Accessoires t.b.v. bruidsfotografie

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik heb enkele vragen over accessoires voor bruidsfotografie. Op dit moment ben ik startende met bruidsfotografie. Aangezien dit lastig om te oefenen is wil ik graag via forums wat meer informatie inwinnen. Ik ben namelijk erg benieuwd welke apparatuur jullie voor een dergelijke dag gebruiken en welke absoluut niet? Ook ontvang ik graag wat tips voor het fotograferen in een kerk. Dit heb ik namelijk nog nooit gedaan... wel meerdere malen buiten en in een grotere zaal :)
Offtopic: Wat mij erg opvalt is dat een bruidspaar zeer snel tevreden is over de compositie van de foto's. Dit heeft er natuurlijk met te maken dat dit een speciale dag voor hun is en de herinneringen vastgelegd zijn.

Op dit moment heb ik een Canon 350D, 24-105 L IS en een 100-400 L IS. Als flitser heb ik een 580 EXII met GP 2700 mAh batterijen en een flitsbouncer.

Ik overweeg de aanschaf van de volgende accessoires;
1. Een Canon 430EX II SpeedLite als backup voor de 580 EXII.
2. De Canon OC-E3 Off-camera Shoe cord om los van de body te kunnen flitsen.
3. Lumiquest Pocket Bouncer voor een zachtere flits.
4. Eventueel filters??? Op dit moment alleen een B+W Polarisatiefilter MRC 77 + UV filters.

Alvast bedankt voor jullie reactie/tijd!
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Eerste wat me te binnen schiet is dat voor groepsfoto's meer groothoek (dan 24mm x1,6) handig zou zijn. De 100-400 heb je niet nodig lijkt me.
Voor detailshots zoals de ringen etc. en portretfoto's is het leuk als je een mooie DOF kan creëren, lichtsterke lens zou dus fijn zijn. Bijv. de EF 50mm 1.4
In de kerk ga je het met een lichtsterke lens alleen niet redden denk ik, aangezien je niet hoog in de ISO kan met je 350D.
Dat wordt flitsen (persoonlijk vind ik dat vaak jammer voor de sfeer in de foto).
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

hirzo schreefCOLONEerste wat me te binnen schiet is dat voor groepsfoto's meer groothoek (dan 24mm x1,6) handig zou zijn. De 100-400 heb je niet nodig lijkt me.
Voor detailshots zoals de ringen etc. en portretfoto's is het leuk als je een mooie DOF kan creëren, lichtsterke lens zou dus fijn zijn. Bijv. de EF 50mm 1.4
In de kerk ga je het met een lichtsterke lens alleen niet redden denk ik, aangezien je niet hoog in de ISO kan met je 350D.
Dat wordt flitsen (persoonlijk vind ik dat vaak jammer voor de sfeer in de foto).
Bedankt voor je reactie. Persoonlijk vind ik het flitsen ook niet mooi. Precies wat je zegt! Had ik destijds toch maar de 70-200 2.8 L IS gekocht i.p.v. de 100-400... Och ja, maar dan kom ik niet zo dicht bij de vogeltjes en vlinders... :D Bedoel je met de 50mm de Marco lens van Canon? Ik kom namelijk geen andere lens in deze range tegen. De macro lens heeft een lichtsterkte van 2.5 (http://www.kamera-express.nl/index.php? ... roduct=371)?
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Ne ik denk deze 50 mm 1.4http://www.kamera-express.nl/index.php? ... roduct=372. Die heb ik zelf ook en die bevalt mij erg goed (maar ik ben geen bruiloftsfotograaf.

gr.Jeroen
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Ik doelde op deze 50mm.
Minimale scherpstelstelafstand is 0,45m. en heeft een max. vergroting van x0,15

De macro die jij noemt is minder lichtsterk, maar de scherpstelafstand is korter, namelijk 0,23m en ook de vergroting is meer, namelijk 0,5.

Hoe het 1 en ander zich verhoudt t.a.v. bruiloftfotografie, wat het meest geschikt is durf ik niet te zeggen, te weinig kennis/ervaring.

edit: ik moet sneller typen, Jeroen was me al voor, is dus idd die lens :)
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik mis de reflectieschermen en de assistent. Kan toch ook een wereld van verschil maken :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONIk mis de reflectieschermen en de assistent. Kan toch ook een wereld van verschil maken :lol:

Lol! :lol: Een reflectiescherm heb ik al, maar als ik bijv. een blonde assistente meeneem heeft dit waarschijnlijk impact op mijn concentratie ... :wink:

N.B. Het is voor mij belangrijk dat deze investering niet te hoog wordt. (Ongeveer 500 euro). Ik heb vorig jaar 3 bruiloften gefotografeerd met een all-round Sigma 18-200. Het bruidspaar was helemaak gelukkig en ontzettend blij met het eindresultaat (lees: foto's op DVD en een professioneel fotoboek). Dit jaar wil ik enkele investeringen doen zodat ik wat professionelere apparatuur beschikbaar heb. Dit jaar heb ik 5 bruiloften op de agenda staan...
Laatst gewijzigd door 1 op Danovo, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, assistenten dienen altijd gruwelijk lelijk te zijn zodat de focus automatisch op de fotograaf blijft liggen.
(misschien is dat de reden waarom ik regelmatig gevraagd wordt om te assisteren :roll: )

Maar terug on-topic. Ik denk dat een groot reflectiescherm en een kleintje je ook ontzettend kunnen helpen om het aanwezige licht sterker te maken op je onderwerp. Goed flitsen is een kunst, goed reflecteren is gelukkig iets makkelijker.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Voor de kerk is een f2.8 lens toch wel het mooiste zodat je niet hoeft te flitsen.
Een backup body is misschien ook wel handig, de 350D heeft ook niet het eeuwige leven en je wilt het niet meemaken dat tijdens een shoot je camera ermee stopt.

Mijn advies zou zijn om te denken over een extra body en de 70-200 f2.8.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Dennis-010- schreefCOLONVoor de kerk is een f2.8 lens toch wel het mooiste zodat je niet hoeft te flitsen.
Een backup body is misschien ook wel handig, de 350D heeft ook niet het eeuwige leven en je wilt het niet meemaken dat tijdens een shoot je camera ermee stopt.

Mijn advies zou zijn om te denken over een extra body en de 70-200 f2.8.
Sorry! Vergeten te vermelden maar volgende week ga ik een nieuwe body halen. Het wordt een 5D MII of 7D. Daarnaast wil ik mijn huidige 350D bewaren als backup. Dit was voor mij ook de reden om misschien een tweede flitser te kopen... helaas gebruik ik deze extra apparatuur maar 3 tot 5 keer per jaar. Erg dure investeringen dus voor een hobby. Bruidfotografie moet ik natuurlijk niet als een hobby zien. Maar omdat ik zelf nog niet de intentie heb om mij te focussen op bruidsfotografie zijn al deze investeringen erg hoog en worden de accessoires en lenzen erg weinig gebruikt.

Ik heb enkele maanden terug de 70-200 2.8 L IS gehad voor een week maar miste het zoombereik. Daarom heb ik toen de 70-200 omgeruild tegen de 100-400 L IS. Ik fotografeer namelijk veel in de natuur (vogels/vlinders) en autosport. Dit heeft op dit moment de focus. In combinatie met mijn drukke fulltime baan is het voor mij een heerlijke "uitlaatklep" om deze zaken te fotograferen... De bruidsfotografie doe ik steeds meer omdat mond-tot-mond reclame redelijk goed werkt... :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Danovo, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Dan zou ik ervoor kiezen om niet te kopen maar te huren op het moment dat je het nodig hebt. Scheelt veel geld! De huurkosten kun je verwerken in je prijs die je berekend ;).
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Danovo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Dennis-010- schreefCOLONDan zou ik ervoor kiezen om niet te kopen maar te huren op het moment dat je het nodig hebt. Scheelt veel geld! De huurkosten kun je verwerken in je prijs die je berekend ;).
Goeie tip! Als ik de 70-200 L IS met een 2.0x converter gebruik heb ik dan een zoombereik van 400? Mocht dit zo zijn dan verkoop ik de 100-400 2e hands en koop ik een 70-200 2.8 L IS met een 2.0x converter.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Graag gedaan ;).

Als je op de 70-200 f2.8 een 2.0 extender zet kom je inderdaad uit op 140-400mm maar dan wel met f5.6. Hier heb je binnen niet zoveel aan dus houd daar wel rekening mee.

ps:op het forum staat nu een 70-200 f2.8 iS USM tekoop ivm aanschaf meer mm....misschien moet hij deze lens nog kopen en is er wat te regelen ;). http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=75722
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zelf ben ik een bruidsfotograaf en doe ik rond de 60 huwelijken per jaar.
Veelal culturele als hindoestaanse, turkse, afrikaanse enz.

Ik schiet met een 5D MKII en een 5D. De lenzen die ik voornamelijk gebruik zijn de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L II.
Daarnaast heb ik nog een 50mm 1.8 en een 85mm 1.8, maar die gebruik ik niet supervaak.
Midrange heb ik niet nodig, het verschil tussen 35mm en 70 is niet zo heel groot.
Bij een 24-105 en 24-70 miste ik groothoek en tele, vandaar 2 aparte lenzen, alhoewel het vaak wel makkelijk is om 1 lens bij je te hebben ipv 2 body's en 2 camera's.

Iedereen heeft zijn eigen stijl. Kijk wat jij het mooiste vind en wat het beste bij je past en uiteraard wat de klanten vinden.
Zelf ben ik van de volopen foto's en gebruik ik mijn lenzen voor 90% op 2.8 en de 85mm uiteraard op 1.8. De 50mm gebruik ik zelden op 1.8 ivm de teveel softe foto's.

Flitsen doe ik steeds minder, maar ik heb voor binnenlocaties de 580 en de 430.
Een tweede body is altijd essentieel. Desnoods zet je hier een 50mm lens op en een flits en gebruik je de veilige instellingen (iso 400 sluiter 1/60 en diafragma 5.6). Mocht je geen tijd hebben om je instellingen te veranderen kan je iig nog meteen een foto maken.

Een assistente kan makkelijk zijn. Regelmatig zijn er mensen van dit forum mee geweest om mee te kijken. Een reflectiescherm is altijd handig en geeft (vind ik persoonlijk) mooier en natuurlijker licht dan een flits.

Voor los flitsen gebruik ik de cactus v2 en v4 triggers. Ik stel ze handmatig in (kan ook niet anders met deze triggers). Daarnaast ben ik nog steeds ontzettend blij met mijn Gary Fong LightSphere.

Voor een kerk raad ik je de 85 1.8 aan. Goede snelle en scherpe lens die volopen goed te gebruiken is.
De 24-105 is ook een prima lens. Als mensen stil zitten kan je goede scherpe foto's mee krijgen op een sluiter van 1/30.
Voorheen was dit mijn standaard lens en op bepaalde momenten mis ik hem nog steeds.

Filters gebruik ik nooit trouwens. Ik zie vaak wel het verschil. Niet heel erg, maar toch. Ik gebruik ze liever niet.

Oooh en nog heel belangrijk!
Gebruik een goede lader naast goede batterijen. Zelf heb ik een MAHA C9000 en daar ben ik zeer tevreden over.
De batterijen die ik gebruik zijn de Enneloops van Sanyo en Recyko's van GP. Deze laad je op en blijven altijd vol. Na het kalibreren haal ik er ongeveer 400 -800 foto's uit met 1 setje. Ik schiet wel op hoog iso vaak.
De 2700mah heb ik ook maar gebruik ik niet meer bij opdrachten. Die zitten nu in mijn muis, afstandsbediening en toetsenbord.

Betreft (na)bewerking: Gebruik een goede PVA monitor. Als je dat niet doet en je gaat foto's bewerken, ziet het er op je scherm goed uit. Als klanten die foto's gaan afdrukken, lijkt het nergens op ;)

Als je albums gaat maken, adviseer ik je alleen de bedrijven als Vakcolor, Qbooks, Digiprint enz. Je/klant betaald er voor, maar de klant heeft dan beste kwaliteit.

Over de opmerking over compositie enz. De gemiddelde bruidspaar heeft geen kaas gegeten van compositie. Streef toch altijd naar de beste kwaliteit en zorg dat de foto's voor je zelf te verantwoorden zijn. Alleen zo kan je je zelf ook blijven verbeteren en onderscheiden.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Aestiva schreefCOLON De batterijen die ik gebruik zijn de Enneloops van Sanyo en Recyko's van GP. Deze laad je op en blijven altijd vol. Na het kalibreren haal ik er ongeveer 400 -800 foto's uit met 1 setje. Ik schiet wel op hoog iso vaak.
NiMh hebben een zelfontlading dat heeft elke accu die ongebruikt op de plank ligt.
Ik heb hier wel een computerlader maar die zelfontlading blijf ik mee zitten.
Zou je dit van jou nader kunnen verklaren.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

- Canon spul -
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Wat handig kan zijn:

een lens met wat meer groothoek
lichtsterkere lenzen
backup body
backup van andere dingen zoals lens of flitser

Verder gewoon veel oefenen. Praktijkervaring op doen in een kerk is niet zo moeilijk. Gewoon op een zaterdag een opengestelde kerk in gaan en wat fotograferen.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONNee, assistenten dienen altijd gruwelijk lelijk te zijn zodat de focus automatisch op de fotograaf blijft liggen.
(misschien is dat de reden waarom ik regelmatig gevraagd wordt om te assisteren :roll: )
oooh mag ik daarom vaker assisteren bij bruiloften en nu ook al 2x bij een modeshoot :D :D


de bruiloften waar ik mijn lerares assiteerde werd trouwens bijna alles geflitst.
een andere fotograaf die ik beetje volg( gecharmeerd van zijn stijl) schiet al zijn bruiloften met een 85 mm f1.2 en een 35mm f1.4, meer niet.


@aestiva....heb die lader nu ook sinds 2 weken, super dingetje :)
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Wel of niet flitsen heeft ook een beetje met je stijl te maken en of je spullen het aan kunnen of niet. Zelf ben ik ook niet meer zo van het flitsen. In het begin deed ik niet anders en nu vrijwel niet meer of het moet echt niet anders kunnen.

gr. patricia
http://www.jrf-fotografie.nl


Canon 5dmarkII + 40d + canon 50mm 1.2 + canon 24-105 4.0 + canon 100mm 2.8 macro L + Speedlite 430 EX
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Jeff Ascough (ambassadeur van Canon) vind ik persoonlijk de beste huwelijksfotograaf.

Hij doet alles met een 50mm 1.2 en een 24mm 1.4.

Voor tele gebruikt hij een 135mm 2.0 en zijn reserve lens is een 35mm 1.4

Dit gebruikt hij icm 2 x 5D MKII.

Hier voor schoot hij met een 2 x 1Ds MKIII en de 16-35 en 70-200 2.8 IS
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar