ik de minste... #3 omdat het licht (op het blad) te hard is... en #1 omdat ik het qua compo niet zo lekker vind kijken.. maar da's persoonlijk hoor.. :wink:

de rest vind ik een leuke en gevarieerde reeks... 8)


Rob,
Gebruikers-avatar
Arvor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 20:01
WoonplaatsCOLON DEN HELDER

Hoi Lin,

Smaken verschillen dat weten we al een tijdje.
Ik vind foto 1 juist heel erg mooi.
De bij en de vlieg helemaal top.
De libellen op zich heel mooi vindt het alleen jammer dat de koppen ragscherp zijn en het achterlijf niet.
Je bent trouwens gezegend zeg met zo'n tuin.

Groeten,
Jaap
50D - BG-EN2 grip - EF 24 - 105 L F4
Redged RTC-428 met Redged RNB-2 - Lowe Pro Flipside 300
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

hier kan ik wat mee, volgende keer toch groter diafragma dan voor de rest van het lijf ook :)
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Onscherpte vind ik juist prima hier, zorgt ervoor dat je naar de kop wordt toegetrokken.
Trouwens, je maakt een denkfoutje. Wil je meer scherp, dan zul je een kleiner diafragma moeten gebruiken en dus een groter/hoger f-getal.
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

bedoelde met een hoger F getal ja:P
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij Jaap: de eerste vind ik ook meteen de mooiste.

De twee vliegen (5 en 7) vind ik ook niet mis.

De juffers kunnen me niet bekoren. Het probleem is niet zozeer de scherptediepte, maar de compositie en vooral je standpunt. Probeer ze gewoon eens van opzij (evenwijdig met het onderwerp) en op ooghoogte of zelfs lager te fotograferen. Zelfs met een zeer lage F-waarde krijg je ze er dan vrijwel helemaal scherp op. Het zijn tenslotte smalle beestjes. Vanuit elk ander standpunt is het (meestal!!!!) best om scherp te stellen op de kop (zoals je ook deed), op voorwaarde dat je als kijker ook de indruk hebt dat die kop het dichtst bij je staat. Foto 2 kijkt daardoor beter weg dan 3, 4 en 6. De juffer kijkt je aan. Jammer genoeg zit het beest net hier achter een blad verstopt.

Let wel: deze aanpak zal je gegarandeerd mooie en scherpe foto's van juffers opleveren, maar het zijn meestal wel foto's van dertien in een dozijn. Maar zodra je dit beheerst, kun je je creativiteit botvieren en volop experimenteren met andere standpunten, belichtingen, sluitertijden, diafragma's, enzovoort. Moet dat echt? Welnee, maar zo heb ik het geleerd. Voor mij werkte het, dus misschien heb jij er ook wel wat aan.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
borg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 10:46
WoonplaatsCOLON Born

Als ik de tuin in loop met de camera, kom ik alleen maar spelende kinderen tegen. Ook leuk om op de foto te zetten, maar dan meestal niet de moeite waard om hier te posten. (categorie kiekjes).

Ik vind foto 2 juist leuk (kiekeboe!), misschien nog grappiger met een kleinere crop. Verder sluit ik me aan bij Arvor/Jaap.

gr, Ingeborg
Correct me if I'm wrong...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar