L objectief (FD aansluiting) op een Canon EOS 30D/450D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Beste mensen, ik heb de mogelijkheid om een flinke FD teletoeter (L klasse) te bekijken/aan te schaffen inclusief non canon adapter. Ik vraag mij nu al een paar dagen af of een prime objectief, deze zal al wel 20 jaar oud zijn schat ik in, optisch minder wordt na zoveel jaren. Heeft er iemand van jullie ervaring met oude FD objectieven op moderne digitale bodies? Naast de site van Bob Atkins verder weinig info kunnen vinden. Natuurlijk ga ik hem uitgebreid testen, het zal sowieso handmatig scherpstellen worden natuurlijk en veel electronica wat stuk kan gaan als usm motortjes e.d zit er niet in.....

Alvast bedankt voor de reakties!

Marco
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Vroeghar :D (en nog steeds) werden lensen gemaakt die een leven lang mee gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat de opische kwaliteid na 20 jaar achteruit zou zijn gegaan.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Intheorie gaat je lens niet achteruit. Echter glas is een vloeistof, dus ook theoretisch kan een stuk glas welke een lange tijd opdezelfde wijze gelegen heeft verlopen. Echter is glas tegenwoordig en ik denk optisch glas zo wie zo harder. Echter oudere ruiten zijn van boven dunner en onder dikker naar verloop van tijd. :)

Ik heb ook lang nagedacht over een FD 300mm f/2.8 L van Canon. Echter de prijs is nog steeds een killer. Onbegrijpelijk want je kunt het wel als winkel dochter op of in je schappen hebben staan maar als er niemand om komt kun je hem beter verkopen voor een paar honder euro lijkt me.

Dat geldt overigens ook voor andere exentrieke lenzen die bij K-E staan :)

Jeroen

Maar wat kost hij welke lens is het en waarvoor ga je hem gebruiken. Als er geen IS op zit en dat is zo en hij is langer en je hebt er een converterring tussen dan zou ik een statief gondel en een statief overigens heel erg hard aanbevelen !!!
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Anneke1960
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 13:07
WoonplaatsCOLON Dronrijp

Ik heb de oude 200 mm F4 macro van mijn man in gebruik, voor macro heel goed te doen maar ik heb toch het idee dat de lens betere resultaten had icm de A1 dan met mijn 40D. Hier lag de lens gewoon stof te vangen dus het kostte me alleen een converter (20 dollar), als ik hem had moeten kopen had het wel een super koopje moeten zijn.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Gaat het om de FD500 f/4.5L op marktplaats? (wordt nu al €750,- geboden)
Ik heb de verkoper om voorbeeldfoto's gevraagd, maar die "kan" hij niet geven. :wink:

Een FD-lens past niet op een EOS-camera, zonder extra glas.
Het kan zonder glas, maar dan kun je niet meer tot oneindig scherpstellen.
De enige goede adapter is van canon en kost €1000,- op Ebay. Het is een eigenlijk een 1.27x extender.
De goedkope adapter doet het redelijk als de de lens sterk knijpt (f/8 ).
http://www.bobatkins.com/photography/re ... pters.html

Ik heb een FD300mm f/2.8L omgebouwd naar EOS. Weekendje frezen schuren en lijmen. :D
Kwaliteit is super!
Ik heb er ook een contactstripje met electronica opgelijmd, zodat je weer focus info krijgt van je body.
Hier het resultaat.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=133612[/img]
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Het is inderdaad de 4.5/500 mm L van marktplaats. Ik wil morgen idd. mijn statief meenemen en hem eens uitproberen en dan vergelijken met mijn canon 70-300 met 1,5 kenko converter. Ik ben benieuwd....

Bedankt voor jullie reakties!

Marco
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

noodweer schreefCOLON Ik ben benieuwd....

Marco
Ik ook.
Kun je de resultaten hier laten zien na je bezoekje?
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Dat moet lukken :D
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Yupe ik ben ook benieuwd!

De 500mm moet toch wel beduidend beter zijn!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Wel, ik ben € 750 lichter maar een joekel van een lens rijker!! Ik zal binnenkort enkele foto's posten. Hopen dat het weer wat meewerkt.

Ik had nogal wat bekijks toen ik de lens op straat uitprobeerde op een groot manfrotto statief 8)
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Zoals beloofd een eerste foto. Het is nog niet zo makkelijk om te zien wat het scherptediepte gebied precies is maar als er een goed valt dan zien ze er toch erg scherp uit! Deze foto heb ik iets verscherpt en bijgesneden, is genomen op 400 iso via diafragmaveurkeuze op statief:

Mod-break geert h: foto verwijderd in verband met nestfotografie, zie ook: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=31967
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mod-break geert h: foto verwijderd in verband met nestfotografie, zie ook: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=31967
Hallo Geert, de foto was genomen met een 500mm objectief. Was er werkelijk sprake van verstoring van de nest-rust of natuur? Denk eens even na a.u.b. :evil:

Iedereen hier is nieuwsgierig naar de foto die met de 500mm gemaakt is en jij moet het even verpesten door je autoriteit te laten gelden. :(
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

musicjohn schreefCOLONHallo Geert, de foto was genomen met een 500mm objectief. Was er werkelijk sprake van verstoring van de nest-rust of natuur? Denk eens even na a.u.b. :evil:
Iedereen hier is nieuwsgierig naar de foto die met de 500mm gemaakt is en jij moet het even verpesten door je autoriteit te laten gelden. :(
Helemaal mee eens... Volgens mij was ie zelfs op 750mm gemaakt door de kenko 1.5x converter? Dan zien de ouders van het nest de fotograaf zelfs niet meer... LOL
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer iemand een probleem maakt van een mod-break van mij staat het hem/haar altijd vrij daar een pb over te sturen. In dit geval heb ik geen pb's gezien :roll:

Maar om het dan maar gelijk verder toe te lichten: Door het tonen van nestfoto's kunnen andere fotografen denken: hé, dat is leuk, dat ga ik ook eens doen. In de foto die hier te zien was, was wellicht geen sprake van nestverstoring. De kans is echter best aanwezig dat niet iedereen over dergelijke tele-objectieven beschikt en even voorzichtig te werk gaat. Ik heb hier in de loop der tijd verschillende keren nestfoto's gezien van beginners die op 55mm waren geschoten, half van boven. Om dat niet verder aan te moedigen, zijn nestfoto's niet gewenst.

En ik heb zomaar het idee dat er vast wel meer onderwerpen zijn die met 500mm geschoten kunnen worden als nesten....
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONDoor het tonen van nestfoto's kunnen andere fotografen denken: hé, dat is leuk, dat ga ik ook eens doen. In de foto die hier te zien was, was wellicht geen sprake van nestverstoring. De kans is echter best aanwezig dat niet iedereen over dergelijke tele-objectieven beschikt en even voorzichtig te werk gaat. Ik heb hier in de loop der tijd verschillende keren nestfoto's gezien van beginners die op 55mm waren geschoten, half van boven. Om dat niet verder aan te moedigen, zijn nestfoto's niet gewenst.

En ik heb zomaar het idee dat er vast wel meer onderwerpen zijn die met 500mm geschoten kunnen worden als nesten....
Toch wil ik hier nog even op inhaken. Wat voor soort sensuur is dit? We leven in een vrije wereld, wie is Geert H om te beslissen dat nestfoto's op EOS-D niet gewenst zijn? Dat zou dan moeten gelden voor alle soorten natuurfoto's. Op de heide kun je zeldzame plantjes vertrappen, in het bos kun je de rust van reeën verstoren en ga zo maar door. Door dit soort foto's te weren hou je mensen toch niet tegen om foto's van nesten te maken en op de heide of in het bos te lopen. Waarom laat je het niet aan de individu om voor zichzelf te beslissen of hij/zij verantwoord bezig is? Worden we al niet genoeg betutteld in dit kleine kl*te landje?

Verder ga ik er niets meer over zeggen.

P.S. Je stemt zeker ook Groen Links of op de Partij van de Dieren? :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONVerder ga ik er niets meer over zeggen.
Dat is maar goed ook :shock:
De regels bestaan al jaren en dat is maar goed ook.

En het gebruiken van de kreet "sensuur" slaat nergens op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON.... wie is Geert H om te beslissen dat nestfoto's op EOS-D niet gewenst zijn?....
Dat is niet mijn beslissing , maar die van de crew. Het is een standpunt dat al heerste binnen de crew voordat ik mod werd, en 1tje die ik deel.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ieder discussie forum is vrij om regels op te stellen die voor desbetreffend forum gelden.

Censuur vind ik een groot woord in deze context. Ik denk hier meer aan politici die bij kranten proberen belastende artikelen uit de krant te krijgen. Dat is iets compleet anders als gebruikers op een forum die zich niet aan gestelde richtlijnen houden.
757D + 8-400 mm
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

geert h schreefCOLON...
En ik heb zomaar het idee dat er vast wel meer onderwerpen zijn die met 500mm geschoten kunnen worden als nesten....
Geldt die regel ook voor nestfoto's van die leuke overbuurvrouw?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Ravon: :D
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar