Gebruik grijskaart

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Hi!

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat mijn foto's knal oranje worden, als ik de grijskaart gebruik?
Ik heb de WB op auto staan (omdat er gemengd licht is.... licht wat van buiten door de gordijnen naar binnen dringt en flitslicht) en ik hou de grijskaart in dezelfde richting als het onderwerp, zodat het licht er dus hetzelfde op schijnt. Ik heb ook al andere manieren geprobeerd, maar het resultaat is altijd knal oranje. Ook als ik in DPP "click whitebalance" aanklik (via de grijskaart op een andere foto van hetzelfde onderwerp/zelfde compo, belichting, etc)

Mijn monitor is overigens gekalibreerd met spider 2 express

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Heb je Anders een voorbeeld Diana?
Praat makkelijker!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bij gebruik van een grijskaart (op de goede manier) is AWB niet de beste keuze. Een vaste keuze is al veel beter, dan hoef je het namelijk maar 1 keer in te stellen of te corrigeren.
Maar zoals Dimitri al aangeeft, heb je misschien een voorbeeldfoto.

Daarnaast is het mixen van lichtbronnen ook niet het verstandigste om te doen. Je flitslicht werkt op een andere kleurtemperatuur dan het licht van buiten. Je kunt je witbalans op 1 van die twee instellen. Niet op beide tegelijk. Of je moet je flitslicht gaan kleuren naar dezelfde kleurtemperatuur als buiten.
Ook wanneer je grijskaart door beide lichtbronnen beschenen worden, dan mix je die zone wel tot een universeel grijs, maar waar geen flitslicht komt, of alleen flitslicht heb je dan weer een hele andere witbalans. Kortom, dan heb je er drie versclhillende witbalanzen in plaats van 1 als je met twee verschillende kleuren licht werkt en het hetzelfde wil krijgen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor je reactie!

Hierbij de voorbeelden.

1. grijskaart ligt op de noten. De kleur is al te oranje
Afbeelding

2. foto zonder grijskaart
Hierbij de voorbeelden.
Afbeelding

3. in DPP met het "click whitebalance" pipetje op de grijskaart geklikt. Knal oranje dus. En zo gaat het met elke foto.
De kaart is in de winkel gekocht (foto handel, merk mennon)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb het idee dat dit een gevalletje temperatuurmengeling is. Probeer anders eens een foto te maken met alleen flitslicht of alleen daglicht en gebruik dan de grijskaart eens. Dan heb je iig weer iets uitgesloten.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor je reactie Jeroen!

Vwb het fotograferen bij gemengd licht... hiervan ben ik me bewust. Het probleem is echter dat mijn woning vol met ramen zit en de zon er van zonsopkomst tot zonsondergang binnen schijnt. Ik heb alle rolluiken omlaag, gordijnen dicht en behangpapier tegen de ramen aangeplakt, maar toch schijnt er nog licht naar binnen. Ik heb de sluiter op 1/250 staan om zó het buitenlicht buiten te sluiten.

Een vaste WB werkt niet. Ik krijg dan standaard blauwe foto's als ik de daglicht stand gebruik en bij flits, bewolkt of schaduw worden ze veel te oranje. Tungsten en fluorescent zijn ook geen opties want dit geeft knal blauwe of knal paarse foto's. Buiten kom ik overigens hetzelfde probleem tegen. De voor instellingen geven nooit natuurlijke kleuren, de Auto WB benaderd de werkelijkheid meestal vrij goed.

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik ben steeds net iets te langzaam met typen geloof ik ;)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Haha! Ach, zo komen we er ook wel!
Als je je ramen aardig dicht hebt zitten en je flitser doet een beetje zijn best dan heb je echt geen last van het daglicht hoor. Maar ik kan er nu even niet uithalen of de voorbeeldfoto's nu met raamblindering of zonder zijn gemaakt?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer ik op de laatste foto tussen de noten doorkijk naar het witte papier eronder, dan lijkt het me toch wel aardig te kloppen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@Sushi: deze zijn gemaakt met raam verblinding

@Fotojeroen: dat was me eerlijk gezegd niet opgevallen en inderdaad... je hebt gelijk. Alleen... de noten zien er toch echt niet zo oranje uit. Nu snap ik er nog minder van :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar jouw ogen passen zich autoamatisch aan. Wat wit is, zie jij overal als wit. Een camera kan dat niet. Dat zal ook een stukje schelen. Want wanneer jij iets als wit ziet, dan zie je oranje ook anders. En een camera doet dat niet.
Je kunt natuurlijk altijd je witbalans iets blauwer zetten in plaats van blind op de grijskaart te varen. Dus je grijskaart en dan twee tandjes blauw (ik noem maar een waarde hoor) Da's ook een standaard die jou misschien fijner lijkt.

Maar ik ervaar je noten niet als knaloranje. Natuurlijk komen ze oranjerder over door al het bruin, misschien inderdaad wel iets te (grijskaart niet helemaal correct grijs?) maar niet gruwelijk oranje zoals in Zuid-Afrika :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Is die gene mét grijskaart (de eerste voorbeeldfoto dus) niet de beste benadering vd werkelijkheid qua kleur?
Dat idee heb ik hier namelijk. Bij de tweede heb ik nu het idee dat de noten in de vriezer hebben gelegen (tikkie te blauw) en de derde te oranje ja.
Probeer anders nog eens wat voorbeeldfoto's te maken maar dan met de witbalans op flits. En zorg er uiteraard voor dat de belichting bij alle foto's hetzelfde is.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Nu ben ik wéér te laat met typen, maar ik heb in ieder geval jullie reacties al gelezen :)
Ik wilde namelijk net gaan schrijven dat ik de noten langs de foto's gehouden heb en dat de eerste foto best overeenkomt met de werkelijkheid. Voor mij is foto 2 "bijna goed", maar dat klopt dus helemaal niet!

Ik zal de volgende keer eens proberen de WB of flits ipv auto te zetten en eventueel te corrigeren, zoals jullie aangeven!
Bedankt voor de hulp!

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Naast de witbalans zou je ook de belichting nog aan kunnen passen.
Dat gaat (maar dat weet je waarschijnlijk al) het best als je in RAW schiet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@Boels: wat bedoel je daar precies mee?
Ik heb de sluitertijd (overdag, als er licht naar binnen schijnt) standaard op 1/250 sec staan. Maar misschien doe ik dit verkeerd?

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik bedoelde: de helderheid aanpassen in de bewerkingssoftware.
Sorry voor de verwarring :oops:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ah, oké... ikke snap :)
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Hmm, bij mij komt juist nr.2 als te blauw over...
Nr. 1 ziet er hier het meest neutraal uit.

De laatste zou ik OK vinden als de laag staande zon erop schijnt... Zo zie je maar, dat witbalans heel subjectief is. Als de warm gekleurde laagstaande zon erop zou schijnen, zou ik het dus vreemd vinden dat het wit van de schaal exact klinisch wit is..... In mijn gedachte zou ik het wit van de schaal ook warm zien, en de grijskaart dus ook. Dus zou dat op de foto ook zo tot uitdrukking moeten komen, en niet alsof de foto in een laboratorium met precies de standaard witte belichting. Kortom, ik ben al heel lang van mening dat een exacte witbalans niet standaard de juiste is. Het hangt sterk af van wat je wilt benadrukken in de foto.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@Mavlo77: ik herken wel wat je schrijft. Alleen merk ik bij mezelf dat ik niet kan wennen aan de warme kleuren van een laagstaande zon. Als ik bijv. natuurfoto's maak terwijl de zon onder gaat (doe ik tegenwoordig nooit meer), dan vind ik ze standaard allemaal te oranje (geldt uiteraard ook voor foto's op fora of elders op het web) Ik wéét dat de oranje kleur klopt maar zoals gezegd... op één of andere manier kan ik er niet aan wennen.
ronhui

En wat als je een gekleurde Difuser gebruikt op je flitser? De gouden bij zonlicht en de groene bij TL-licht. Dan krijgt je flits een andere kleurtemperatuur en heb je minder last van de verschillende soorten licht.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar