[The making of] Walking III

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ehhh, of gewoon een serie'tje 8).


Ik heb thuis zo'n beeldje met een poppetje:
163042.

Op de een of andere manier spreekt de houding van dit poppetje me geweldig aan, en zoek ik naar een manier om de 'essentie' ervan te vangen.
Met de volgende lichtopstelling heb ik dat geprobeerd. Een 430ex en een 580exII, en een reflectiescherm en een kleurenfilter, aangestuurd door een st-e2.
163043

Dat resulteert bij mij in:

01.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=163044[/img]


02.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=163046[/img]


03.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=163045[/img]


04.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=163047[/img]


05.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=163048[/img]


06.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=163049[/img]


Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!
... Spiegel-Werk ...
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Nummer 1 en 2 spreken me het meeste aan. Netjes gedaan.
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Ik vind ze op hun eigen manier allemaal even mooi.

Om de karakteristieke houding van het mannetje te behouden, zal je van de zijkant moeten fotograferen.

Foto 1 toont dat mooi aan. Als je die cropt, zodat ik geen tafel en geen eind zou zien, heb je volgens mij je doel bereikt.

groet,

John
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Erg mooi Maurice!

Goed bezig!

Gr Dimitri
WebEye
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2007 19:22
CONTACTCOLON

Inderdaad 1 en 2 spingen eruit. De andere vind ik iets te beperkt/donker/missen te veel van het totaal plaatje.
www.productfotografie.com
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

wow een hele mooie serie.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

#4 en #5, Lekker misterieus en donker. Mooi gedaan.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Het ligt helemaal aan wat jij als 'essentie' van het beeld ervaart om een uitspraak te kunnen doen of je in je opzet geslaagd bent.
Als ik het beeldje bekijk, zie ik als essentie het (schijnbare) gemak waarmee deze klus wordt geklaard.

In mijn beleving ben je er het beste in geslaagd om dat met foto 1 over te brengen. Hier zie ik de dynamiek in de foto.
In foto 2 heb ik er geen vertrouwen in dat het goed gaat komen, vanwege de slagschaduw onder 'het hoofd' wat een me het gevoel geeft dat het bijltje er elk ogenblik bij neer kan worden gegooid..
Foto 3 heeft weer meer energieke uitstraling, maar is nergens voldoende scherp.
Foto 4 en 5 vind ik statisch en onzeker overkomen.
Foto 6 verrast me, het meest, omdat ik wel direct de vorm herken, waarschijnlijk vanwege de voorgaande foto's, maar niet de richting waarin dit 'mannetje'zich beweegt.. En zo is het leven vaak. Die vind ik ook het 'best'
..

Nogmaals, het hangt er dus maar vanaf wat je zelf als 'essentie' hebt ervaren, en willen overbrengen, om te kunnen beoordelen of het je gelukt is. Ik ben daar dus ook reuze benieuwd naar.

Technisch vind ik foto 2 teveel ruis hebben en in foto 3 mist een scherp punt, waar ik wel naar zoek in deze foto.

Hopelijk kan je er wat mee... :lol:
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

foto 2 vind ik erg fijn!

Leuk experiment trouwens.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Allereerst wil ik jullie héél hartelijk bedanken voor de op- en aanmerkingen.
Nu ik langer blijf kijken met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd, zie ik inderdaad een onevenwichtigheid in het verloop. Scherpte is wel degelijk belangrijk, en ik heb met name de laatste foto's te makkelijk op een groot diafragma genomen. Het effect van vaagheid vind ik prima passen, maar er moet scherpte zijn. Voor schaduw geldt hetzelfde, denk ik.

Ik heb destijds een probeersel gemaakt, waarvan hier de voorbeelden:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Nou is 'essentie' een moeilijk woord, besef ik me, maar ik vind 1. en 2. geslaagder dan 6. en 3. of 4. Wat precies maakt dat het werkt weet ik niet, dus ging ik op zoek naar 'de essentie'. En ja, wat is dat dan...
KaleFietsbel schreefCOLONOm de karakteristieke houding van het mannetje te behouden, zal je van de zijkant moeten fotograferen.
Dat klopt, terwijl strak van opzij ook weer een soort saai is. Ik probeer door de 45graden benadering (:roll:) ietwat diepte te creeëren/suggereren. Diepte is voor mij deel van de essentie. Beweging of dynamiek evenzo. Door middel van onscherpte en schaduw wil ik proberen dat te benadrukken. En ja, voor mij 'beeldt' het poppetje iets uit dat je waarschijnlijk alleen ziet als je't wilt zien (ieder zal het zijne/hare zien...). Enerzijds volharding, optimisme, stap voor stap doorgaan, daardoor kracht en rust, maar tegelijkertijd beladen door last, tijd, afstand, - iets in de trant van: soms is aankomen toch prettiger dan onderweg zijn - en zeker als je het beeld isoleert van z'n omgeving (alleen het poppetje, in plaats van de weg erbij).

Tsja, en nu ik dit zo optyp gaan de beelden niet méér leven :roll:. Eigenlijk wil ik dat er een essentie uit de beelden valt te halen. Dat is te veel gevraagd deze keer, vrees ik. Toch nog een paar uit dezelfde serie.
Meer scherpte, en hopelijk meer dynamiek / diepgang.

07.
Afbeelding


08.
Afbeelding


09.
Afbeelding


10.
Afbeelding


Nogmaals dank voor jullie reacties!!! Wat vinden jullie van de update?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Je komt maar niet uit de kunstfotografie hè.. :lol:
Ik vind de allereerste meteen de beste....

Groetjes..
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Foto's 8, 9 en 10 geven aan dat het mannetje zwaar werkend zich een weg naar voren baant. Foto 7 geeft de omgeving ook een plaats, werkt beter. Maar die is voor mij te licht. Zoals zo vaak ligt ergens in het midden de waarheid ;)

groet,

John
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar