Kleur na afdruk niet bepaald gesatureerd..LR probleem?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik gebruik Lightroom voor de omzetting van Raw naar Jpeg.
Mijn scherm heb ik gecallibreerd met een Color Spyder 2 van Datacolor.
Dit profiel staat als monitorprofiel standaard ingesteld.

Een tijdje terug heb ik foto's gemaakt, en bewerkt in LR.
Na m'n bewerkingen ( saturatie en contrast e.d. ) zijn de foto's naar een HEMA ( 1uur )afdrukcentrale gegaan.
Ik heb de foto's op een USB stick gezet in 2 mappen ( sRGB en Adobe 1998 )en tevens uitgelegd dat ze het beste de map sRGB kan gebruiken.

Gisteren zag ik daarvan het uiteindelijke resultaat. :shock: :shock:

De kleuren ( of wat er van over was ) waren op z'n zachts gezegd'niet erg herkenbaar'
Ik weet dat aangeboden afdrukken automatisch worden gecorrigeerd, maar zoveel?

Toen kwam daar een twijfel om de hoek...zou zoiets te maken kunnen hebben met een instelling van LR?
Ik had persoonlijk meer een WYSIWYG-resultaat achtig iets verwacht.

Wie heeft hier ervaring mee? en is er een oplossing?
Moet ik nog eens in de instellingen duiken of zie ik gewoon domweg iets over t hoofd?


Reacties zijn zéér welkom :D
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Nou mijn ervaring met hema is dat ze niet echt rekening houden met hoe-of-wat printen.
Als je de mooiste resultaten wilt, zou ik eens op zoek gaan naar een fotograaf/drukker die speciaal voor fotografen afdrukt.
Ik laat het altijd bij Hans Keuzekamp doen (dit is een fotograaf/drukker) en daar ben ik uitermate tevreden over.
Een a4 print kost dan wel 3 euro (auch!) maar ik ga toch voor resultaat.

Maar dit is mijn ervaring, anderen hebben wellicht tips die je kunnen helpen met de HEMA ;-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Met deze vraag kun je weer een hele hoop antwoorden verwachten. Variërend van het gebruiken van andere RAW-converters, het gebruiken van andere browsers, tot discussies over Srgb en AdobeRgb.

Mijn tip: leuk om al die verhalen eens te lezen (want reken maar dat er tientallen antwoorden binnenkomen...!), maar ik zou de foto's gewoon ergens anders laten afdrukken. Dáár waar 'ze' met de handjes van je voorkeuren afblijven.
Profotonet bijvoorbeeld.
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Inderdaad :wink:
Stuur hetzelfde bestand naar Profoto (of zo) en bekijk het resultaat.
Als het dan nog sterk afwijkt dan pas rommelen met de instellingen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De grote afdrukcentrales gebruiken niet of nauwelijks de kleurruimte informatie. De meeste centrales (ook HEMA) gaan ervan uit dat iedere foto in Srgb staat.

De enige oplossing om een foto te laten afdrukken bij een centrale die kleurprofielen beschikbaar heeft van de printers/drukmachines in combinatie met het papier.

Gewone foto"s (vakantie/verjaardagen/etc) kun je prima bij de grote discounters laten afdrukken, maar als je veel tijd en energie hebt gestoken in een goede bewerking, dan vrees ik dat je toch beter naar een echt goede afdrukcentrale kan gaan.
blaauw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 18:00
WoonplaatsCOLON Abcoude
CONTACTCOLON

Écht Hema!
www.blaauwendraad.org
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Het Idee om bij HEMA te laten afdrukken kwam i.i.g niet bij mij vandaan,
Ik had ook liever bij een Cameraland o.i.d. laten afdrukken.

Zijn er bv profielen te dowloaden welke ik in PS kan zetten om te werken naar zo goed mogelijk eindresultaat ( zodat 'automatische' aanpassing van de afdrukcentrale van te voren is gecompenseerd? ( wat een vraag 8)!! )
boebes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2007 20:53
CONTACTCOLON

waarom bij Hema afdrukken? voor iets meer krijg je superkwaliteit bij profotnet, nu moet je ze alsnog opnieuw af laten drukken, dus je bent onder de streep net zo veel kwijt, als ik ze bij pfn af laat drukken krijg ik ze presies zoals ik ze op mijn scherm zie.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Veel tips over wat wel en niet te doen:
http://www.profotonet.nl/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Of je koopt een goede printer en print zelf, niet goedkoop maar werkt ook super
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zelfdoen is duur en verlangt ook voldoende kennis van kleurbeheer.
En dat is (voor mij) taaie en soms duistere kost :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

MartinDD schreefCOLONHet Idee om bij HEMA te laten afdrukken kwam i.i.g niet bij mij vandaan,
Ik had ook liever bij een Cameraland o.i.d. laten afdrukken.

Zijn er bv profielen te dowloaden welke ik in PS kan zetten om te werken naar zo goed mogelijk eindresultaat ( zodat 'automatische' aanpassing van de afdrukcentrale van te voren is gecompenseerd? ( wat een vraag 8)!! )
De betere afdrukcentrales stellen kleurprofielen beschikbaar. De voordelige vaak niet omdat die soms ook op het laatste moment vernaderen van machine. En per combinatie van machine/printer/papier en inkt is een apart kleurprofiel nodig.

Dit geld ook voor je eventuele eigen printer... Als je ergens anders papier haalt kan het resultaat echt heel erg anders zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar