Tweedehands Canon 580 EX II, waar op letten??

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik zit te dubben over een tweedehands 580 EX type II, die is 2 jaar oud, gekocht bij Digitalstreet.nl en vrijwel ongebruikt (volgens zeggen van de verkoper maar 5 keer gebruikt, natuurlijk), bon erbij, doos etc. Wat is nou een goede prijs voor dat apparaat? Nieuw hebben ze op hun laagste punt zo'n 340 Euro gekost (?) en nu zo'n 370 Euro.

En wat zijn de punten waarop ik moet letten? Ik kan onmogelijk checken hoe vaak hij geflitst heeft...

Een paar weken terug had ik 270 Euro als maximum prijs in gedachten, maar op de één of andere manier zie ik biedingen bij andere exemplaren die zo over de 300 Euro heen schieten, zelfs naar 325. Met hangen & wurgen zat ik dan aan 290 Euro maximaal te denken, maar nu begin ik toch te twijfelen of het me dat wel waard is. Wat zeggen jullie?

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
coldrose
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 15:41

Ik heb zelf vorige maand een overgenomen voor 275. Super ding:D ik vond de prijs ook gewoon goed. 275 ongeveer..
Wat mij betreft..
Canon 50 D - Canon 60D- Speedlite 580 EX II -Speedlite 430 EX - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
- Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF-S 17-85 mm F4-5.6 IS USM
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

De hoge biedingen die je ziet op marktplaats betekend niet automatisch een hoge verkoop prijs. Of de verkoper zet er zelf een hogere bieding op, of andere verkopers van een zelfde product bieden zo hoog zodat hun eigen advertentie gunstiger lijkt. Heb zelf al regelmatig meegemaakt dat als je een hoge bieder mailt dat de koop akkoord is je nooit iets terug hoort.

Voor de flits zou ik gewoon bieden wat jou maximum is. Waar je op moet letten bij een tweedehands flits, gebruiks sporen en of hij het doet. Voor 100 euro meer heb je garantie.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Het is een elektronisch apparaat met een sterke lamp. Hij toont geen tellerstand. Je hebt wellicht geen garantie......

Tweehonderd max, lijkt misschien laag voor zo'n nieuwwaarde maar voor meer zou ik geen risico willen lopen en je kan niet even onder de kap kijken. Ik neem aan dat 'ie meteen jouw eerst gekozen flitser wordt.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Stel jezelf de vraag of je voor die paar tientjes het risico wilt lopen om met een apparaat te zitten waar bij een defect geen garantie op zit....
Het is net als met camera body's; voor mij is een camera body al 30% in waarde verminderd op het moment dat deze de winkel verlaat en dan heb je nog de volledige garantie.
Een apparaat van een paar jaar oud is voor mij nooit meer waard dan 50% van de nieuwwaarde.
En idd is het maar 'wat de gek ervoor geeft', nou deze gek koopt liever nieuw dan de hoofdprijs betalen voor een gebruikt exemplaar.
Overigens al eens naar de Metz 580 gekeken?
Deze heeft ook nog een invulflits, kan verder net zoveel als de Canon en kost een stuk minder.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik heb het toch maar afgeblazen...
Het gevoel was niet goed en ik denk dat ik misschien toch eerder voor een nieuwe ga. En wat je zegt, een tweedehands, het is maar of je de verkoper op z'n blauwe ogen kunt geloven en dan is 250 Euro misschien al wel veel (inderdaad wat de gek ervoor geeft)?
En de Metz heb ik nog niet naar gekeken, maar nu moet ik wel zeggen dat ik nogal Canon-minded ben, maar ik zal eens kijken. Maar elke flitser kan toch een invulflits geven, dat hangt toch van de camera instelling af.

Allen hartelijk dank voor het meedenken
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

drikj schreefCOLON Maar elke flitser kan toch een invulflits geven, dat hangt toch van de camera instelling af.
De Metz heeft een extra flitsbuisje voor als je de hoofdflitser omhoog draait.
Ik ging zelf ook voor de Canon maar na vergelijken met de Metz heb ik uiteindelijk voor de laatste gekozen en daar heb ik tot op heden geen spijt van.
Degelijke bouw, volledig compatible met Canon, extra invulflits en nog goedkoper ook.
Enige nadeel is misschien minder restwaarde maar ik koop spullen vooral om zelf plezier van te hebben en niet om ooit te verkopen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar