Update! Kitlens 18-55 IS vs 24-105 L. Wat een verschil????

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bigsin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2008 19:00
WoonplaatsCOLON Wezep

Dit weekend heb ik besloten om maar eens serieus te gaan kijken naar een vervanger voor mijn kitlens.

De reden van vervanging voor mij zou zijn:
- groter bereik
- lichtsterkte
- betere scherpte
- snellere focus

Dit weekend heb ik maar iemand opgezocht die zo'n L lens had en zijn een paar foto's aan het maken geweest met de L en de kitlens.
De instellingen gelijk proberen te houden en vergelijken maar.

Dit was een grote teleurstelling. De meeste foto's van de kitlens waren scherper dan die van de L lens.
Na er thuis nog eens rustig naar gekeken te hebben heb ik gisteren besloten dan maar een andere L lens te huren. Het kan toch immers niet waar zijn dat een kitlens scherper is. Dus dat moet gewoon een maandagmorgen L lens zijn geweest.

Ik heb de foto's gisteren gestuurd naar verschillende kennissen van mij en ik kreeg verschillende reacties te horen wat zei de beste foto vonden.
Meermalen vonden ze de kitlens beter. (Ze wisten niet welke foto met welke lens gemaakt waren)

Hieronder heb ik een 4 tal foto's geplaatst die gemaakt zijn met de kitlens en de L lens.

Graag zou ik jullie mening horen van waarom jullie de ene foto beter vinden dan de andere.

De foto's zijn geschoten vanaf een ministatiefje en de IS stond uit.
De foto's zijn wel crops. De foto's zijn wel geschoten met ongeveer dezelfde mm's.

Vinden jullie dit een slechte vergelijkingstest om lenzen met elkaar te vergelijken, laat dan even weten hoe dan wel.

Hier de foto's

ps: de L en kitlens foto's staan door elkaar, dus niet in een vaste volgorde. (ik weet uiteraard welke volgorde :wink: )

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11 f/5
Afbeelding

12 f/5
Afbeelding

13 f/22
Afbeelding

14 f/22
Afbeelding

15 Crop van foto 5
Afbeelding

16 Crop van foto 6
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 5 op Bigsin, in totaal 4 keer gewijzigd.
Canon EOS 7D + 18-55 MM IS kitlens + 55-250 MM IS + SpeedLite 430EX II + 24-105L
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

Ik weet niet of dit de juiste manier is om lenzen met elkaar te vergelijken maar ik weet wel dat de omstandigheden waaronder je het gedaan hebt niet ideaal zijn.
Ten eerste denk ik dat je het niet moet doen onder deze zonnige omstandigheden omdat dan iedere lens redelijk goed uit een test komt, een goede lens onderscheid zich pas bij slechtere omstandigheden.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik zie zelf ook geen tot weinig verschil. Maar test ook eens op kleurrijke, contrasteuze onderwerpen. De onderwerpen hier bevatten weinig contrast en kleur, en ik weet zeker dan mijn huis-tuin-en-keuken cameraatje het er net zo goed op zet.

Ik denk dat je het verschil zeker gaat merken bij 'moeilijkere' situaties.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Isis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2009 13:47
WoonplaatsCOLON Midden Brabant

Voor mij is is dit een aardige hulp en ik ga dit item ff bolgen. Zelf ben ik ook op zoek naar iets anders. Voor mij moet er ook een nieuwe camera bij omdat die langzaamaan oud wordt... 300D.

Over de foto's. Naar mijn bescheiden mening kan ik meer uit de bovenste foto's (met de oneven nummers) halen dan uit de tweede (even nummers) van de duo's. Heb je hier iets aan. Maar blijkbaar zijn de omstandigeheden te goed... :wink:
Alles zien, maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
"Fotograferen is schrijven met licht", zei mijn docente fotografie.
Canon 300D en 7D simpele objectieven en Sigma 17-70 (2,8-4,0).
Gebruikers-avatar
Bigsin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2008 19:00
WoonplaatsCOLON Wezep

@R.Muussers
@RaymondP12


Ik ga zo wel even een foto maken wat vrolijk kinderspeelgoed in een donkere hoek. Neem aan dat jullie dit bedoelen met moeilijkere omstandigheden?
Canon EOS 7D + 18-55 MM IS kitlens + 55-250 MM IS + SpeedLite 430EX II + 24-105L
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

ook even rekening mee houden dat als je verkleind in ps dat je ook kwaliteit verliest. Althans volgens mij is dat zo.
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Bigsin schreefCOLON@R.Muussers
@RaymondP12


Ik ga zo wel even een foto maken wat vrolijk kinderspeelgoed in een donkere hoek. Neem aan dat jullie dit bedoelen met moeilijkere omstandigheden?
Nee, gewoon donker heeft weinig met je lens te maken. Moet je iso weer omhoog e.t.c.

Contrast is iets anders dan donker. Zet dat kleurrijke kinderspeelgoed eens in de volle zon of zet er 500w aan lampen op (schaduwen e.t.c.)
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

ik ga voor 1 en 3
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Verder is het ook zo dat de verschillen zo ongeveer het kleinst zullen zijn rond diafragma F8, dit is voor veel lenzen de 'sweet spot'. Aangezien kwaliteits lenzen over het hele bereik van diafragma veel constanter zijn in de kwaliteit zul je de verschillen met een budget lens veel beter gaan zien bij de 'moeilijke' diafragma waarden
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

heel intressant,

heb weinig vergelijkingsmateriaal met lensen, en een zou graag willen zien wat een lens van 1000 euro meer kan.

snap de opmerkingen over het diafragma wel, dat is eigenlijk een groot verschil tussen duur en goedkoop
(dus een vergelijkingsfoto foto van de laagst haalbare of hoogste zou intressant zijn.)

ik kan het bijna niet geloven dat dit het verschil is tussen de kitlens en de lens die boven aan mijn lijstje staat.

heb even de tamron 17-50 2.8 mogen lenen. en los van het feit dat iedereen het een toplens vind, vond ik het verschil echt nihiel (soms niet eens beter dan m'n kitlens)

ga dit zeker tot het eind volgen.

oja, omdat de foto's verkleind zijn is het ook moeilijker te vergelijken.
een crop van b.v. 900 * 900 van het origineel is denk waardevoller.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Verkleind zul je inderdaad geen verschil zien tussen de lenzen. Er wordt wel negatief gedaan over de kitlens, maar zo slecht is die echt niet.
Waarschijnlijk kun je het verschil zien in een 100% crop uit de rand of de hoek.
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Dit is toch duidelijk :roll:

foto 2 3 6 7 12 en 13 zijn gemaakt met de L lens :lol:
Gebruikers-avatar
Bigsin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2008 19:00
WoonplaatsCOLON Wezep

geertjan schreefCOLONDit is toch duidelijk :roll:

foto 2 3 6 7 12 en 13 zijn gemaakt met de L lens :lol:
Zijn je keuzes gebasseerd op de exif gegevens of op de kwaliteit van de foto's?

Mocht het gebasseerd zijn op basis van de foto's, zou je dit dan ook willen onderbouwen. Want enkele mede forum leden en ik zijn wel benieuwd naar je onderbouwing :D
Canon EOS 7D + 18-55 MM IS kitlens + 55-250 MM IS + SpeedLite 430EX II + 24-105L
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Nee Bigsin ik kan het ook niet onderbouwen op basis van de foto`s :oops: :lol:

Het zal ongetwijfeld te zien zijn dat de kitlens meer vignettering heeft en bij een groot contrast zal er ook meer CA te zien zijn.
Maar mijn bescheiden mening is dat de meeste mensen bij een huis tuin en keuken foto echt niet kunnen zien met welke lens deze is gemaakt. :roll:

Ook met een mindere lens kan je hele mooie foto`s maken.
En met de duurste spullen ben je niet verzekert van mooie foto`s. :wink:
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

bij de crops zie je toch wel verschil en ik denk dat de scherpe crops met de 24-105 zijn gemaakt.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

ja, met de crops is het een stuk duidelijker (als ik het goed heb natuurlijk)

aangezien er niet bij staat waar het mee gemaakt is moeten wij gokken ? :)

ik heb nog nooit een andere lens dan m'n kitlens in m'n handen gehad, maar dit lijkt mij toch duidelijk.
gelukkig maar, anders heb ik ook geen streven meer naar een L lens. :)

11 kitlens (meer chromatic aberrations)
12 L lens (veel meer detail, zeker b.v. in het onderste raam en de bakstenen en dakpannen)
13 L lens (niet veel verschil, maar b.v. lamellen zijn helderder)
14 kitlens (weer meer chromatic aberrations)
15 kitlens
16 L lens (duidelijk scherper en hoger van kwaliteit)

ik twijvel niet echt maar ik kan er naast zitten.

groetjes, remco
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

toch bizar, dat het na het verkleinen van de foto nog zo moeilijk te zien is.
:shock:

(in dit voorbeeld dan)
als ik zou moeten gokken
2, 3, 6, 7, 10 van de L lens, maar ik twijfel wel soms.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Leuk! Een raadspelletje. Ga ik ook even :).

De L-lers zijn (volgens mij):
1: Vooral vanwege de schoorsteen.
3: Onderste randje in de lantaarnpaal is scherper.
6: Tekst op het pak schuurpapier en op de tas (LowePro-logo) zijn scherper.
8: Idem
9: Tekst op het autootje is iets scherper.
12: Veeeel minder CA.
13: Ik twijfel, maar deze lijkt scherper en heeft bij de oversteek (onderkant) minder CA.
16: Duidelijk scherper (had ook al 6 gekozen, dus dat klopt).

Waar kan ik m'n slagroomtaart, bos bloemen en beker afhalen :P??
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Er wordt gepraat over huis/tuin en keuken-shots, maar een gevel met een fel oplichtende daklijst in de volle zon is toch best wel erg contrastrijk hoor.

Op F5 is het diafragma toch van zowel de kitlens als de L-lens bijna maximaal?

Maar voor wat betreft je keuze lijkt het me simpel. Als je niet overtuigd bent, gewoon niet in zo'n objectief investeren! De betere focus, solidere behuizing en niet roterende front-element wegen dan blijkbaar voor jou niet op tegen de meerprijs.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Bigsin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2008 19:00
WoonplaatsCOLON Wezep

@ Remcodb

Je hebt het wel goed, maar je geeft zelf aan dat je twijfelt of je antwoorden goed zijn.

Deze topic heb ik gestart, omdat er altijd lovend gesproken word over de L lenzen.
Het komt er op neer (volgens velen) dat als je deze lens hebt, dat je niet weet wat je overkomt wat betreft scherpte en kleuren. Tuurlijk zijn er verschillen tussen de kitlens en de L lens, maar om nou over schokkende verschillen te spreken is denk ik sterk overdreven. En aan de vele reacties op dit topic te zien zijn er meer die er nu zo over denken.

Ik besef ook wel dat een 10x duurdere lens geen 10 keer betere foto's opleverd. Zo wekt het ook in de audio wereld ook waar ik vandaan kom. Een luidspreker van 10.000 Euro is niet 10 keer beter dan een luidspreker van 1000 Euro.

Om kleine kwaliteits verschillen mogelijk te maken moet er soms kwadratisch geinvesteerd worden.

Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om de L lenzen onderuit te halen.

De voordelen zijn er nog zeker wat mij betreft

- lichtsterkte
- Zeer degelijke bouw
- Snelle en nauwkeurige autofocus
- lekker bereik

De belangrijkste reden van mij in eerste instantie te gaan kijken is ivm het grotere bereik. Heb al wel gekeken naar alternatieven voor de L lens, maar dan houd het meestal op bij 85 mm.
Dit vind ik net iets te weinig, of de lenzen beginnen bij 28mm.
Over 24 mm heb ik al getwijffeld, maar die twijffel is nu weg nu ik hem een weekendje heb kunnen gebruiken. Met de 24mm kom ik wel mee weg.
Anders heb ik altijd nog mijn supergoede kitlens nog die ik als groothoek kan gebruiken :D

Maar 1000 euro, voor de zeer marginale verschillen vind ik nog wel bedenkelijk.

moeilijk allemaal
Canon EOS 7D + 18-55 MM IS kitlens + 55-250 MM IS + SpeedLite 430EX II + 24-105L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar