Sigma VS Tamron 18-200

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo
Het gaat eens niet over de top lenzen, die heb ik al, maar ik wil op mijn oude camera een walk around lens. Zodat deze combinatie mee kan op vakantie, en achter in de auto komt voor als ik een mooi moment tegen kom.

Nu kan ik geen test vinden? zoek ik op de verkeerde plaats? of is er wel 1? Welke kan ik het beste nemen?
Groet Niels
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik vind het een vorm van zelfkastijding, maar als het zonodig moet:
Geldt ook voor de Canonversie.
http://www.photozone.de/canon-eos
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Nagtie schreefCOLONWelke kan ik het beste nemen?
Geen :wink: , Leg dan een redelijke compact achterin de auto zou ik haast zeggen :)
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

zucht.. en wat denk je wat dan betaalbaarder is.. Ik heb altijd begrepen dat het de fotograaf is die de foto maakt..
Ik heb voorbeelden gezien van dit soort lenzen, die krijg ik niet voor elkaar met mijn F2.8 glas wat ik normaal heb.

Dank je voor de link..
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nagtie schreefCOLON Ik heb voorbeelden gezien van dit soort lenzen, die krijg ik niet voor elkaar met mijn F2.8 glas wat ik normaal heb.
Laat zien, want je maakt me nieuwsgierig
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nagtie schreefCOLON...die krijg ik niet voor elkaar met mijn F2.8 glas wat ik normaal heb.
Messcherpe opnamen maken met de 28-75mm en dan een uitsnede gebruiken.
Veel beter resultaat dan met de 18-200 (want die is huilen boven ~140mm).

Blijft toch de fotograaf de opname maken en het kost niets meer.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Nu wordt ik ook wel nieuwsgierig idd. Over welk stukje 2.8 glas heb je het dan? Trouwens, niet zo zuchten he :), plaatste niet voor niets een :wink: erbij.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Jah maar mijn 28-75 zit altijd op mijn 50D Of nou jah dat is de bedoeling, want die ga ik maandag kopen.
De 350D gaat altijd in de auto... en dan zou ik dus met die 28-75 moet zeulen. Daar heb ik dus geen zin in en zoek dus een goedkoper bruikbare optie, voor een lens waarmee ik een stadje in kan zonder op vakantie continu alles mee te hoeven nemen. Eigenlijk dus een lens voor de vakantie kiekjes, en voor als ik iets tegen kom wat perse op de foto moet op dat moment.


Over die voorbeelden daar is een halfjaar geleden hier een link van geweest.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Na je laatste bericht denk ik dan van: Zo'n sigma/tamron die je noemt is om en nabij de 200 euries. Hoe gehecht ben je aan je 350D?
Zeg dat je die voor een 175 euro kan verkopen heb je al een budget van 375 euro (ervan uitgaande dat je een nieuwe sigma/tamron op het het oog hebt) Dat + de dingen die je noemt zoals niet veel mee willen sjouwen, op de achterbank van de auto neerleggen voor als er een leuk moment zich voordoet , voor vakantiekiekjes etc., dan denk ik van voor dat geld zijn erg leuke (manueel instelbare) compacts op de markt, eventueel met een iets grotere sensor dan bij de meeste compacts en ook lichtsterker dan zo'n tamron/sigma lens.

Hopelijk maak ik je niet nog meer aan het zuchten :) just trying to think this one through.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

zucht haha
Nee ik wil mijn 350D niet weg doen, als is het maar om er 1 te hebben als mijn 50D stuk mocht gaan. Daarnaast wil ik dit soort lenzen niet nieuw kopen omdat heel veel mensen zo'n lens kopen met het idee dat ze dan top foto's gaan maken wat dan tegen valt, waardoor ze toch een andere lens moeten kopen.
Om die reden staan de 18-200 lenzen voor tussen de 75 en 100 euro op marktplaats.
Ik verwacht dat ik voor mijn 350D die er uit ziet alsof die 6 jaar in Afghanistan dienst heeft gedaan als Kanon, geen 175 euro ga krijgen. Technisch is die prima, maar ik heb hem flink mishandeld hier en daar.

Stel dat er een gek is die er 100 euro voor geeft is het budget ineens nog maar 175 euro, met daarbij dat ik een 2de dslr erbij wil hebben. voor reserve of wanneer iemand eens mee gaat of noem maar op.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Nagtie schreefCOLONzucht haha
Nachtelijke humor :)

Tja, dan gaat mijn verhaal al minder op idd, Als de gedeserteerde 350D niet weg mag. Je zegt het zelf al en weet dus wat voor kwaliteit je kan verwachten van de sigma/tamron. Denk je niet dat je je groen en geel gaat ergeren dan, helemaal aangezien je nu met goed glas werkt?
Blijkbaar is het bereik belangrijk voor je, want neem aan dat je de nieuwste Canon kitlens met IS ook hebt overwogen?
Moet zeggen dat ik niet veel reviews over deze lenzen gelezen heb en bijv. niet weet hoe een EF-S 18-55 IS (nieuw onder de 100 euro) zich verhoudt tot hetzelfde bereik op zo'n 18-200. Dus of die 18 tot 55mm echt veel beter is dan deze range op zo'n 18-200 en of je je dus zou moeten afvragen of je al die mm's (waarvan met name het tele-eind zwak is) echt nodig heb voor het gemiddelde vakantiekiekje zegmaar.
Daarnaast is 18-28mm een uitbreiding op het bereik dat je nu hebt met je lenzen aan je onderschrift te zien, als het klopt dat deze mm's (aanzienlijk) beter zijn op de EF-S 18-55mm IS dan op zo'n 18-200 en je deze een keer op je 50D wilt zetten als je veel groothoek nodig hebt, dan is het misschien nog wel meer de moeite waard om op z'n minst even over na te denken.

Just brainstorming here :)

En nu wordt het langzamerhand toch echt tijd om in bed te duiken :)
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Panther1880
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 20:28
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hoi Nagtie,

't is inderdaad je eigen keus. D'r is denk ik genoeg over gezegd op dit en vele andere fora. Ik heb de mijne (een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS, géén HSM uitvoering dus) afgelopen week verkocht.
Die stabilisatie werkt heel fatsoenlijk en de scherpte in het midden van het beeld is eigenlijk vaak wel heel aardig tot gewoon erg goed... 't is alleen dat er in de hoeken van het beeld weinig belangrijks moet zitten want het blijft namelijk wazig ('t is soms niet eens meer 'uit focus' te noemen)
Ik heb net als jij een 28-75 en die is op 2.8 in de hoeken duidelijk scherper als mijn oude sigma op 8.0

Mocht je voor de sigma gaan. Die 200mm is in vergelijking met canon tele zooms ongeveer 150mm (gokje, was een jaar terug). Toen ik em kocht heb ik de lens eens naast m'n canons 100-300 en een 70-200 gehouden. Da's misschien wel een goede om te weten.

Vergelijkende tests heb ik niet zo paraat (al hadden ze een jaar terug bij Camera Tools wel een artikel over deze superzooms), maar er zijn genoeg afzonderlijke tests van deze jongens op SLRgear en Photozone.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Fujifilm DL-270 zoom -> Revueflex TL1 -> Ricoh Singlex TLS -> Praktica MTL3 -> EOS300 -> EOS350D -> EOS30D met gestaag groeiende berg glas ernaast
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Kijk anders even naar de Sigma 18-125 HSM, dat scheeld alweer wat in de kwaliteit en heeft toch nog een aardige zoom, maar ten mionste niet die 22x...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

Nagtie schreefCOLONHallo
Het gaat eens niet over de top lenzen, die heb ik al
Canon 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, 50
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

G11 of G10 of G9 veel beter en erg goed, zeer betrouwbaar en een rare eend in de bijt qua product portfolio bij Canon maar een veel gebruikt alternatief door pro fotografen die toch meer invloed willen op de body maar ff geen tijd of ruimte of zin hebben in een DSLR.

Ik wil er eigenlijk ook wel een. Mijn IXUS is briljant maar toch echt iets anders. En die megazoomz zijn volgens mij voor mensen die wel een stoere camera willen maar liever niet willen wisselen. Gotspe zou ook zijn een xxxxD met megazoom en een groen vierkantje. Terwijl de 4/3 systemen nu juist met verwisselbare lenzen gaan komen.

Een olympus pen nieuwe stijl iets voor je?

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLONKijk anders even naar de Sigma 18-125 HSM, dat scheeld alweer wat in de kwaliteit en heeft toch nog een aardige zoom, maar ten mionste niet die 22x...
Die lens heb ik nu ruim een jaar in bezit, tot grote tevredenheid. Voor vakantiefoto's echt een heerlijke lens. Ik schiet er zelfs sportfoto's mee (buiten weliswaar) wanneer het onderwerp te dichtbij is voor mijn 70-200 en zelfs daar ben ik nog best tevreden over.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

boels069 schreefCOLON
Nagtie schreefCOLON...die krijg ik niet voor elkaar met mijn F2.8 glas wat ik normaal heb.
Messcherpe opnamen maken met de 28-75mm en dan een uitsnede gebruiken.
Veel beter resultaat dan met de 18-200 (want die is huilen boven ~140mm).

.
De Canon 18-200 schijnt aan de lange kant vrij goed te zijn.
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

jvanarkel schreefCOLONEen olympus pen nieuwe stijl iets voor je?
Dat vind ik nu echt een mooie compact camera, die nieuwe Olympus! Maaruhm, als Nagtie voor weinig een oplossing probeert te zoeken dan valt die olympus wel erg buiten het budget heh. Geen idee wat die G9/G10/G11's kosten maar waarschijnlijk ook een veelvoud van een (tweede hands) 18-200mm.. :(
(tijdelijk afwezig!)
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Als ik een voorbeeldje mag plaatsen van een foto met de Sigma 18-200 (Zonder OS!):
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154594[/img]

Deze heb ik met oudjaar gemaakt.
Bij deze lens moet je wel goed opletten dat hij beperkingen heeft. Bijvoorbeeld vol open is hij erg onscherp, maar een stopje terug (tot ca 55mm op F5.6 en van 55 tot 200mm op F8) levert veel scherptewinst op. Zie ook de SLR-gear test
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alex_M schreefCOLONAls ik een voorbeeldje mag plaatsen van een foto met de Sigma 18-200 (Zonder OS!):
Da's zachtsgezegd geen voorbeeld joh.
Op basis van die foto zou ik nooit kunnen afgaan op de kwaliteiten van een lens
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar