springende kids in studio vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

vraagje vraagje
Als ik kids laat springen in mijn studio, dan zijn ze niet helemaal scherp.

Wat zijn de juiste instellingen voor de camera?
ik heb de linkstar set LF-300A met mijn 40D.

normaal gebruik ik F8/125

ik lees iets over synchronisatietijd, flitduur, bla bla bla
maar ik kom er niet uit.

wie kan mij helpen?

hier een foto, alleen verkleind.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op molen, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
feij073
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

In principe wil je om beweging vast te leggen een zo kort mogelijke sluitertijd. In geval van de 40D is dit 1/250 seconde (dit is de zogenaamde synchronisatietijd). Dit betekent dat wanneer je snellere sluitertijden gebruikt, de flitser een high-speed-sync optie moet hebben (dit is volgens mij niet het geval bij jouw linkstar set).

Dus probeer het eens op een sluitertijd van 1/250e seconde. Mocht je zelfs dan nog beweging krijgen, is er nog een optie: zo weinig mogelijk omgevingslicht. Laat de kids springen in het (bijna) donker en maak dan de foto. Omdat het flitslicht het enige aanwezige licht is en een flitspuls vele malen korter duurt dan de sluitertijd van je camera, zal de beweging bevriezen. Hierbij is het dan ook niet echt van belang wat voor sluitertijd je neemt, maar voor alle zekerheid gewoon 1/250 sec (om het effect van enig omgevingslicht te minimaliseren).

Ik kan me voorstellen dat het enigszins verwarrend is, maar het komt er op neer dat de camera bij een sluitertijd korter dan 1/250 seconde, de sensor in stroken belicht ipv in zijn geheel (dit heeft te maken met het vervroegd dichtgaan van het zogenaamde '2e gordijn'). Dit zorgt ervoor dat wanneer een flitser flitst (en dit is normaliter 1 lichtpuls) een gedeelte van de sensor niet door de flitser belicht wordt. Vandaar dat bij een flitser met zogenaamde high-speed-synchronisatie, de flitser meerdere lichtpulsen uitstuurt, evenredig met met het aantal stroken waarin de sensor belicht wordt.
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Het kan zijn dat je "zwarte" strepen krijgt bij 1/250. Probeer dan eens 1/200 of 1/160
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

De kunst van het vastleggen van springende mensen voor je lens (met relatief trage sluitertijden) is om de ontspanner door te drukken precies op het moment van het "dode punt".

Er komt aan de opwaardse beweging een eind, en voordat de neerwaardse beweging inzet is er een punt waarop het onderwerp heel even stil hangt in de lucht. Dat moment moet je zien te pakken. Dat levert de grootste kans op strakke platen op.

Succes! :P
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

bedankt voor jullie reactie's
ik ga het uitproberen zaterdag.
heeft diafragma nog invloed? op f8 laten staan of f11 of nog kleiner diafragma?
Gebruikers-avatar
feij073
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

molen schreefCOLONbedankt voor jullie reactie's
ik ga het uitproberen zaterdag.
heeft diafragma nog invloed? op f8 laten staan of f11 of kleiner nog diafragma?
Niet verder knijpen dan noodzakelijk, anders moet je flitser alleen maar harder werken. Als je met f/8.0 voldoende scherptediepte krijgt, gewoon hier op laten staan. Een kleiner diafragma (hoger f getal) zorgt er namelijk ook voor dat er minder licht van de flitser in je camera komt. Dit werkt uiteraard ook andersom, als je flitser niet meer vermogen kan uitsturen en je toch lichtere foto's wil, kan je het diafragma vergroten (lager f getal). Dit gaat alleen wel ten koste van je scherptediepte (spelen met iso waarde is hiervoor een alternatief).
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

molen schreefCOLONheeft diafragma nog invloed? op f8 laten staan of f11 of nog kleiner diafragma?
Je diafragma heeft zeker invloed, en hoe kleiner hoe meer kans je hebt op bewegingsonscherpte. Want hoe harder de flits moet flitsen, hoe langer de lamp brand. En je wilt je flits juist net zo kort mogelijk houden...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON
molen schreefCOLONheeft diafragma nog invloed? op f8 laten staan of f11 of nog kleiner diafragma?
Je diafragma heeft zeker invloed, en hoe kleiner hoe meer kans je hebt op bewegingsonscherpte. Want hoe harder de flits moet flitsen, hoe langer de lamp brand. En je wilt je flits juist net zo kort mogelijk houden...
Die is nieuw voor mij. :?

Ik dacht altijd dat, wanneer je een kleinere diafragma-opening gebruikt dat de flits-intensiteit wel sterker word, maar niet de duratie van de flits.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik ga kijken of ik achter de bron kan komen, maar weet niet meer zeker of ik die nog terug kan vinden. Ook weet ik niet of ik in staat ben zelf daarvoor voorbeeldfoto's te maken... Ik laat iets weten wanneer ik iets heb.
Gebruikers-avatar
scorpionking
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2008 15:48
CONTACTCOLON

De meeste studioflitsers hebben een flitsduur van rond de 1/800 sec. Daar krijg je een springfoto niet scherp mee. Er zijn een aantal flitsers o.a. van Bowens die tot ongeveer 1/2000 kunnen gaan. Hoewel dat al betere resultaten geeft zijn echt mooie resultaten alleen bereikbaar met een flitsduur van 1/5000 of hoger.
Ik ben een mens van de dag... om die reden koop ik ook geen groene bananen meer
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar