Printer print te donker

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Ben ik weer met mn printervraag :oops: Ik ga morgen ook even contact opnemen met een mentor van de fotoacademie maar ik wil er eigenlijk gewoon vanavond mee bezig...

Ik heb een Pixma 9500 Pro die véél te donker afdrukt. Heb zowel mijn scherm als printer gekalibreerd. Onderstaande foto wil ik afdrukken, hij loopt echter helemaal zwart dicht op haar kleren en de onderkant van het bed. Als ik mijn helderheid op het laagst zet zie ik zelfs nog voldoende onderscheid, hoe zit het bij jullie? Is deze foto echt te donker bewerkt of gaat er iets mis? (de sfeer is natuurlijk wel een beetje donker, maar het moet wel goed blijven zegmaar)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=153589[/img]

Ik heb het standaard canonprofiel geprobeerd maar ook mijn eigen gemaakte profiel, laat eigenlijk geen verschil zien...

Ik print op Canon Phot Paper Plus Semi-Gloss en heb de originele Canon-Lucia inkt

Mijn instellingen vanuit PS als ik de Tiff probeer te printen:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=153590[/img]

Verder wordt er geen kleurcorrectie uitgevoerd door de printer..

Ik baal best wel, je schaft er dure dingen voor aan en natuurlijk snap ik dat iets duurs niet altijd betekent dat je dan topkwaliteit krijgt, want de grootste variabele factor ben je zelf.. maar naar mijn idee moet het met een standaard profiel toch in ieder geval acceptabel zijn.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik ken het probleem, en het maakte mij wanhopig.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt. Die keren dat ik thuis print, calibreer ik alles en maak dan de monitor op de gok helderder. Maar naar de fotograaf brengen is de beste optie - hoor ik van de meesten.

Laatste mogelijkheid: is je drivertje van je grafische kaart up-to-date?
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Heb net 2 weken windows 7 draaien en toen de drivers gedownload dus lijkt me wel.. maar kan dat zoveel verschil maken? Want hoe zie jij de foto, gewoon oke of niet? Dan kan ik namelijk, voor zover je dat op deze manier kan doen, uitsluiten of het probleem in mn scherm zit ja of nee...

Maar om het nu op te geven, nee.. ik heb niet al dat geld geinvesteerd om het vervolgens naar de fotograaf te brengen :lol:
Gebruikers-avatar
emiel22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2009 08:27
WoonplaatsCOLON Hasselt

Misschien een oorzaak??????:

Wat ik weet (vanuit m`n dagelijkse job als verkoper bij Xerox) is dat een printer met adobe postscript driver beter met dit soort bestanden om zal gaan als een standaard PCL driver. Dit omdat de standaard driver een afbeelding in horizontale lijnen analyseerd. Deze driver is in een ver verleden door HP op de markt gebracht en word sindsdien, als emulatie, door ieder merk als standaard gebruikt.

Wanneer je een printer hebt met een adobe postscript driver (of emulatie) zal het hoogst waarschijnlijk beter gaan. Deze analyseert de gehele afbeelding en geeft deze dan met, betere kleuren en een betere kwaliteit weer.

Ik heb even gezocht maar kan dus nergens vinden of er zo`n postscript driver in jouw printer zit..


succes in ieder geval,

Emiel.
450D grip, ixus 100 IS, 17-50 2.8, 50 1.8, Mecablitz flits, uv filters, Velbon cx 300 tripod, Redget tripod, monopod, RS 60-E3 ,OC-E3, volgende aankoop: 70-200 4.0 (IS?!?).
tonsche
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 20:40
WoonplaatsCOLON zoetermeer
CONTACTCOLON

Je moet ook bij "handling" niet aangeven dat Photoshop de printinstellingen beheert, maar moet geen kleurbeheer of iets dergelijks aanvinken. Ik weet niet hoe dat bij jouw printer heet. Dan worden de foto's zoals ze horen te zijn en gebruiken ze je ingestelde printerprofiel.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Wat is het printresultaat als je "rendering intent" instelt op "perceptual"?
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

tonsche schreefCOLONJe moet ook bij "handling" niet aangeven dat Photoshop de printinstellingen beheert, maar moet geen kleurbeheer of iets dergelijks aanvinken. Ik weet niet hoe dat bij jouw printer heet. Dan worden de foto's zoals ze horen te zijn en gebruiken ze je ingestelde printerprofiel.
Als je geen kleurbeheer aanklikt kun je ook geen profiel selecteren.. dus dat lijkt me sterk? Op de opleiding gaven ze ook aan dat je juist photoshop de kleuren moet laten beheren omdat je in photoshop een profiel kunt selecteren


perceptual ga ik zo proberen! (duur grapje dit :lol: )
Anoniem 4

Ik zie dat je black point compensation niet hebt aangevinkt. Dat is wel wenselijk omdat dan de verschillen in zwart tussen de bron- en doelkleurruimte wordt gecompenseerd.
Heb je onder page setup ook aangegeven dat uitsluitend grijswaarden moeten worden gebruikt.
Misschien brengt dat enige verbetering.
tonsche
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 20:40
WoonplaatsCOLON zoetermeer
CONTACTCOLON

Als je geen kleurbeheer aanklikt kun je ook geen profiel selecteren.. dus dat lijkt me sterk? Op de opleiding gaven ze ook aan dat je juist photoshop de kleuren moet laten beheren omdat je in photoshop een profiel kunt selecteren
Op je printscreen staat onder Photoshop Manages Colors de zin dat je kleurmanagement uit moet schakelen in de printer dialog box. Waar je dat moet doen weet ik niet bij de canonprinter, maar bij mijn epson printer moet ik dat doen in het volgende scherm, dus op print ... drukken en dan in dat volgende scherm kleurbeheer uitschakelen.
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

tonsche schreefCOLON
Als je geen kleurbeheer aanklikt kun je ook geen profiel selecteren.. dus dat lijkt me sterk? Op de opleiding gaven ze ook aan dat je juist photoshop de kleuren moet laten beheren omdat je in photoshop een profiel kunt selecteren
Op je printscreen staat onder Photoshop Manages Colors de zin dat je kleurmanagement uit moet schakelen in de printer dialog box. Waar je dat moet doen weet ik niet bij de canonprinter, maar bij mijn epson printer moet ik dat doen in het volgende scherm, dus op print ... drukken en dan in dat volgende scherm kleurbeheer uitschakelen.
Je dat heb ik wel gedaan :) Als je in het volgende scherm komt krijg je je printerdriver en daar heb ik kleurbeheer in plaats van op automatisch op handmatig gezet en dan klik ik op kleurcorrectie: geen

Dus dat zo goed moeten zitten..
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONIk zie dat je black point compensation niet hebt aangevinkt. Dat is wel wenselijk omdat dan de verschillen in zwart tussen de bron- en doelkleurruimte wordt gecompenseerd.
Heb je onder page setup ook aangegeven dat uitsluitend grijswaarden moeten worden gebruikt.
Misschien brengt dat enige verbetering.
Inmiddels had ik ook al een afdruk gemaakt met blackpoint compensation maar dat haalde niet echt veel uit.

Mij is op het hart gedrukt om uitsluitend grijswaarden niet aan te vinken
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

En wat gebeurt er als je de foto eerst converteert naar sRGB ipv AdobeRGB? Zou niet nodig moeten zijn, maar probeer eens.
Anoniem 4

Marije schreefCOLON... Mij is op het hart gedrukt om uitsluitend grijswaarden niet aan te vinken
Ken de betreffende printer niet, dus kan niet uit ervaring spreken, maar hier werd het volgende gesteld
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=860
Na het testen van de kleuren afdrukken in de verschillende formaten hebben we ook nog een foto omgezet naar zwart/wit. De foto is vervolgens uitgeprint op A3 formaat waarbij in het printer profiel is opgegeven dat de printer alleen gebruik mag maken van de grijstinten. Het resultaat is een foto die gemaakt is met maar drie pigmentsoorten, namelijk fotozwart, matzwart en grijs. De foto lag na 12 minuten en 33 seconden op de uitvoerlade van de printer.
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Palabra schreefCOLONEn wat gebeurt er als je de foto eerst converteert naar sRGB ipv AdobeRGB? Zou niet nodig moeten zijn, maar probeer eens.
Bedankt ga ik zo proberen :) Je weet maar nooit ;)
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Marije schreefCOLON...perceptual ga ik zo proberen! (duur grapje dit :lol: )
Probeer het eerst met een kleine foto :wink:

Als ik het ooit goed begrepen heb hou je met "perceptual rendering" bij omzetting van RGB (camera) naar CMYK (printer) een "betere" verhouding over tussen de kleuren aan de uiteinden van de kleurruimte van de printer.

Leesvoer: http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ersion.htm
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Als ik bij page setup de printerdriver open kan ik met mijn Canon Pixma 4500 daar onder de instellingen Kleur/ intensiteit en daarna Handmatig >> instellen selecteren dat ik geen kleurcorrectie wil en kan ik ook de intensiteit regelen, waarme ik een lichtere of donkerder afdruk krijg.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

BertusL schreefCOLONAls ik bij page setup de printerdriver open kan ik met mijn Canon Pixma 4500 daar onder de instellingen Kleur/ intensiteit en daarna Handmatig >> instellen selecteren dat ik geen kleurcorrectie wil en kan ik ook de intensiteit regelen, waarme ik een lichtere of donkerder afdruk krijg.
Dat heb ik ook geprobeerd inderdaad maar daar kreeg ik maar een minimaal verschil mee.

Het is nu opgelost en mn opdracht is afgedrukt.. maar het "what you see is what you get" wat naar mijn idee toch wel zou moeten kloppen als beide apparaten gecalibreerd is, dat klopt niet helemaal! Heb ze helemaal opnieuw bewerkt met in mn achterhoofd dat de printer donker print, exposure wat omhoog en dan komen ze er acceptabel uit :)
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Staat de helederheid van je beeldscherm niet te hoog?
Zie hier: http://www.nidf.nl/content/nidf-norm
geadviseerd wordt: lichtsterkte 100 cd/m2

Kijk in de specs van je monitor hoe hoog de lichtsterkte is. Waneer die
bijvoorbeeld 200 cd/m2 is, dan moet je de helderheid terugzetten naar
50% en dan weer opnieuw calibreren.
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Palabra schreefCOLONStaat de helederheid van je beeldscherm niet te hoog?
Zie hier: http://www.nidf.nl/content/nidf-norm
geadviseerd wordt: lichtsterkte 100 cd/m2

Kijk in de specs van je monitor hoe hoog de lichtsterkte is. Waneer die
bijvoorbeeld 200 cd/m2 is, dan moet je de helderheid terugzetten naar
50% en dan weer opnieuw calibreren.
Mijn scherm is helaas nu kapot (hij was niet scherp :? ) maar ik weet dat ik de lichtsterkte heb laten meten door de spyder en die heeft dus de aanpassingen gemaakt zodat het goed zou moeten zijn? Heb nu een Eizo-CRT op de kop kunnen tikken, gigantisch bakbeest van 30 kg maar het schijnt een superscherm te zijn, dus daar ga ik het nog eens mee proberen :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar