leeftijd van een lens

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

Hoe kun je nu zien wat de leeftijd van een lens is?

Ik heb nl. een tweedehands 70/200L 4.0 IS gekocht, hij was pas een half jaar oud. Maar bij aankomst kon de verkoper de bon niet vinden, die wordt mij later toegezonden, als hij hem terug kan vinden.

Nu ben ik zelf meer voor nieuw, maar de jonge leeftijd van dit objectief en het feit dat de lens bij KE niet voorradig was, hebben mij doen besluiten om voor deze lens te gaan.
Ik wil alleen wel graag zekerheid over de leeftijd.
*Canon 550D*Canon 24/105L 4.0*Canon 70/200L IS 4.0*Canon 100mm 2.8*Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De leeftijd kan je opzoeken aan de hand van de lenscode, zie hier
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Leeftijd zegt niet alles, zeker niet bij objectieven. :wink:

Een uitzonderlijk scherp exemplaar kan ergens 5 jaar in een magazijn hebben gelegen. En een exemplaar wat afgelopen maand gefabriceerd is kan een maandagochtend-gevalletje zijn. Welke van de twee heb jij liever? :D
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Wat tips bij het kopen van een 2e hands lens

Krassen op de achterlens zijn belangrijker dan krassen op de frontlens.
Kijk of er geen sporen van olie op de lamellen van het diafragma te zien zijn.
Bij zooms - luister goed of er geen zand of gruis te horen is bij in-en uitzomen.
Ook de scherpstelring moet zonder haperingen draaien.
Indien er een diafragmaring aanwezig is. Draai het diafragma dicht en kijk of ook de lamellen zich navenant sluiten.
Kijk ook of de vijzen nog allemaal ongeschonden zijn - braampjes kunnen wijzen op gepruts.
Stel voldoende vragen indien je twijfelt. Maak er je tijd voor.

Verder neem een zooi test foto's, kijk of er geen front/backfocus is.

nog wat tips hier
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=58228
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?p=650355
r.vanveenschoten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2010 10:11
CONTACTCOLON

Leeftijd kan je inderdaad uit de bovengenoemde website halen. Met nieuwere lenzen kan je je over het algemeen geen bult vallen. Zeker als de prijs in verhouding is. En zoals gezegd kijken en uittesten. Wat leeftijd betreft van lenzen, ik fotografeer zelf met een 500mm f4.5L lens van 18 jaar oud. Mankeert niets aan. Is scherp, en alles functioneert zoals het hoort. Alleen heb je een probleem als hij kapot gaat. Kan niet meer gerepareerd worden :(

Groet,
Ruud
Canon 550D, Canon 1DMKIIN en Canon 1DMKIII body`s. Canon en Sigma glas.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

oud kan hij zeker niet zijn, lens is er nog niet zo lang, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

Iedereen bedankt voor de adviezen 8) De lens ziet er op zich goed uit, ga er voor de zekerheid nog even mee langs de KE, moet er toch een uv filtertje op hebben :wink:
En dan maar lekker plaatjes schieten.
*Canon 550D*Canon 24/105L 4.0*Canon 70/200L IS 4.0*Canon 100mm 2.8*Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

moet niet, mag wel, ik heb gewoon altijd de zonnekap erop zitten, knappe jongen die dan een krasje op mijn lens veroorzaakt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Pieterr schreefCOLONLeeftijd zegt niet alles, zeker niet bij objectieven. :wink:

Een uitzonderlijk scherp exemplaar kan ergens 5 jaar in een magazijn hebben gelegen. En een exemplaar wat afgelopen maand gefabriceerd is kan een maandagochtend-gevalletje zijn. Welke van de twee heb jij liever? :D
Dan heb ik liever dat maandagochtend-exemplaar van een maand oud met garantie dan dat uitzonderlijk scherpe exemplaar van 5 jaar waarvan de elektronica er mee ophoudt en je kunt zwaaien naar je garantie :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar