Mijn 1e echte macro testdag

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ben net begonnen met macro fotografie, en vandaag het veld ingeweest om eea te proberen.
151 foto's gemaakt, en alleen deze vindt ik de moeite waard.
Macro fotografie is de kunst van de lange adem denk ik maar zo. :lol:

Weidebeekjuffer:
Afbeelding

Bont Zandoogje:
Afbeelding

Dagpauwoog:
Afbeelding

Pyamazweefvlieg:
Afbeelding

Canon 500D | Sigma 105mm F2.8 DG Macro
Laatst gewijzigd door 2 op IT Counts, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Goede eerste poging hoor. Wel lijken alle plaatjes iets aan scherpte te missen. Met de sluitertijden zit het wel goed. Was er wat wind? Of lag het focuspunt niet iets verkeerd?

Volgens mij is de juffer op foto 1 een weidebeekjuffer? Vanwege het transparante tipje aan de boven- en onderkant van de vleugels?
Laatst gewijzigd door 1 op Digilike, in totaal 1 keer gewijzigd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
johnnyd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2008 21:46

Ja macro blijft een kunst apart veel geduld en geluk ook wel.
Ik vind de nr 1 t/m 3 de scherpte op de verkeerde punten liggen(op de kop is toch wel het fijnst om te kijken).
Maar nr4 is prima.
Gewoon morgen er weer op uit dan krijg je vanzelf meer "gelukte" fotos.
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONGoede eerste poging hoor. Wel lijken alle plaatjes iets aan scherpte te missen. Met de sluitertijden zit het wel goed. Was er wat wind? Of lag het focuspunt niet iets verkeerd?

Volgens mij is de juffer op foto 1 een weidebeekjuffer? Vanwege het transparante tipje aan de boven- en onderkant van de vleugels?
Hoop foto's geschoten, een daarna net zo lang bezig geweest op internet om alle namen erbij te zoeken, hahaha
Je zal heel goed gelijk kunnen hebben, zal de naam aanpassen.
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

johnnyd schreefCOLONJa macro blijft een kunst apart veel geduld en geluk ook wel.
Ik vind de nr 1 t/m 3 de scherpte op de verkeerde punten liggen(op de kop is toch wel het fijnst om te kijken).
Maar nr4 is prima.
Gewoon morgen er weer op uit dan krijg je vanzelf meer "gelukte" fotos.
Het was wel wat winderig. Ik zit ook nog wat met de diafragma te klooien op F2.8 is de DOF zo klein dat als ik de kop scherp heb, deze door de wind als weer een paar millimeter is verplaatst. :?
Hopelijk wordt ik er met de tijd beter in, gewoon doen, doen, doen... :wink:
Gebruikers-avatar
Rene Koster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2007 19:01
WoonplaatsCOLON Meppel
CONTACTCOLON

Probeer het eens met F4.5, zal een stuk beter gaan denk ik.

Mvg
Rene Koster
Gebruikers-avatar
Mabeline
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Dordrecht

vind ook foto 4 de mooist, is overigens een pyamazweefvlieg :wink:
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Rene Koster schreefCOLONProbeer het eens met F4.5, zal een stuk beter gaan denk ik.

Mvg
Rene Koster
Ik of het onderwerp zal wel teveel trillen, want als ik de F naar beneden draai (F2.8 enzo) dan wordt het DOF zo klein dat ik al helemaal de "ogen" niet meer scherm krijg.
Heb dus met opzet de F flink omhoog geschroefd om te kijken of het dan wel lukt. Is een kwestie van onderwerp zoeken en blijven testen. :)
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Mabeline schreefCOLONvind ook foto 4 de mooist, is overigens een pyamazweefvlieg :wink:
Ja, die sprong mij ook meteen in het ook toen ik de foto's nakeek.
Dank je, ik zal de naam aanpassen. :wink:
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Het begin is er zullen we maar zeggen, nu de compo's, belichting en scherpte nog wat verbeteren en je bent op de goede weg. :wink:

Qua compo staan ze soms iets te centraal, wat uit het midden met ruimte in de kijkrichting maakt de foto vaak spannender en boeiender.
Door de belichting vind ik foto 2 wat licht en flets overkomen en bij foto 3 en 4 de witte bloemetjes wat aan de lichte tot overbelichte kant.
De scherpte is nog niet optimaal, bij de zweegvlieg het best vind ik en bij foto 3 staan de vleugels er prima op maar jammer dat het kopje buiten de scherptediepte valt.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Iefke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 20:26
WoonplaatsCOLON Zuid-Limburg

Knap hoor, ik heb dezelfde lens maar tot dit resultaat ben ik nogniet gekomen.
Groetjes,
Yvonne
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Iefke schreefCOLONKnap hoor, ik heb dezelfde lens maar tot dit resultaat ben ik nogniet gekomen.
Dankjewel, maar ben er nog lang niet, als ik het vergelijk met andere macro shots hier op de site.
Woensdag weer mooie dag, en het is pruimentijd, dus dagje vrij genomen om weer te oefenen.
Hoop documentatie doorgenomen, en nu het geleerde in praktijk brengen. :lol:
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je geeft zelf al aan dat het een testdag was, dus ben ik zo vrij geweest om hem naar de testcase te verhuizen.

Verder ga ik met BartjeD mee, die heeft goed mijn gedachten verwoord.
IT Counts
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 18:18
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONJe geeft zelf al aan dat het een testdag was, dus ben ik zo vrij geweest om hem naar de testcase te verhuizen.

Verder ga ik met BartjeD mee, die heeft goed mijn gedachten verwoord.
Geen probleem, zag onder "testcase" geen Macro groep staan, dus wist niet beter dan dat ie onder Macro moest.
Hopelijk heb ik snel Macro's die wel op in de "Showcase" horen.

Klopt dat de compositie beter moet, maar ben 1st bezig om de scherpte goed te krijgen, als ik dit onder de knie heb, zal ik meer tijd overhouden om over de compositie na te denken.

Thnx
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar