fps voor sport en natuur

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Hoi,

Voor de sport-en natuurfotografen onder ons.
Is 3,5 fps genoeg voor sport en vliegende vogels etc? Of heb je veel meer profijt van 6 a 6,5?

Groetjes Jis
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk naar mate je meer fps hebt meer keuze hebt in foto's.
Je hebt ook meer kans dat je de actie "bevriest", als dat is wat je wilt natuurlijk.

De 1D MKIII (prof sportscam) is niet voor niks 10 fps!

Tussen welke cams zit je te twijfelen als ik vragen mag?

Ook belangrijk bij sport / vogelfotografie is de autofocus!
Bijvoorbeeld bij een xxxD model is die veel minder dan een xxD model, laten we dan maar niet praten over de AF die de 1D-serie heeft!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Twijfel tussen de 40D en 450D/T1i. Qua ergonomie vind ik de 40D veel prettiger, en de fps is toch wel veel hoger.
Probeer het prijsverschil te rechtvaardigen. Dacht eruit te zijn met de 40D, maar ja, lenzen moeten er ook nog bij en als die fps niet zoveel meerwaarde heeft is de vraag of dat wel een goede keus is. Ik wilde iig wachten met de aanschaf tot vandaag ivm de release van de T1i

Groetjes Jis
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik zou zeker even wachten op de 500D en hoe die de mensen bevalt (en echt reviews uitkomen).

Ik zou zelf als je veel aan vogel en sportfotografie doet echt een xxD (dus 40D) model kopen!

Qua AF echt een wereld van verschil.

Mijn zusje is bijvoorbeeld ook een echte vogelaar en is van haar oude 350D naar mijn oude 30D gegaan en ze heeft nu veel meer goede foto's en ondervind dat de AF echt een stuk nauwkeuriger en sneller is.
(ze gebruikt overigens vaak een 300mm F4 IS dan wel niet samen met een 1.4x converter).

Kortom als dat je ding is, zeker een xxD model kopen!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik heb zowel een 350D (3,5 fps) als een 40D (6,4 fps)

Als ik kijk in de dierentuin naar de californische zeeleeuwen (emmen) dan maak ik met de 350D 1 foto dat het beest het water uitkomt (dan druk ik af) en 1 dat-ie het water weer in gaat of 1 dat-ie misschien net zweeft. AL die tijd moet ik ook nog focussen....

Met de 40D richt ik, klik weer bij het het water uitkomen en heb dan zeker 2 foto's dat het beest boven het water is, soms 3 en dan nog een dat-ie het water weer in gaat.

Hetzelfde met de impala's. Springen ze, dan heb ik met de 350D misschien 2 foto's per sprong, met de 40D zeker 4 en wat nog belangrijker is, met de 40D kan ik meer sprongen achter elkaar in Raw knipsen. De 350D houdt er na 6 opnamen mee op en dan moet je even wachten tot de buffer leeg is. De 40D houd er na zo'n 15 opnamen mee op. En is sneller weer gebruiksklaar.

Kijk maar wat je met bovenstaande tekst doet. (de 500D zal dus ook 3,5 fps hebben)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Framerate is makkelijk, maar niet essentieel.

Het gaat om de timing. Dat je met 10 fps kunt werken maakt het makkelijker om een goed beeld te zoeken. Maar ook met een lagere framerate gaat het toch om die timing. Als je te vroeg drukt heb je niks en druk je te laat is het ook voorbij. Te vroeg drukken met een camera met hoge framerate is ook niet zaligmakend, de buffer raakt ook vol.

Veel belangrijker is de autofocus. Je kunt beter beelden missen omdat je framerate niet hoger kan, dan beelden missen omdat ze niet in focus zijn.

De xxD's zijn beter geschikt voor sport dan de xxxD. En de 1D-modellen natuurlijk nog beter (ook gebruikt kan een 1D MK II interessant zijn als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een nieuwe 40D of 50D.

Maar over wat voor sport praten we eigenlijk? Dammen en schaken is iets anders als synchroonzwemmen of handbal.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik zou graag 100 fps hebben als een dambord wordt omgekieperd :)

Maar goed, je hebt gelijk met je timing en je ziet ook in mijn antwoord dat IK time en dan meer aan een 40D dan een 350D heb. :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Het gaat vooral om tennis, sportklimmen, en allerlei dieren, zowel in de dierentuin als in het 'wild'. Maar ik weet natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen. Ik ben een sportfanaat en ik vind het leuk om bij wedstrijden van uiteenlopende aard foto's te maken.

Groetjes Jis
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONIk zou graag 100 fps hebben als een dambord wordt omgekieperd :)

Maar goed, je hebt gelijk met je timing en je ziet ook in mijn antwoord dat IK time en dan meer aan een 40D dan een 350D heb. :D
Time warp....?

Ik ga mee met wat dejong1racing schrijft. Daar op aanvullend wil ik nog zeggen dat een snelle lens van groot belang is voor sportfotografie (bijv. de 70-200 2.8). Ik schoot eerst met een 30D een 40D en nu met een 1D mkII. Het verschil in fps is ongeveer 2. (6,5 / 8,5) Dit verschil is zeker merkbaar. Vaak had ik net niet het moment. Daar komt de snelle autofocus van de mkII nog bij. Een tweedehandse mkII kun je voor nog geen 1000,- kopen.
Ik hoop niet dat ik je nog meer aan het twijfelen heb gebracht.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Eens met veel van mijn voorgangers.
Je kunt de camera beter niet als een videocamera gebruiken. Tijdens het continu schieten gaat de focus ook achteruit. Dan kun je beter goed tracken in de Servo mode en dan goed timen en proberen in 1 of 2 shots het moment te pakken. Althans dat is mijn techniek. Als je echt aan het ratelen bent dan knippert je zoeker ook steeds zwart en vind ik het relatief moeilijker om objecten goed te volgen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Dank aan iedereen voor de reacties. Het is voor mij als beginner best lastig om alles op een rijtje te krijgen, er is zoveel. (en het kost zoveel)

Nee hoor Emielepiel, je brengt me niet aan het twijfelen. De 40D is al veel luxer dan ik me had voorgenomen ('t denken begon bij de 400D) en de 1D mkII is nog duurder en zwaarder.

Dus de 40D is meer geschikt vanwege de autofocus en niet per se vanwege de fps... Alhoewel sommigen van jullie meer fps wel waarderen.

De keus blijft dus bij de 40D. Maar qua autofocus is de lens wellicht net zo belangrijk, dus daar gaat mijn budget... :cry: Ook onhandig dat je met sport een mindere zoom nodig hebt dan met dieren, want dan zijn twee verschillende objectieven misschien wijzer dan één.

Groet Jis
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met dieren heb je ook niet altijd een lang brandpunt nodig, vaak is het beter om dichterbij zien te komen. Zelfs met 500mm kun je geen 100m afstand bewaren voor een vogel :wink:
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Het is de 40D geworden. Morgen foto's maken bij tenniswedstrijden, ben benieuwd wat eruit komt

Groetjes Jis
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Neem aan dat je je mooie foto's ook met ons gaat delen?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Ja hoor BasZ, ik ga ze zeker delen, maar ik zit nog een beetje met de privacy (zie andere topic-privacy sporters). Vind het niet zo netjes om mensen vol in beeld op het forum te plaatsen. Gisteren ook wat klimfoto's gemaakt, zal even kijken of daar iets bij zit.

Groetjes Jis
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar