5D mark I

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi,

Heb een vraag, is het de moeite waard om een gebruikte 5d mark 1 aan te schaffen? Is de techniek niet heel erg verouderd? Ik heb nu een 350D maar wil graag de overstap maken naar een nieuwe body. Denk dan aan de 50D of een gebruikte 5d. Op internet kom ik ze tegen met minder dan 2000 foto's en voor een leuke prijs van rond de 850 euro. Is dan gelijk full frame. En denk ook een mooie combi met mijn 24-70 L 2.8.

Dus 50D of de 5d?

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als het om beeldkwaliteit gaat dan wint de 5DI.
Qua snelheid en snufjes is de 50D winnaar.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chrit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 726
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2005 12:55
WoonplaatsCOLON Herten
CONTACTCOLON

De 5D is zeker het overwegen waard.
Ik heb hem gehad; geweldige kamera.
www.chrit.nl

Canon 5D MK3 + BG-E11 | 17-40 f4 L | 24-105 f4 L IS | 70-200 f2.8 L IS | 50mm 1.4 | Speedlite 430 EX | Canon 600ex-rt | Media Storage M30
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

dennis vrooland schreefCOLONOp internet kom ik ze tegen met minder dan 2000 foto's
Dat zou ik dan heel goed controleren als ik jou was, want ik weet uit eigen ervaring hoe hard het kan gaan, vooral als je net een nieuw toestel hebt. Dus 2000 clicks op een 5D vind ik wel erg weinig .

Maar in ieder geval succes met je keuze, lijkt me inderdaad erg moeilijk.
De 5D is langzamer, maar wel full frame en heeft betere prestaties bij hoge iso waarden. De techniek is wel wat ouder, maar als ik de foto's hier op het forum voorbij zie komen die met de 5D gemaakt zijn dan hoef je je daar niet druk om te maken .....
ernie115
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2007 15:54
WoonplaatsCOLON almelo

Hallo Dennis

ik had hetzelfde probleem als jij ik heb afgelopen maandag een 50d gekocht.
en een bekende fotograaf die altijd maandag avond bij mij komt heeft een 5dmk2 en een 5d.
we hebben de ruis bekeken van de twee camera`s er zit wil degelijk meer ruis in de 50d dan de 5dmk2.
tussen de ruis op de 5d en de 5dmk2 (10miljoen pix) zie je geen verschil.
ik ben tevreden met de 50d omdat ie nieuw is en dezelfde opties heeft dan de 5dmk2 behalve filmen.
een 5d is heel mooi maar ik zou er wel een met garantie kopen, via marktplaats denk ik dat je een camera krijgt van veel fotografen die hun 5d willen verkopen en dan denk ik dat je geen garantie krijgt .
dus het blijft moeilijk he zelfde probleem had ik ook 5d of 50d.
mvg johan
ernie115
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2007 15:54
WoonplaatsCOLON almelo

Hallo Dennis

o ja denk ook eens aan de lenzen die je erbij wil gaan kopen misschien op een 5d kun je geen prut lenzen zetten dus daar ben je ook duurder mee uit.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

ernie115 schreefCOLON...op een 5d kun je geen prut lenzen zetten....
Op een 50D is het ook niet verstandig om de goedkoopste lenzen te gebruiken :wink:
Als je van snufjes houd zou ik de 50D nemen. Gaat het je echt om mooie strakke foto's neem dan de 5DmkI.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zou absoluut voor de 5D gaan. Full Frame is wat beeld betreft zuiverder dan een 1.6x body
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik ga met de mening van Aestiva mee!

Zeker voor de EOS 5D gaan!

Indien je aan veel sport- of dierenfotografie doet dan zou ik eerder voor de 50D gaan. Mede door de 1,6x crop (meer tele) en snellere AF is de 50D in zijn voordeel!

Dus de vraag is wat ga je er voornamelijk mee doen?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi,

Wat ik vooral fotografeer is:

Portret,
Zo nu en dan dierentuin,
macro,
en landschappen.

Ik denk dat ik de snelheid niet zo belangrijk vindt. Wat ik wel belangrijk vind, is ruis reductie en goed fotograferen op hogere iso.

En dat het belangrijk is dat er een goede lens op moet snap ik. Daarom heb ik onlangs een maand of wat geleden de Canon 24-70 L 2.8 lens gekocht. Een fantastische lens. En volgens mij doet die het prima op een 50D of 5D.

Waarom zou je geen goede 5d op marktplaats kopen? Als je goed uitkijkt en zoekt op mp kom je ze echt tegen voor rond de 900 euro.

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb een 5D en een 1D mark 2, de laatste is snel, maar de eerste is beter !!!
Juist nu een 5D kopen zou ik zeggen, staan er genoeg, even goed opletten hoe die er uit ziet.
Ook al is hij slechts 12.8 milj. pixels, is nog steeds een erg goede camera en snel genoeg voor de meeste toepassingen, zelfs voor sport gewoon te gebruiken.
Slechts 4 jaartjes geleden was dit de camera voor de gevorderde amateur of profesional dus waarom zou deze nu ineens niet mee goed zijn..
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Dennis als je een goed 5D-examplaar op Marktplaats op den kop kan tikken dan zal ik dat gewoon doen!

De meester onder de consumenten-Canon-cams qua ruisonderdrukking en goed op hoge ISO's schieten (is dat niet bijna hetzelfde?) is natuurlijk de opvolger van de 5D, de 5D MKII.

Maar die zit natuurlijk in een heel andere prijsklasse dan zijn voorganger of de 50D...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Dimer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:20
WoonplaatsCOLON Amstelveen
CONTACTCOLON

Ik heb ook voor die keuze gestaan :)

Uiteindelijk is het de 5D geworden. Ik kan 'm vanaf volgende week pas gebruiken (het is een verjaardagskado).

Ik heb er veel over gediscussieerd met twee bevriende professionele fotografen (een daarvan heeft zilveren camera gewonnen dit jaar en vorig jaar tweede, hij gebruikt de 5D als tweede back up). En zij raadde mij beide de 5D aan. Het grootste argument was full frame en minder ruis bij hoge iso waarden.

Voor 900,- moet je een goede kunnen vinden! Ik heb er een in zeer goede staat voor 900,- kunnen vinden. +/- 10.000 kliks en de enige gebruikssporen zaten op de flitsvoet (incl doos, manual, 2 accu's, oplader en fototas).

Het enige nadeel voor mij is dat nu nog even geen L lenzen kan betalen :D Maar dat komt goed ;)
Canon 7D gripped | Canon 350D | Tokina 11-16mm F2.8 | EF-S 17-55 F3.5/5.6 | EF 50 F1.8 II | EF 24-105 F4 IS USM L | EF 100-400 F4/F5.6 IS USM L | Speedlite 430 EX II en meer flitsspul
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dimer schreefCOLON Het enige nadeel voor mij is dat nu nog even geen L lenzen kan betalen :D Maar dat komt goed ;)
Dat komt inderdaad wel goed, want die 17-55 zul je moeten verkopen vrees ik 8) :P
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

BasZ schreefCOLONDennis als je een goed 5D-examplaar op Marktplaats op den kop kan tikken dan zal ik dat gewoon doen!
of bij een forumlid als ik.... ;-)
Dimer schreefCOLONIk heb ook voor die keuze gestaan :)
Het enige nadeel voor mij is dat nu nog even geen L lenzen kan betalen :D Maar dat komt goed ;)
Persoonlijk zou ik dan ook eerst de glasbak gevuld hebben, zeker als de enige -echt- goede lens die je hebt onbruikbaar wordt op die cam. De lenzen zijn belangrijker dan je cam, zeker als je een goede cam als een 30D hebt, dat zou ik een logischer advies vinden.
-edit: zie nu dat je een 350D hebt, geen 30D, dat maakt het verhaal al iets anders, maar toch.

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
Dimer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:20
WoonplaatsCOLON Amstelveen
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
BasZ schreefCOLONDennis als je een goed 5D-examplaar op Marktplaats op den kop kan tikken dan zal ik dat gewoon doen!
of bij een forumlid als ik.... ;-)
Dimer schreefCOLONIk heb ook voor die keuze gestaan :)
Het enige nadeel voor mij is dat nu nog even geen L lenzen kan betalen :D Maar dat komt goed ;)
Persoonlijk zou ik dan ook eerst de glasbak gevuld hebben, zeker als de enige -echt- goede lens die je hebt onbruikbaar wordt op die cam. De lenzen zijn belangrijker dan je cam, zeker als je een goede cam als een 30D hebt, dat zou ik een logischer advies vinden.
-edit: zie nu dat je een 350D hebt, geen 30D, dat maakt het verhaal al iets anders, maar toch.

groeten Sarpa
Ben ik ook wel met je eens. De L komt er ook zeker wel aan. Ik vond dit alleen zo'n goede deal dat ik 'm niet kon laten staan :D
Canon 7D gripped | Canon 350D | Tokina 11-16mm F2.8 | EF-S 17-55 F3.5/5.6 | EF 50 F1.8 II | EF 24-105 F4 IS USM L | EF 100-400 F4/F5.6 IS USM L | Speedlite 430 EX II en meer flitsspul
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dimer schreefCOLONBen ik ook wel met je eens. De L komt er ook zeker wel aan. Ik vond dit alleen zo'n goede deal dat ik 'm niet kon laten staan :D
En voor een goede deal moet je nooit weglopen natuurlijk! Je gaat ongetwijfeld veel plezier van je 5D hebben, dat wordt een goede verjaardag!

groeten Sarpa
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi,

ik wil nog wel even weten wat de voor en tegen zijn ten opzichte van de 1D Mk 2? Beide zitten in de zelfde prijsklasse 2e hands. De ene is groot en zwaar. Maar welke van de 2 is nu beter.

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Er zitten verschillen in snelheid (veel verschil), AF, sensor type, resolutie, bouw... het is maar net wat voor jou belangrijk is.
hier een lijstje:
http://www.dpreview.com/reviews/compare ... d&show=all

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

hoe je het ook went of keert een 5D is en blijft een dijk van een camera, beeldkwaliteit is nog steeds erg goed en qua snelheid is hij nog steeds snel genoeg, het komt zelden voor dat ik 3 foto's per seconde wil maken en die ene keer dat het moet doet hij dit zonder te protesteren dus wat is langzaam, als ik er een snelle lens opzet is hij nog steeds soms sneller dan ik.
Maar de mensen willen graag overdondert worden door getallen als zoveel milj. pixe;s, zoveel beelden per seconde etc...
Wat moet je met 6 beelden per seconde bij macro, portretten, landschap en soms zelfs bij sport, heb beide camera's zelden op continue staan, meestal gewoon op 1 shot, ik kijk nl eerst voordat ik fotografeer, zodat ik weet wat er op mijn sensor komt, niet andersom, eerst klikken dan kijken.
Dus wat je ook koopt, of dit nu een 5D of een 1D is beide camera's produceren beelden die erg goed kunnen zijn, afhankelijk wie erachter staat en wat ervoor komt te staan.
Wat betreft pixels, ik zet ze weleens naast elkaar een foto met de 5D en de 1D de een 12 en ander 8 milj. en je moet al verdomd goed kijken wil je het verschil gaan zien. Als je gewoon vergrotingen maakt van 30 x 40 zul je het verschil nog geeneens zien, hooguit een wat andere beeldopbouw vanwege het FF van de 5D.
Dus laat je niet gek maken door de marketing van Canon en andere mensen en koop gewoon wat je volgens je gevoel wil hebben.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar