Autofocus 50D versus 5DMII

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
caballus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 00:34
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Al enige maanden gebruik tot volle teverdenheid de 5DMII alleen de autofocus is soms te traag icm de 70-200 2.8 USM L. Omdat ik soms met 200 iets te kort kom zit ik eraan te denken om een 50D body bij te kopen ipv een 300 mm lens. Dan heb ik indien nodig 320 mm en een sneller auto focus. Heef iemand ervaring met de snelheid van autofocus bij de 50D & 5DMII. Is het verschil merkbaar?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mij zijn geen zinvolle vergelijkende autofocustests bekend.

Probeer een 50D te lenen of te huren :wink:

Of er moet een medeforummer zijn die met beide combo's bekend is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Toevallig ben ik dit weekend naar de Beekse Bergen geweest en heb er bewust voor gekozen om niet mijn 5dII mee te nemen, maar mijn 50d. Waarom? Vanwege de cropfactor en vanwege de snelheid in het focussen en de snelheid waarmee je veel foto's kunt maken.

In combi met de 70-200 + 1.4 ext is elke camera waarschijnlijk wat trager, maar om vogels te klikken die met 200 km/u voorbij zoeven, heb je aan de 5dII niet genoeg. De 50d trok het net.

Degelijk onderzoek heb ik niet voor je, maar mijn ervaring is dat de 50d sneller is in de focus. Ik zou je dus ook zeker de 50d aanraden.
... Spiegel-Werk ...
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik heb de 5D MKII , de 1D MKIII en de 50D. De 5D MKII is inderdaad erg traag met focussen ook met de 70-200 f2.8 IS. De 1D MKIII is natuurlijk de snelste maar de 50D zit er vlak achter.

Ik had de 5D MKII gekocht voor mijn vrouw maar die fotografeert grotendeels alleen maar vogels en dieren en die miste de crop.
Het enige nadeel van de 50D is dat deze ruisgevoeliger is als de 5D en de 1D.

PS. de 5D MKII is nu niet overbodig hoor. Ik gebruik hem zelf heel veel met macro en landschappen :wink:

Gr. Chris :roll:
caballus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 00:34
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Had een bedrijf gebeld die regelmatig adverteert op MP met de verhuur van cameras maar die zijn met vakantie. Heeft iemand een adres waar je een 50d body kunt huren in de regio 's-Hertogenbosch?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gumpje, vogels die met 200 Km/h voorbijkomen??

Wat zijn dat voor vogels? Ik weet dat valken in ene duikvlucht net iets over de 300 gaan, maar dat is exemplarisch, gewoon vliegend lijkt me stug. En het niet kunnen vastleggen, ligt gedeeltelijk ook aan de fotograaf :)

Ik zou het niet kunnen maar ik heb zat fotografen bij erg snelle sporten gezien met een 5D MkI dus het kan wel. :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

caballus schreefCOLONHad een bedrijf gebeld die regelmatig adverteert op MP met de verhuur van cameras maar die zijn met vakantie. Heeft iemand een adres waar je een 50d body kunt huren in de regio 's-Hertogenbosch?
http://www.pixto-f.eu/ ?

Qua AF in de beide bodies staat denk ik wel veel @ de white papers @ http://www.usa.canon.com/dlc/controller ... cleID=1787

(over de AF-sensor begint het @ blz. 31)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONGumpje, vogels die met 200 Km/h voorbijkomen??
Zie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=
Tijdens de vogelshow hadden ze allerlei soorten 'exoten', waaronder vogels die nog harder gingen dan genoemde 200 km/u.

jvanarkel schreefCOLONEn het niet kunnen vastleggen, ligt gedeeltelijk ook aan de fotograaf :)
Ongetwijfeld. Je hebt ook mensen die zonder IS op 500mm met sluitertijd 1/30 nog scherp kunnen schieten, maar laten we voor het gemak aannemen dat logisch mogelijk niet hetzelfde is als gemiddeld haalbaar.

Daarom merkte ik op dat ik voor de 50d koos. Deze ken ik als een camera die sneller focussed. En dat het dan moeilijk blijft kun je inderdaad ook bij de fotograaf zoeken, bij het licht, bij de omgeving en bij nog wat andere factoren.

Zou ook wel saai worden, als er een camera is waarmee je alles kan.
... Spiegel-Werk ...
caballus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 00:34
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

BasZ schreefCOLON
caballus schreefCOLONHad een bedrijf gebeld die regelmatig adverteert op MP met de verhuur van cameras maar die zijn met vakantie. Heeft iemand een adres waar je een 50d body kunt huren in de regio 's-Hertogenbosch?
http://www.pixto-f.eu/ ?
Idd had ze gebeld wil de body dit weekend uitproberen maar jammer dus maar kijken naar een andere optie. Zit te kijken naar 2eH prijzen en dan is nieuw kopen, als de 50D dan niet bevalt weer doorverkopen via MP/EBAY is bijna net zo gunstig als een weekend huren.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb vliegende vogels, arenden en zelfs boksgala's met mijn vorige erg trage 30D perfect kunnen fotograferen (zie mijn site).

De focus van mijn 5D MKII is wel sneller dan die van mijn 5D en vorige 30D, maar vergeleden de 1D MKIII erg traag jah...

Ik overweeg soms om mijn oude 5D te verkopen en dan een 1DMKIII te kopen omdat de snelheid en trefzekerheid in de autofocus soms handig kan zijn.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Het kopen van de 50D (en dan eventueel doorverkopen) is niet een beetje teveel van het goede?

Je verliest er namelijk altijd wel wat op!

Ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken, maar et lijkt mij een beetje zonde van je geld!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
caballus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 00:34
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

idd je verliest er wat op doorverkoop. 2dH zijn ze moeilijk verkrijgbaar tegen een aantrekkelijke prijs. Dus als ik kijk naar de markt dan kan ik nw kopen voor 826 en op marktplaats willen ze ca 780 voor een body hebben. Huren voor een weekend kost 40 euro. Dus reken maar uit.
henryvs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2006 19:59
WoonplaatsCOLON eindhoven

maar tussen willen hebben en het ervoor krijgen zit nogal een verschil.
Ik mag aannemen dat een weldenkend mens geen 2de hands 50D gaat kopen als hij voor 4 tientjes meer de camera nieuwe kan kopen met een rekening op naam.

Heb trouwens wel goede ervaring met pixto-F maar begrijp dat deze op vakantie zijn?
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Ik heb De 5DII en de 50D en merk weinig verschil in focussnelheid tussen deze 2, wel in fps natuurlijk.
Voor sportopnames bvb neem ik wel meer de 50D vanwege de hogere fps.
caballus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 00:34
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Tja als je mij een zowat als nieuwe 50D body kunt aanbieden met nog garantie voor 700 euro dan heb ik wel interesse en met mij nog vele.

Heb alles zowat afgebeld en huren lukt hier in de regio nergens alleen in Cappelle bij KE of Calumet. Dus daar moet je 2x naar toe rijden. Had ook gevraagd of ik het huurbedrag terug kon krijgen als ik daarna een body zou aankopen maar dat deed men niet.

Laten we eerlijk zijn heb pas een 430EX flitser verkocht voor 185 euro 2hs zonder doos of garantie en zelfs geen aankoopbon nw 215. Dus er zijn er altijd wel mensen die het ervoor overhebben!
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Een 2e hands body (en andere apparatuur) van Canon heeft geen garantie meer. Dit is namelijk alleen voor de eerste eigenaar.

Toch kijken of je er een kan huren of een Olympus :oops: kopen ;)
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een Oly staat niet bekend als een snelheidsmonster en er past geen EF 70-200 f/2.8 L op :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Nee, de 70-200 past niet helaas ;)

Maar het zijn de snelste autofocus dslr's, dus snel zijn ze wel.
De E-3 of E-30 bijvoorbeeld, maar dat is weer een hele andere discussie.


Ontopic weer: De 50D proberen in de winkel kan ook. Je merkt vrij snel of de autofocus sneller werkt. Ik heb geen ervaring met de 50D dus zelf iets zinvols in vergelijking met de 5DmkII kan ik er niet over zeggen.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jeroen76 schreefCOLONMaar het zijn de snelste autofocus dslr's, dus snel zijn ze wel.
Heb jij een link naar de site die dat beweert?
Ik zoek al heel lang naar tests over de autofocussnelheid.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Er zijn wel wat tests.

klik

Maar echt vergelijkingen en een mooi overzicht ervan ben ik ook nog niet tegengekomen.
Wel merk ik het zelf ook, maar gebruik om andere redenen toch het meeste de Canon's.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar