Objectief voor de 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
HD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2009 11:06

Beste forumleden,
Ik sta op het punt een 40D aan te schaffen. Maar... de objectiefkeuze is wel heel erg lastig. Eigenlijk wil ik geen objectieven wisselen. Het moet dus praktisch een lens zijn voor alle situaties. Een ideaal objectief zou zijn de Canon 18-200 IS, maar de beoordelingen zijn niet erg enthousiast. Wat mij vooral tegenstaat is de ton- resp. kussenvorming. Dat zie ik wel als belangrijkste (en -voor mij- het enige) minpunt om toch van de koop af te zien. Wie kan mij advies geven? Als andere objectieven bij 18 mm soortgelijke vervormingsproblemen hebben, is het wellicht toch acceptabel. Je kunt dan niet anders. Natuurlijk moet het ook betaalbaar blijven.
Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.
HD.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

- Alle superzooms voor een digitale spiegelreflex camera hebben hetzelfde euvel.
- Alle superzooms van andere typen digitale camera hebben hetzelfde euvel.

Ergo: alle camera's met zo'n soort objectief hebben het euvel.

Daarom heeft een of andere vreemde vogel een camera met verwisselbare objectieven bedacht :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Mijn 10-22 heeft geen vervorming op 18mm (behalve de obligate perspectiefvervormingen natuurlijk) :)

Je zult, als je zo weinig mogelijk vervorming wilt hebben toch met meerdere objectieven moeten gaan werken :)
Daarom zit er ook zo'n raar ding aan de voorkant van de camera waar een objectiefvatting in past.

Wil je met maar 1 objectief werken en redelijke kwaliteit hebben? Volgens mij heeft canon voor 2349 euro een superzoom te koop: de 28-300 f/3.5-f/5.6 L IS. Heb je alleen nog steeds geen groothoek en nog steeds een objectief met compromissen.

Als je geen vervorming hebt, zul je het bereik van 18 naar 200 met verschillende objectieven moeten overbruggen.

Een manier zou de 17-55 en een 70-200 kunnen zijn.
Ik heb het gedaan met de 10-22, de 24-105 en een 100-400 :) maar het is aan jou hoe je het zo goedkoop mogelijk wilt doen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

Als je objectieven niet wilt wisselen kan je beter een Canon G9 of G10 kopen. Maakt net zo goede foto's (sommige zeggen beter) dan een 18-200 objectief. Bovendien heb je meer zoom en megapixels...

Heb je een spiegelreflex dan moet je nu eenmaal objectieven wisselen. Wees niet bang voor stof op de sensor! Je hebt ook echt niet altijd een volledig bereik van 18 tot 200mm nodig. Als je bijvoorbeeld alleen je 50mm of tele meeneemt ga je vaak nog creatievere en mooiere foto's maken ook.

Wil je weinig geld uitgeven en toch dit bereik hebben dan heb je voor 600/700 euro een 70-200mm F/4 en een 18-55 IS. Prima set voor weinig geld. Heb je meer tele nodig kun je doorsparen. Heb je minder tele nodig en meer standaard zoom nodig koop je een 17-55 (en een goedkope tele) Gebruik je geen groothoek neem je een 24-105. Ikzelf wil naast mijn 24-105 een 10-22 en dan heb ik alles wat ik nodig heb...
Anneke1960
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 13:07
WoonplaatsCOLON Dronrijp

Ik heb er een 24-105 bij, die zit er bijna altijd op, die enkele keer dat ik echt telebereik nodig heb leen ik de 55-250 van mijn man :) De volgende aanschaf gaat een 10-22 worden (of vergelijkbaar van een ander merk, daar ben ik nog niet helemaal uit), ik mis wel een stuk groothoek.
HD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2009 11:06

Beste forumleden, hartelijk bedankt voor jullie hulp! Jullie commentaar is voor mij zeer bruikbare informatie. Intussen heb ik ook veel beoordelingen gelezen en daarbij vastgesteld dat de verschillen ook m.b.t. andere aspecten, die de beeldkwaliteit beïnvloeden, zeer groot zijn. De prijsverschillen ook trouwens. Het blijft lastig. De ene lens scoort op vervorming iets beter, maar heeft daarvoor weer andere nadelen. Ik ben er nog niet uit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar