sneeuw & landschap UPDATE

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb de laatste tijd zoveel mooie winterlandschappen en "sneeuwfoto's" langs zien komen hier, dat ik geìnspireerd ben geraakt en het ook maar eens ging proberen. Al doende kwam ik er al snel achter dat een sneeuwlandschap mooi fotograferen nog helemaal niet zo makkelijk is... zeker niet als de lucht behoorlijk grauw is (en het een beetje mistig was), zoals vandaag.

Ik vond het ook lastige foto's om na te bewerken. Al heel snel raak je het natuurlijke effect kwijt voor mijn gevoel. En bij sommige foto's heb ik het gevoel dat ik er nog wat sneeuw "af moet croppen", maar ja, dan raak je weer de diepte in de foto kwijt. Moeilijk, moeilijk... :wink:

Ik heb de foto's in de volgorde gezet zoals ik ze het mooiste vind. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie praktische tips hebben om mij te helpen om echt mooie sneeuwfoto's te maken. In ieder geval vast bedankt voor de feedback!

Foto 1:
Afbeelding
IMG_3981A by Marco Eos550D, on Flickr

Foto 2:
Afbeelding
IMG_4024A by Marco Eos550D, on Flickr

Foto 3:
Afbeelding
IMG_3991A by Marco Eos550D, on Flickr

Foto 4:
Afbeelding
IMG_3987A by Marco Eos550D, on Flickr

Foto 5:
Afbeelding
IMG_4002A by Marco Eos550D, on Flickr

Foto 6:
Afbeelding
IMG_3986A by Marco Eos550D, on Flickr

Zo, dat was het weer even voor vandaag... bedankt voor het kijken!

Grt, Marco
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 29 keer gewijzigd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Marco, ik kies voor de laatste! Mooie diepte heb je er in zitten!

Gr. Gaab
Mathijs K
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2006 21:27
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede

Ik vind dat kruiwagenwiel wel gaaf, misschien had je de kruiwagen ergens in de compositie van foto 2 of 3 kunnen zetten. Foto 6 is mooi!
Groeten Mathijs
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

In tegenstelling tot Mathijs vind ik de kruiwagenfoto helemaal niets. Veel te druk door die banden van dat "hek".
Zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen.

De laatste vind ik er echt uitschieten. Dat komt doordat daar geen grauwe lucht op staat.
Mijn tips voor de volgende keer:
- wacht met foto's maken tot je een mooi helder weer hebt en liefst een blauwe lucht.
- als je dan toch foto's aan het maken bent, met deze omstandigheden, zet die grauwe lucht er dan zo min mogelijk op.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Als het geheel grauw is, dan kan het goed werken om je foto om te zetten naar zwart-wit. Bij de laatste foto zie je dit bijna al. Die is ook erg mooi.
Ik zou de foto's wel groter posten, dan zijn ze beter te zien!

Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Leuk om te zien dat de meesten van jullie nu de foto kiezen die ik het minst mooi vond... misschien moet ik mijn "afgekeurde" foto's eens posten! :wink:

Die kruiwagen was inderdaad een leuk kleurig element in een wat grauwe omgeving, daarom heb ik 'm meegepakt in de serie. Helaas was verplaatsen naar de andere locaties geen optie, die kruiwagen staat ergens tussen Rhenen en Elst, en de landschapslocatie is het stiltegebied tussen Amerongen en de Rijn.

Ik heb inderdaad gezien dat foto's "met lucht" minder mooi zijn met deze grauwe omstandigheden. Als wachten op blauwe lucht de volgende keer ook geen optie is, zal ik eens kijken of ik iets leuks kan doen zonder al te veel lucht op de foto.

Dank voor de tips!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, heb nog even snel een paar foto's van vandaag geupload. Zijn weer anders dan de eerste, 't was vanmiddag helemaal grauw, grijs en licht nevelig buiten. Geen ideaal fotoweer dus. Ben benieuwd wat jullie tips & adviezen hierover zijn!

foto 1:
Afbeelding
IMG_4564A by Marco Eos550D, on Flickr

foto 2:
Afbeelding
IMG_4563A by Marco Eos550D, on Flickr

foto 3:
Afbeelding
IMG_4556A by Marco Eos550D, on Flickr

foto 4:
Afbeelding
IMG_4555A by Marco Eos550D, on Flickr

foto 5:
Afbeelding
IMG_4578A by Marco Eos550D, on Flickr

Ik heb de nabewerking per foto gedaan, dus als er verschillen in zitten komt dat omdat ik nog niet weet hoe ik een en ander per batch kan doen. Komt ooit nog wel!

Bedankt voor 't kijken maar weer!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Ik vind in je 1e serie foto 6 het mooist, omdat je oog echt ver het plaatje in wordt geleid. In je 2e serie vind ik foto 6 het mooist omdat die sigaarplanten het plaatje toch warmer maken. Voor grauwe lucht kan je ook een filter aanschaffen die die lucht blauw of goudkleurig maakt. <Volgensmij wel prijzige filters hoor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar