Hoe zit dat nu met die AF met de 5D MK2 ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

popphoto schreefCOLONBOTTOM LINE

If you're moving up from an APS-format DSLR, you will be happy with the 5D Mark II. Make that ecstatic. Life is fuller in the full-frame lane.

And the vast amount of detail that goes along with 21.1MP, as well as the sophisticated image processing served up by its new DIGIC 4 engine, cannot be understated -- it's a wow! The low-light image quality is almost life-changing.

But the 5D Mark II's old-fashioned AF system can't keep up with the cutting-edge imaging power. Nor is the 3.9-fps burst rate state-of-the-art. So if you're a pro, understand these limitations.

Yet if you're looking to trade in your old 5D for this version, while you gain nothing in AF, you pick up everything from low-light to video capability. And those are very impressive -- perhaps irresistible -- upgrades.
Ik wil eigenlijk (heb een 40D) een 1DMKIII. Maar die is me net even te duur (vind die 2K voor de 5D al een berg geld) en nu zit ik eraan te denken om voorlopig een 5DMK2 aan te schaffen (FF, Low Light en video o.a.) en dan de actie fotografie voorlopig met de 40D te blijven doen.

Maar nu kom ik steeds weer in reviews e.d. opmerkingen tegen (deze bijv.) over die AF, vooral in low light. En daar heb je nu o.a. juist die 5DMK2 voor. Iemand hier die er een heeft en er wat meer over kan zeggen?
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gebruikte 1D mk III?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En wie is pophoto dan wel? :wink:

Er is al heel veel zin en onzin over geschreven.
Het meest zinnige (maar daar kunnen meningen over verschillen) staat in de 22 pagina's van:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=58348
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

dejong1racing schreefCOLONGebruikte 1D mk III?
Ja, ik hou niet van 2ehands. Zeker niet de 1DMKIII want dat zijn werkpaarden geweest. En wat ik ook koop, ik ga er zeker 3 jaar mee doen dus dan heb ik het liever nieuw. Maar misschien komt er nog wat langs. Beslis pas uiterlijk begin december.

En Boels069,
Ik ben van nature nogal lui en chaotisch. :roll: En om dan 32 pagina's door te spitten (maar ga dat later misschien nog wel proberen :)). Volgens mij heb ik een heel specifieke vraag. Dus misschien weet iemand me te overtuigen. :?:
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De 1D mk IV is aangekondigd, dus de prijs van de 1D mk III zal snel zakken.

Hans.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Dus jij bent te lui om dat door te lezen maar verwacht wel dat wij de moeite nemen om hier uitgebreid te gaan reageren?

Kort antwoord dan: Ik kan me niet herinneren dat de AF van de 5D II mij veel in de steek gelaten heeft. Ja, weleens een misser gehad, maar als ik fullframe wilde en een uitstekende AF was ik wel voor de 1Ds III gegaan.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

marcedwin schreefCOLONIk ben van nature nogal lui en chaotisch.
Heel herkenbaar (kijkend naar mijzelf).
Daarom gaf ik geen samenvatting van de AF-eigenschappen die in het aangehaalde topic staan :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

geert h schreefCOLONDus jij bent te lui om dat door te lezen maar verwacht wel dat wij de moeite nemen om hier uitgebreid te gaan reageren?

Kort antwoord dan: Ik kan me niet herinneren dat de AF van de 5D II mij veel in de steek gelaten heeft. Ja, weleens een misser gehad, maar als ik fullframe wilde en een uitstekende AF was ik wel voor de 1Ds III gegaan.
Neem aan dat je dat vriendelijk bedoeld.
Nogmaals ik heb een specifieke vraag (heb al veel gezocht ook met de zoekfunctie op het forum) maar kom niks tegen van AF bij low light situaties. Bij voldoende licht is ie prima, dat weet ik al.

En BTW, alle review, blogs en wat al niet meer gaan alleen (of bijna alleen) maar over de geweldige HD Video capaciteiten van de 5D MKII. En daar zit ik (en de meesten van ons denk ik) niet op te wachten. Alhoewel het mooi meegenomen is. Maar sommige zien de 5D al als een varvanger van complexe apparatuur van $100.000 en meer. Ja daar zakt wat mij betreft dan mijn broek vanaf.

p.s. ben trouwens nu dat topic aan het doorlezen, pagina, voor pagina, bericht voor bericht. :?
Laatst gewijzigd door 3 op marcedwin, in totaal 30 keer gewijzigd.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Gisteravond nog avondopnames gemaakt aan de snelweg met mijn 5DII. Geen enkele AF misser. En dat met een 100-400 op 400mm ofzo (dus focussering met f/5.6 of daaromtrend). Om je een idee te geven hoe donker het was: f/7 leverde 1/20 seconde op 1600 ISO
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

marcedwin schreefCOLONJa, ik hou niet van 2ehands. Zeker niet de 1DMKIII want dat zijn werkpaarden geweest. En wat ik ook koop, ik ga er zeker 3 jaar mee doen dus dan heb ik het liever nieuw.
Er staan er te koop (hier op het forum, Ebay en Marktplaats) die onder de 20-25000 clicks zitten. Dit zijn eigenlijk showroom auto's die af en toe bereden worden voor een testrit. Niets mis mee, tenminste als je een bon meekrijgt wanneer die is gekocht en bij wie kun je dan altijd een garantieclaim neerleggen (de 1D3 moet MINSTENS 5 jaar mee kunnen gaan). Zo'n model kun je bemachtigen voor 1700-2000 euro, scheelt je toch een 24-105 zeg maar ;)
HdB schreefCOLON De 1D mk IV is aangekondigd, dus de prijs van de 1D mk III zal snel zakken.
Prijs van de 1D3 zal nu wel stabiel blijven, is nu ook wel erg laag (bijna niveau inkoopprijs (€ 2998,00).
Wat een gek fenomeen is is dat de prijzen van de 2e hands lijken te stijgen op Ebay en Marktplaats.

Anyway, met de AF van de 5D2 is niets mis, al is de 1D3 (1Ds3) wel merkbaar sneller. De BPS snelheid ga je wel missen als je die van de 40d al wat aan de trage kant mocht vinden.....

Voor de rest kan ik je toch aanraden de topics (zelfs al is het 22 pagina's) te lezen, je koopt tenslotte niet "effe een brood bij de bakker".
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb de 5D mark 1, maar ook deze heeft me nog nooit in de steek gelaten, mits ik me aan de spelregels hou die voor dit soort toestellen gelden, dus ik neem aan dat het met de Mark 2 niet anders gesteld is.
Ik heb al diverse feesten met erg slecht licht gedaan, met een Metz staafflitser die geen of nauwelijks hulplicht heeft, dit met een F4 lens, dus het kan mits je zoals ik al zei rekening houdt met bepaalde beperkingen.
In dit segment krijg je te maken met specifieke toestellen zoals de Mark 2, dit zijn nou eenmaal geen alleskunners zoals de xx serie.
Fotograferen is kijken niet klikken.
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Een moeilijk te beantwoorden vraag vind ik. Hoe kritisch ben je? Wat is acceptabel voor jou? Ik heb een aantal weken geleden nog veel voor zonsopkomst en na zonsondergang gefotografeerd tijdens mijn herfstvakantie in Scandinavië. Ik heb er geen moment het gevoel gehad dat ik in de steek gelaten werd door de AF. Ja, als het echt schemerig is dan wordt ie (logischerwijs) wat minder accuraat, maar dat ligt ook aan de lens volgens mij omdat de AF werkt via de grootste diafragmaopening (of sla ik nu de plank mis?). Ik heb deze camera sinds 10 januari en ik heb er werkelijk nog geen moment spijt van gehad.
Misschien is de 7D een mooi allround alternatief of wil je geen cropfactor van 1,6?
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

marcedwin schreefCOLONJa, ik hou niet van 2ehands. Zeker niet de 1DMKIII want dat zijn werkpaarden geweest.
Nog even hierop inhakend... Er zijn zat mensen die voor de hobby een 1D hebben gekocht, waaronder ik. Die van mij is net een jaartje oud, september 2008 nieuw gekocht bij de Mediamarkt voor een tweedehands prijs! (maar ik heb er nog wel ontiegelijk veel moeite in gestoken).
En het is niet veel anders, maar ik fotografeer het meeste op vakantie, en heb er dus nu mogelijk maar zo'n 7000 clicks op zitten? En dan geeft Canon op dat ze een levensduur hebben van zo'n 300.000...
Maar ik twijfel nog erg of ik hem wel weg ga doen, omdat de nieuwe 1D straks weer goed goud gaat kosten. Maar laat je zeker er niet van weerhouden om een tweedehands 1D te bekijken.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mijn 1D is dan weer wel een werkpaard.
Maar ook een werkpaard kun je goed verzorgen (lijkt me wel verstandig als je er lang gebruik van wilt maken)
Ja hij heeft veel klicks (ik doe een gok 140K?) maar ziet er gewoon super uit vergeleken met andere body's die ik soms tegenkom
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Met deze wensen "(FF, Low Light en video o.a.)" is er maar 1 optie in Canon land... Daar komt bij dat je een nieuwe camera wilt hebben...

Waarom huur je niet eens een 5D-MKII (of vraag je aan een forumlid of je eens een keertje zijn camera mag vasthouden) om eea zelf te testen?
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zowel de 5D als de 5D MKII. De focus van beide camera's is redelijk. Iig snel genoeg om snelle acties bij huwelijken in low light te pakken!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

MaestroNL schreefCOLON Zo'n model kun je bemachtigen voor 1700-2000 euro, scheelt je toch een 24-105 zeg maar ;)
Dat vind ik te duur. < 1.300,= wil ik er eens over denken. Dan maar een 5D of een nieuwe 1D. 800 Euri over 3 jaar is te doen. Goede lenzen (:oops:) objectieven heb ik al.

Begrijp uit de meeste reacties dat het met de AF wel meevalt onder slecht licht. En ik heb goed snel glas (o.a. de 24-70 en de 70-200 2.8 IS).

Dat huren was ik even vergeten, goed idee!

Ga nu maar weer verder lezen in dat uitgebreide 5D topic (32pages)
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Aestiva schreefCOLONIk heb zowel de 5D als de 5D MKII. De focus van beide camera's is redelijk. Iig snel genoeg om snelle acties bij huwelijken in low light te pakken!
Ik heb jou hier eens horen beweren dat een 1D, wat AF betreft, in low light 100x beter is dan de 5D. Of vergis ik me?
Is de 1D echt veel beter?
Ik twijfel nl. ook nog steeds of ik, vanwege de mindere AF (in low light), toch maar een 1Ds MKII moet kopen i.p.v. de 5DMKII.
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

rooster schreefCOLON
Aestiva schreefCOLONIk heb zowel de 5D als de 5D MKII. De focus van beide camera's is redelijk. Iig snel genoeg om snelle acties bij huwelijken in low light te pakken!
Ik heb jou hier eens horen beweren dat een 1D, wat AF betreft, in low light 100x beter is dan de 5D. Of vergis ik me?
Is de 1D echt veel beter?
Ik twijfel nl. ook nog steeds of ik, vanwege de mindere AF (in low light), toch maar een 1Ds MKII moet kopen i.p.v. de 5DMKII.
Dat is zeker zo!!!

De AF van een 5D (MKII) kan je NIET vergelijken met die van een 1D MIII. Onlangs deed ik een huwelijk waarbij ik even de 1D van MaestroNL gebruikt had en het verschil was echt aanwezig.
Bij de 1D heb je nergens een vertraging, of je alle punten pakt, binnenste of buitenste punten.

Bij de 5D heb je in lowlight situaties wel een vertraging. Ondanks deze vertraging lukt het mij altijd wel om een goede foto te maken.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Dank je voor de uitleg Aestiva.
Ik heb nu en 350D en vind die in low light situaties, en met lichtsterke lenzen (kleine DOF) vaak niet nauwkeurig genoeg.
Met de 5DMKII hoop ik wel voldoende nauwkeurigheid te krijgen.
"One test is worth a thousand expert opinions"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar