wat is het beste print papier?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

hoi mensen,

zijn er hier mensen die veel ervaring hebben met print papier.

zelf gebruik ik canon photopaper glossy ultra II .
Ook heb ik de canon pro platinum gehad maar alleen het gewicht van het papier is zwaarder.

Nu weet ik dat je met print profielen hoort te werken maar is dit niet een beetje een ...verhaal.

ik hoor de laaste tijd ook steeds meer over ilford papier is dit nu betere kwaliteit ?

ik heb namelijk nieuw papier nodig!!

En waar drukken jullie mee af?

wat zijn jullie bevindingen hier over?

ohhh, en professionals ik ben ook wel erg nieuwsgiergig wat jullie gebruiken. (aan papier natuurlijk), hahaaa,ha.

alvast bedankt allemaal,

Boss Hogg,
:wink:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met printprofielen werken is belangrijk, het voorkomt (onder andere) kleurzwemen.

Verder is er niet alleen verschil in kwaliteit, maar ook in uitstraling. Je hebt redelijk wat gradaties tussen mat en hoogglans papier, en niet elke foto komt op hetzelfde soort papier even goed tot uiting.
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

geert h schreefCOLONMet printprofielen werken is belangrijk, het voorkomt (onder andere) kleurzwemen.

Verder is er niet alleen verschil in kwaliteit, maar ook in uitstraling. Je hebt redelijk wat gradaties tussen mat en hoogglans papier, en niet elke foto komt op hetzelfde soort papier even goed tot uiting.
Hoi Geert,
maar wat gebruik jij en wat is je voorkeur?
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik vind het verschil tussen glossy II en pro paper II wel degelijk, maar ik gebruik wel profielen :)

Ik kies voor dat papier omdat ik ook een Canon printer (IP4000 en IP4600 en Selphy) heb maar mijn andere papier is van Ilford omdat die mooi bariet papier hebben voor ZW en profielen.

Maar veel fotozaken hebben weer ervaringen met andere merken. Maar als je Canon printers hebt dan is Canon papier en eigen inkt wel erg goed als combinatie en ik zie behalve de expliciete wens van mijn voor digitaal bariet geen reden om buiten Canon te gaan. Als ik een ander papier soort zou gebruiken is het ook weer proberen en dus inkt verspillen en papier om te komen tot de kleuren die je gewend bent.

Of die kleuren nu kleur echt of niet zijn.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Zelf ben ik om naar Illford, in een woord super, ook omdat ze hele goede profielen hebben op mijn Epson R800, beter dann Epson zelf.

Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik gebruik photo paper pro ( van canon) Werkt prima in combinatie met canon inkt .
Ik heb ook geweldige resultaten gezien van Hahnemuhle papier in een canon printer.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

BossHogg schreefCOLONHoi Geert,
maar wat gebruik jij en wat is je voorkeur?
Ik gebruik Epson-papier, maar ik heb dan ook een Epson-printer. Over Canon-papiersoorten kan ik niets zeggen.
fotorich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 01:37
WoonplaatsCOLON zoetermeer

Op mijn Epson 4800, waarmee ik uitsluitend A2 afdrukken maak, gebruik ik Brilliant Supreme Lustre uitsluitend verkrijgbaar bij Calumet. Dit is een matte satin papiersoort. Niet duur en heel fraai.

Op mijn HP 9180 gebruik ik HP papier Glossy en Hahnemuhle.

Je vraag is overigens moeilijk te beantwoorden. Essentie is in elk geval dat papier en printer goed op elkaar moeten worden afgestemd voor een
mooi resultaat. Bij een mismatch zal je het slechte resultaat direct zien.
In het ernstigste geval kan je inkt zo van je papier vegen.
harkopooters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2010 21:52
WoonplaatsCOLON Drunen

Ik gebruik hier ook Illford, sterker nog d'r komt niks anders meer in! Alle afdrukken zijn geweldig, of 't nu zwart wit is of kleur, voor iedere toepassing hebben ze wel iets!
EOS 1D - EOS 1Ds - 24-70 f2.8 L - Sigma 70-200 f2.8 - EF 50 1.8 - 580 EXII - Batterypack CP-E4 - 38 GB geheugen - 13200 MaH stroom
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Wat voor printer, wat voor inkt en wat voor opnames gaat het om?

"Het beste" papier, dat bestaat natuurlijk niet. Maar je zou kunnen kijken naar Ilford (hun galerie reeksen zijn heel mooi), Tecco, Hahnemule en noem maar op. Allemaal prima "papier" fabrikanten met uiteenlopende papiersoorten.

Zelf gebruik ik voor het meeste generieke werk op een Canon Pro 9500II (met Canon inkt) vaak Ilford Galerie smooth pearl. Z/W is erg mooi op de baryt papieren van Tecco. Dat wil niet zeggen dat de originele Canon papieren niet mooi zijn (weet ik niet, nooit geprobeerd) maar deze zijn zeker de moeite waard.

Overigens is kalibratie misschien geen absolute must, maar kleurbeheer is wel noodzakelijk. Van de betere papiersoorten kan je vaak al kleurprofielen downloaden bij de fabrikant, maar alleen in combinatie met originele inkten.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Overigens is kalibratie misschien geen absolute must, maar kleurbeheer is wel noodzakelijk. Van de betere papiersoorten kan je vaak al kleurprofielen downloaden bij de fabrikant, maar alleen in combinatie met originele inkten.[/quote]

hoi kwanon,

wat is het verschil tussen kleurbeheer en kleur profielen van de fabrikant??

dit is nogal een aparte materie voor mij.
:roll:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

BossHogg schreefCOLONWat is het verschil tussen kleurbeheer en kleur profielen van de fabrikant??
Kwanon ben ik niet ;) maar toch denk ik dat je het tegen mij hebt :lol:

Kleurbeheer voor het printen is in feite niet anders dan het toepassen van de kleurprofielen die horen bij de combinatie printer, papier en inkt. Maar hoe kom je nu aan die profielen?

Bij de betere papierfabrikanten profielen downloaden die horen bij hun papier en bepaalde printers. Van de Tecco papieren bijvoorbeeld hier. De fabrikant heeft die profielen ooit een keer gemaakt op basis van een referentiemodel.

Maar als je nou kalibratie hardware hebt (een ColorMunki bijvoorbeeld) kun je zelf profielen maken die vaak toch wat nauwkeuriger zijn dan de referentie profielen van de fabrikant.

Anyway, zonder kleurbeheer afdrukken is als een taal leren zonder woordenboek; het is gokwerk wat je moet doen om aan een goede afdruk te komen.

Goede achtergrondinformatie over kleurbeheer vindt je o.a. bij Dry Creek Photo en bij Cambridge In Colour. Last but not least van het Canon learning centre: Digital Color Management Guidebook (niet echt super vind ik maar omdat het om een Canon publicatie gaat zijn de Canon-specifieke details misschien beter uitgelegd).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Eerlijk geen idee of dit topic wordt gelezen, maar ik gebruik nu Tecco papier. Ik ben vooral tevreden over de Baryt. Die vind ik zelfs beter dan de Ilford versie.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Ik heb goede ervaringen met deze fotopapier, je kunt zo vrijblijvend een proefsetje aanvragen :P

http://www.fotopapier-shop.nl/index.php?cPath=60
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
rjvanpraag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 20:51
WoonplaatsCOLON Boxmeer
CONTACTCOLON

Ik denk dat er inderdaad niet zoiets is als het beste papier. Zit nu een half jaar op Canon Platinum Pro, zowel A3 als A4, die ik print op een Canon Pixma Pro 1. Kleur maar vooral z/w vind ik echt geweldig uit de printer komen.

Scherm ijken met Spider of Munki is een must. Hierdoor wordt het eindresultaat veel voorspelbaarder.

Ik ga binnenkort eens het baryt van Tecco proberen.
EOS 5D Mkiii //Canon 24-105 //Canon 70-200L IS USM// Canon 85-1.8 IS USM//Flitsers Lumopro 160 *3//Mafrotto statief//Cactus triggers Fuji X Pro 1

http://flickrtab.com/site/670673914" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/rjvanpraag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

(pst, je reageert wel op een topic waarin al bijna drie jaar niets in is gebeurd)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De eigenschappen van printer, inkt en papier komen samen in een profiel; bij verandering van eigenschappen van 1 van de 3 moet je een ander profiel zien te verkrijgen.

Keuze van printer, inkt en papier is een kwestie van voorkeur en/of onderwerp.
Maar zonder profiel kan het bagger opleveren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fotojeroen schreefCOLON(pst, je reageert wel op een topic waarin al bijna drie jaar niets in is gebeurd)
Dat betekent dus: dat ik denk het nu pas door te hebben :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar