Omzetten naar z/w en gedeeltelijk iets in kleur behouden

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vanuit een ander topic kwam deze vraag.
Ik werk met Photoshop en de tutorial is derhalve ook in Photoshop gemaakt. Gebruikers van andere programma's: sorry

Men neme een foto en opent deze:

Afbeelding

Vervolgens ga ik deze zwart/wit maken.
Dit doe ik middels de channel mixer. Maar ik doe dit vanuit een Adjustment Layer
Wat houd dit precies in? Een adjustment layer is een gereedschap met daarin een klein aantal veel gebruikte filters van Photoshop. Je vind er bijvoorbeeld levels en curves maar dus ook channel mixer. Wanneer je op het half zwart/witte bolletje klikt (stap 1), dan zie je het lijstje tevoorschij komen met beschikbare opties.
Wanneer we de channel mixer hebben gekozen en daar de waardes hebben ingevuld dan klikken we op ok en zien we het resultaat.

Afbeelding

Je ziet bij punt twee in bovenstaande foto dat het channel mixer-filter bovenop de foto wordt gezet en dat de foto nu zwart/wit is.

Dat komt door de instellingen die ik bij de channel mixer heb gekozen.

Afbeelding


Je ziet dat ik monochrome heb aangezet (pijl linksonder). Hierdoor wordt mijn foto dus zwart/wit. Je kunt nog steeds aan de knoppenbalken sleuren om je stijl te bepalen, maar zorg dat het totaal (andere pijl) ongeveer op 100% blijft. (Kijk maar eens wat je doet als je er dik overheen of onder blijft)
Wat het beste werkt, is per foto verschillend en dat kan ik je ook niet aangeven.

Als ik even een detail bekijk van mijn layers:

Afbeelding

Je ziet bij de linkerpijl de drie cirkels die het channel mixer filter vertegenwoordigen. Dubbelklik je hier op, dan open je de channel mixer en kun je nog aanpassingen maken. Hier schuilt dan ook de grote kracht van adjustment layers in, het is niet destructief. Wanneer ik de foto had geopend en via Image>Adjustments>Channel Mixer alles had gedaan, dan had ik dit niet meer aan kunnen passen in een later stadium

Bij de rechterpijl zien we een wit vierkant, en dit vierkant is een Layer mask. Dit is het veld waarin we kunnen bepalen of we bepaalde delen van het filter uitzetten of aan laten. Nu is het compleet wit gevuld, dat betekent dat alles in beeld de toepassing van dit filter ondervind. Wanneer delen van dit veldje zwart zijn, dan wordt op die delen het filter niet toegepast en dan wordt dat de onderliggende layer, in dit geval de kleurenfoto. Klik nu op dat witte vierkantje om het actief te maken

Afbeelding

Je ziet dat de kleuren die je hebt gekozen naar zwart/wit springen (zie de pijl.) We zitten nu niet op de foto te werken, maar in de vector mask. Met een zwarte brush gaan we in die vector mask delen van het channel mixer filter uit zetten. Je selecteert dus de borstel (B) en begint te schilderen in de delen die je in kleur wilt behouden

Afbeelding

In dit geval heb ik ervoor gekozen om het jochie in kleur te houden, maar je kunt schilderen wat je wilt. Zie je ook wat er gebeurd in je vector mask?

Afbeelding

Juist, het menneke verschijnt daar als een zwart silhouet. (zie de pijl) Dat is ook wel te verklaren. je hebt net met een zwarte borstel in het mannetje zitten schilderen, hier zet je het filter dus uit. Het mannetje wordt dan kleur.

Vervolgens ben je misschien klaar en kun je je afbeelding weer tot 1 laag samenpersen (rechtermuistoets in een layer, en flatten kiezen)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

Helemaal top zo'n uitleg! Geweldig dat je de moeite neemt om je kennis te delen!
alleen.....Jammer ik doe het nog met Gimp... :wink:
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

MacEos schreefCOLONJammer ik doe het nog met Gimp... :wink:
Tja, en ik heb besloten om een keer geld uit te tellen voor software.

Maar in The Ginp zal er ongetwijffeld ook een methode zijn.
Misschien dat jij dit dan een keer voor The Gimp kunt maken?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Prima uitleg, maar een klein detail: het masker wat je maakt, is geen vector mask maar een raster mask. In een vectormask kun je figuren tekenen met de gereedschappen "pen" en zo (dat tekentje boven de "T" waarmee je tekst inbrengt). En ook geometrische figuren als rechthoek, circel e.d. (die dus met het gereedschap onder de pijl, bij jou nu een soort wolkje).

Niet dat het voor de werking iets uitmaakt ;)

Voor VEEL meer over maskers en lagen (en waarom je eigenlijk niet zonder zou moeten kunnen) verwijs ik graag naar het standaardwerk van Katrin Eismann, "Masking and Compositing". Aanrader!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
MacEos schreefCOLONJammer ik doe het nog met Gimp... :wink:
Maar in The Ginp zal er ongetwijffeld ook een methode zijn.
Misschien dat jij dit dan een keer voor The Gimp kunt maken?
Die methode is er zeker! en een torturial ook.
Voor de Gimpers onder ons een interesante link:
www.dutchgimpers.nl

Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Duidelijke handleiding, Jeroen!

Klein vraagje, ik ben niet zo thuis in het Photoshop gebeuren: kan dit ook allemaal in "Photoshop Elements"? Of heb je daar persé "The full monty" voor nodig? Ik overweeg namelijk de aanschaf van het zojuist verschenen Photoshop Elements 8.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Fokke
Ik heb nog even zitten kijken toen ik het maakte, maar wanneer ik onder op het vierkantje/bolletje zweefde stond er iets anders als dat ik boven de mask bleef hangen. Wat jij noemt kwam ik helemaal niet tegen (klein PC/Mac verschilletje??)

@Pieterr
Geen idee, volgens mij wel maar weet het niet zeker.
Ik heb geen Elements
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Macbean
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 491
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 11:50
WoonplaatsCOLON Arnhem

Super, net 1 foto ff omgezet, gaat lekker snel.

Klasse Jeroen!
[size=67]Eos 40D+Grip, Canon 70-200 [color=red]L[/color] F4 USM, Sigma 17-70 2.8/4.5,Manfrotto 681B en alles in een rugzakkie.[/size].
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

@ Jeroen: nee, die termen zie ik ook niet staan hoor, op beide plaatsen spreekt mijn (US) Photoshop over Layer Mask ;)
Maar een masker kun je zowel vullen met pixels (via de brush, of via bewerkingen uit de foto zelf, zoals een kanaal) als met een vector-vorm.
Gevonden in het al genoemde boek van Katrin Eismann trouwens hoor.

@Pieterr: in Elements heb je - standaard - geen maskers bij lagen, maar met een trucje kun je toch hetzelfde bereiken. Ik ben er ook al eens naar op zoek geweest voor een collega, en kwam toen deze links tegen:

http://www.fotografielessen.nl/index.ph ... _elements/

http://computertotaal.nl/article/232/co ... ments.html

maar wat wat slim zoeken met Google vind je vast nog veel meer tips!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
looydesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2008 11:26
WoonplaatsCOLON Middelharnis
CONTACTCOLON

@Dejong1: Duidelijk uitgelegd hoor! Maar een vraagje, jij zegt: ,,Je selecteert dus de borstel (B) en begint te schilderen in de delen die je in kleur wilt behouden,,. Moet je hiervoor goed langs de randen borstelen (dmv goed erop in te zoomen)? Of heb je hier zo je trucs voor? Zelf ben ik goed bekend met photoshop waar ik dagelijks mee werk op mijn werk maar t is altijd boeiend om te zien hoe anderen dit doen ;)
CANON EOS 70D | CANON 18-55 IS STM | CANON EF 100-400 f/4.5-5.6L IS | LOWEPRO FLIPSIDE 400 AW | BATTERIJ GRIP | STATIEF | CANON REMOTE | DIVERSE FILTERS

www.facebook.com/looydesignfotografie
www.looydesign.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik schilder in de regel met een relatief kleine brush met een zachte rand. Dit zorgt in de randen namelijk voor een klein verloop waardoor het allemaal niet zo hard overkomt.

In de regel is de borstel zo klein dat flink inzoomen dan wel nodig is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@fokkedeboer: Bedankt voor de info!
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

@TS heel mooi verwoord..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
djkolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 10:22
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Brabant

Weet iemand of dit ook mogelijk is met de Canon software DPP ?

Ben hier al even naar op zoek, maar nog niet gevonden.

Alvast bedankt, DjKolk.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

djkolk schreefCOLONWeet iemand of dit ook mogelijk is met de Canon software DPP ?
Nee, dat kan niet met DPP.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Haha, heb je drie kwart jaar na dato toch de tijd gevonden om deze versie te maken :)
Zie hier voor een andere versie, aangezien de channel mixer volgens mij niet in eerdere versies zit.

Maar duidelijke uitleg Jeroen!

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar