Help!, foto's kwijt, externe schijf stuk?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Hi allemaal,

Ow boy, hoop ik dat iemand kan helpen/geruststellen...
Vanochtend herkende ineens m'n computer m'n externe harde schijf niet meer :O
Het is een Freecom Hard Drive XS 500 Gig.

Het ligt niet aan de usb-poorten en/of connecties. Andere dingen, zoals geheugensticks leest ie wel gewoon. Daarnaast heb ik net vandaag een andere computer gekocht. Kan ik eindelijk ietsje beter foto's bewerken, maarja, nu kan ik dus niet meer bij m'n foto's, want je raad het al.
Ook op de nieuwe computer hetzelfde probleem.

De Harde schijf doet verder niet raar, qua rare geluiden o.i.d. Als je de usb inplugt zegt ie soms zelfs dat ie is geïnstalleerd en kan worden gebruikt, maar dat wordt direct gevolgd door de melding "Het "USB-apparaat wordt niet herkend"

Heb al van alles opgezocht op internet, dat ze zeggen dat je bij apparaatbeheer het spul moet uitschakelen, alle usb spul loskoppelen en opnieuw opstarten, stroom er tijdje afhalen, dan weer aansluiten etc. etc. Maar dat kan het allemaal niet zijn lijkt me, aangezien op m'n nieuwe PC precies hetzelfde probleem zich voordoet.

Is hier iemand die er verstand van heeft? Please tell me dat ik niet al m'n foto's en weet ik wat nog meer kwijt ben. Op m'n vorige PC had ik maar een klein schijfje, daarom deze externe gekocht en daar alles opgezet, maar nog niet aan toegekomen om een 2e backup te maken op bijv. cdrom's.

Zit hier potje te flippen :shock:, niet te zuinig.
Ook als de schijf gecrashed is, kan er dan nog spul vanaf gehaald worden?
Heb de schijf overigens net 2 maand ofzo.

Oja, zowel de oude als de nieuwe pc draai(d)en op XP.
Laatst gewijzigd door 1 op hirzo, in totaal 4 keer gewijzigd.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
R.Katuin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 13:04
WoonplaatsCOLON Wieringerwerf
CONTACTCOLON

harddisk uit de behuizing halen en rechstreeks aansluiten in de computer.
Zal een IDE os SATA aansluiting zijn.
Kan zijn dat de voeding stuk is van je externe Disk.

succes
http://community.webshots.com/user/Rkatuin

Canon 40D
DEF357
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2008 19:02

ik had het pas ook.

heb voor 20 / 30 euro een nwe (externe) behuizing + voeding in 1 pakket gekocht en het gelukkig weer werkend gekregen.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Als je voeding stuk is heb ik nog wel een nieuwe behuizing voor 'weinig' voor je ;-) Had precies hetzelfde probleem als jij en mijn schijf was niet meer te redden helaaas :-(
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb dit ook mee gemaakt maar bij mij was het niet de controller. Ik heb 2 weken lang low level gerestored. Ja ICT manager dus zelf iets meer rechten dan een medewerker qua tijd en prioriteit :oops: maar 98% terug gehaald met diverse forensische tools.

Ik heb ook allerlei hardware gekocht mocht het nog een keer gebeuren.

Probeer PC Inspector eens en als je het niet durft dan nodig ik je uit om er desnoods dagen lang naar te kijken, kostenloos, want ik was bijna 4 jaar opgroeiend leven van mijn zoon kwijt, maar op een paar foto's na alles terug en sindsdien staat de data op 3 schijven en repliceer ik regelmatig op DVD voor beide opa's dus ook geografisch alles gescheiden.

Dus doe als je blieft geen overhaaste dingen. Ik heb wel voor de zekerheid eerst een externe schijf gekocht die groter was om eerst een kloon te maken voordat ik met het originele onwerkbare unitje aan het werk ging.

Jeroen

Dus laat je niet gek maken maar doe er liever 4 weken over lees veel ook op PC fora als tweakers ed en laat liever mensen er naar kijken die er verstand van hebben en dat zijn niet automatisch computer winkels!!!!
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
supermario
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 09:16

heb ik ook eens gehad..
toen bij de computer winkel voor een tientje een externe losse behuizing gehaald en hier de Harddisk ingebouwd.
en hoppa aansluiten en werken maar !!
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Jeroen, was jouw voeding ook stuk? Heb je de kapotte externe schijf uit elkaar gehaald en zo data teruggehaald?
Want bij mij lag het niet aan de voeding. De data staat namelijk nog op de schijven in de 'behuizing' maar wil niet meer op externe/andere voeding ronddraaien... Bij mij moeten de schijfjes met data dus UIT de harde schijf. En dat heb ik zelf nog maar niet geprobeerd... Jij wel???
Zo ja, dan volg ik je antwoorden op de voet, want ik heb nog een kapotte schijf met een jaar aan fotowerk liggen....

Overigens heb ik nu een externe schijf, deze backup ik op een andere externe schijf en klussen brand ik ook op dvd....
't Is een boel werk, maar ik zal mijn leven niets meer 'kwijtraken'!

Die 200 euro voor 2 schijven en die paar dvd'tjes (okay heleboel dvd's) kost me bij elkaar minder dan de pijn die je voelt als je mooiste werk niet meer te bereiken is...
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Ik wil wel even kijken of er een diode kapot is.

zie:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=75472

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het iets anders is.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nee Marie bij mij was echt een platter stuk, tikjes en erger, maar door heel langzaam bit voor bit met maximale CRC error checks te restoren en resamplen etc heb ik bijna alles terug gehaald maar het gaat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangzaam. En je moet dus bereid zijn om je pc, of meerdere systemen dagen achtereen aan het werkt te hebben. Voor mij geen probleem thuis en op mijn werk staat toch alles aan. :)

Maar ik hak al wat langer met het ICT bijltje en heb een zeer goede vooropleiding en werkervaring die met dit soort werk te maken heeft te maken. Echter zoek ik nu weer een baan :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Superbedankt voor de snelle reacties allemaal, echt helemaal 10x super!
Op DPZ zei iemand dat ik eens met de adapter voor de stroom wat moest proberen. dus alles losgetrokken, zowel uit schijf als verlengsnoer etc. en nu kon ik erbij! Ben nu dus als een gek eerst alle Raw's naar m'n vaste harde schijf aan het kopiëren, heb ik die in ieder geval, de eerst 4 gig is al binnen.
Vind het wel erg raar hoor. Als ik de usb stekker van m'n externe harde schijf erin had zitten kon ik de computer ook niet eens aankrijgen, en dat lukt nu dus ineens weer wel. Boy o boy, hoop ik dat ie nog ff blijft werken. het kopiëren gaat vrij vlot gelukkig.
Maarja, nu vertrouw ik het voor geen meter meer natuurlijk, hoe kan/kon dit nou. Tjonge, ik heb in ieder geval m'n les geleerd qua backuppen!

@ Marie, ckr weten dat je schijf niet meer te redden is, ook niet op zo'n manier zoals jeroen omschrijft bijv. echt uitgebreid naar laten kijken etc.

Ik laat uiteraard nog ff weten hoe het kopieren vordert.

En alsjeblieft, aan iedereen die geen goede, dubbele backups heeft. Stop waar je mee bezig bent en ga direct backups maken.
Dit kostte me wel een paar jaar van m'n leven denk ik, kdeng kdeng ging het hartje, om guus meeuwis maar even te quoten.
Tjakka, al 10 gig overgezet, op naar de volgende mappen.

Echt nogmaals bedankt iedereen!
Laatst gewijzigd door 1 op hirzo, in totaal 4 keer gewijzigd.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zie net dat met de fysieke kennis van Cees en mijn theoretische en praktijk kennis er wel een goede oplossing moet kunnen komen.

:)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Vaak als je de USB en stroomkabel er een poosje uittrekt reset de controller zich in de harde schijf (behuizing). Het daarna weer één voor één aansluiten lijkt daarom een beetje raar e.d., maar het werkt vaak wel..

In zo'n externe schijf zitten vaak uitgeklede raid-controller achtige controllers..

Succes met het leegkopiëren!
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Yippie, klaar met kopiëren :) Nu nog cd'tjes branden.

@ moussiej
Thnx, goed om te weten. Weer iets wat ik een volgende keer eerst zou kunnen checken en niet direct hoef te flippen. Als het goed is hoeft dat sowieso niet meer natuurlijk, om dat ik nu wel voor genoeg back ups ga zorgen :)
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

hirzo schreefCOLONYippie, klaar met kopiëren :) Nu nog cd'tjes branden.

@ moussiej
Thnx, goed om te weten. Weer iets wat ik een volgende keer eerst zou kunnen checken en niet direct hoef te flippen. Als het goed is hoeft dat sowieso niet meer natuurlijk, om dat ik nu wel voor genoeg back ups ga zorgen :)
jemug... ik wou dat het voor mij zo voorspoedig verlopen was...
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Marie, eerst een glas whi, sorry thee en dan ff rustig worden dan wordt het een stuk rationeler. Haasten is in ieder geval zelden goed maar zelfs onder de in eerste instatie lijkende slechte omstandigheid, valt het soms nog wel mee als je maar de tijd neemt en NIET op de schijf in questie gaat defragmenteren en tools gebruiken zonder een kloon kopie als het niet aan de controller ligt.

Ik heb trouwens zo'n handige cradle gekocht. Dat is een houdertje waar je een 3,5 of 2.0 of 1.8 SATA schijf rechtop ik kunt zetten net zoals een ipod lader, verder een usb interface hiermee hang je iedere sata schijf snel en gemakkelijk aan ieder computer zelfs als de externe behuizing stuk is. Ik had er ook al een voor IDE/PATA schijven.

Nu heb ik een paar goedkope 1Tb sata schijven die ik als 'floppy' gebruik om even de hele zooi te repliceren, dat houdertje kost niet veel bij informatique en sata schijven ook niet maar het is nog goed koper dan extene schijven en die liggen gewoon netje in een la achteraf.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONMarie, eerst een glas whi, sorry thee en dan ff rustig worden dan wordt het een stuk rationeler. Haasten is in ieder geval zelden goed maar zelfs onder de in eerste instatie lijkende slechte omstandigheid, valt het soms nog wel mee als je maar de tijd neemt en NIET op de schijf in questie gaat defragmenteren en tools gebruiken zonder een kloon kopie als het niet aan de controller ligt.

Ik heb trouwens zo'n handige cradle gekocht. Dat is een houdertje waar je een 3,5 of 2.0 of 1.8 SATA schijf rechtop ik kunt zetten net zoals een ipod lader, verder een usb interface hiermee hang je iedere sata schijf snel en gemakkelijk aan ieder computer zelfs als de externe behuizing stuk is. Ik had er ook al een voor IDE/PATA schijven.

Nu heb ik een paar goedkope 1Tb sata schijven die ik als 'floppy' gebruik om even de hele zooi te repliceren, dat houdertje kost niet veel bij informatique en sata schijven ook niet maar het is nog goed koper dan extene schijven en die liggen gewoon netje in een la achteraf.

Jeroen
Haha, ja okay, ik neem een slok thee en verbrand net m'n keel omdat ik te snel wil drinken ;-)

Maar wat zou je mij aanraden om te doen dan nu?
Want naast de voeding van de schijf, is er meer kapot. Heb hem al aan de pc gehangen en in een nieuwe voeding/behuizing gehad en toen reageerde hij niet. Ik vrees dat ik 'm moet loshalen, of niet?
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Heb jij nog steeds een schijf die stuk is?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

jups :( kon het niet over m'n hart verkrijgen 'm weg te gooien, want als je niets hebt en dat ook nog weggooit, heb je echt HELEMAAL niets ;-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Tja, marie, lucky me zullen we maar zeggen... :oops:
Khoop echt voor je dat je op de 1 of andere miraculeuze wijze je schijf alsnog weet te fixen!
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Stuur ff een pb met wat er is voorgevallen, dus schijf merk type wat er gebeurden en wat al niet wat.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar