Hebben jullie dat nou ook?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Hebben jullie dat nou ook (wel eens?).
Er schijnt geen scherpe foto meer uit mijn handen/camera te komen.
Camera op statief, afstandsbediening, 80-200L (nee, geen typfout) erop en NUL scherpe foto's.
Anders geprobeerd vandaag: camera op statief, afstandsbediening, macro 100mm erop en weer geen enkele echt scherpe foto.
(Voor de goede verstaander: camera buiten, ik achter dubbel glas)
Is het de kou die de lenzen de das omdoet, of moeten ze gewoon een das om? :wink:

Bovendien schijnt het me te ontbreken aan inspiratie/lust om er op uit te gaan om mooie platen te schieten.
Die sneeuw, bijvoorbeeld. Dat was toch prachtig? Niet? Nee niet dus. Wel om naar te kijken, maar ik heb mijn camera niet één keer mee uit wandelen genomen.
Ligt dat nou aan mij, of hebben meer EOSsers daar (wel eens) last van?

En NEE, ik ben NIET depressief.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik heb mijn camera ook al maanden niet meer echt gebruikt. Komt wel weer. En die sneeuw, daar heb ik 't al helemaal mee gehad.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

he Gabriël

eind van het jaar, ff uirusten, dan komt het wel weer. voor je focusprobleem: accu's helemaal opgeladen?

Peter
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

echt 0,0 scherpe foto's, nee, dat overkomt mij eigenlijk zelden. Gebrek aan inspiratie ? Ja, heel vaak, maar ik heb wel gemerkt dat doen is inspiratie krijgen. Dus gewoon beginnen en dan komt de rest echt vanzelf weer. Maar als het dan zelfs niet lukt, laat je de cam toch gewoon eens een tijdje liggen. Da's echt geen schande hoor.
Anoniem 3

dukie schreefCOLONhe Gabriël

eind van het jaar, ff uirusten, dan komt het wel weer. voor je focusprobleem: accu's helemaal opgeladen?

Peter
Zelfs handmatig... maar misschien moet ik naar de opticien?

Hebben de accu's iets met de scherpte te maken dan? Camera werkt gewoon. Geeft, zelfs buiten in de vrieskou geen lage accustand aan.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit vraagt om voorbeelden, zodat we allemaal uren naar de exif data kunnen staren :)
Achter dubbel glas fotograferen is natuurlijk nooit een goede test om de kwaliteit te beoordelen.
Toevallig af-modus aangepast?(die fout heb ik in mijn eerdere dslr dagen wel eens gemaakt :P)

Aangezien het bij scherptetest niet gaat om een hoogstaande topfoto's, stel ik voor om je flitser in te schakelen en gewoon binnen een aantal testfoto's op diverse standen te proberen.
Succes !
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ WireWess:
gvasseldonk schreefCOLONVoor de goede verstaander: camera buiten, ik achter dubbel glas
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Nou je het zegt ! Ik ben tot nu toe pas 1x gaan wandelen met m'n cam de afgelopen tijd in de sneeuw.
Ook geen enkele fatsoenlijk foto eruit gekregen. Zal wel aan de kou liggen. :oops: Of toch aan mij. :twisted:
Ik verlang zoooo naar het voorjaar. :lol:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hm, ik herken beide problemen niet :wink: De winter levert mij juist inspiratie op, ik wel de sneeuw in met mijn camera! En zelfs bij temperaturen rond de -10 heb ik met mijn diverse objectieven totaal geen last van onscherpte gehad. Geen idee waar het dan bij jou aan kan liggen, Gabriel!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik herken het wel Gabriël, alleen ik heb juist met appart weer dat ik meer met de camera wil doen. Bij mist, sneeuw, paddestoelen tijd, dan moet ik gewoon het bos in om plaatjes te schieten. Het is vaak bij normalle dagen dat ik mijn camera te weinig gebruik.

Misschien ben je even fotografie-moe, maar dat heeft denk ik iedereen wel eens. :-)
Gebruikers-avatar
Extra300
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2010 18:15
WoonplaatsCOLON Wateringen
CONTACTCOLON

Hallo Gabriël,

Ik ben juist deze dagen er op uitgeweest en eindelijk weer eens de camera op sleeptouw genomen. Ik kom net uit het dalletje dat ik geen inspiratie kon vinden en er gewoon geen zin in had om foto's te maken. Ik moet wel zeggen met de opgroeiende kinderen, kerst en de sneeuw dat ik er juist weer wat zin in kreeg. Ik heb eerder nog geen mooie foto's van bossen etc. in de sneeuw gemaakt, dus dan heb je nog een uitdaging. Vraag is of ik dan volgende periodes met sneeuw er opnieuw met camera op uit ga trekken, want ik heb dan al foto's gemaakt. Echter valt er januari tm maart voor mij weinig te doen en ik verwacht dat de camera weer even blijft liggen tot het voorjaar. Dan lekker met de macrolens de tuin en/of het bos in. Ik kijk daar wel naar uit.

Ik heb overigens met een wandeling door het besneeuwde bos met behoorlijke kou, goede scherpe foto's gekregen. Het lijkt er op dat de camera en de lenzen er geen last van hebben gehad. We hebben de foto's groot bekeken op het 40" TV scherm en zien er erg mooi uit en zijn ragscherp.

Dus Gabriël, laat de camera rustig even liggen en wacht maar op de inspiratie en de zin. Die komt vanzelf weer terug. Juist als je 'verplicht' er op uit gaat, valt het resultaat bij mij tegen en werkt het voor mijn gevoel alleen maar tegen. Het fotograferen moet je met plezier doen en dan komen juist de meest inspirerende foto's uit je camera!

Groetjes,

Huub
450D | EF-S 18-55 IS | EF-S 55-250IS | EF 100 F2,8 macro USM | Metz 48 AF-1
http://degroot.dyndns.org
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Nou, laatst naar het Charles Dickens festijn geweest en ik heb een paar plaatjes nagekeken om het mini-beeldschermpje, maar het viel mij ook wat tegen. Ik moest waarschijnlijk weer wennen aan het feit dat ik met de telelens nog meer op de sluitertijd moet letten...
En qua inspiratie, het is moeilijk om in zo'n witte wereld iets eruit te filteren wat er echt uitspringt. Iedereen komt met zo'n besneeuw bospaadje aan. Ik kan me het wel een beetje voorstellen. Nou ja, gewoon weer wat uitrusten en later opnieuw beginnen.

Groeten,
Hendrik
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Was je nog niet bij de opticien geweest dan? Zat toch in de planning?

Nee geintje!

Ik herken het ook wel; het landschapsgebeuren (met en zonder sneeuw) is niet echt mijn ding; om vogels te fotograferen komen we nu eigenlijk net wat licht tekort (hoewel ik die heggenmus wél retescherp op de plaat heb gekregen met f/8-1/80-ISO-500 uit de hand! dus wat dat betreft snap ik er niks van....zat ie misschien net langer stil of zo???)
Maar verder valt t resultaat mij ook steeds behoorlijk tegen.......vanmiddag eens heel wat anders: een Malthezer leeuwtje voor de camera...........t zal mij benieuwen.
Moet toch niet zo moeilijk zijn als mijn eigen zwarte hond :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ook ik herken wel dat er periodes zijn dat ik wat minder inspiratie heb, maar nog niet meegemaakt dat ik geen zin had in fotograferen. Er zijn meerdere manieren om toch te blijven fotograferen. Voor mij persoonlijk werkt het erg goed om met een "leeg" hoofd op pad te gaan. Dat kan dan enkel recht uit bed, en ervoor proberen te zorgen dat ik zo min mogelijk invloeden van buitenaf heb voordat ik ga fotograferen. Dat is dus geen krant lezen, geen radio aan en ook niet even het weer checken op het internet. Ik zorg ervoor dat ik de avond van te voren mijn rugzak al klaar heb staan, dan hoef ik enkel nog een paar boterhammen te smeren voordat ik ga. De wekker op een uur voor zonsopkomst, en lekker dwalen door de natuur. Na een tijdje komt het zien vanzelf.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Inspiratie ja dat herken ik, geen scherpe foto's nee, behalve de enkele misser. Echter met zoveel wit is het soms moeilijk om voor de AF te focussen. Probeer je weer foto's te maken van vogels in de tuin Gaab? En wat voor statief, met koude worden ook de poten van alu harder en kunnen daardoor misschien meer hun eigen resonatie bereiken, alsmede dat het de laatste dagen, sinds vrijdag weer meer heeft gewaaid.

Maar een exifje zou kunnen helpen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Telepatische krachten? Wie gelooft hierin?
Kijk eens naar de posttijd van Gabriël en naar de posttijd en inhoud van mijn topic: "De laatste week van 2010"

Wat hebben wij gemeen Gabriël, behalve het feit dat we onderwijsmensen zijn? :lol: :shock: :? :roll:

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

reset de instellingen van je camera eens een keer, kan een instelling niet goed staan
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Misschien leg je de lat voor jezelf wel steeds hoger. Ik kom ook wel eens thuis na een voetbalwedstrijd en dan ben ik niet tevreden over het resultaat. Maar als ik de foto's vergelijk met eerdere series, valt het vaak ook nog wel mee.
Maar misschien is het wel de kou in je camera. Is je lens niet beslagen :evil: :wink:
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Monique8
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Mechelen
CONTACTCOLON

Bij mij is het juist andersom, ik had juist zin om foto's te maken in de sneeuw. Voor afgelopen zaterdag heeft mijn camera een hele tijd in de tas gezeten..
Maar als ik de resultaten van zaterdag zie merk ik meteen wat ik gemist heb de afgelopen maanden ;)
Canon EOS 400D + BG-E3 | Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 II | Canon EF 70-200mm f4 L USM | EF 100mm f2.8 Macro USM | Canon Speedlite 430EX II | Canon 1.4x II Extender | Lowepro SlingShot 300AW
www.moniquevanmelsen.nl
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bovendien schijnt het me te ontbreken aan inspiratie/lust om er op uit te gaan om mooie platen te schieten.
Die sneeuw, bijvoorbeeld. Dat was toch prachtig? Niet? Nee niet dus. Wel om naar te kijken, maar ik heb mijn camera niet één keer mee uit wandelen genomen.
Gabriël,

Zeer herkenbaar, hoor! :)

Ik denk, dat iedere fotograaf die al langer mee loopt dit weleens heeft gehad. Zelf heb ik het ook weleens gehad. Kon niks meer bedenken, fotograferen gaat wat tegen staan, enz. enz. Nu is het zo, dat ik wel moet, als ik een opdracht krijg. En om eerlijk te zijn: Dat zie je dan terug in mijn foto's. Technisch wel oké, maar verder... 8)

Wat weleens wil helpen, in mijn geval dan, alleen het noodzakelijke met fotografie bezig houden en tussendoor zonder dat ik opdracht heb niks aan fotografie doen; dus ook niet lezen en zo of op forums. In jouw geval kun je ook gerust je camera een tijdje aan de wilgen hangen, dat is absoluut geen schande.

Nu ben ik naast mijn opdrachtfotografie, ook bezig met zelfstandige projecten. Dat doorbreekt ook weer veel.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar