Alround lens voor op reis

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Hallo Allemaal,

Ik heb nu een klein jaar een EOS 450D met de kitlens. Afgelopen jaar op vakantie geweest naar West-USA en daar vooral tijdens de reis veel geleerd van de camera.

Maar nu wil ik graag een andere lens, die kitlens heeft toch zo zijn beperkingen. De planning is om in oktober 3 weken Peru aan te doen. Een mooi land met mooie landschappen, pittoreske stadjes, karakteristieke mensen, markten, cultuur, etc. Kortom: ik ben op zoek naar een redelijke allround lens (vanaf redelijk groothoek voor de landschappen, tot, tja wat heb ik eigenlijk nodig voor die andere foto's??)

Nu lijkt me het niet zo handig om steeds van lens te moeten wisselen (als je een 4 daagse hike loopt door de Andes op weg naar Machu Picchu heb je naast al het stof, ook naast alle fysieke inspanningen geen zin om steeds lensen te wisselen om afgewisseld een landschap en iets anders te fotograferen), dus 2 lensen (alround + groothoek?) lijkt me niet zo handig (tenzij iemand een hele goede reden heeft om dat wel te doen).

Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen zitten met dit soort fotografie-wensen, dus graag wat advies over wat een goede keus zou kunnen zijn. Budget is aanwezig, ook voor een L

Bedankt alvast!
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Aeneas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 15:12
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik heb laatst een 15-85 IS USM gekocht, en dat is werkelijk een fantastische lens! Hij is eigenlijk altijd haarscherp, en 15mm is toch nog weer een stuk extra groothoek ten opzichte van 18mm. Ik weet alleen niet of 85mm ver genoeg voor je is, maar deze lens is zeker geen miskoop (voor 650 euro).
30D, BG-E2, EF-S 15-85 IS USM, EF 50 1.8 II, EF 75-300 III
Anoniem 3

Ik gebruik, ook op de 450D, de EFS 17-85 als walkaround en ben er heel tevreden mee.
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Op mijn 400D (en later op de 5D) zat steevast de 28-75 F2.8 van Tamron. Wat een kwaliteit voor je geld.. zowel qua beeldkwaliteit als bouw van de lens.

Maar ik kan me voorstellen dat je iets meer groothoek wilt.
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

beperkingen van je kitlens, bedoel je bereik of ....?
Fotograferen is kijken niet klikken.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONbeperkingen van je kitlens, bedoel je bereik of ....?
Ja qua bereik, maar ook dat de kitlens bv draait bij het scherpstellen waardoor het niet handig is in gebruik met een polarisatiefilter.
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Twee bekende uitstekende vervangers voor de kitlens zijn de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM.
Ik twijfel zelf ook nog tussen deze twee. Het is meer licht versus meer bereik.
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Wat dacht je van de 24-105 L van Canon, vele hebben hem hier, hij staat ook op mijn verlanglijstje en is de laatste tijd wat goedkoper aan het worden.
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=383

Gr Jasper
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Daar mis je op een cropcam groothoek mee. Daar de TS ook landschappen wil fotograferen wordt dat dan lastiger. Tenzij je panorama's maakt en die later samenvoegt. (Moet je wel de tijd voor hebben.)
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Om te beginnen in ieder geval een objectief uitkiezen dat onder de 20mm begint. Objectieven als de tamron 28-75 en canon 24-105 zijn zeker niet slecht, maar daarmee ga je wel groothoek missen.

Ten tweede is een objectief met groter bereik vaak een compromis, dus lever je ergens anders wat in. Naar wat ik heb gehoord van de 15-85 is dat een uitstekend objectief, en het bereik lijkt mij ook niet verkeerd voor jou doeleinde.
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik vond m'n Sigma 17-70 f2.8-4.0 altijd erg prettig om op vakantie op m'n 350D te hebben.
Op m'n huidige 50D zit de Canon 17-85 f4.0-5.6 IS USM en is een vergelijkbare jongen, alleen minder lichtsterk.
Als ik binnenkort op vakantie ga, dan gaat die zeker mee.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
EppeRRR
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010 18:25

Fr3ddy schreefCOLONOp mijn 400D (en later op de 5D) zat steevast de 28-75 F2.8 van Tamron. Wat een kwaliteit voor je geld.. zowel qua beeldkwaliteit als bouw van de lens.

Maar ik kan me voorstellen dat je iets meer groothoek wilt.

Heb dezelfde lens op dezelfde camera (400d), maar kan dit alleen maar beamen. Het formaat lens licht ook lekker in de hand en je stopt hem al snel in een (kleine) draagtas.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

zelf heb ik de 24-105 op mijn camera zitten en daarnaast gebruik ik voor de groothoek de canon 10-22, wisselen is voor mij geen probleem dat is ook het voordeel van een DSRL dat je van objectief kunt wisselen.

maar goed jij wilt maar 1 objectief en liever niet wisselen, mijn man gebruikt de 17-85mm van canon wat hem prima bevalt, maar je kunt natuurlijk ook voor de 15-85 kiezen, ietsje meer groothoek.

je kunt evt ook overwegen om een extra body aan te schaffen (1000D) zet je op de een een groothoek en op de ander een alround.

de keus is uiteraard aan jezelf ;-)
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Anne-Elise schreefCOLON je kunt evt ook overwegen om een extra body aan te schaffen (1000D) zet je op de een een groothoek en op de ander een alround.

de keus is uiteraard aan jezelf ;-)
2 body's mee is zeker geen optie. Het wordt sowieso al een uitdaging om met backpack op 3000 meter door de Andes te trekken, dus 2 body's wordt het niet.



De Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM klinkt zeker interessant! Maar ook de Canon 24-105 L (of de 24-70 L die wat lichtgevoeliger is) zit ik ook nog naar te kijken, want ik denk dat die voor de allround foto's een stuk beter presteren dan de 15-85, maarja daar mis ik groothoek (tenzij ik ga knutselen met panorama).

Ik vind het ook een beetje moeilijk om in te schatten wat ik met een lens kan, aan de hand van getalletjes. Kan je zoiets niet ergens lenen of huren om een weekendje uit te proberen?

Maar bedankt al vast voor de vele reacties!
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

natuurlijk kun je de objectieven ook huren, o.a bij Kamera express maar er zijn er meer die ze verhuren gewoon even navragen.

mij bevalt de 24-105 meer dan uitstekend en als ik alleen dit objectief mee heb, dan maak ik ook wel eens een panorama bij gebrek aan groothoek ;-) gewoon een paar foto's aan elkaar plakken en je hebt groothoek voldoende ;-)
De 24-105 presteert uitstekend en is niet te vergelijke kwa prestaties met de 15-85 of 17-85, maar ook dat zijn mooie objectieven, het gaat er maar om wat jij er zelf voor over hebt om een nieuw objectief aan te schaffen.
vergeet niet dat de 24-70 geen IS heeft en de 24-105 wel, dit kun je ook nog mee nemen in je overweging natuurlijk.

succes met je keus.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen, vergelijk anders eens de 17-85 met de 15-85, en dan zul je zien dat de 15-85 al op diverse punten een flinke vooruitgang is (onder andere randscherpte en tonvorming):
http://www.photozone.de/canon-eos/402-c ... _456is_50d
http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is

En als we er dan de test van de 24-105 bijpakken:
http://www.photozone.de/canon-eos/423-canon_24105_4_50d
Dan zien we dat tonvorming van de 24-105 op 24mm evenveel is als van de 15-85 op 15mm, en dat de 15-85 daar beter presteert op 24mm. Qua vignetering presteert de 24-105 dan weer wel een heel stuk beter, qua CA ontlopen ze elkaar niet veel waarbij de 24-105 een nipte voorsprong lijkt te hebben. Ook qua scherpte is het geen groot verschil.

Als het voor mij eigen was zou ik zeker voor de 15-85 gaan in die situatie, aangezien dat extra stuk groothoek voor mij zwaarder zouden wegen als de iets mindere prestaties waarvan ik twijfel of je dat op een normale afdruk of een webplaatje ziet.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik kom net terug van 11 dagen Portugal en heb daar bijna 700 foto's gemaakt met de Canon 15-85. Wat ben ik blij met het ruime bereik van dit objectief. Uit ervaring kan ik zeggen dat ik kwalitatief geen verschil zie tussen dit objectief en de 24-105. (Want dat objectief had ik hiervoor en heb ik weggedaan ivm het mindere bereik aan de groothoekkant) Die 15mm groothoek is o zo handig. De resultaten zijn boven verwachting. Ik heb bijzonder weinig uitval. Nagenoeg alle foto's zijn haarscherp met prachtige kleuren. Dat wordt nog lastig selecteren voor mijn fotoboek. :wink:

Ik ben bijna overal naar toe geweest met enkel dit objectief op de body. Niks anders mee te sjouwen. In combinatie met de Sun Sniper draagriem was het draagcomfort erg prettig.
Voor lichtsterke opnames gebruikte ik mijn 50mm objectief. Kortom, de 15-85 is een heel erg prettig allround objectief (voor o.a. vakanties).
De 70-300 gebruik ik in de praktijk toch voor meer specifieke opnames, ik had deze meegenomen maar amper gebruikt.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik ben benieuwd naar je foto's
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

O.K. Inmiddels heb ik in mijn album een aantal foto's, die ik heb gemaakt in Portugal, geplaatst.

Hierbij heb ik bewust ook een aantal opnames geplaatst, die zijn gemaakt onder wat lastiger omstandigheden (bijv. schemering/donker, veel witte vlakken, hard licht, schaduw, tegenlicht) en de uitersten 15mm en 85mm.
Puur om een indruk te geven van de (on)mogelijkheden.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
PistolenPaultje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 21:51

Ik lees graag even mee! Ik heb vorig jaar mijn 450d gekocht met daarbij als beginners objectief de sigma 18-200 dc os.
Welke overigens, ondanks alle kritieken, goed bevalt. Echter ben ik ook aan het kijken naar een wat scherpere/lichtsterkere lens.
Ik ben aan het kijken naar de Sigma 17-70. De bouwkwaliteit van de Sigma die ik nu heb bevalt me goed!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar