Foto's blijven onscherp...........

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Dennis 450D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 11:43

Hallo,

Inmiddels al weer 6 maanden ben ik de trotse bezitter van een 450D.
Aantal clicks zit nu op 600 maar heb nog niet een foto waar ik van zeg die is nou eens netjes scherp.

Heb gewoon (nog) de standaard kitlens erop zitten van 18-55.

Ik bewerk de foto's niet, is dat mischien toch nodig? Bijgevoegd heb ik wat foto's welke ik netjes vind maar niet scherp genoeg zijn naar mijn idee.
Alle tips zijn meer dan welkom (ben beginner he' dus graag niet meteen alle foto's afbranden)

Hartelijk dank,

Dennis

http://home.planet.nl/~lind3194/IMG_0085.jpg
http://home.planet.nl/~lind3194/IMG_0175.jpg
http://home.planet.nl/~lind3194/IMG_0549.jpg
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hoi Dennis

ook ik heb een 450D met 18-55 IS en dacht dat in het begin ook. Maar met je foto's is volgens mij niet zoveel mis. Wel zou ik altijd je foto's bewerken (en dan iets naverscherpen, welk programma's gebruik je, die van Canon?).
Let wel op bij de avondfoto's met lange sluitertijden. Gebruik daar een statief of zo.
Mijn eerste foto's waren beroerder....

Succes
Peter
Naneu-pro K4L met wat canon-spulletjes en een sigma 17-70 OS
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Gun jezelf de tijd om aan de camera te wennen. Met de foto van de hond vind ik niet zoveel mis eigenlijk. Goed scherp op de ogen (dat is belangrijk). Het softe effect komt denk ik doordat je een groot diafragma hebt gebruikt. Hoe kleiner je diafragma (groot f-getal), hoe meer er scherp is. Maar dat heeft als nadeel dat het onderwerp niet zo mooi los komt van de achtergrond.

Met de kathedraal (is dit Sevilla?) vind ik ook niet zo heel veel mis. De laatste vind ik inderdaad wat minder scherp.

Let goed op je sluitertijden. Om uit de hand te kunnen fotograferen zonder bewegingsonscherpte moet je uitgaan van de volgende formule:

1/(brandpuntafstand x 1.6). Dus op 100mm kun je nog bij 1/(100 x 1.6)=1/160 uit de hand fotograferen. Wordt de sluitertijd langer dan moet je een groter diafragma gebruiken (kleiner f-getal) of een hogere ISO waarde, of vanaf een statief fotograferen.

Uiteraard is een en ander wat afhankelijk van de vraag of je een vaste hand hebt. En bij lenzen met IS kun je 3 tot 4 stops langer uit de hand blijven fotograferen.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik heb nog eens nader naar de exif gekeken van je foto's.

Foto 1: brandpuntafstand 55mm en 1/60 sluitertijd. Met een IS objectief zou je dit net nog vanuit de hand kunnen doen.

Foto 2: 55mm en 1/25. Dit moet je eigenlijk vanaf een statief doen.

Foto 3: 18mm en 1/250. Dit zou geen bewegingsonscherpte moeten geven.

Sowieso is het raadzaam je foto's te bewerken en iets verscherping toe te passen, nadat je het formaat hebt aangepast voor plaatsing op het web. Je ontkomt niet aan bewerking van je foto's ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je de foto's pixerl per pixel gaat bekijken (zoals je nu doet) zal vrijwel ieder objectief een klein beetje onscherp zijn. Je gaat de foto niet meer op een "normale" grootte bekijken, maar alsof je de foto naar bijna een meter uitvergroot en dan met je neus erbovenop gaan kijken of je iets ziet...

Door de foto's juist te bewerken, en een klein beetje te verscherpen, kun je de haren van de hand veel scherper maken.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook volgens mij is er niet zo heel veel mis met de scherpte.
De 18-55IS is geen onaardige kitlens die goed zijn werk doet.
Ook zie ik dat je , in ieder geval bij de eerste foto, je middelste af punt gebruik. Dus je kan de scherpte krijgen waar jij het hebben wilt.
Bij een hond kan het wel eens lastig worden, heb je net scherp gesteld op zijn ogen beweegt hij weer iets, misschien dat dat bij de hond is gebeurt, ik vind zijn neus iets scherper als zijn ogen maar toch nog steeds een goede foto.
Als je foto's gaat verkleinen voor hier op het forum bijv. dan zal je eigenlijk altijd de foto's iets moeten verscherpen, dit kan met mooie adobe proggies ( niet gratis) maar kan ook met bijv. picassa of , wat ikzelf nog wel eens gebruik, irfanfiew.
Beide gratis.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Hoi Dennis,

Goed dat je voor zo'n vraag even wat voorbeelden op volle grootte hebt neergezet.

Ik heb ze op pixelniveau bekenen en er is niets mis met de scherpte van de foto's. Verder sluit ik mij aan bij de commentaren en adviezen die je al gehad hebt.

grt, Cees :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op ceesd, in totaal 31 keer gewijzigd.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Qua scherpte vind ik ze wel goed.
1
Bij de hond ligt het focuspunt op de snuit bij de snorharen waardoor iets minder scherp op de ogen. Maar zeker niet hinderlijk.
2
Foto had iets ruimer genomen mogen worden zodat de fontein er geheel opstond.
3
Hier had je iets over moeten belichten zodat de sneeuw wit eruit komt te zien ook gelijk de horizon even rechtzetten, maar dit is nog ne te bewerken.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Is nog best wat van te maken hoor! ;-)

http://img19.imageshack.us/img19/6204/img0175bt.jpg
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik vind je foto's geslaagd hoor , mooie hond ook ducktolling retriever. lekker speels,
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

even wat gespeeld er mee als je het niet goed vind hoor ik het wel dan verwijder ik ze weer. :wink:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154551[/img]

wat meer contrast en kleurverzadiging en iets verscherpt
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154550[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154553[/img]

wat gespeeld met exposure en wat contrast tevens iets verscherp
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154552[/img]
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik vind ze ook nog best meevallen.. Klein beetje nabewerken in de daarvoor bestemde programma's en klaar ben je.. :D

Even op de eerste foto in te gaan: wat een prachtige hond.. Toller is het niet?
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Afbeelding
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Afbeelding
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Afbeelding
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Beetje draaien aan de witbalans kan ook nog helpen.


Afbeelding
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Nu wil ik alleen nog weten waar de kerk is. Ik blijf op Sevilla vooralsnog gokken. En anders Valencia. :P

Edit: Valencia it is 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Digilike: Goed geraden! Jij mag de volgende WID doen! :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Catedral_valencia.jpg
Dennis 450D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 11:43

Hartelijk dank voor alle reacties!!!

Het antwoord op de vragen:
Ja het is een Toller en inderdaad het is in Valencia.

Ik heb zelf ook zitten spelen met het bewerkingsprogramma van Canon maar kom (naar mijn mening ) niet tot goede resultaten.
Vooral die sneeuw foto bewerkt door peterb vind ik super mooir geworden zonder de blauwe gloed.

Mezelf toch maar eens gaan verdiepen in het bewerken.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dennis 450D schreefCOLONMezelf toch maar eens gaan verdiepen in het bewerken.
Tip: koop (voor minder dan 100 euro) Adobe Photoshop Elements 8. Kun je 2010 (en langer) mee vooruit!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar