5D markII

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

Hoi allemaal
Ik ben net nieuw hier en heb al gelijk een vraag.
Na heel wat jaren te hebben gefotografeerd met het merk n heb ik besloten om eens over te stappen naar canon.
De knopjes en andere dingen is erg wennen voor mij.
Maar heb een vraagje over de belichtingsmeter van de 5D markII.
Als ik de ontspanknop indruk dan wordt de belichtingsmeter geactiveerd maar na een paar seconde daarna gaat hij weer uit.
Kun je deze tyd instellen zodat de belichtinsmeter langer actief blijft.
kan hier in de handleiding niets over terug vinden.
Gr ja foto
Gebruikers-avatar
Itam Bedakki
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2008 22:30

Allereerst welkom op deze forum, helaas kan je volgens mij de meter niet vastzetten.
Alleen wanneer je 'm op Manueel zou gebruiken, dan lukt het wel, dan blijft hij altijd aanstaan n.l :wink:
Twee bodies, kaartjes en wat glaswerk,
een flitser en zo'n driepootding...
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Ik weet niet of de 5DII dat heeft, maar mijn 7D en 40D hebben een knopje *. Daarmee doet hij de belichting lezen op het punt dat jij hem hebt gericht. Deze houdt hij dan voor geruime tijd vast zodat je compositie kan maken en afdrukken. Ik weet niet of het dat is wat je bedoelt?
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

Oke bedankt .
Als ik hem op m zet dan blijft inderdaad de sluitertyd en diafragma zichtbaar op het lcd maar ook dan gaat deze na een paar sec in de zoeker uit.
ook als ik het steretje gebruik gaat de belichtingsmeter na een paar sec uit als ik de belichtingsmeter dan weer aan zet door middel van de ontspan knop is het sterretje weer weg.
Ik vraag dit namelijk omdat ik veel gebruik maak van de a stand en dan de belichtingscompensatie gebruik .
Ik vind namelijk dat de belichtingsmeter veel te snel uit gaat maar zo te horen kun je hem niet langer aanzetten zal wel een kwestie van wennen zijn denk ik .
vandaag de eerste foto,s met dit toestel gemaakt wat een beeld kwaliteit zeg erg mooi.
Gr ja foto
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Als het goed is dan houd hij het wat langer vast dan een paar seconden. En ook al druk je de ontsluiterknop in zou hij (met het sterretje) de lichtmeting moeten laten zoals het was toen je het sterretje indrukte...

Wat je natuurlijk altijd kan doen is overgaan op de M stand en dan daar zelf je sluitertijden combineren met je diafragma. Dan doe je als het weze zelf je lichtmeting. Je compensatie zal ook wel verschuiven, maar dan is het aan jou om die te negeren of je sluitertijd c.q. diafragma zodanig aan te passen dat je compensatie staat op hoe jij het wil hebben?
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Lichtmeten kost veel energie, als de lichtmeter continu aan zou blijven staan, is binnen no-time je accu leeg.
Het sterretje werkt prima, deze houdt de belichting standaard niet zo lang vast, maar icm met de onstpanknop wel. Met het grote instelwiel kun je met je duim je belichtingscorrectie aanpassen, dus ook als je de ontspanknop half hebt ingedrukt. Werkt heel goed als je ermee overweg kunt, maar ik kan me voorstellen dat het wat wennen is als je van "the dark side" komt.

Je kunt ook nog wat stoeien met de instellingen onder C.Fn IV, je hebt dan de mogelijkheid de wijze waarop belichting icm met AF wordt vastgehouden en onder welke knop (ontspan of AF-on knop) te wijzigen. Standaard staat 'ie op "0", maar soms vind ik "3" wel prettig werken als ik veel moet recomposen, dus AF vasthouden, maar wel een nieuwe belichtingsmeting.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

oke bedank voor jully reacties.
Het is inderdaad heel erg wennen vooral dat wat ik hier boven schreef.
Ben afgelopen zaterdag een uurtje weg geweest om deze super cam wat te leren kennen het zal nog wel even duren voor ik hem helemaal onder de knie heb.
Maar wat een beeldkwaliteit zeg das wel wat anders dan wat ik gewend ben erg erg erg mooi :D :D :D :D :D .
Gr ja foto
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Zien we binnenkort wat werk van je?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
ja foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 11:33

annoh schreefCOLONZien we binnenkort wat werk van je?
Zeker gaan jully werk van mij zien hier maar eerst even de camera wat beter leren kennen.
Gr ja foto
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar