Wat zijn DX-lenzen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
flyer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 16:01
WoonplaatsCOLON amersfoort

Aangezien de zoekfunctie mij niet verder kan helpen, waag ik de gok en maak een nieuwe topic aan. :oops:

Op diverse sites- waaronder marktplaats- worden spiegellenzen aangeboden van de zgn DX-serie, bijv 500mm f6.3., en dat voor amper €300.
Wat moet ik daar van denken.

Eigenlijk zoek ik wel een lens met een bereik van 400+mm, maar ik ben niet van plan meer dan €1000 uit te geven voor een L- prime van Canon.
Ik wil die lens uitsluitend gebruiken voor contrail spotten (fotograferen van overvliegende vliegtuigen op 10km hoogte)bij stralend weer, dus f6,3 moet te overleven zijn.
Maar een prijs van amper 1/4e van een Canon prijs doet mij vrezen voor het ergste. :?

Kan iemand enige adviezen geven omtrent deze lenzen?
Do or don't ?


Freek
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=33458">Click Here</A> to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!

-------------------------------------------------------
Canon EOS 40D, Sigma 17-70 f/2,8-4,5 , Canon L f/4 70-200 USM
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Spiegellens

Speelgoed voor een fotocamera, niet voor serieus gebruik. Wat je vreest is dus waar :D
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

Als ik het goed heb zijn dit spiegellenzen. Hieronder een stukje wat je met google zo kan vinden:

Misschien heb je in je zoektocht naar een nieuwe telelens met wat meer bereik wel eens een spiegellens in de prijslijst gezien, te herkennen aan z'n erg lage prijs in vergelijking tot z'n concurrenten. Wat is het en hoe werkt het? En belangrijker nog: wil ik er een?

Om bij het begin te beginnen: een spiegellens werkt, zoals de naam al doet vermoeden, met spiegels in plaats van lensconstructies. Eigenlijk mag het de naam "lens" amper dragen, er zit doorgaans maar 1 corrigerend lenselement in, helemaal achterin. In het onderstaande plaatje kun je vrij eenvoudig zien hoe een spiegellens werkt:
[plaatje volgt later]

Het licht valt allereerst op de grote, achterin geplaatste spiegel. Vanaf daar wordt het op de kleinere voorste spiegel geprojecteerd vanaf waar het op het achterin de lens geplaatste lens valt. Deze lens zorgt ervoor dat het plaatje scherp op je sensor of film valt.
Vergeleken met conventionele objectieven hebben spiegelobjectieven een vrij beperkte lengte. Dat komt omdat het licht niet in rechte lijn naar de sensor of film gaat, maar door de 2 spiegels het stuk in de lens 3x aflegt. Echt compact zijn spiegellenzen niet te noemen, ze zijn vooral erg dik. Sommige spiegellenzen zijn dikker dan een SLR body breed is.

Wat zijn dan de voordelen?
- Spiegellenzen zijn erg goedkoop
- De resultaten kunnen in sommige omstandigheden erg goed zijn
- Spiegellenzen wegen praktisch niets

En de nadelen?
- Spiegellenzen presteren optisch matig
- Spiegellenzen hebben geen diafragma en dus geen controle over je DOF
- Spiegellenzen produceren lelijke bokeh
- Door het gebruik van spiegels is het contrast (vooral bij goedkope exemplaren) matig

Dus moet ik er een kopen?
Tsja, dat is vooral een eigen afweging. Als je geen honderden (duizenden?) euro's wil besteden en je doet aan astrofotografie, dan is het een leuke budget manier om aan veel milimeters tele te komen. Voor wildlife fotografie wordt het doorgaans afgeraden, vooral door de lelijke bokeh en gebrek aan DOF controle. Kun je dicht op je onderwerp komen, dan zijn de resultaten prima en amper van duurdere objectieven te onderscheiden, maar bij meer afstand (en dus grotere DOF) is de bokeh ronduit storend.

Voor meer informatie over spiegellenzen en het missende (copyrighted ;)) plaatje hierboven, zie dit artikel op Photozone.de

Succes en groten, Kees
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

flyer schreefCOLONIk wil die lens uitsluitend gebruiken voor contrail spotten
Freek, een 400 mm is voor dit gebruik ook niet aan te raden. Ik heb ook zulke foto's gemaakt met een 400 mm, maar dat is echt niet wat we willen. 800 mm komt in de buurt, desnoods 400 mm met een x2 stack ertussen.
Vanwege je budget moet je hier toch een beetje mee spelen.
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Spiegelobjectieven zijn vooral handig als de achtergrond egaal is, bijvoorbeeld bij astrofotografie. Als de achtergrond wel van belang is, kun je deze beter niet gebruiken.

Hier is een voorbeel van een foto die met een 500mm spiegelobjectief is gemaakt:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=52944
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

TS wil graag van forumleden weten wat DX lenzen zijn.

Dan geeft ene Haverkamp een éénregelig antwoord enzet daarmee de mensen die zo'n lens gebruiken gelijk even neer. Geen uitleg waarom, hij vindt dat en dus is het zo. Wat een arrogantie! Ik weet, dat er door veel mensen zeer serieus mee wordt gewerkt. Niet iedereen kan zich een lens veroorloven van meer dan 3000 euro.

Het grootste bezwaar tegen deze soort lenzen is het "donut bokeh" volgens de puristen, maar er zijn evenzoveel gebruikers die het "retecool" vinden. Ja en wie maakt nu uit wat wel en wat niet mooi is, dat is toch de fotograaf die het plaatje gemaakt heeft? Mooi is een kwestie van smaak.

Alle "wetten en regels" die gelden voor foto's zijn bedacht door mensen en gelukkig zijn we niet strafbaar als we eens een andere weg inslaan en de wetmatigheden aan onze laars lappen.

Voor wat betreft de lenzen verwijs ik graag naar het item van Kees0187, en verder denk ik, dat je eens moet kijken of je een keer zo'n lens mag uitproberen of goedkoop tweedehands kan krijgen. Als je het niet probeert, kan je niet weten of jij er wat mee kan.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ben ik het wel een beetje mee eens!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jeep schreefCOLON Dan geeft ene Haverkamp een éénregelig antwoord enzet daarmee de mensen die zo'n lens gebruiken gelijk even neer. Geen uitleg waarom, hij vindt dat en dus is het zo. Wat een arrogantie! Ik weet, dat er door veel mensen zeer serieus mee wordt gewerkt. Niet iedereen kan zich een lens veroorloven van meer dan 3000 euro.
Die "ene Haverkamp" zet een link neer met uitleg over spiegellenzen. Vervolgens zet die "ene Haverkamp" daar dan bij dat de resultaten niet het je van het zijn. Het mag duidelijk zijn dat het mijn mening is, volgens mij bestaan alle reacties op een forum uit meningen. Leuk dat je mij als arrogant neerzet, zonder dat je me uberhaubt kent.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik denk dat je de arrogantie niet persoonlijk op hoeft te vatten!!
Wel lijkt het er op dat op dit forum vooral veel mensen rondlopen die sterk neigen naar een bepaald soort gebruik van een bepaald soort lenzen! Bijvoorbeeld; er zijn erg veel professionele én beroemde fotografen die schieten met een goede camera en 18-200 lens. Hier op het forum zou zo'n combi weinig bijval krijgen, terwijl daar meer de nadruk ligt op het plaatje zelf. Dat is een verschil in perspectief.

Dus nogmaals, niet jij of wie dan ook hoeft zich wat mij betreft persoonlijk aangesproken te voelen; het lijkt me meer een reactie op een tendens die je kunt waarnemen. Maarre, Jeep, corrigeer me waar je wilt :wink:
... Spiegel-Werk ...
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

verwijderd
Laatst gewijzigd door 2 op Sunnyboy, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik denk dat je inderdaad het beste naar voorbeeld foto's kan zoeken en zien of de kwaliteit daarvan bevalt.....

Zelf heb ik een 500mm variant ooit voor astrofotografie gekocht. De kwaliteit van het Boke is daar absoluut niet relevant en daar heb i er wel plezier van gehad. Overdag vind ik de resultaten wat tegenvallen (zie ook de link hierboven in mijn eerdere post.) Het Bokuh vind ik niet mooi bij deze lens....
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Ik heb TS de raad gegeven te gaan proberen als hij de kans krijgt, doe ik op dit moment ook en dan zie ik wel of ik het echt niks vind of wellicht verslingerd raak.

Verder heb ik geen behoefte dit topic verder te bevuilen laten we dus terug keren naar "on topic".
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
rtmd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 20:23
WoonplaatsCOLON emmen

Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Ronnie en ben de verkoper van de 500mmf6,3 en 800mmf8 DX spiegellenzen van marktplaats.
Toevallig kwam ik dit onderwerp tegen met vragen over de lenzen en dacht, hier reageer ik even op.
Het is jammer dat er veel negatiefs te vinden is op internet over de spiegellens, dat komt hoofdzakelijk door de "oude" spiegellenzen met slechte kwaliteit en veel donut effecten.
De spiegellenzen uit de nieuwe DX serie met speciale DX spiegelcoating staat garant voor veelbelovende fotos, je zult versteld staan van de prijs/kwaliteit verhouding!
In mijn advertenties staat ook dat je gerust een mail kunt sturen voor testfotos in origineel formaat en onbewerkt zo uit de camera(jpg fine stand).
Bij deze...iedereen die belangstelling heeft om de foto's te bezichtigen die genomen zijn met de 800mmf8...stuur een mail, dan krijg je de link.
Helaas zet ik de link hier niet neer met als reden dat ik denk dat ik dan over mijn maximum datalimiet kom op de server.
Uiteraard kunnen jullie de lenzen ook gerust bij mij thuis proberen.(emmen)

Groeten Ronnie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

rtmd schreefCOLON Bij deze...iedereen die belangstelling heeft om de foto's te bezichtigen die genomen zijn met de 800mmf8...stuur een mail, dan krijg je de link.
Of je verkleint de foto naar 900 pixels, zet hem hier in je persoonlijk album en laat hem in het topic zien. Heb je je ook geen zorgen te maken over je datalimiet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
rtmd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 20:23
WoonplaatsCOLON emmen

dejong1racing schreefCOLON
rtmd schreefCOLON Bij deze...iedereen die belangstelling heeft om de foto's te bezichtigen die genomen zijn met de 800mmf8...stuur een mail, dan krijg je de link.
Of je verkleint de foto naar 900 pixels, zet hem hier in je persoonlijk album en laat hem in het topic zien. Heb je je ook geen zorgen te maken over je datalimiet.
Maar het gaat er juist om dat de originele foto zichtbaar is in origineel formaat zonder bewerkingen zodat ook detail te zien is.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Mail gestuurd en ik ben benieuwd....
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

...knipperdeknip....


Mail maar naar mij, zet ik ze op groot formaat bij mij op de server en plaats ik een kleine in het forum.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
flyer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 16:01
WoonplaatsCOLON amersfoort

interessante discussie zo :D

Ik zal het blijven volgen.
Eerst wil ik een 40D aanschaffen, eerdaags en mijn 70-200 vervangen voor een versie met IS; mocht er dan nog geld over zijn, dan wil k de aanschaf van een 600 DX lens zeker overwegen.
Bokeh is niet interessant voor contrail-spotting; de achtergrond is toch egaal blauw. :wink:

gr,
Freek
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=33458">Click Here</A> to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!

-------------------------------------------------------
Canon EOS 40D, Sigma 17-70 f/2,8-4,5 , Canon L f/4 70-200 USM
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mail gestuurd en antwoord met link ontvangen.
Dat ziet er zeker niet slecht uit.

Emmen is voor mij wat te ver weg om te testen.
Is een noorderling van enige fotografische standing bereid om dat te doen? :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

@flyer, als de achtergrond inderdaad egaal blauw is, of niet relevant grijs, dan is het Bokeh geen argument...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar