Kleur problemen Photoshop en DPP

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want na (letterlijk) 8 uur zoeken, proberen en informeren weet ik het echt niet meer...

Ik heb ooit eens een topic geopend ivm kleurweergave problemen tussen DPP en Photoshop CS2: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =3&t=80296 Hier kwamen we er niet uit, maar op een ander forum kreeg ik enkele dagen later de gouden tip (ik moest in PS bij proof setup mijn spyder profiel kiezen)

Vorige week is mijn PC geformateerd en zit ik weer met hetzelfde probleem. Alleen... nu werkt deze gouden tip niet meer. De foto's zien er in PS héél anders uit. Echter... door het vele testen, heb ik langzaam het angstige vermoeden gekregen, dat het aan mijn camera instelling ligt. Deze is namelijk onlangs teruggekomen uit de reparatie en dit was mijn eerste serie.

Ik heb een hoop vragen, maar wat ik als eerste graag weten wil, is of de kleurruimte van de camera (40D) goed staat (sRGB) Ik heb na de reparatie alle instellingen nagelopen en ik was er zeker van dat deze eerder ook op sRGB stond. Maar nu twijfel ik.

De settings in DPP staan zoals in het linkje hierboven (allebei op sRGB dus) Is dit goed?

Ik upload foto's naar diverse stocksites, dus ik zit ontzettend met dit probleem in mijn maag (kan niets meer doen, niets meer verwerken en uploaden, dus ik hoop dat iemand me kan helpen!) Bedankt alvast voor eventuele reacties!
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

mischien is een paar voorbeeld foto's ook wel makkelijk
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Een voorbeeld staat in het linkje (de foto's zien er nu precies hetzelfde uit en de instellingen zijn ook te zien middels dit linkje!)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is essentiëel dat er maar één programma zich bezig houdt met de kleurweergave.
Spyder zal dat in pricipe goed regelen (bekijk het met ColorManagement van Windows).
Dus DPP en PS moeten afblijven van de kleurweergave van het system en die instellingen overnemen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor je reactie!

Zoals jij het schrijft werken mijn programma's nu ook.
DPP staat gewoon als default ingesteld en deze neemt het spider profiel.
PS staat ook op default, maar geeft dus hele andere kleuren. Dit was de vorige keer ook, maar door bij proof setup het spider profiel te kiezen, werkte het prima. Nu dus niet meer.

Maar staat de camera goed? (sRGB)
MaartenK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 23:08
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik heb een andere calibrator (Manaco Optix), maar in de gebruiksaanwijzing wordt aangegeven dat je de Adobe Gamma Loader buiten werking moet stellen.
In de Startup map van Windows zou een link naar dit programma kunnen staan en die moet je dan verwijderen om te voorkomen dat de kleurinstellingen van Photoshop bij het opstarten verknoeid worden.
Ik weet niet of dit voor jou de oplossing is maar je kan er eens naar kijken.
EOS 7D, Tokina 11-16mm f/2.8, EF-S17-55mm f/2.8 IS USM, EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, EF 70-200mm f/2.8L USM, EF 400mm f/5.6L USM, 430EX
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bij mijn spyder staat dezelfde melding, dus Adobe Gamma had ik al verwijderd
Maar toch hartelijk bedankt voor de reactie! :)
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Bij mij staat de Color matching settings -> For display op "Use the OS settings", dan gebruikt ie ook het profiel van de spyder, net als PS.
Ik zie dan geen verschil met PS (CS).
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor de reactie!

Als ik straks thuis ben ga ik het direct proberen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar