Vandaag kwam mijn baas op het werk langs om te vragen of ik geen foto's kon nemen voor het bedrijf, voor infofolders, website...
Ik werk bij een grote bus en touringcar constructeur, en het is de bedoeling om foto's te nemen van de afgewerkt bussen en touringcars, zowel binnen- als buitenkant.
De baas deed me dan een voorstel, de foto's zouden enkel genomen moeten worden binnen mijn werkuren (krijg ik er sowieso voor betaald), en ik mocht zelf een geschikte lens uitkiezen op zijn kosten (max. 500euro) die ik dan zelf mag houden, maar het mocht enkel van Sigma zijn. De baas kent daar enkele hooggeplaatste personen blijkbaar...
Nu heb ik eens zitten kijken op de website van Konijnenberg om een ideetje te krijgen, en bij deze drie kwam ik uit:
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM Canon
http://www.fotokonijnenberg.be/product/ ... m-can.html
Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Canon
http://www.fotokonijnenberg.be/product/ ... canon.html
Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM Canon
http://www.fotokonijnenberg.be/product/ ... canon.html
Welke van de drie gaat de beste keuze zijn voor op mijn 1000D?
Sigma standaardzoom vraag
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Hidden Dreams
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
- WoonplaatsCOLON Beerzel, België
- CONTACTCOLON
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Ik zou niet voor de 10-20 gaan, zo veel groothoek wil je niet nemen voor voorwerpen die niet vervormd mogen worden. Zelf gebruik ik met volle tevredenheid de 24-70 f2,8 van Sigma maar ik kan me voorstellen dat die niet voldoende groothoek heeft, ik zou dus voor de 17-70 gaan.
Hou je er verder wel rekening mee dat als je baas foto´s wil die hij voor website en folders wil gebruiken en hij je er vooraf 500 euro voor wil betalen, hij er ook een bepaald niveau van verwacht, en bussen fotograferen op zo een manier dat het reclame materiaal is nou niet bepaald makkelijk. Heb je al wat bus-foto´s geschoten waar je baas tevreden over was of kent hij enkel je website?
Bob
Hou je er verder wel rekening mee dat als je baas foto´s wil die hij voor website en folders wil gebruiken en hij je er vooraf 500 euro voor wil betalen, hij er ook een bepaald niveau van verwacht, en bussen fotograferen op zo een manier dat het reclame materiaal is nou niet bepaald makkelijk. Heb je al wat bus-foto´s geschoten waar je baas tevreden over was of kent hij enkel je website?
Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
ik zou gaan voor een 17-70, je hebt echt wel een iets van groothoek nodig, de 24-70 is welliswaar een erg mooie lens, maar vrees dat je dan iets tekort komt aan de onderkant, een UWA zou ik niet doen, leuk voor een keer, maar je krijgt teveel vertekening.
Fotograferen is kijken niet klikken.
- amoebe
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 259
- GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
- WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht
@ TS
Ik ben niet zo van de Sigma's en Tamrons, maar als het dan persé dan zo moet zijn, zou ik de aanschaf van de F/3.5 10-20 of F/2.8 17-50 sterk overwegen. Daar heb je wellicht later zelf ook nog wat aan.
Een 24-70 op een cropcamera lijkt me voor de binnenkant van een bus niet geschikt, tenzij je het vehikel deels demonteert... Maar goed, ik voel aan mijn water dat ook hiervoor vast wel allerlei creatieve oplossingen worden aangedragen. We doen er ons voordeel mee.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat deze lenzen kosten, maar het zal vast niet de hoofdprijs zijn vermoed ik zo. Mocht het te duur worden, dan kan je er wellicht zelf iets bijleggen. Dan heb je toch een mooie lens voor weinig.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... views.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben niet zo van de Sigma's en Tamrons, maar als het dan persé dan zo moet zijn, zou ik de aanschaf van de F/3.5 10-20 of F/2.8 17-50 sterk overwegen. Daar heb je wellicht later zelf ook nog wat aan.
Een 24-70 op een cropcamera lijkt me voor de binnenkant van een bus niet geschikt, tenzij je het vehikel deels demonteert... Maar goed, ik voel aan mijn water dat ook hiervoor vast wel allerlei creatieve oplossingen worden aangedragen. We doen er ons voordeel mee.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat deze lenzen kosten, maar het zal vast niet de hoofdprijs zijn vermoed ik zo. Mocht het te duur worden, dan kan je er wellicht zelf iets bijleggen. Dan heb je toch een mooie lens voor weinig.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... views.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
ik zou voor de 17-70 gaan! prima bereik, relatief lichtsterk, stabilizer en qua beeldkwaliteit ook een stap vooruit. Mooie all round lens voor jezelf. En vraag er een sigma ef 530 eg super bij, dan heb je ook een flitser voor in de bus. samen zit je ex-btw ruim onder de 500 euro.
[size=84]onderschrift[/size]
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Slecht argument....probeer het eens uit zou ik zeggen. Als je een landschaps foto maakt op 10mm lukt prima om de vervorming er uit te halen, klopt ja, ook een foto van een gebouw waarbij het gebouw netjes in het midden staat is er geen probleem. Ooit wel eens een foto gemaakt van een krappe ruimte en die proberen recht te trekken? Blijft geen kwaliteit meer over van je foto....Andre Berends schreefCOLONDie vervorming is prima met de juiste software te verhelpen... slecht argument.bobvanduin schreefCOLONIk zou niet voor de 10-20 gaan, zo veel groothoek wil je niet nemen voor voorwerpen die niet vervormd mogen worden. Zelf gebruik ik met volle tevredenheid de 24-70 f2,8 van Sigma maar ik kan me voorstellen dat die niet voldoende groothoek heeft, ik zou dus voor de 17-70 gaan.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
- Hidden Dreams
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
- WoonplaatsCOLON Beerzel, België
- CONTACTCOLON
@Bob: Onze baas heeft verschillende collega's gevraagd en uit al de collega's hebben ze mij eruit gekozen.
Ik heb verschillende dagen bezig geweest om foto's te nemen (met mijn 18-55mm kitlens) die hebben ze dan 'beoordeeld' en blijkbaar waren ze van mij meer tevreden dan van mijn andere collega's...
De reden dat ik voor die lenzen zou gaan is omdat ik de lens zelf mag houden...
Mijn voorkeur ging uit naar de 24-70 F2.8, ook voor achteraf voor mezelf, misschien kan ik eens vragen aan de baas of ik de lenzen eens kan uittesten, aangezien hij toch mensen kent bij Sigma...
Heel veel dank voor jullie reacties...
Ik heb verschillende dagen bezig geweest om foto's te nemen (met mijn 18-55mm kitlens) die hebben ze dan 'beoordeeld' en blijkbaar waren ze van mij meer tevreden dan van mijn andere collega's...
De meeste foto's die ik al genomen heb van het interieur heb ik met statief gedaan, enkele details foto's heb ik dan gedaan met de interne flitser...Andre Berends schreefCOLON Ook zie ik dat je in jouw keuze licht-sterke lenzen hebt staan, denk je dat je dat echt nodig bent in een bus? Even een flits lenen (of misschien heb je die zelf al) doet ook wonderen.
Dat is nog eens een goed idee...knoet schreefCOLONik zou voor de 17-70 gaan! prima bereik, relatief lichtsterk, stabilizer en qua beeldkwaliteit ook een stap vooruit. Mooie all round lens voor jezelf. En vraag er een sigma ef 530 eg super bij, dan heb je ook een flitser voor in de bus. samen zit je ex-btw ruim onder de 500 euro.
De reden dat ik voor die lenzen zou gaan is omdat ik de lens zelf mag houden...
Mijn voorkeur ging uit naar de 24-70 F2.8, ook voor achteraf voor mezelf, misschien kan ik eens vragen aan de baas of ik de lenzen eens kan uittesten, aangezien hij toch mensen kent bij Sigma...
Heel veel dank voor jullie reacties...
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Even een flits lenen (of misschien heb je die zelf al) doet ook wonderen.
En vraag er een sigma ef 530 eg super bij, dan heb je ook een flitser voor in de bus
Hier overheen gelezen, vandaar mijn late reactie:
Heerlijke mooie schaduwen achter iedere stoel, krijg je vast mooie foto´s van
Laatst gewijzigd door 1 op bobvanduin, in totaal 2 keer gewijzigd.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
- amoebe
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 259
- GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
- WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht
Vervorming van een groothoek corrigeren is deels een bolle of holle afbeelding vlak maken. De lijnen worden dan mooi recht, maar ronde vormen in de hoeken vervormen tot een soort eieren. Denk maar aan de platte wereldkaart van de bolle planeet waarop we noodgedwongen met z'n allen rondstruinen. Bovendien is de bolle vorm (beeldveldwelving) oorzaak van onscherpte in de hoeken omdat het scherptevlak daarvan afwijkt van het middendeel. Diafragmeren helpt omdat de fout al doende in de scherptediepte verdwijnt. Als je scherpstelt op de hoeken, zou het centrum scherpte verliezen. Deze kwestie is niet te corrigeren behalve dan met een soort unsharp mask verloopbewerking. Maar dan nog is dat een paardemiddel.
Mijn 17-40 presteert op dit punt beter op 24mm dan mijn 24-105, ook na correctie van de kromme lijnen, de tonvorm als het ware.
Waarom zou een camera met een vaste (groothoek)lens niet een holle sensorvorm hebben waarin het bolle lensbeeld precies past? Dan zou je met een heel goedkope lens een abberatie geheel kwijt zijn. De oude Agfa Click en Clack hadden daarom een niet vlakke achterwand.
Mijn 17-40 presteert op dit punt beter op 24mm dan mijn 24-105, ook na correctie van de kromme lijnen, de tonvorm als het ware.
Waarom zou een camera met een vaste (groothoek)lens niet een holle sensorvorm hebben waarin het bolle lensbeeld precies past? Dan zou je met een heel goedkope lens een abberatie geheel kwijt zijn. De oude Agfa Click en Clack hadden daarom een niet vlakke achterwand.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
- amoebe
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 259
- GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
- WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht
Ik lees in bovenstaande berichten dat TS een 1000D en een EF 18-55 heeft.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
- jvanarkel
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6618
- GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
- CONTACTCOLON
Welles Niettes
Ik zou in ieder geval een degelijk statief en draadontspanner nemen, ongeacht de lichtsterkte van de gekozen lens.
Ik zou de 24-70 f/2.8 kiezen in HSM versie maar ik zou niet gaan flitsen als dat nog niet onder de knie is. Zeker niet in een touringcar ivm reflecties va zijruiten. En een over het algemeen donker interieur. Statief en afstandsbediening.
Ik zou in ieder geval een degelijk statief en draadontspanner nemen, ongeacht de lichtsterkte van de gekozen lens.
Ik zou de 24-70 f/2.8 kiezen in HSM versie maar ik zou niet gaan flitsen als dat nog niet onder de knie is. Zeker niet in een touringcar ivm reflecties va zijruiten. En een over het algemeen donker interieur. Statief en afstandsbediening.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Kijk, dat zijn de positieve reacties waar TS op zit te wachten :wink terug:bobvanduin schreefCOLONEven een flits lenen (of misschien heb je die zelf al) doet ook wonderen.En vraag er een sigma ef 530 eg super bij, dan heb je ook een flitser voor in de bus
Hier overheen gelezen, vandaar mijn late reactie:
Heerlijke mooie schaduwen achter iedere stoel, krijg je vast mooie foto´s van
Volgens mij is de gedachte achter deze deal ook dat TS er iets mee opschiet qua gear, vandaar mijn reactie. Ipv Lens is Lens + Flits ook een idee. Of het voor deze opdracht geschikt is, ligt aan de foto's. Bij details kan een flits de foto zeker oppeppen. Overigens (en dan hou ik op met happen ) schijnt het dat ook de zon wel eens voor schaduw zorgt. Zelfs bij stoelen (maar inderdaad: het beeld dat zich in mijn hoofd vormt nav je opmerking, nl hard & rechtstreeks geflitste rij stoelen, is ook niet mooi. Maar van de andere kant: je kunt flitsen en flitsen...).
[size=84]onderschrift[/size]
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Knoet, ik denk dat je mijn opmerking op de juiste manier samenvat in het 2e deel van je tekst Een flits is uiteraard goed te gebruiken mist je hem goed onder controle hebt, maar met "bouncen via plafond" kom je er in dit geval niet. Daarom is het beter om voor deze specifieke situatie geen flits aan te raden en je eerst te concentreren op het fotograferen zonder flits.
Wat ik me nu begin af te vragen is: TS heeft een 18-55 lens, waarom lukt het met deze lens niet om geschikte foto´s te maken, waarom moet er een andere lens gekocht worden die erg in de buurt komt van de 18-55. In dit geval zou ik dus wel kiezen voor de 24-70 f2,8, gebruik deze waar mogelijk en neem de 18-55 voor de interieurfoto´s met statief.
Wat ik me nu begin af te vragen is: TS heeft een 18-55 lens, waarom lukt het met deze lens niet om geschikte foto´s te maken, waarom moet er een andere lens gekocht worden die erg in de buurt komt van de 18-55. In dit geval zou ik dus wel kiezen voor de 24-70 f2,8, gebruik deze waar mogelijk en neem de 18-55 voor de interieurfoto´s met statief.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Dan zou ik gewoon een Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM kopen. Statief heb je neem ik aan en aangezien je de lens mag houden na afloop heb je er zeker nog iets aan.... Ik weet dat het een Canon is, maar misschien ziet ie het verschil niet als je er een sticker van Sigma opplakt.
Vind het trouwens wel een beetje kansloos dat het perse Sigma moet zijn....
Vind het trouwens wel een beetje kansloos dat het perse Sigma moet zijn....
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Waarom kansloos. Als ik jou vraag mijn trouwfoto´s te maken, maar ik kan je alleen in dollars betalen, dan kun jij toch zelf kiezen of je het werk aanneemt of niet?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Dat is iets heel anders... Met geld kun je zelf bepalen wat je ervoor wil kopen.bobvanduin schreefCOLONWaarom kansloos. Als ik jou vraag mijn trouwfoto´s te maken, maar ik kan je alleen in dollars betalen, dan kun jij toch zelf kiezen of je het werk aanneemt of niet?
Aangezien hij nog geen groothoeklens heeft lijkt het me een mooie aanvulling op zijn collectie waar hij ook nog iets aanheeft na deze klus. Of een groothoeklens, of een mooi statief ten waarde van 500 euro.
En het kansloze vind ik dat de baas perse wil hebben dat ie sigma koopt.