Verloop toepassen.... hoe ??

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hallo,

Ik heb een probleempje waar ik zelf niet uitkom met CS3. :oops:

Het volgende, Ik heb een foto waar ik naar de buitenzijde een verloop wil toepassen met een Vage Lens, zie foto..

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147398[/img]

Wat ik vervolgens heb gedaan is een kopie gemaakt van de achtergrond, hierin een selectie gemaakt, deze selectie vervolgens omgekeerd en hier het filter Vage Lens op toegepast, zie foto....

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147399[/img]

Wat ik nu echter wil is dat de vervaging niet zo direct naar voren komt maar dus vloeiend overloopt en naar de randen steeds sterker wordt. De help-file van CS3 helpt me ook niet echt verder want het lukt me niet. :cry:
Wellicht is er ook een andere werkwijze?

Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.

Alvast bedankt zover.

Peter.


Alvast bedankt
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik denk dat je van de laag met het filter een laagmasker kunt maken en p[ dat masker dan weer een zwart-wit verloop op kunt toepassen (met de gradiënt tool). Wat in dat verloop zwart is, blijft zoals het was. Daar krijg je dus de achergrondlaag te zien. Bij de witte gedeelten zie je het andere, vage filter verschijnen. :)
Laatst gewijzigd door 1 op Digilike, in totaal 18 keer gewijzigd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Kan dit ook niet met "Blur Edge"?

Of mis ik even het effect van "Vage Lens" ?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Hoe heet dat vage lens filter in het Engels? Ik wil het graag ff simuleren bij een foto :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi Digilike,

Ik snap hem niet, ik heb een laagmasker toegevoegd aan de kopie achtergrond, er verschijnt nu dus het icoontje van het laagmasker het scherpe deel is nu bij mij zwart in het laagmasker.
Ik geloof niet dat ik het begrijp.

en vage lens in het engels???? I don`t know.

Peet.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

@BasZ

Ik weet ook niet waarom ik dit gekozen heb... ben nog lerende in het photoshoppen maar ik kwam de vage lens dus tegen , zodoende....
zal de Blur Edge ook eens proberen.

Peter.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als je even 'n Feather toevoegt op de selectie kom je al 'n heel eind, volgens mij. Dat kan via de rechtermuisknop, op via het menu Select.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
w corte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 10:36
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Wozel schreefCOLONHoi Digilike,

Ik snap hem niet, ik heb een laagmasker toegevoegd aan de kopie achtergrond, er verschijnt nu dus het icoontje van het laagmasker het scherpe deel is nu bij mij zwart in het laagmasker.
Ik geloof niet dat ik het begrijp.

en vage lens in het engels???? I don`t know.

Peet.
Misschien verschilt CS3 in dit opzicht van CS4. In CS4 kun je dus rechtstreeks een masker koppelen aan je laag. Alles wat zwart is in dat laagmasker, blijft bij het oude en alles wat wit is verandert in het nieuwe. Dus als je een laag met vaag filter hebt en je koppelt daar zo'n laagmasker aan dan zal alles wat zwart is, scherp worden en alles wat wit is vaag worden. Daarbij ga ik ervan uit dat de laag met vaag filter de bovenste laag is. Want Photoshop kijkt van boven naar beneden ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

zoals bramos al aangaf.. met een feather... op de laag die je erbij hebt geplaatst met het effect.. en dan gaat het gebeuren... en je moet ook denkik.. select inverse gebruiken... en de feather instellen op een naar gevoel beste overvloeiing..

plezier.. :wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Ik begin het dan toch nog een beetje door te krijgen. Van alle advies wat gebruikt en er is dus toch wat uit gekomen. De opzet was inderdaad wat W Corte liet zien. Dit gedaan met Blur hoewel ik met vage lens eigenlijk geen verschil zie? en daarna inderdaad de Feather, hier was ik dus naar op zoek! :oops: Dit nog even wat aangescherpt met hetgeen Illuminatus liet zien om nog wat vignettering toe te passen.

en dan krijg je dit:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147424[/img]

Allemaal erg bedankt voor het meedenken. Ik heb er weer wat bijgeleerd.

Peter
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Het is mooi geworden, Peter! 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zou de selectie wat ovaler maken, maar het overvloeien is in ieder geval goed gelukt :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Het ging mij er inderdaad om dat de overvloeing mooier werd toegepast en dat is gelukt.
Het effect op de foto moet nog wat bijgesleuteld worden maar het idee en kennis is er nu.

peter.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind dit een mooie plaat, trouwens!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
w corte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 10:36
CONTACTCOLON

Ik had zelf de boot wat meer rechts tegen de kant aan gepositioneerd, dan blijft er wat water over om in te varen. Niet zo centraal.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ik liep zelf laatst tegen een soortgelijke vraag op. Kwam via-weet-ik-veel-welke-wegen terecht op http://www.shootnshop.nl waarin een tutorial stond met uitleg. Heb daar toen aardig wat aan gehad, staan nog een hoop leuke andere tutorials op ook, dus vandaar dat ik de link nog maar even post, ook al is het je al gelukt...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb hem even verplaatst naar de wip.

Mijn poging. Misschien een wat kleine foto, maar wel het duidelijkst

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147446[/img]

1) Ik heb de foto eerst gekopieerd naar een nieuwe laag. (CTRL-J)
Deze nieuwe laag is de laag die we vaag gaan maken waarnaa we hier een selectie van gaan maken om te bepalen wat wel vaag moet zijn en wat niet. Om de foto vaag te maken heb ik gebruik gemaakt van "lens blur" maar je kunt natuurlijk keizen wat je mooi vindt. Dit filter gooi ik over de gehele nieuwe laag.

2) Je ziet nu een erg wazige foto. Alles is wazig. Lekker vaag.
Maar je wilt de boot dus helder hebben. Nu wil ik het dus zo gaan maken dat er in mijn vage foto bepaalde gebieden helder zijn. Dit kan ik doen door bepaalde gebieden in de vage foto uit te zetten, zodat de scherpe gebieden van de foto eronder erdoorheen komen. Dit kun je doen met een zogenoemd Mask. Dit voeg je toe aan de laag met de vage foto. Hoe? Heel simpel. Je selecteert de laag met de vage boot en klikt onderin op het vierkantje en rondje. Gemarkeerd met de rode pijl in de foto hierboven.
Bij je layer met de vage foto verschijnt nu een wit vierkantje.

3) Wanneer dit vierkantje wit is, staat alles van die layer aan. Of met andere woorden is alles uit die layer zichtbaar. Wanneer we daar delen zwart in gaan maken, dan worden die delen uitgezet waardoor de onderliggende laag zichtbaar wordt.
Je kunt in dit Mask gewoon met zwart en wit schilderen, wat respectievelijk dus uit of aan van de layer bepaald.
Wat je dus scherp wilt hebben, dat maak je zwart.
Ik heb met de gradient paint-bucket (onder de sneltoets G) een rond verloop gemaakt.
Je selecteert gewoon de gradient paint bucket en bovenin selecteer je een verloop van zwart naar wit. Daarnaast selecteer je geen recht verloop, maar een cirkel.

4) Zoals je ziet heb ik twee lichtblauwe lijnen door mijn foto lopen. Dit was om het midden te bepalen. Dit heb ik gedaan door de linealen aan te zetten (CTRL-R van Rulers) en ik heb de verdeling (door rechts te klikken in een lineaal) op procenten gezet. Vervolgens klik je met links in een lineaal en sleep je een lijn door de foto. Deze laat ik dan los op 50% en doe dat zowel horizontaal als verticaal. Op deze manier heb ik snel het midden van mijn foto bepaalt.
Dit middelpunt is het begin van mijn zwart/witte cirkel in mijn Mask.
Ik heb de cirkel getrokken vanuit het midden naar de bovenkant, de kortste lijn in de foto.

5) Wanneer je dit hebt gedaan zie je in je Mask bij de layers een zwart verlopend bolletje verschijnen.
Ook zie je dat in je vage foto het midden opeens helder is en dat het naar buiten (waar het dus langzaam aan witter wordt in de Mask) vager wordt.
Op deze manier heb ik dus een circulair verloop van de vage foto OVER de scherpe foto gemaakt.

6) Om het even af te maken ben ik met het penseel (sneltoets B) nog even met zwart over de boot gegaan (wederom in de Mask) om het hele bootje zichtbaar te maken. Door het korte verloop naar boven zijn voorzijde en achterzijde van het schip in eerste instantie niet scherp.

Simpel toch? Het typen van de uitleg duurde vele malen langer dan de bewerking
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

@dejong1racing

Ook bedankt voor de info. Ik begrijp nu ook hoe je de gradient paint bucket moet toepassen in een cirkel :roll:

En inderdaad, het tikken was meer werk dan de bewerking zelf.

Bedankt.
Peter.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar