samenvoegen (niet tevreden)

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Ben aan het oefenen geweest met samenvoegen van twee foto's
Ben niet tevreden (je ziet nog teveel het "plak-effect": voorbeeld bij de broek van het meisje)
Tips ter verbetering in aanpak, waar de fouten liggen en hoe het beter kan zijn welkom.

eindresultaat:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159068[/img]

de losse foto's:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159070[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159069[/img]
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Peter, ik lees even mee, want dat is iets wat ik ook moeilijk vind, maar wel onder de knie wil krijgen. Ik vind het trouwens nog niet eens zo slecht wat je gedaan hebt hoor.

groet Martijn
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Peter,,
Ik vind het ook niet verkeerd, maar lees ook graag even mee.
Ruud S
___________________________
Gebruikers-avatar
c0okie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 10:07
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Allereerst moet ik even zeggen dat ik dit al best goed gedaan vind.
Het blijft toch altijd lastig om een andere achtergrond achter een foto te plakken, zeker zonder greenscreen of ander professioneel hulpmiddel.

Kritische bril op::

Ik denk dat het al redelijk helpt om de een licht blur filter over de achtergrond heen te gooien, hierdoor creëer je scherptediepte die je in het echt ook zou hebben.

Wat de broek betreft, hier is een iets te zachte kwast gebruikt voor het uitknippen denk ik, hierdoor zijn de randjes niet mooi strak zoals je bij een spijkerbroek zou verwachten.

Ook iets waar je heel goed rekening mee moet houden is het selecteren van de achtergrond, en dit is denk ik 1 van de moeilijkste dingen in het verwisselen van een achtergrond.
De achtergrond die je kiest moet het liefst uit het zelfde perspectief gefotografeerd zijn als de foto die in de studio gemaakt is.
Bij jouw gekozen achtergrond is te zien dat hij schuin van onder gefotografeerd is, het ziet er naar mijn idee uit als een frans balkonnetje, deze zitten doorgaans niet om de grond, toch staan jouw modellen recht voor het balkon...

Dan komen we bij het volgende punt: schaduw,
Dit is ook 1 van de moeilijkere dingen, de lichtbrond van jouw studio foto zou exact overeen moeten komen met de lichtbron van de gekozen achtergrond.
Dan heb ik het zowel over de richting als de kleur van het licht, al is de kleur van het licht nog wel enigszins te photoshoppen, maar de richting is een ander verhaal.

Kijk goed waar de schaduw op de gekozen achtergrond valt en hoe hard deze is en of dat past bij de schaduwen op jouw studio foto, vaak is het ook makkelijker om eerst een mooie achtergrond uit te kiezen en dan pas de studio in te richten en het licht als op de achtergrond foto proberen na te bootsen.

Om terug te komen op jouw foto:

Als ik de originele achtergrond bekijk komt hier het licht van links boven met hele donkere harde schaduwen, lijkt op een volle zon.

Als ik kijk naar jouw samenvoeging en dan met name de schaduw achter de jongen, dan lijkt de schaduw te komen van een lichtbron die links onder geplaatst is.. dit door de schaduw achter de jongen zijn nek, als de zon links boven stond dan zou hier geen schaduw te zien zijn.

Verder is de schaduw ook te breed en te zacht kijk maar eens naar de schaduw op zijn arm van de jongen zijn mouw, dit zou meer het type schaduw zijn die ik verwacht op de muur.

verder viel het me op dat je in de originele foto een wit vlekje hebt zitten en deze ook in het eindresultaat hebt laten zitten, waarom? ik heb het over het vlekje rechts naast de jongen zijn arm.
Schilderen doe je niet met verf, maar met licht.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Cookie bedankt voor je uitgebreide meedenken. Ik zal wat aanvullingen tussen je tekst zetten. Het feit dat je uit de foto bepaalde conclusies trekt die niet exact zo waren zegt al iets over dat de foto niet helemaal natuurlijk overkomt. Maar ik kan zelf niet echt de vinger op de zwakke plekken krijgen


Kritische bril op::

Ik denk dat het al redelijk helpt om de een licht blur filter over de achtergrond heen te gooien, hierdoor creëer je scherptediepte die je in het echt ook zou hebben.
pp: er zit al een (zij het hele lichte) blur over de achtergrond, maar ik wil de mensen tegen de muur hebben, dus er mag niet te veel scherpteverschil zijn


Wat de broek betreft, hier is een iets te zachte kwast gebruikt voor het uitknippen denk ik, hierdoor zijn de randjes niet mooi strak zoals je bij een spijkerbroek zou verwachten.
pp: klopt als en bus: dit vind ik moeilijk te hard lijkt ook al zo "geknipt" maar het moet toch strak zijn, hier zit in ieder geval al een zwakke plek


Ook iets waar je heel goed rekening mee moet houden is het selecteren van de achtergrond, en dit is denk ik 1 van de moeilijkste dingen in het verwisselen van een achtergrond.
De achtergrond die je kiest moet het liefst uit het zelfde perspectief gefotografeerd zijn als de foto die in de studio gemaakt is.
Bij jouw gekozen achtergrond is te zien dat hij schuin van onder gefotografeerd is, het ziet er naar mijn idee uit als een frans balkonnetje, deze zitten doorgaans niet om de grond, toch staan jouw modellen recht voor het balkon...
pp: zou kunnen dat het raam iets te hoog zat, de foto van het raam was overigens geen hoog balkon, hoe hoog het precies zat weet ik niet meer. Ik dacht dat het perspectivisch wel mee valt, maar het feit dat je dit concludeert geeft wel weer dat iets niet helemaal klopt



Dan komen we bij het volgende punt: schaduw,
Dit is ook 1 van de moeilijkere dingen, de lichtbrond van jouw studio foto zou exact overeen moeten komen met de lichtbron van de gekozen achtergrond.
Dan heb ik het zowel over de richting als de kleur van het licht, al is de kleur van het licht nog wel enigszins te photoshoppen, maar de richting is een ander verhaal.
Kijk goed waar de schaduw op de gekozen achtergrond valt en hoe hard deze is en of dat past bij de schaduwen op jouw studio foto, vaak is het ook makkelijker om eerst een mooie achtergrond uit te kiezen en dan pas de studio in te richten en het licht als op de achtergrond foto proberen na te bootsen.

Om terug te komen op jouw foto:
Als ik de originele achtergrond bekijk komt hier het licht van links boven met hele donkere harde schaduwen, lijkt op een volle zon.
pp: dit snap ik niet helemaal, volgens mij is de losse foto van de achtergrond zo goed als schaduwloos.
!

Als ik kijk naar jouw samenvoeging en dan met name de schaduw achter de jongen, dan lijkt de schaduw te komen van een lichtbron die links onder geplaatst is.. dit door de schaduw achter de jongen zijn nek, als de zon links boven stond dan zou hier geen schaduw te zien zijn.
pp: bij de studiofoto (zie de losse foto) kwam het licht toch echt van linksboven. In de mix heb ik daarom alleen een lichte schaduw toegevoegd aan de zijde van de jongen, ongeveer volgens dezelfde lichtval
PP Toevoeging: het kwartje valt ! Je bedoelde de achtergrond van de studiofoto (ik dacht dat je het raam bedoelde). Goeie tip: de schaduw achter de nek van de jongen moet weg idd!


Verder is de schaduw ook te breed en te zacht kijk maar eens naar de schaduw op zijn arm van de jongen zijn mouw, dit zou meer het type schaduw zijn die ik verwacht op de muur.
pp: misschien, er is natuurlijk ook een tandje meer afstand ??

verder viel het me op dat je in de originele foto een wit vlekje hebt zitten en deze ook in het eindresultaat hebt laten zitten, waarom? ik heb het over het vlekje rechts naast de jongen zijn arm.
PP: dat is een stommiteit: bij het poetsen en monteren heb ik terwijl ik in het masker hoorde te werken blijkbaar een stukje in de originele laag van het duo gepoetst en die vlek is ook op de mix beland (moet ik effe rechtzetten)

zeer bedankt voor je tips in ieder geval, als je (of iemand anders) nog aanvulingen hebt hoor ik het graag
_________________
Schilderen doe je niet met verf, maar met licht.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar