nieuwe body als opvolger 350D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

In 2005 ben ik begonnen met fotograferen met mijn 350D in de stand automatisch :lol:

Na een aantal workshoppen, aardig wat lezen en uitproberen ben ik inmiddels al een stuk wijzer. De stand auto wordt niet meer gebruikt en ik maak al veel mooiere foto's.

Waar ik tegenaan loop is de ruis die de camera geeft op hogere iso.
Ik fotografeer regelmatig op de hondenschool, de onderwerpen bewegen, het is dan schemerig dus schroef ik de iso op. Maar bij 800 zie je al veel ruis. Daarom denk ik aan een nieuwe body.

Mijn wensen voor een nieuwe body zijn (in volgorde van belangrijkheid):
beter om kunnen gaan met hogere ISO (geen ruis)
een body waar mijn huidige lenzen op passen
meer pixels zodat ik meer kan uitsnijden
niet al te zwaar ivm mijn RSI
een grotere display heeft

Ik gebruik de volgende lenzen, allen van Canon:
50mm 1.8
100mm macro 2.8
24/105 f4.0
70/300 f4.0/5.6 IS

Als amateur gebruik ik de camera all-round, dus voor op vakantie, stedentrips, honden, boswandelingen, dierentuin etc.

Bij de KE konden ze mij aan de hand van mijn wensen niet echt helpen, ze adviseerde mijn huidige body te houden :roll:

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me wel kunnen adviseren.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

en het budget ?
'Moet' het een nieuwe zijn? Misschien kun je eens kijken naar een 5D MK I?
Tweedehans te koop voor niet te gekke prijzen.( alhoewel ik natuurlijk niet in je knip kan kijken )
Deze zal qua ruis in ieder geval beter presteren als de 350D,.. wellicht een optie?
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

Dat weet ik niet, ik wil eerst eens weten wat er zoal aan mijn wensen voldoet en dan kijken of dat meteen haalbaar is of dat ik er even voor moet gaan sparen :wink: Er is geen haast bij, al baal ik soms wel van de iso/ruis :roll:
Voor de 350 heb ik geloof ik toen zo'n 999 betaald :wink:
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Misschien kan je eens hier kijken voor een vergelijk tussen verschillende camera's en hun prestaties

http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... nd2)/Canon
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

40D, 50D, 7D, 5D (II)
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

rubep schreefCOLONEr is geen haast bij, al baal ik soms wel van de iso/ruis
Als je in RAW schiet zou je DxO een maand kunnen proberen:
http://www.dxo.com/intl/photo/dxo_optic ... ns_pricing
Doet leuke dingen met de ruis en de onvolkomenheden van objectieven.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
esveldt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 13:06
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

rubep schreefCOLONBij de KE konden ze mij aan de hand van mijn wensen niet echt helpen, ze adviseerde mijn huidige body te houden :roll:
hahahaha niet te geloven.


Ik zou gaan voor een 2e hands 5D.

Tussen de 650 en 850 euro.
Van Kodak DCS315/620 - Nikon D50, D200 - Canon 40D naar
1D MKIII, 17-40 4 L USM, 28-70 2.8 L USM, 70-200 2.8 L USM, 400 5.6 L USM

Wishlist = 135 mm f2.0 en een 300 mm f2,8 met een 1,4 extender
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

Ik ben van 350D overgestapt naar een 40D en ik merkte duidelijk verschillen. Misschien eens denken aan een 50D maar alles hangt natuurlijk van een geldbuidel(tje) af...

:lol:
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Slipstream schreefCOLON40D, 50D, 7D, 5D (II)
één van mijn 40D's staat op marktplaats :wink:

http://link.marktplaats.nl/343524031

Gr Aad.
Laatst gewijzigd door 2 op Aad1, in totaal 2 keer gewijzigd.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Voordat je naar de 40D gaat, moet je eerst eens hier kijken: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS40D/page27.asp
De 30D heeft dezelfde sensor als de 350D.

Er zijn nog meer opties. Gebruik je RAW? Zo niet, probeer dat eens. Daarnaast zijn er ruis verwijderingsprogramma's als noise ninja en neat image. Het probleem is dat de ruisverwijderingstechnologie beter wordt, maar dat tegelijkertijd het aantal megapixels toeneemt, wat weer ruis introduceert. De genoemde 5D is fullframe, zodat deze relatief minder last heeft van ruis dan vergelijkbare APS-C camera's.

Als RAW en ruisverwijderingsprogramma's niet is wat je zoekt, is een tweedehands 5D misschien een goede optie.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik denk dat de 5d wel erg zwaar wordt, zonder lens is die al 810 gram :shock:

Ik zit natuurlijk zelf ook nog steeds te zoeken en te vergelijken, maar de 550D, die weegt 530 gram :lol: en ik lees op de site van Canon het volgende:

De 18 Megapixel CMOS sensor in de EOS 550D is ideaal voor iedereen die grote, posterformaat prints of haarscherpe beelduitsnedes wil maken zonder details te verliezen. Deze sensor is perfect in situaties met weinig omgevingslicht en produceert beelden met onvoorstelbaar weinig ruis.

Als ik dit dan lees dan zie ik al twee van mijn wensen terug, nl de haarscherpe uitsnede en weinig ruis.
Het valt me alleen op dat tot nu toe niemand mij deze adviseert?

Ik denk dat de 40D voor mijn overstap net iets te weinig pixels heeft ivm de uitsnedes?
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

rubep schreefCOLONHet valt me alleen op dat tot nu toe niemand mij deze adviseert?

Ik denk dat de 40D voor mijn overstap net iets te weinig pixels heeft ivm de uitsnedes?
Ten eerste heb je nog steeds geen budget aangegeven en ten tweede gebruik ik de 40D alleen nog maar in combinatie met RAW. Zo lang de beroepsfotograaf foto's van mij overneemt voor fotoboeken en voor vergrotingen dan zit het dus met de scherpte en ruis zeker goed. Maar eerlijk gezegd heb ik alleen maar L-objectieven op de 40D zitten.
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

rubep schreefCOLONHet valt me alleen op dat tot nu toe niemand mij deze adviseert?
Nou vooruit: :D

Als je het formaat van de 550D prettig in de hand vindt liggen (veel forumgangers vinden dat niet, omdat ze bijvoorbeeld behept zijn met enorme kolenschoppen :wink: ) dan is de 550D een prima keuze, een camera met de optische kwaliteiten van de 7D voor de helft van het geld.

Zie voor meer info: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=76874

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/
It is these photographers, who already own a higher-end DSLR, that I think will really appreciate the 550D. Despite the entry-level ergonomics, and the inclusion of beginner-friendly features like Creative Auto mode, the 550D is actually closer to the EOS 7D in terms of specification. Crucially, it delivers this specification at a fraction of the size and weight, not to mention a lower price.
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

:lol: het is natuurlijk niet zo dat iemand mij de 550 zou moeten aanbevelen :wink: maar mijn idee was meer, van waarom doet niemand dat? is er dan wellicht iets mee :roll: maar bedankt voor de links, die ga ik nu even lezen!

@edwin: het budget heb ik al aangegeven in een topic hierboven :wink:

die vergelijkingen probeer ik ook te maken, allen zeggen al die uitslagen mij zo weinig :cry:
vandaar dat ik meer op persoonlijke ervaringen hoop.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... nd3)/Canon
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Persoonlijk denk ik dat de 550D zwaar ondergewaardeerd word. In diverse testen word de beeldkwaliteit vergeleken met die van de 7D. Nadeel van de 550D is dat die qua bediening minder praktisch is als de 50D/7D/5D. Als ik de testen mag geloven zou de 550D op gebied van beeldkwaliteit de 50D verslaan, en de bediening zal verwacht ik vergelijkbaar zijn aan die van je 350D.

Nog een nadeel van de 550D is dat de AF niet zo goed is als van de 7D. Als ik jou was zou ik uit 1 van deze 2 kiezen. Wanneer je kunt leven met de bediening en de AF van de 550D moet je daar lekker voor gaan.
G.W.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2009 07:58
WoonplaatsCOLON Eethen

Ik ben begonnen met een 50D en was van af het begin teleurgesteld over de kwaliteit wat betreft ruis en ik kom dit heeeel veel tegen op dit en andere forums. Totdat ik in het draadje over de 7D, de fotos zag van Musicjohn die gewoon super waren en dat biij ISO instellingen waarvan ik nog niet durf te dromen. Om het even kort te maken ik besef nu dat ruis vooral onstaat door gebrek aan kennis van zaken en dat bij de juiste belicting en verwerken het nauwelijks nog ter zaken doet. Dus zal het voor mij zaak zijn om maar eerst eens van deze mannen/vrouwen te leren mijn techniek te verbeteren dan zijn volgens mij veeel betere resultaten haalbaar met onze huidige camera los van welk type dat is.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

rubep schreefCOLONen ik lees op de site van Canon het volgende:

De 18 Megapixel CMOS sensor in de EOS 550D is ideaal voor iedereen die grote, posterformaat prints of haarscherpe beelduitsnedes wil maken zonder details te verliezen. Deze sensor is perfect in situaties met weinig omgevingslicht en produceert beelden met onvoorstelbaar weinig ruis.
Sinds wanneer nemen we reclamepraat serieus?
rubep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2005 14:42
WoonplaatsCOLON Gouda

Gisteren toch nog maar even naar de KE gereden, de 550 hadden ze niet in huis, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik de 50d en de 7d amper vast kan houden :shock: wat een dingen zijn dat zeg, veel te grote grip en erg zwaar.
Dus dat maakt het verhaal denk ik vrij simpel(er) ik moet dus kiezen uit de 450/500/550.
Die laatste lijkt me dan de beste van de drie. En volgens een Canon promotieknul die daar rond liep, ligt deze het zelfde in de hand als de 500d en dat ging goed.
Nu dus even afwachten totdat ze hem binnen krijgen.

Iedereen bedankt voor het meedenken :!:
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

Succes met je keuze.

:lol:
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

G.W. schreefCOLONIk ben begonnen met een 50D en was van af het begin teleurgesteld over de kwaliteit wat betreft ruis en ik kom dit heeeel veel tegen op dit en andere forums. Totdat ik in het draadje over de 7D, de fotos zag van Musicjohn die gewoon super waren en dat biij ISO instellingen waarvan ik nog niet durf te dromen. Om het even kort te maken ik besef nu dat ruis vooral onstaat door gebrek aan kennis van zaken en dat bij de juiste belicting en verwerken het nauwelijks nog ter zaken doet. Dus zal het voor mij zaak zijn om maar eerst eens van deze mannen/vrouwen te leren mijn techniek te verbeteren dan zijn volgens mij veeel betere resultaten haalbaar met onze huidige camera los van welk type dat is.
Juist! :wink:

Het is gewoon een kwestie van juist belichten. Bij hoge ISO-waarden belicht je het beste rechts; tenminste als het histogram het toelaat > lees als het aan de rechterkant nog niet geclipt is. Houdt er rekening mee, dat je display een JPEG vertoning laat zien. Als hij dan iets in de rechterkant clipt en je schiet in RAW, dan blijkt bij het inladen van de foto in de RAW converter dat er vaak geen eens clipping is ontstaan of zeer minimaal, wat weer met de recovery is te herstellen.

Belicht je rechts en je vindt de foto naderhand toch iets te helder, dan kun je ongestrafd je belichting wat terug schroeven in de RAW converter, bijvoorbeeld -0,33 stop of wat meer.

Trouwens (tja, ik heb het al zovaak verkondigd! :lol: ) vind ik dat het hele ruis verhaal vaak ver overtrokken is. Ruis of korrel (korrel > analoog) is gewoon iets wat bij fotograferen hoort, wat je met kennis kunt beperken tot een aanvaardbaar niveau. Dus accepteer dat er ruis of korrel bestaat!

Tuurlijk heb je met fullframe de beste ruisprestaties, maar andere afwegingen welk type body je aanschaft spelen ook mee. Denk aan een hogere frame-rate, opties enz. enz.
Ik denk dat de 40D voor mijn overstap net iets te weinig pixels heeft ivm de uitsnedes?
rubep,

Hoezo te weinig pixels...?!

Dat hele pixel verhaal, is gewoon media kolder. Teveel pixels wil juist soms wel een ramp zijn op een te kleine beeldsensor... 8)

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar