Canon patent: DSLR met TouchScreen

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik vroeg me een half jaar geleden al af wanneer touch screens zouden komen op DSLR's, er zijn al compacts die het hebben en de mogelijkheden op telefoons en computerschermen zijn al groot.

Ik schat dat ze zoiets als eerst op een xxxd of xxxxd camera zullen gaan introduceren, de vraag is wanneer gaan we het zien 8)
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

En pas in april dit jaar is het patent geclaimd... Nou ja zeg, een DSLR met touchscreen zou toch al lang en breed moeten zijn geclaimd zodra de eerste Iphone in gebruik werd genomen. Natuurlijk waren er al eerder touchscreens, maar die waren voor PDA's en pocketPC's weggelegd en die reageerden alleen op een pennetje of een scherpe nagel: nog niet zo bruikbaar als de huidige generatie. Dus zou dat patent er toch al wel even zijn.
Maar hier wordt zeer uitgebreid gespecificeerd dat er een sensor is die detecteert of het linker of rechteroog voor de viewfinder hangt en naar gelang een rechterdeel of linkerdeel van het touchscreen uitschakelt. Wat je nog moet met het niet uitgeschakelde deel... Niemand bedient daar dan nog een knopje, toch? Dus gewoon het hele scherm uitschakelen. Voor hetzelfde geld heb je een erg dikke neus en druk je nog steeds op het reagerende deel van het touchscreen.
M'n mobiel heeft ook een touchscreen en die schakelt uit met een sensor die detetcteert of je de telefoon aan je oor hebt.

Dus ik vind het niet echt nieuw, maar het zal wel als gadget op de eerst volgende nieuwe cam komen, tezamen met eye-control (laatste gerucht op Canon rumors). Kan dan toch gelijk gecombineerd worden toch?

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
diskfac
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 21:12
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

de eerste touchscreens zag ik al in gebruik in 1992 en op pc's zijn ze in de industrie courant sinds 98
dat ze daar zoveel geld aan geven om dat te proberen laten patenteren
5D, 40D met verzameling EF-objectieven

http://flickr.com/photos/diskfac/
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

toch wel eens met het punt van Chris.

zie er niet echt een meerwaarde van :?

Ik ben benieuwd wanneer het op een Canon Eos body komt!

Gr Dimtiri
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

drikj schreefCOLONWat je nog moet met het niet uitgeschakelde deel... Niemand bedient daar dan nog een knopje, toch?
Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling dat je met dat gedeelte bepaalde instellingen kunt veranderen die je nu met knoppen/wieltjes bedient.
Of het handig is?
Geen idee :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor zover ik weet, wijkt de US patentprocedure nogal af van die in NL.
Een (wild) idee deponeer je daar gewoon en er wordt niet/nauwelijks gekeken of het idee een oorspronkelijke is.

Er is daar een complete gebakkenluchtindustrie opgezet waar (ogenschijnlijk) waardeloze patentrechten opgekocht worden.
Komt een fabrikant met iets wat in de verre verte lijkt op één of meerdere opgekochte patenten, dan rukkken ze een paar blikken juristen open en beginnen een proces.
Meestal komt het dan tot een schikking omdat de fabrikant geen zin heeft in een jarenlange procedure.

Naar mijn mening een compleet krankzinnige en van alles losgeslagen bezigheid.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Sunnyboy schreefCOLONIk zit nou al vaak met mijn neus tegen het scherm lekker handig zal dat dan worden.

Gr. Chris :oops:
Inderdaad lijkt me niet handig, aan de andere kant zouden ze het scherm wel groter kunnen maken.
M.vr.gr Bert
supermario
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 09:16

ja, inderdaad.. een groter scherm achterop.. maar ook krijg je dan misschien wel de mogelijk om zelf te bepalen welke knoppen je op je touchscreen krijgt... zodat je ze zelf kan instellen...
Ja.. lijkt mij wel top ! :D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Nog groter scherm :shock:
Dus ook nog meer gewicht..

Nee lijkt mij echt helemaal niks,
ik zie het ook nie echt gebeuren op de EOS bodys
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Sunnyboy schreefCOLONIk zit nou al vaak met mijn neus tegen het scherm lekker handig zal dat dan worden.

Gr. Chris :oops:
Ik ook, maar bij de 450 en ook de 500d gaat het display vanzelf uit
zodra je met je gezicht te dichtbij komt.
Er zit geen schermpje bovenop de cam dus alle instellingen doe je via het display.
Het werkt vind ik fijner als dat ik op het kleine lcdtje bovenop moet kijken.
Met zo'n touchscreen lijkt het mij wel fijn, zeker als je dan zelf je knoppen kan kiezen die je direkt voor handen hebt.
Aan de andere kant moet het wel een goed display zijn, bij sommige
telefoons krijg ik spontane werpneigingen als ik die in mijn handen heb,
zo slecht en traag reageren die schermpjes soms.
(zal denk ik wel aan mij liggen maar ik zal niet de enigste zijn, hoop ik :lol: )
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mij lijkt het niets.

Nu weet ik de belangrijkste knopjes feilloos te vinden met mijn oog aan de zoeker. Da's dan voorbij?

Ik heb wel andere wensen, maar een touch-screen is niet echt nodig. Je moet je camera ook nog vast weten te houden als je dat scherm bedient. Ik ben rechts en houde de cam met mijn rechterhand vast. Met de duim en het scrolweel kan ik door de beelden en selecterren in de menu's. De linkerhand houd ik mooi vrij om mee door mijn golvende haren te gaan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Touchscreens zijn maar in beperkte applicaties handig. Kijk bijvoorbeeld naar automotive: er zijn een paar autofabrikanten die touchscreens gebruiken (Toyota Prius meen ik?), maar in het algemeen werkt het niet handig. Een autoradio moet gewoon grote knoppen hebben waar je aan kunt draaien of op moet drukken die je blindelings kunt vinden.

Een fototoestel heeft dat gedeeltelijk ook. De knoppentuin die nu achterop je camera zit is deels handig. Alles wat je nodig hebt tijdens het fotograferen zou je toch het liefst mechanisch houden. Maar los daarvan zie je een menustructuur die in toenemende mate onhandig te navigeren is. Als ik op mijn 5DII door de CF settings moet, dan kost dat onnodig veel moeite en gepruts met knopjes die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Een touchscreen kan daar veel in oplossen.

Zo lang er maar een sensor op zit die in de gaten houdt wanneer er mee gefotografeerd wordt (endan het ts uit zet) lijkt het me een goede ontwikkeling.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Dat is wel een punt. Bedienen terwijl je door de zoeker kijkt.
Hoe ze dat gaan doen met een touchscreen?
Ik neem aan dat er goed over nagedacht zal worden en ze het alleen gaan toepassen als het ook een meerwaarde heeft. Ben benieuwd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lygun schreefCOLONDat is wel een punt. Bedienen terwijl je door de zoeker kijkt.
Hoe ze dat gaan doen met een touchscreen?
Toch weer met die grote neus :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Lygun schreefCOLONDat is wel een punt. Bedienen terwijl je door de zoeker kijkt.
Hoe ze dat gaan doen met een touchscreen?
Dat is geen punt.
Alle instellingen die ik doe op mijn 450 zie ik op het grote lcd display( geen kunst , hij heeft maar 1 display)
Maar de belangrijke instellingen zie ik ook door mijn zoeker en kan ik ook met de cam voor mijn oog veranderen doormiddel van het wieltje en een paar knopjes die ik ook blindelings kan vinden.
Als je buiten snelle sporten aan het fotograveren ben is dit natuurlijk handig en voor beroepsfotografen een must.
Ik denk als je met je cam voor je ogen een voetbalwedstrijd aan het schieten ben en je ziet in één keer de wolken voor de zon komen dan is het makkelijk als je bijv. je iso vlug kan verhogen om toch de actie niet te missen.
Ben je echter een statisch object aan het vastleggen dan stel je meestal vooraf een hoop instellingen in en dan vind ik het persoonlijk fijner dat ik de instellingen op een groot lcd scherm ziet dan op het kleine schermpje bovenop.
Als dit dan ook nog makkelijker in te stellen is via een touchscreen waarvan je het menu een beetje zelf kan samenstellen en daardoor misschien nog een iets groter display ( denk dat dit in gewicht ook niet zoveel uitmaakt) dan ben ik hier wel een voorstander van.
Neemt niet weg dat als ik de kans heb om bijv. een 50D te kopen dat ik dat niet zal laten, het kleine schermpje bovenop went ook wel weer.
Maar een 50D met het scherm menu zoals op de 450D die ook vanzelf uitgaat als je de cam voor je ogen doet heb ik toch liever.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONIk heb wel andere wensen, maar een touch-screen is niet echt nodig.
inderdaad. Belachelijk dat je met zo'n duur apparaat als de 1DmkIV nog niet eens kunt bellen!
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

He bah! Nog steeds geen worstebroodje bakken onderweg...

Zou toch handig zijn? achterklep open, broodje erin, 8 minuutjes bakken... KLAAR. Koffie zou op zich ook wel handig zijn.

Dus NEE ik zie zoiets totaal niet zitten.

@ De Jong: En als die worstebroodjes uitgebakken zijn kun je mooi de föhnfunctie gebruiken voor je golvend haar.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONDe linkerhand houd ik mooi vrij om mee door mijn golvende haren te gaan.
Ik kan me even niemand voor de geest halen, maar er zullen toch mensen zijn, die daar weinig heil in zien?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar