Vervolg concertshoot: 2de shoot Alan Parsons Project

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Beste Forumleden,

Zoals besproken bijgaand zou ik ook mijn 2de shoot (de minst slechte) bij het optreden van Alan Parsons laten zien. Wederom ben ik niet tevreden, denk nu wel dat ook bewegingsonscherpte, onervarenheid en mindere composities debet zijn. Heb inmiddels wel erg veel goede tips gehad en ook geprobeerd toe te passen. Materiaal is belangrijk maar dit in samenwerk met talent, kennis en kunde. Wellicht kunnen jullie deze serie weer eens bekijken en constructieve, opbouwende kritieken geven. Ik zou dat bijzonder op prijs stellen. Foto's staan ook op mijn site (gebruik zelf een Apple Imac weet niet of een klein scherm mijn site goed displayed) en hyves.

Uiteraard heb ik middels CS4 de nodige bewerkingen gedaan, sta zeer open voor aanvullende tips voor het bewerken met CS4. Heb overigens de RAW's door DxO gehaald maar was niet zo tevreden over het eindresultaat.

Alvast bedankt

Gr
Bart
b-arthouse.com /b-arthouse.hyves.nl


1. 1/80 f/2.8 ISO 800 (verscherpt met CS4)

10765

2. 1/50 f/2.5 ISO 800

10766

3. 1/60 f/1.8 ISO 1000

10767

4. 1/80 f/2.8 ISO 800

10768

5. 1/80 f/2.8 ISO 800

10769

6. 1/60 f/1.8 ISO 1000

10771

7. 1/50 f/2.5 ISO 800

10772

8. 1/50 f/2.5 ISO 800

10773

9. 1/50 f/2.5 ISO 800

10774

10. 1/80 f/2.8 ISO 800

10775

11. 1/80 f/2.5 ISO 1000

10777

12. 1/60 f/1.8 ISO 1000

10776

Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ah op naar het volgende lesje ???? :D :D

Even zonder dollen. Persoonlijk ben ik van mening dat je een concert in 5 a 10 platen moet kunnen weergeven. Als ik deze waslijst zie ontgaat me de moed te reageren (maar ik doe het wel, heb jij mazzel).

De platen. Algemeen, heeel veel beter dan je eerste serie. Wat ik gaaf vind is dat je lekker ruime composities hebt gekoze. Dat vind ik heerlijk kijken en geeft ook rust. Je ZW omzettingen zijn geheel niet slecht, maar ok je kleuren platen zien er netjes belicht uit.En omdat het er zoveel beter uitziet mag ik wat kritischer zijn???

in detail
#1 is in mijn meteen de beste van je hele serie. Een erg goede plaat
#2 erg druk, is ie wel scherp op meneer?
#3 vind ik niet spannend (qua plaatje) scherpte lijkt wat te ver naar achter te liggen
#4 prima.
#5 Beeld is mooi, helaas niet scherp
#6 te bewogen (of te weinig bewogen, dat kan soms ook werken) Te veel rommel rechts neemt de aandacht van de muzikant weg.
#7 kijkt veel rustiger dan #2. Ik denk omdat de zanger eruit springt (geel tegen blauw). Lijkt ook niet scherp
#8 muzikant komt er niet uit
#9 lekker rustig. microfoon even weg poetsen Misscheien ook rechts wat snijden. Deze zou erg geschikt zijn voor ZW
#10 moment lijkt me ok, ook hier springt de muzikant er lekker uit. helaas wel bewogen
#11 mooie beeld opbouw, jammer dat we op de rug van de muzikant kijken
#12 zoekplaatje

Dit klinkt nu wel heel deprimerend kan ik me voorstellen, maar zo is het niet bedoeld. Waar ik je eigenlijk toe wil uitdagen is wat kritischer te zijn bij het selecteren van de platen. In mijn opmerkingen hoop ik je daar wat handvaten voor te hebben gegeven. Prtobeer voor de grap eens een tijdje naar de platen te kijken (een minuut of zo) en probeer eens te registreren hoe je kijkt, en wat je mist.

Succes!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

@ Marc

Dank voor je commentaren, opmerkingen en kritieken, waardeer ik enorm. Scherpte blijft een issue, of het nu bewegingsonscherpte is of verkeerde keuzes in instellingen. Is een aandachtspunt. Maar vind ik echt het moeilijkste van alles.
Een aantal commentaren kan ik wat chargeren, Alan Parsons is een multi-instrumentalist en pur sang studio beest, ik wilde hem omringt zien met instrumenten vandaar de meester vaak met een hoop equipement om zich heen. De bassist was op weg naar de mic. vandaar dat er nog op staat...maar point taken. Zal hem ook eens omzetten naar z/w
Van de keyboard speler kon ik geen chocola maken, ik stond links achter hem op het podium....misschien niet moeten plaatsen. Drummer, ook hier heb je helemaal gelijk maar hij zat te ver weg voor mij en ik mocht niet voor het podium langs....

Nogmaals, bedankt dat je de tijd neemt om deze platen te beoordelen op een eerlijke manier. Ik zal moeten leren kijken...

GR
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Die kaders om de foto's, wat een kleurtjes, tijdens het scrollen leek me scherm wel een discolamp :D
Ik zie verschillende diktes van randen en verschillende lettertypes, als je graag kaders wil gebruiken is het wel zo netjes als ze allemaal hetzelfde zijn.
De kleuren van de kaders zijn hetzelfde gekozen als de belichting dit is leuk gedaan, maar persoonlijk had ik ervoor gekozen om het kader helemaal te laten vallen en je naam te vermelden op de foto.
Door het weglaten van het zwarte kader zal het niet opvallen dat de zwarte achtergrond op het podium niet zwart is op de foto, tevens komt dit de display ruimte van de foto weer ten goede! ;)
Je hebt nu crops in veel verschillende maten, dat is erg lastig als deze band straks een mooi fullpage fotoboek bij je wil bestellen :D

Een paar kleine dingen die mij zijn opgevallen:
Foto 1 is ook mijn favoriet, wel adviseer ik je om de poster? en kistje op de achtergrond nog even zwart te maken.
Foto 4 laat hele harde ruis/spikkels op de foto zien, wellicht komt dit door je omzetting?
Foto 6 had wel een tikkeltje donkerder gemogen, de ruis op de achtergrond en de kleding vallen nu erg op.(vergelijk het maar met 10!)

Verder ben ik het eens met bovenstaande comments(altijd makkelijk :P)

Het valt me ook op dat je nogal braaf onder de iso1000 blijft, ik weet niet welke cam je gebruikt maar wellicht eens hogere iso+noiseremover gebruiken tbv de sluitertijden?

Ik ben benieuwd naar je volgende concert :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Leg eens uit, noise remover?? Ik gebruik canon 50D en 50mm f/1.8 en DxO en/of CS4 voor de nabewerking.

Kaders, was niet het primaire doel in dit topic. Het gaat om de problemen die ik heb met concert fotografie, gaat nu te ver om uit te leggen maar loop even terug door het topic en die daarvoor.

Heb even een kader erom heen gezet idem naam. Is wel zelfde lettertype gebruik alleen via CS4 grote aangepast. Moet even een actie maken in CS4 voor standaard footer. Vind een kleur in het kader uit de belichting wel zo netjes. Doe ik eigenlijk altijd behalve bij high en low key

Volgende shoot 19 december Monsters of Rock

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nogmaals, ik denk dat je té kritisch bent voor jezelf. Er zitten, zeker gelet op je materiaal, toch echt al heel acceptabele plaatjes tussen.
Als je de tips ter harte blijft nemen en er lol aan blijft hebben komt het echt wel goed met je... :wink:

zoals al gezegd, de kaders is wat veel van het goede, leidt teveel af van de foto's.
Pas op met teveel verscherpen.

Met de gebruikte sluitertijden tussen 1/50 tot 1/80ste zit je op het randje van het hanteerbare hoor.
Dan komt bewegingsonscherpte al heel snel om de hoek kijken bij bewegende onderwerpen.

Volgende keer maar eens (als het nodig is) omhoog naar 1200 ISO, probeer op minimaal 1/125 ste te blijven, mocht je de 90mm gebruiken nog hoger. Voor de rest, probeer een feel te krijgen voor de wisselende verlichting en schiet desnoods dezelfde plaat nog eens als er meer licht is voor de zekerheid. Das het voordeel van digitaal.
Oefening baart (foto)kunst

Volhouden en succes.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

@ Frank: Ach ja die kadertjes.....ut heeft wel wat.....

Ga inderdaad eens stoeien met een hogere sluitertijd, maar wat gebeurt er met je diafragma, en op dat op te vangen weer met je ISO en dus wat teveel ruis.....maar...ik leer en neem jullie tips zeer ter harte, wees daar maar zeker van!!

Weer bedankt zover!

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Met noise removal doelde ik op ruis verwijderingssoftware.
Ik deed namelijk de aanname dat jij geen hogere iso gebruikt om ruis te voorkomen.
Dit zou je tot op zekere hoogte weer weg kunnen krijgen met de software.
Nu is het echter aan jou om te bepalen welke hoeveelheid ruis acceptabel is.

Ik heb verder niets meegekregen van je vorige topic, aangezien er nergens een linkje stond :P

De 50 1.8 is wijd open behoorlijk soft hierdoor moet je (helaas) je diafragma knijpen voor wat scherpte.
Je kan eens overwegen om voor de volgende keer een 1.4 variant te huren/lenen/kopen om te kijken of dit bevalt.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Hey,
Helemaal geen verkeerde plaatjes. Ik kan me vinden in de vorige schrijvers. Probeer de sfeer van het concert idd weer te geven in 5 foto's en je komt een heel eind. Ik zou die ISO instellingen idd gewoon loslaten.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar